Je kan alle tech en het geld van de wereld hebben, dan nog is de autowereld niet makkelijk, waarschuwt Toyota tegen Apple.
Het is inmiddels een publiek geheim dat Apple aan een eigen auto werkt. Het moet een elektrische auto worden die geheel of gedeeltelijk autonoom moet kunnen rijden, maar veel meer dan dat weten we eigenlijk nog niet. Hyundai en Kia leken even bouwers te zijn van de nieuwe Apple-auto. Vorige maand bleken ze daar echter geen zin meer in te hebben.
Apple geeft echter niet zomaar op. Het bedrijf is nu waarschijnlijk hard op zoek naar andere partners. Bij dat proces krijgen ze wat ongevraagd advies van Toyota-baas Akio Toyoda. Volgens Bloomberg zei de Toyota-baas namelijk dat Apple wel moet beseffen dat het er meer is aan het verkopen van auto’s dan alleen het kunnen bouwen van die auto’s.
Toyoda wijst er bijvoorbeeld op dat ze daarna nog met klanten om moeten gaan. Op zich heeft Apple natuurlijk extreem veel ervaring met klantcontact, maar de autowereld is in dat opzicht toch wel wat anders. Ook is de autowereld wat ‘langzamer’. Een iPhone gaat een paar jaar mee, de gemiddelde auto een stuk langer dan dat.
De Toyota-baas heeft overigens geen hekel aan Apple en is ook niet bang om hun macht. Net als BMW en Volkswagen eerder ook zeiden. Hij zegt zelfs dat het goed kan zijn voor klanten als techbedrijven meedoen aan de autosector. Ze kunnen er ‘nieuw leven in blazen’ en klanten meer keuze geven. Tegelijkertijd moeten ze wel ‘eerlijk’ zijn naar hun klanten, zegt Toyoda. Ze moeten verantwoordelijk zijn voor de gehele levensduur van de auto en niet alleen de productie. Toyoda noemt daarbij specifiek het onderhoud en de eventuele sloop van auto’s. Kennelijk is Toyota bang dat deze fabrikanten zich alleen bekommeren om de verkoopcijfers en minder kijken naar al verkochte auto’s. Apple heeft sowieso genoeg tijd om naar het ‘advies’ van Toyoda te kijken; waarschijnlijk moeten we nog wel een paar jaar wachten op die Apple Car. Als deze überhaupt ooit nog komt…
elemento zegt
Whaha sukkels . Mooi Tesla. Olieconcern en autobranch hebben lange tijd monopoly gespeeld om zo lang mogelijk benzine motoren te produceren. Nu komt hybrid man met onzin uitspraken
dwfc zegt
En Tesla wou een paar jaar terug hun boite verkopen aan Apple beste vriend !
flutterby zegt
@dwfc: en Tim wilde niet eens de meeting accepteren… Nu maakt Tesla goede kans om de marktwaarde van Apple in te halen. Gelukkig voor Apple heeft Elon Musk zijn zinnen niet op telefoons of tablets gezet.
dwfc zegt
Kan best maar de netto cashberg van Apple zie ik ze nog niet snel evenaren :-)
Netto is dit +/- 108 miljard dollar.
En zelfs dit is niet voldoende om op de eerste plaats te staan, die is van Alphabet met 117 miljard dollar.
redbeams zegt
@elemento: Je kan het onzin vinden…maar het heeft ze wel het succes gebracht waar ze nu zijn.Onderschatting is…
elemento zegt
@redbeams: toyota bedoel ik. Apple heeft geld. Zij kunnen veel investerne
redbeams zegt
@elemento: En ik bedoel ook toyota 😉
thefizzlee zegt
Toyota is een groter bedrijf dan apple met veel meer kapitalen, dat weet je toch? Vorig jaar stond toyota nog op de 4e plek van meest vermogende bedrijven ter wereld in alle sectoren, boven de vag, dat is dan niet enkel de auto’s van toyota die worden meegerekend maar het bedrijf is heel groot en hoeft niet bang te zijn van de vag laat staan apple dat niet eens in de top 10 stond.
flutterby zegt
GM, Ford en Volkswagen zijn anders al goed op weg. Het is enkel Toyota en Fiat die zwaar achterlopen.
flutterby zegt
@flutterby: en de Koreanen en Chinezen lopen misschien wel voorop.
dwfc zegt
Dat wil hij niet inzien …
Esprit_de_Flandre zegt
@flutterby: Zijn GM, Ford en VW ècht goed op weg?
Van GM hebben we grote beloftes gehoord over nieuwe modellen, zoals de Hummer, maar dat wordt sowieso een nichemodel. Het enige echte model dat je nu kan kopen is de Bolt, en daarvan raken ze maar een 20.000 per jaar kwijt. Voor een (relatief) betaalbare auto is dat weinig.
Van de Ford Mustang Mach E zijn er tot nu toe, in drie maand, zo’n 5000 verkocht. Daarvan is het nog veel te vroeg om te oordelen. Mss wordt het een succes, mss niet.
Volkswagens ID3 en 4 loopt naar verluidt als een trein… Geloven we dat zomaar, cijfers die van VW komen? Hoeveel daarvan zijn snel-snel in december bij de dealer ingeschreven? En zelfs als de cijfers redelijk kloppen, gaat dat blijven duren? Met sommige nieuwerwetse producten heb je het probleem dat je verkopen snel opdrogen eens iedereen die er één wil er één heeft. En de ID-lijn is nu niet bepaald sexy…
Ik zou Toyota toch niet onderschatten hoor. Ik denk zelfs dat ze met gemak een paar jaar geleden al een auto als een ID3 hadden kunnen neerzetten, maar dat ze daarmee niet tevreden zouden zijn. Het zou onder hun niveau zijn…
Pascal zegt
Amen to that. Ik heb Toyota op veel fronten een stuk hoger zitten dan een club zoals VAG.
dwfc zegt
Hier Fluttrer, sorry hoor maar dit is wederom DU .. en ik moet je helaas wederom teleurstellen zoals in het vorige artikel over het Tesla schijnproces …. Tesla verliest de pedalen in de grootste automarkt van de EU
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-februar-gesamtjahr-2021/
Elektroauto Neuzulassungen Top 5 Februar 2021 ( verkoop Jan-Feb )
elemento zegt
@Esprit_de_Flandre: toyota en lexus goed. Maar lopen altijd net 2 a 3 jaar achter bijv Duitse concern autos. En ja wij hadden LS600. Top auto. Maar zelfde bouwjaar auto 7 serie of S klasse doet beter
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: GM heeft wel meer plannen dan alleen virtuele Hummer hoor en daarnaast gaat Ford ook het platform van Volkswagen gebruiken.
Bij Toyota is het akelig stil en wat ze presenteren is echt ondermaats. Ik snap niet dat ze de voorsprong zo weg hebben kunnen geven. Ik vermoed dat ze op Solid State wachten en dat kan wel eens te lang duren (QuantumScape verwacht over 5 jaar op het niveau te zitten waar Tesla met lithiumbatterijen dit jaar mee komen).
diablogt zegt
Dan kent hij de Apple gebruikers niet. Als Apple de Ford Pinto opnieuw uitbrengt met een Apple erop en vertelt dat het een elektrische auto is maar dat je je brandstof moet tanken, want ‘by design’ zullen ze in de rij staan.
p993 zegt
Haha….de dinosaurus die overlevingstips gaat geven! 🙂
Adviezen over hoe het niet moet…!
thefizzlee zegt
Als apple een auto uitbrengt heb je waarschijnlijk de nieuwste iPhone nodig om hem te kunnen gebruiken en moet je elk jaar upgraden