Sinds het gaspedaalgedonder zit Amerika vol ongeruste Toyota-rijders die bang zijn en ‘emotionele schade‘ hebben opgelopen. Jim Lentz -CEO Toyota U.S.A.- mocht daarom vanochtend even haarfijn komen uitleggen wat ze hieraan gaan doen.
Hij mocht aanschuiven bij de populaire Today Show om zijn zegje te doen over alle toestanden omtrent de ‘sticky accelerator pedals’. Je verwacht dan dat zo’n CEO politiek correct gaat zitten doen en kritische vragen probeert te ontwijken. Nou… Dat gebeurd dus ook. Lauer werd geconfronteerd met de aantijging dat de gaspedaalproblemen al 10 jaar bekend zouden zijn bij het Japanse merk, en dat er in die tijd 19 mensen omkwamen vanwege falende onderdelen. Draaiend probeerde hij zich hier onderuit te praten en wat welbekende damage control toe te passen. Bekijk het filmpje hieronder.
Neptukker zegt
bozewolf zegt
Onbetrouwbare VVD-tronie heeft deze gozer, zeg…
JPM zegt
Suggestief gelul. Propaganda om Amerikaanse producten te kopen. Toyota is en blijft kwalitatief zeer hoogstaand. Mijn ouders hebben beide al bijna 10 jaar een Toyota en behalve wat gerammel is er niets mis mee. Toen ik opgroeide hadden ze in 6 jaar tijd 2 Fiats, een Lancia en een Renault. Tuurlijk zal dit een deuk opleveren maar als puntje bij paaltje komt zijn die Toyota’s verdomde betrouwbaar.
lincoln zegt
@JPM:
zoals een wijs man ooit sprak “history is bunk” ..
maar inderdaad .. waar hebben we het over ..
de rest van de bewegende delen (100den) zijn wel perfect ..
maar zo,n gaspedaal is nogal cruciaal zeg maar ..
Cardesigner zegt
@JPM: Facts don’t lie. En elke dode door een fout is er een teveel.
C6_R zegt
Huidige Toyota’s hebben een probleem, maar dat kan niet waar zijn omdat Toyota’s vroeger geen problemen hadden, lekkere redenatie! :lol:
On: de man doet zn best, maar vooral in het midden van het interview komt ie een beetje hakkelend over. Er zal wel wat meer dan dit nodig zijn om het oh zo vluchtige vertrouwen te behouden. Ben benieuwd hoe deze soap zich verder nog gaat ontwikkelen!
Mairsil zegt
Dit is toch wel van een andere orde dan de Ford Pinto’s die destijds ontplofte als je er iets te hard tegenaan reed omdat ze de benzine in de achterlichten bewaarden oid…
Rick dos zegt
-edit: check, thanks-
FelixF zegt
Ze zijn er natuurlijk gewoon veel te laat mee.
Het enigste wat de CEO van Toyota de afgelopen weken hierover gezegd heeft was tegen een Japanse verslaggever: “I feel very sorry that we have caused our customers unease.”
Ja, die 19 dooie zullen zich heel erg uneasy voelen.
hemaworst zegt
Wij hebben al eerder een toyota RAV4 gehad daarna nog wat andere merken en momenteel hebben we onder andere een nieuwe toyota FJ Cruiser, nooit problemen gehad met onze “toyo’s”!
Osprey zegt
Ze (toyota) hebben in ieders geval 1 geluk bij ongeluk. Hun naam komt meer dan ooit naar voren in de media !!
dotternetta zegt
Oke, ander onderwerp. Heb er nu wel genoeg over gelezen. Zijn er geen andere merken met problemen? Vast wel!
Lan_Evo zegt
Haha, zou niet graag in zijn schoenen staan, maar hij lult zich er mooi uit. Kan een goed trainingsfilmpje zijn voor managers/CEOs. Dit is natuurlijk nooit goed voor het imago, maar ik denk dat veel vaste klanten van Toyota (zeker nuchtere Nederlanders) zich niet zullen laten afschrikken door ’throttlegate’, omdat zij toch persoonlijk (vaak goede) ervaringen hebben met hun auto’s. Ik kan me wel indenken dat het nieuwe klanten afschrikt, maar denk dat het effect over een half jaar/1 jaar wel weer uitgewerkt is. De media moet altijd wel iets zoeken om iedereen bang te maken en nu de Mexicaanse griep niet meer hip is, dan maar overstappen op throttlegate. ;)
dotternetta zegt
Dit is een leuk overzicht van alle recalls van 2009!
http://www.internetautoguide.com/auto-recalls/04-int/2009/index.html
Mr. Dj M. zegt
Tja ik ben bang dat andere merken ook wel eens onderdelen hebben die fouten opleveren, maar omdat dit een onderdeel is dat kennelijk jarenlang hetzelfde is, is het aantal ongelukken een stuk groter.
