Na correctie is de topsnelheid immers niet snel genoeg om het rijbewijs in te nemen.
Je zal maar deze week in een compacte Toyota op hoge snelheid Europa willen doorkruisen. Zo gaat onze eigen @michel de uitdaging aan om 1.400 km met een Toyota Starlet af te leggen. Dat is best een uitdaging. Wat ook best een uitdaging is in een Toyota: je rijbewijs kwijt raken in Nederland.
Tegenwoordig mag je in Nederland slechts 100 km/u rijden. Slim dat ze dat gedaan hebben rond de coronaperiode. We hebben er nog niet echt boos om kunnen zijn, want toen de regel inging, was er een lockdown. Sindsdien zijn we bekend met de weerzinwekkende term ‘hybride werken’.
Misdaad tegen de mensheid
Maar nu je 100 km/u. maximaal mag rijden, moet je in eigenlijk alle auto’s heel erg je best doen om niet je rijbewijs kwijt te raken als je een beetje haast hebt. Ook al betreft het een gebakje met slechts 184 pk, dan nog moet je heel erg goed uitkijken. Ondergetekende reed laatst op de A12 in de Mini Cooper S uit de Autoblog Garage. Deze misdaad tegen de mensheid kostte 244 euro (ja, echt waar), check hier de levens die je in gevaar brengt:
We zijn dan ook benieuwd wat deze Toyota Aygo bestuurder kwijt is. Deze werd namelijk op de A28 bij Zeist aangehouden. Op deze driebaans weg kun je, zeker als het niet druk is, per ongeluk ietsje harder rijden. Je weet wel hoe dat gaat: lekker muziekje, goede isolatie en een motor die weinig toeren maakt. Maar ja, op topsnelheid vliegen de kleppen door de motorkap en trilt de auto alle kanten op in een Aygo.
Topsnelheid niet snel genoeg om rijbewijs in te nemen
Het is dus best knap om voluit te rijden in Nederland, maar deze bestuurder lukte het! Helaas/gelukkig werd het gelukzalige moment wel door de lokale hermandad vastgelegd. In dit geval was het Politie Team Verkeer MDN (Midden Nederland). De Toyota Aygo bestuurder werd gesnapt met een snelheid van 154 km/u. Daar gaat nog een beetje correctie van af waardoor de bestuurder ónder de 50 km/u te hard zit.
Ergo: hij (of zij, dat mag ook van ons natuurlijk) mag het rijbewijs houden! Joechei! De politie agenten zagen de humor er ook wel van in en vermeldden het op hun Instagram-pagina. Wat ze niet aangeven is de boete. Bij een snelheidsovertreding van 30 km/u of meer is het namelijk niet een vast bedrag, maar buigt de officier van justitie zich hier over. Goedkoop gaat het grapje echter niet worden. Reken op een boete van zo’n 750 euro. Slik.
Johanneke zegt
Doet mij een beetje denken aan de Renault Zoë waar ik laatst in reed. Topsnelheid: 135! Had em al aanbevolen aan mijn broer, die is zijn rijbewijs al eens kwijtgeraakt.
skid zegt
135? Je bedoelt de werkelijke snelheid dan, op de meter doet deze vlak af 140 max. Harder ging het echt niet op de Autobahn…
Wolflow zegt
Schandalig dat je daar mee de snelweg op mag
Joseppe zegt
Dom geklets de kleppen vliegen door de motorkap….
Het driecilinder blokje is behoorlijk hufterproof en een top van 160 moet lukken….
Daarnaast behoorlijk betrouwbaar, je komt ze met regelmaat met een paar ton op de teller tegen. Dus zal het allemaal wel meevallen.
Jetlag zegt
Dat met een Mini Cooper S uit de Autoblog Garage over de A12 rijden een boete van €244 kost?!
Geldt dat voor alle Mini’s, of alleen voor Cooper S-en, of specifiek de Mini Cooper S uit de Autoblog Garage?
Afgaande van de foto zou ik me kunnen voorstellen dat het voor het (vermeend) onnondig links rijden was, maar dat kost tegenwoordig € 220,=.
