Het vermoeden was er, maar nu heeft een Toyota-topman het ook daadwerkelijk bevestigd: de Japanners starten in 2009 met de productie van een productieversie van de iQ (aka de Up!-killer), Toyota’s concept voor het A-segment.
In een interview met het Duitse Handelsblatt bevestigt de plaatsvervangend CEO van Toyota Europe, Thierry Dombreval, de bouw van de kleine stadsauto. Hierbij wordt aanvankelijk gemikt op een productie van zo’n 70.000 voertuigen per jaar.
De Co2-uitstoot zal onder de 100 gram per kilometer liggen, wat de auto in het door rare belastingen geterroriseerde Nederland financieël aantrekkelijk maakt.
De ‘iQ’ zal als premium-auto gepositioneerd worden, terwijl de concurrerende Up-familie, die volgens de huidige plannen later op de markt verschijnt dan de Toyota, zowel in low-budget als premium-vorm te krijgen zal zijn.
Hoewel de auto voornamelijk voor Europa is bedoeld zal deze in Japan worden geproduceerd. (via)
El Loco zegt
Financieel aantrekkelijk is bij mij €25,-…
Civviej zegt
Mwahahaaha “up-killer” :D
Keep up the goodwork Toyota!
BreinStein zegt
Smart loopt dus al jaren voor.
SugarFree zegt
En zo worden autootjes toch steeds iets minder onaantrekkelijk.
Waarmee we de files ook lekker niet gaan oplossen.
Hadiho zegt
Omdat de iQ in Japan gebouwd gaat worden, krijgen we een Smart die technisch beter is dan de in Europa gebouwde japanse auto’s.
De files worden hiermee toch korter!
kogeltje zegt
het blijft en leuk klein ding……. Bedoel zeg zelf hij ziet er veel beter uit dan een Smart
YK zegt
“Hierbij wordt aanvankelijk gemikt op een productie van zo’n 70.000 voertuigen per jaar”
*kuch* ‘voertuigjes’ is volgens mij toepasselijker… :D
Tribe zegt
“Met een totale lengte van 2.98 meter is de iQ 42 cm korter dan de Aygo”
:lol: handig voor in de stad bij inparkeren maar lijkt me niet echt veilig…
ML zegt
Waarom altijd het vergelijk met de Up? Die is toch duidelijk op de Aygo geïnspireerd.
Dotternetta zegt
Gelukkig wordt ie in Japan gefabriceerd! Eindelijk weer echte Toyota kwaliteit!
LC zegt
Ik wacht met smart op een 100pk versie :p
mrB zegt
was de aygo nog niet klein genoeg voor die Japaners???
Bramzel zegt
@LC; Ik snap dat jij daar op wacht, maar ik denk niet dat Smart daar echt op zit te wachten :p
b.p zegt
hihi aardig dingetje zo’n auto’s moeten er zeker zijn :o liever dat dan een smart hoor deze word waarschijnlijk veel goedkoper maar danheb ik toch liever de tata elegante die volgendjaar uitkomt … :o
Nick zegt
@ML: Aygo? Bedoel je niet de oude Volkswagen Transporter Mk. I?
Daarom hebben ze ook de Space Up! ontworpen, dat als spirituele opvolger van de Transporter gold…
SugarFree zegt
@ Hidaho
Grappig, je hebt een punt :)
Maar ja, als ze zoooooooo betrouwbaar blijken te zijn, en ze zoooooooooo zuinig zijn en zoooooooo weinig ceeootwee uitstoten, wil (bijna) iedereen zo’n karretje hebben en dan ….
LC zegt
Bramzel
:) Smart of you ;)
TroyK zegt
Tis allemaal drama , laten we eerlijk zijn.
Dit heeft he-le-maal niets te maken met auto’s.
ML zegt
@Nick
? nee,
Waarom ze het over de iQ hebben het daarna altijd weer gaat over de Up.
De Up is mijninziens geïnspireerd op de Aygo i.p.v. op deze.
ELB zegt
Als de Aygo al een 3-cilinder heeft, wat moet hier dan in hemelsnaam inpassen…
Bramzel zegt
@ TroyK: Ik zie 4 wielen, 2 volwassen portieren en leuke styling. Welk gedeelte van dit voertuig heeft volgens jou dan niks met auto’s te maken?
Y. zegt
Ik wacht nog wel even op de versie met nul CO2 uitstoot.
b.p zegt
mmmm eigelijk liever een smart als je weet wat je allemaal met een smart kan doen http://www.smartsrus.com/smart_car_prototypes.htm oké het zijn photoshops maar ze zijn wel grappig