Onnodig moeilijk doen of een geniaal idee? Jullie mogen het zeggen.
EV’s zijn in veel opzichten een stap voorwaarts ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren. Je hebt bijvoorbeeld direct koppel en je kunt in één vloeiende beweging doorknallen, zonder gehannes met versnellingen tussendoor. Objectief gezien is dit alleen maar vooruitgang. Zeker voor mensen die gewoon van A naar B willen rijden.
Voor de mensen die meer willen dan dat (liefhebbers dus), is er ook een keerzijde van de medaille. Je mist namelijk een flink stuk beleving. Dat komt natuurlijk deels door het gebrek aan geluid, maar ook door de afwezigheid van versnellingen. Dat heb je ook al met een automaat, maar daar hoor je tenminste nog wat.
Toyota heeft echter een oplossing bedacht: een neppe handbak voor EV’s. Dat is precies wat je denkt dat het is: een systeem wat schakelen nabootst, inclusief een neppe schakelpook, een neppe koppeling en zelfs een neppe toerenteller. Dat Toyota hiermee bezig is blijkt uit een patent wat boven water is gekomen via BZ forums.
In plaats van direct koppel, bouwt het koppel in dit geval dus geleidelijk op en moet je gewoon op de ouderwetse manier door de versnellingen heen gaan. De beleving zal waarschijnlijk niet eens heel anders zijn, maar het idee is wel raar. Een beetje alsof je in de begindagen van de auto nog een T-Ford kon krijgen die je met teugels moest besturen.
Volgens het patent zijn er drie standen waaruit je kunt kiezen als bestuurder. In de eerste stand schakel je volledig handmatig, met koppeling. In de tweede modus hoef je de koppeling niet te gebruiken en schakel je alleen met de pook. In de derde stand hoef je helemaal niet te schakelen. Is dat even makkelijk!
Met deze neppe handbak wil Toyota dus weer de old school-rijbeleving terugbrengen naar EV’s. Een beetje geforceerd is het wel. Maar ja, je moet wat om je te onderscheiden van andere EV’s. Met snelle acceleratie gaat dat niet lukken.
Het is natuurlijk nog maar de vraag of Toyota dit ook in de praktijk gaat brengen. Maar het is alvast voer voor discussie: voegt een neppe handbak iets toe of is het een belediging aan het adres van petrolheads?
Via: Carscoops
Johanneke zegt
Grappige is, mits goed uitgevoerd kan het natuurlijk exact rijden als een handbak, alleen je hebt toch in je achterhoofd van, waar ben ik toch mee bezig.
cossiekiller zegt
Geniaal! Mijn neefje van 8 wil het direct!
3246cm252kw zegt
@cossiekiller: kan die dan niet beter op Autoblog actief zijn en jij iets gaan doen wat je ook leuk vindt?
fanboy zegt
Dit is voor Toyota niet nieuw, ze hebben ook dergelijke modussen op Toyota’s met CVT bakken. Gewoon voor de beleving het langzamer maken.
Maarja, dan hoor je nog iets.
Pascal zegt
Nu zijn CVT bakken sowieso de horror, dus alles wat ze daarvoor bedenken kan ‘t alleen maar beter maken…
ggj1987 zegt
Audi heeft dat ook op de Multitronics
50mchljn zegt
Wat een ongelofelijke armoe !
ukbob zegt
Durf het voor mezelf niet meteen af te schieten…
Kan me zomaar voorstellen dat dit in een auto als de EV Porsche 718 opvolger HEEL leuk kan zijn!
mashell zegt
Zo’n nep handbak past wel in de trend van nepuitlaten (wat aan de uitlaat kun je zien of het een dikke bak is…) nepgrilles (zonder grille is het front lelijk…) maar voor mij smaakt het als een Beyond burger! Een vega hamburger die zo echt naar vlees smaakt dat een 7 jarig kind er misschien wel intrapt maar die je als vegetariër niet wil eten omdat het naar vlees smaakt.
Dat is wat je krijgt met zo’n nep versnellingsbak, de petrol heads vinden het misschien wel fantastisch maar zij die wat van techniek snappen willen het niet hebben.
ronaldotour zegt
@mashell: Neppe
Pascal zegt
Bewaar de handbak maar gewoon voor het groepje ICE puristen. De rest van de wereld wil inmiddels toch al een automaat, dus zie ik geen grote doelgroep ontstaan die dit neppe gedoe in z’n EV wil.
bernoulli zegt
Laat Toyota eerst maar eens een EV bedenken.