Allemaal vragen….
Een goed idee om een Aygo voor de snelweg ritten overdag aan te schaffen en een Volvo (MY21>) voor na 19:00u. Dan kun je altijd met een gerust hart op topsnelheid over ’s Heren (snel)wegen rijden, zonder dat je voor je roze papiertje / pasje hoeft te vrezen. ;-)
willeme zegt
@jetlag: geldt voor alle Mini’s ;-). En ik haalde daar een Skoda Fabia Combi in op dat moment. Boete is voor snelheid, niet voor het inhalen (dat mag op de snelweg ;-)).
Jetlag zegt
@willeme: Het is dus letterlijk en figuurlijk een crime om in een Mini te rijden? ;-)
Ik wilde je natuurlijk niet serieus van linksplakken betichten, maar het feit dat je een Skoda Fabia Combi inhaalde, maakt het extra geloofwaardig.
Vraag blijft: “Waar was de boete van € 244,- nou écht voor? (als in, voor hoeveel snelheid, want volgens mij is snelheid juist een vereiste op een snelweg) ;-)
AudiRS zegt
Boete is gebaseerd op 27 km te hard.
23km te hard na wettelijke correctie.
Boete 235 euro+9 euro administratiekosten.
Dan heb je al zo’n 135km op de teller gereden. In de 100.
tortuga zegt
De skoda was de middenplakker.
Ik gok een 124km/h aan 118 na correctie?
dare2think zegt
Tja, het beweegt twee verschillende kanten op. Auto’s krijgen steeds meer vermogen en worden gestroomlijnder waardoor de kleinste zwakste auto al harder dan 150 loopt en de maximumsnelheid op de wegen gaat al maar omlaag waardoor 100+55 overdag de bovengrens is. Die twee grenzen ontmoeten elkaar dus juist nu.
Hopelijk komt 120/130 weer terug.
KeesJan zegt
Vanavond om 19:00
Johanneke zegt
Auto’s worden juist steeds minder gestroomlijnd. Heb je de gemiddelde crossover wel eens bekeken? Bet bestelbussen qua voorkant.
ericc zegt
Ik geloof dat de snelheidslimiet er kwam om de CO2 uitstoot naar beneden te halen tijdens Corona. Echter is gebleken dat wereldwijd de uitstoot de laatste jaren steeds verder daalt. Dus wanneer terug de normale snelheid overdag?
Johanneke zegt
N2, niet CO2.
karhengst zegt
NO2, niet N2.
Beetje jammer dat van een lokaal probleem een landelijk probleem wordt gemaakt. Langs de A2 liggen allerhande boerderijen die, ironisch genoeg dankzij de verlaagde snelheid, gewoon door mogen gaan met stikstof uitstoten. Het verkeer moet langzamer rijden terwijl aan de andere kant van het slootje de giertank wordt uitgereden.
flow82 zegt
Ik ben bang dat dit pas zal zijn wanneer ijsberen op de Noordpool ook weer ijs hebben om op te lopen gedurende het merendeel van het jaar.
Flutterbear zegt
Fijnstof en het duurt wel even voordat het onder controle is. Het is makkelijker bij de automobilist te halen dan de woningbouw of de boeren..
Overigens voelt het alsof bijna iedereen nog steeds 120 km/u rijdt, kleeft als je durft aan de snelheid te houden op de linkerbaan om daarna met dat slakkengangetje van 120 door te rijden. Als je haast hebt oke, maar om ni gevaarlijke situaties te creëren voor je principe om 120 te rijden is echt belachelijk.
Dutchdriftking zegt
Moeten we met z’n allen op de A12 gaan zitten om de maximum snelheid weer naar 130 te krijgen?
micrak11 zegt
Terwijl ze eigenlijk veel harder lopen als je niet naar de 5 schakelt
Tonto zegt
Ja, en een heel stuk harder ook dan. 170 komt binnen bereik.
schuimbekje3 zegt
mijn starlet 1.3 16v reed dik 165 op de garmin… ooit een keer uitgeprobeerd toen ik een carbon rol van een printer van 2km lang uit mijn zonnedak waaide ergens in wallonie op de snelweg.
ook een keer met mijn wrx gehad… toen waaide mijn mcdonalds uit het zonnedak, bleef gelukkig grotendeels achter mijn spoiler hangen.
