Het is straks niet voorbij als het doek valt door de Aygo. Er komt een geheel nieuwe A-segmenter van Toyota.
De samenwerking tussen Peugeot, Citroën en Toyota was een briljante zet. In elk geval voor Nederland. Op elke hoek van de straat is wel een 107, C1 of een Aygo te bespeuren. De samenwerking was van een lange duur en de drie A-segment auto’s kregen elk hun eigen updates. Toyota heeft vandaag officieel bekendgemaakt door te willen gaan met het aanbieden van en voordelige A-segmenter.
En daarmee is de aankondiging hier dat er een opvolger gaat komen voor de Aygo. Een volledig elektrische auto gaat het niet worden. Toyota zegt min of meer dat het niet haalbaar is om een betaalbare auto voor een groot publiek te maken die elektrisch is. Er komt dus een verbrandingsmotor in de Aygo-opvolger en dit zal naar verwachting een driepitter zijn.
Over het uiterlijk is nog niets bekend. De Japanse autofabrikant heeft enkel bekendgemaakt dat de A-segment auto op het GA-B-platform komt te staan. De huidige Yaris staat bijvoorbeeld op dit platform. Ook de later dit jaar geïntroduceerde Yaris Cross komt op dit platform te staan.
Het is nog niet bekend wanneer de Aygo opvolger gepresenteerd gaat worden. Voor nu is in elk geval duidelijk gemaakt dat een A-segmenter voor Toyota belangrijk is en dat je ook de komende jaren nog in dit segment bij de Japanners kunt shoppen.
dalmore zegt
Een nieuw a-segment bommetje? Dat zou pas mooi zijn!
lekkerlinksrijden zegt
Jaaaaah, met een V8
s2000vtec zegt
Zielig hoor….
tjorque zegt
Aygo GR met 1.0 driecilinder, 195pk, 300Nm en permanente AWD.
Boodschappen doen wordt eindelijk leuk, alleen heb je wel telkens huilende kinderen als je 3u later dan gepland met gesmolten ijsjes en een loeiheet blokje terug thuis komt :)
Dutchdriftking zegt
Tja, ik snap dat elektrisch duurder is, maar dit is nu typisch zo’n auto waar elektrische aandrijving wat toevoegt. De brandstofmotor is gewoon níet spectaculair, actieradius van 200km is meer dan voldoende, en de auto rijdt in stedelijk gebied, dus directe uitstoot is belangrijker dan indirecte uitstoot. De auto is wellicht wat duur om te kopen, maar een private lease constructie inclusief ‘gratis’ laadpas/paal kan wellicht mensen over de streep trekken. De prijs per maand kan wellicht heel interessant zijn.
ttr6 zegt
Ik denk dat je onderschat hoeveel dit soort auto’s als “volwassen” auto’s worden ingezet. Dus ook langere afstanden, niet alleen in de stad. Het is voor prive personen gewoon een atractive aanbieding, zijn opvallend ruim en genoeg comfort (airco en zo). Deze auto’s moeten gewoon goedkoop zijn, en dat gaat nog ff niet met accu’s.
wceend zegt
Een elektrische aygo zou zeker een verbetering zijn, driecilinder maakt alleen maar herrie. Als je er 300km mee kunt rijden zit je denk ik wel goed.
Geldt voor de meeste auto’s in NL wel, hoeveel auto’s die je veel ziet klinken nou echt lekker? Al die D2 volvos van een paar jaar geleden zelfde verhaal. Vooral jammer voor auto’s als de F-Type en andere sportauto’s als alles elektrisch wordt.
s2000vtec zegt
Flauwe kul zeg. Op constante snelheid valt het lawaai van deze Toyota/Daihatsu 3-cylinder heel erg mee. Het is een modern motortje en maakt zijn verbruikcijfers waar i.t.t. de leugens van vele Europese autofabrikanten.
