Hoe kan dat dan? Toyota bungelt onderaan? Ze zijn toch het beste?
Aangezien je Autoblog leest, is de kans erg groot dat je behoorlijk veel verstand hebt van auto’s. Dus op een verjaardag ben jij vaak de aangewezen persoon als men vraagt of het slim is om een Mini Cooper S uit 2008 te kopen met 400.000 op de klok of een Mercedes CL600 met lichte rolschade. Dan zeg jij ‘nee’ en dan doen ze het toch. Vervolgens gaat de auto telkens kapot en vragen ze weer om je advies. Dan zeg je: “koop een jonge Toyota” en vervolgens is dat hun auto de jaren erna.
Toyota is standaard het merk dat vaak het hoogste eindigt in de tevredenheidsonderzoeken en betrouwbaarheidsstatistieken. Zoeken ze een kleine auto? Toyota Aygo. Zoeken ze een grotere auto? Corolla! Hebben ze niet alleen een nylon heuptasje, maar óók een Second Love-account? Toyota C-HR!
Toyota bungelt onderaan
De schrik was dus ook groot toen wij vernamen dat de C-HR níet de ideale auto schijnt te zijn, aldus de eigenaren. Sterker nog, Toyota bungelt onderaan het tevredenheidsonderzoek! Het gaat om een onderzoek van Consumer Reports. Dat is niet de minste partij. Het onderzoek is namelijk gehouden onder 300.000 respondenten. Dat is enorm veel, aldus mijn afstudeercoach.
Slechts 29% van de respondenten gaf aan dat om een Toyota C-HR wéér te kopen. Daarmee scoorde de CH-R verreweg het slechtst van alle andere auto’s in de top 10:
- Toyota C-HR (29%)
- Ford EcoSport (30%)
- Chevrolet Trax (37%)
- Infiniti Q50 (40%)
- Nissan Rogue Sport (42%)
- Infiniti QX50 (46%)
- Jeep Compass (46%)
- Jeep Renegade (46%)
- Cadillac XT4 (47%)
- Kia Forte (47%)
Context!
Uiteraard is het wel noodzakelijk om de broodnodige context te plaatsen. Het gaat hier namelijk om een tevredenheidsonderzoek. Dat staat natuurlijk niet gelijk aan betrouwbaarheid. De Toyota C-HR wordt weliswaar in de VS verkocht (waar het onderzoek is gehouden), maar is er niet specifiek voor ontworpen.
Naar Amerikaanse maatstaven is de auto niet spotgoedkoop, best wel langzaam en erg krap. Dat kunnen dingen zijn die ook mee spelen in dit onderzoek, evenals slechte service van dealers. Dus hoogstwaarschijnlijk kun je de Toyota C-HR nog altijd aanraden bij eigenzinnige tante Helma of vrijpostige oom Remco.
Via: Consumer Reports.
Variomatic zegt
In dit gedrocht en in zijn equivalenten van Nissan (Juke) en Honda (chr of zo?) zie ik eigenlijk alleen maar kortpittig gekapte kroketjes met een eigenwijze bril rijden..
roadster1976 zegt
@variomatic: verder heb je wel een mooi leven mag ik hopen :)
Variomatic zegt
@roadster1976: buiten dat soort ongelukkige momenten om gelukkig wel, ja :-)
amg88 zegt
Bij deze auto heeft het design een grote rol gehad waardoor er op andere vlakken consessies zijn gedaan. Zoals ruimte en best wel een grote dode hoek naar achteren. Ook is de 1.8 Hybride een vrij lichte motor voor deze auto. De 2.0Hybrid is er vanaf 2020 en past beter bij dit gewicht.
hondafiel zegt
24k dollar voor een nieuwe CHR tegen dik 31k euro in Nederland. Ik kan wel janken.
wimof zegt
Audi S5 met bijna mijn hele marge ervan afgetrokken 95.000 euro, mijn klant koopt dezelfde wagen tegen 50.000 dollar. om dat te vieren heeft de Belgische invoerder NOOIT zijn gps naar Europese norm willen overzetten.
bvdp zegt
@hondafiel: emigreren is een optie! Moet je niet ziek worden jn de VS. Dan ben je dat voordeel gauw weer kwijt
kniesoor zegt
Een Toyota C-HR (zie foto achterklep) consequent CH-R noemen zorgt ook niet bepaald voor een goede score in een tevredenheidsonderzoek (onder lezers/respondenten van AB) 🙂
willeme zegt
@amghans: hahaha, goede! Heb het meteen even aangepast, helemaal correct!