Frankypanky zegt
Haha,
154 km/u is idd de echte top van zo’n Aygo. Wij hebben er ook een 2008 voor de deur staan…
Op de ( meer nauwkeurig) Google gps kon ik tot 158 km/u komen. Dat was wel in Duitsland van voor de massale Baustelle. En in mijn eentje in de auto. En ik had de dag ervoor Aral 102 getankt wat toen goedkoper was dan Euro 98 in Nederland…
Wel eigenaardig … volgas rond de 150 wil tie niet meer, maar als je een beetje gas lost gaat zo’n Aygo opeens weer accelereren… Net of je dan teveel peut erin trapt.
vaakbenjetebang zegt
@FrankypankyV8: Zo’n ding moet toch ect wel 170-ish lopen, hoor. Niet in V, maar volgens mij wel in IV en héél misschien zelfs wel in III. Lang geleden dat ik het geprobeerd heb.
basman147 zegt
In 3 zeker niet, zo lang is die nou ook weer niet, maar 4 zou best kunnen. Ooit met een Aygo op vakantie geweest naar NW-Spanje, voor iedere bult de zelfde procedure volgen, 1 airco uit, 2 heel snel terugschakelen van 5 naar 4, en dan kon je zonder snelheidsverlies bovenkomen.
Ding reed overigens nog steeds 1 op 18 of zo, vond ik best wel knap met continu plankgas, airco aan en E10 als brandstof.
dree16v zegt
154 in een Aygo, je moet maar durven… Terecht dat dit roekeloze gedrag wordt afgestraft. ;-)
Thieuke zegt
Wat ik belachelijk vind is dat de politie je nog altijd bekeurd omwille van de verkeersveiligheid, terwijl de V-max = 100 km/u zo is ingesteld omwille van het milieu, terwijl er wat betreft veiligheid 120/130 km/u gereden mocht worden (zou dit argument werken als je staande gehouden wordt?)
Ik pleit daarom voor het volgende:
Als je te hard rijdt op een stuk weg waar voorheen 130 km/u gereden mocht worden, dan zijn de eerste 30 km/u omwille van de veiligheid bullshit km’s en komen daarom te vervallen.
Je wordt dus pas beboet vanaf 31 km/u te hard, waarbij 31 t/m 60 km/u te hard gewoon onder de wet Mulder vallen als zijnde 1 t/m 30 km/u te hard…. en pas vanaf 60 t/m 80 km/u te hard doorgaan naar de OvJ (als zijnde 30 t/m 50 km te hard. Pas vanaf 80 km/u te hard rijbewijs invordering (alles na correctie uiteraard).
Als je er voorheen 120 mocht, trek je overal natuurlijk 10 km/u vanaf, maar dat snapten jullie wel.
Wat vinden jullie?
Peerke zegt
Ik vind dat ze met percentages moeten werken. In de bebouwde kom zal er dan een stuk minder hard gereden worden. Waardoor de veiligheid toeneemt.
Buiten de bebouwde kom, met name op snelwegen, geef je dan iets meer marge.
karhengst zegt
Technisch gezien is de limiet ingesteld om milieu-redenen. Weet je zeker dat je liever bestraft wordt voor een milieudelict? Dat valt namelijk onder het strafrecht.
juok zegt
Afgelopen vrijdag een boete van €1200,- opgehaald onder deze kromme regelgeving.
163 waar ik 100 mocht (A2 waar je na 19:00 gewoon 130km/u mag).
Ik heb gekeken naar de verkeersintensiteit, verkeersveiligheid en zo, er reed tijdens mijn overtreding (pinkstermaandag 08:00) minder verkeer als wanneer hier normaal gesproken 130 km/u gereden mag worden. Maar goed dit aanvechten was een onmogelijk taak, eind saldo was ik al blij dat ik mijn rijbewijs “maar” 28 dagen heb hoeven in te leveren.