wceend zegt
Vind mijn Aygo met 130 toch een flinke herrie maken. Het verbruik is zeker goed maar dat betekent niet dat deze auto niet fijner zou worden door een elektromotor.
krisp zegt
VAG heeft al redelijk aangetoond dat dit concept werkt met de Up-drieling. De EV-variant daarvan ging als warme broodjes over de toonbank. Het is me alleen niet duidelijk waarom die zijn gestopt. Twee mogelijke opties: de duurdere modellen hebben waarschijnlijk meer marge, of er is een tekort aan accu’s.
sportabgasanlage zegt
Reden: ze leveren per auto te weinig marge op.
mashell zegt
De Renault Zoë volgt die formule en is ene behoorlijk succes. Ik denk dat Toyota goedkope oude techniek wil inzetten, dat maakt het kleine gebakje te duur voor West-Europa waar uitstoot belangrijk is maar zeer interessant voor Oost-Europa.
DeWitteCondor zegt
@mashell: je kan de zoe toch niet vergelijken met een aygo? De zoe is ruim 2x zo duur. Dus dat lijkt me niet hetzelfde.
Electrisch rijden kan gewoon (nog) niet in deze (prijs)klasse. Dan stoppen ze er inderdaad oude techniek in maar daar is wel een markt voor
mashell zegt
@dewittecondor: de Zoe is niet veel duurder dan de eUp!. Elektrisch rijden is duurder in de aanschaf maar goedkoper in gebruik.
DeWitteCondor zegt
Het gaat hier om vergelijking met type Aygo (waar het artikel op ziet), vanaf 13k verkrijgbaar. De e-up kost zo’n 25.000 euro meen ik en de Zoe vanaf 33.000 euro. Dat kan je m.i. niet met elkaar vergelijken. Dat gat is voor de Aygo consument gewoon te groot, ook al zijn de running costs wellicht lager.
wimof zegt
Gelukkig heeft VW er al zo eentje.
Als je hem te pakken kunt krijgen.
TNThomas zegt
Fijn dat de Aygo een opvolger krijgt! Ik vind het nog altijd leuke, vrolijk uitziende auto’s, net als de 108 en C1.
sportabgasanlage zegt
Tja, hoe groter/duurder de auto, hoe meer marge. Op A-segmenters zit heel weinig marge en de markt is maar zeer beperkt. In Nederland zie je zo overal rijden, maar zodra je de grens overgaat wordt het al aanzienlijk minder. Op een gegeven moment gaan fabrikanten gewoon kijken naar hun modellenaanbod en als een productielijn te weinig oplevert, gaat het model er gewoon uit. Nu subsidies voor kleine en zuinige autootjes verdwenen zijn ten faveure van EV’s, gaan fabrikanten zich logischerwijs richten op EV’s. Wat op zich niet slecht is voor het mileu, alleen de man/vrouw met een kleine beurs en weinig eisen heeft straks niet veel te kiezen.
faalhaas zegt
@sportabgasanlage: Over de grens zijn de verschillen in vaste lasten ook klein. Hier maakt segment verschil een hoop uit.
HZW zegt
Oud nieuws, er rijd allang een nieuwe Aygo testmule met nieuwe body rond, en het verhaal is dat er een 3 cilinder hybrid motor in komt van de Yaris.
Verder zou ook de bodem/platvorm van de Yaris als basis gebruikt gaan worden, alleen een stukje korter.
willeme zegt
@HZW:
‘oud nieuws’, ‘er rijdt rond’ en ‘het verhaal is’. Daar kunnen we geen artikel van maken ;-). Sowieso, als het nieuwsbericht anders is dan wat jij zegt, kan het ook zijn dat het een ander nieuwsbericht is.
Daarbij is het wel degelijk HEET nieuws, want het is nu door Toyota bevestigd. Mules/testauto’s rijden er al jaar en dag rond. MAW: dat wil nog niets zeggen.