Pascal zegt
Ze zijn een beetje late to the party maar die nieuwe Lexus vind ik er wel smakelijk uitzien!
redbeams zegt
@bernoulli: 1998 snapt je mop niet 😉
faalhaas zegt
Slaat ie ook af als je de koppeling laat schieten?
koeberg zegt
Dat kan geprogrammeerd worden.
DIG-T 190 GT zegt
Dit is alvast de aanloop naar 1 april, dat is duidelijk.
hippopotamus zegt
Vooral leuk voor Autotron 2035 denk ik.
SimonMc zegt
Niet slecht bedacht. Volgende stap is “scheetjes” over de luidsprekers laten afspelen bij het schakelen.
rob5nismo zegt
En dan jezelf helemaal gek kijken op ee toerenteller omdat je niet hoort hoeveel tow
rob5nismo zegt
@rob5nismo: toeren de motor draait
koeberg zegt
Speaker in het interieur met nep motorgeluid?
racerx zegt
Fabriceer maar zoiets voor een elektrische motorfiets, dat lijkt me nog wel wat.
tjorque zegt
@racerx Doe mij maar synthetische brandstof uit zon en wind… Desnoods aan 4€/L.
Voor de plezier ritten.
De EV moto wil ik wel om werkverkeer mee te doen, maar voor de fun moet het toch echt blijven knallen.
racerx zegt
Als fervent Ducatist ben ik het met je eens, maar als het dan toch elektrisch moet… Bij een EV bike zou ik het schakelen het meeste missen.
tjorque zegt
@racerx idem! (Wat dat schakelen betreft)
kingdante zegt
Lekker man, beetje tussengas geven.
Flatsix zegt
Zitten er ook plastic handschoenen bij om te tanken? :-)
tjorque zegt
Nep-t%^ten
Nep-gras
Nep-GR-M///-AMG-S-RS-R-line (schrappen wat niet past)
Nep-versnellingsbak
Avatar
Second life (get a life)
Alcohol vrij bier
Jep helemaal niks voor mij…
kjeld zegt
Geweldig idee! Deze BOOMER gaat het kopen waneer ik een EV koop.
Ik hou erg van automaat rijden. Maar vind het wel leuk om synchroon te schakelen op z’n tijd.
Het lijkt mij dus erg leuk.
kle500 zegt
Grappig, er word al jaren moord en brand geschreeuwd tegen ev’s en automaten want die zijn zo belangrijk voor de beleving ( ook als is de gemiddelde dubbele koppeling bak sneller en efficienter). Nu is er een fabrikant die lijkt te luisteren en dan toch alleen maar zure reacties. Ze kunnen het ook niet snel goed doen hé.
mashell zegt
Moord en brand wordt er geschreeuwd door een kleine groep puristen, de massa vind een elektrische auto zonder versnellingen gewoon lekkerder rijden, die krijgen al wat ze willen en hoeven dus niet te schreeuwen.
petitelima zegt
Kraken! Een elektrische auto kan best versnellingen hebben zoals de Porche Taycan maar dan aub een automaat.
Ik heb een e-bike met versnellingen maar ik moet zelf schakelen, ik heb graag een automaat of cvt en dus in een elektrische auto al helemaal!
thomassnelweg zegt
Kraken
ty5500 zegt
Met de gemiddelde PHEV heb je ook een elektromotor met schakelmomenten. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat veel mensen zeggen dat ze dit ook moeten hebben bij hun elektrische auto. De schakelmomenten passen meer binnen het geheel van een verbrandingsmotor met o.a. geluid en dergelijke.
sidewalkjoe zegt
Misschien relevant voor het halen van een volledig B-rijbewijs (dus inclusief schakel) in de redelijk nabije toekomst?
Ram-G-maN zegt
Als simracer ben ik niks anders gewend dan het ervaren van vele verschillende gesimuleerde conventionele auto’s. Dus ik vind dit wel mooi. Nog leuker zou zijn als je ook de keuze hebt uit verschillende profielen. Eentje met 90’s turbolag, eentje met een moderne seriële turbocharger, atmosferisch en atmosferisch hoogtoerig. Dit zou mij best wel eens kunnen boeien. Je kunt al met de Model 3 Performance al spelen met de aandrijfverdeling voor en achter. Dus je kunt al spelen met een kunstmatige voor- en achterwielaandrijving op een AWD Tesla. Een kunstmatige versnellingsbak en een kunstmatige vermogensopbouw lijkt mij een leuke gimmick.