Ik was aan het shoppen voor wielen voor de Audi duurtester en kom telkens op de CH-R uit…
https://bbs.com/en/product-details/CH-R
Waar het hart vol van is…
kniesoor zegt
Aha, een Freudiaanse verschrijving, dat verklaart het . . . :)
Trouwens hele mooie velgjes, dus begrijp het volle hart wel -> ik ben vóór !
Variomatic zegt
@willeme: oef.. wel heftige velgen, Audi had voor dit model zelf ook wel erg mooie originele meerspaaks bbs velgen, ik meen in 18 inch, is dat niks?
Svenska II zegt
@amghans: Coupé-High Rider. What’s in a name…
fettasedano zegt
Krap? Ruimte voor 4 europeanen
Of 2 amerikanen.
lekkerlinksrijden zegt
Als je gaat proefrijden dan merk je toch dat hij vrij krap en niet snel is? Daarom kinderen, altijd proefrijden
MarcoM zegt
Probeer maar eens achterin te stappen…
sportabgasanlage zegt
Als de genoemde oorzaken (weinig ruimte, dode hoek, ondergemotoriseerd) inderdaad van invloed zijn op de tevredenheid, dan kan ik alleen maar concluderen dat Amerikanen nóg dommer zijn dan ik al dacht. Dit zijn namelijk 3 punten die je tijdens een proefritje van een half uur al kunt ontdekken en zouden een reden moeten zijn om de auto niet te kopen.
Hetzelfde geldt voor bediening, multimedia en comfort (ok, misschien moet je daar iets langer voor proefrijden). Dus ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaken zijn van de relatief lage score.
Wat kan ik mij wel voorstellen als oorzaken: slechte kwaliteit, slechte service en duur onderhoud. Maar dat zijn nou precies punten waar Toyota meestal goed op scoort… Ik vind het dus een vreemd verhaal.
Helaas geeft de bron geen inzicht in waarom de CH-R zo slecht scoort.
Ik vind de CH-R overigens wel een leuke auto om te zien. Bij mij heeft hij niet zo’n kort-pittig-kapsel-boomer-imago zoals hierboven een paar keer wordt genoemd. Ik kan me wel voorstellen dat door de styling het gebruiksgemak minder is dan dat van een Corolla of RAV4, maar goed, daar kies je bewust voor m.i.
vindik zegt
Wie had dat gedacht met zoveel schoonheid.!
redbeams zegt
@vindik: Dit is een auto waar design/vorm een belangrijkere rol heeft gespeeld dan daadwerkelijk de nuttige ruimte binnenin.
Johanneke zegt
Mijn pa heeft het ding een paar dagen gehad als leenauto. Hij vond parkeren verschrikkelijk. Vrijwel geen zicht aan de zijkant, en ook met rijden, alles is een dode hoek. Dus nee hij vond het ook geen topwagen.
De bouwkwaliteit zal wel weer top zijn hoor.
bernoulli zegt
Wel grappig. “Toyota bungelt onderaan” en dan daaronder de C-HR in een lijstje op 1.
Svenska II zegt
De vraag in het onderzoek was ‘zou je hem weer kopen’. Gezien de gemiddelde leeftijd van de klanten kopen die helemaal niks meer hierna…
mc96 zegt
In de ‘e’en na laatste alinea wordt het al aangegeven……. niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
Furyan zegt
Ik vind het een mooi design maar binnen toch vrij krap. Ben benieuwd naar het volledig nieuw Europees model van de C-HR dat uitkomt in 2024.