Dit soort bewegende onderdelen kunnen nou eenmaal slijten en dit ontwerp heeft kennelijk als nadeel dat ze dan blijven hangen. Niet zo handig dus….
dotternetta zegt
hier nog een mooie PREMIUM recall!
“Audi eventually recalled over a quarter million cars”
http://www.spike.com/blog/top-7-most-dangerous/70693
Supra1981 zegt
@dotternetta leuke site om eens rond te snuffelen.
zo zie je dat er veel merken met terugroep acties te maken hebben, alleen niet op zo’n grote basis als Toyota op dit moment.
JPM zegt
@ lincoln
Volgens mij valt het allemaal wel mee. Dit is puur Amerikanen die Toyota en Honda de schuld geven van de ondergang van GM, Ford en Chrysler door hun superieure kwaliteit. Gewoon treiteren is dit.
Laten we eens naar de cijfers kijken. Volgens de presentator hebben problemen met het pedaal voor 800 ongelukken gezorgd in 10 jaar tijd. Toyota heeft in 10 jaar tijd 70 miljoen auto’s verkocht. Laten we zeggen dat die gemiddeld zo een 10000 kilometer per jaar reden. Dat wil zeggen dat op 700.000.000.000 kilometer 800 ongelukken zijn gebeurd door een gaspedaal. Yeah echt een gígantisch probleem joh!
lincoln zegt
@JPM:
tuurlijk knullie .. een complot van “de amerikanen” ..
Ford Chrysler en GM zouden nooit door de mangel gaan ..
jouw historisch bessef is inderdaad bunk ..
Bob zegt
@JPM: tuurlijk .. complot theorieen steken altijd op. Misschien ben je de recalls vergeten van Firestone en Ford met de cruise control.
Toyota heeft een paar meer qualiteits probleempjes .. kijk maar eens naar dit artikel: http://www.tundraheadquarters.com/blog/2009/04/27/toyota-tundra-frame-rust/
“I own a 2000 Tundra and just had the spare tire drop to the road, with no warning, as I was driving down a slow, 30 mph, country road, good thing I wasn’t on the turnpike!”
Lekker hoor .. rij je rond .. valt door roest in ene je reserve wiel uit je auto.
JPM zegt
De enige echte schade, is de imagoschade.
bmw zegt
1. Ik heb bijna een hekel aan Toyota’s
2. Je kan niet om het feit heen dat ze tenminste een terugroepactie doen. Ik ken wel een paar merken waaraan systematisch iets scheelt (zij het dan zaken waar je niet meteen door crasht) en die NOOIT een wagen terugroepen. Bij welk merk zit je dan het liefst.
3. Filmpje: weer enkele minuten verspild.
Prisma zegt
Het is imago schade naar iemand die nog niet met een Toyota rijd. Wat is de kans dat je zo een pedaal hebt 0,02%, 4miljoen mensen die bij hun dealer moeten komen. Ik begin te denken dat dit een zieke PR stunt is. Het is verdomd goeie klantenbinding als je moet horen van je dealer dat er geen probleem was met jouw wagen die toch al 3jaar oud is en ze het stuk toch vervangen hebben op koste van Toyota zelf.
C6_R zegt
@bmw: Welke merken zijn dat dan die nooit een wagen terugroepen, ik ben wel benieuwd! Ik heb de afgelopen tijd veel van dit soort opmerkingen gelezen, maar nimmer namen en rugnummers.
@Prisma: Verdomd goede klantenbinding als je je wagen bij de dealer moet langs brengen omdat je anders in een wagen rijdt die je het leven kan kosten… :lol:
En dat alles na zeer veel getreuzel, ontkennen en aandringen van de NHTSA…
bmw zegt
@C6_R: de terugroepacties van Fiat bijvoorbeeld, kan je op een hand tellen.
“Bij Fiat gaat het om een actie van de Nederlandse importeur. Die heeft namelijk besloten om 15.000 exemplaren van de Stilo terug naar de garage te roepen voor een controle van de voorvering. Elders in Europa was er al eerder een terugroepactie op poten gezet, maar de Nederlandse importeur zag daar aanvankelijk geen aanleiding voor. In Nederland zou minder ‘agressief’ strooizout (de veroorzaker van het probleem) gebruikt worden dan in andere Europese landen, zo luidde de verklaring. Dat leek onafhankelijke deskundigen sterk en bovendien ging de importeur voorbij aan het feit dat eigenaren van een Stilo ook wel eens op buitenlandse wegen rijden. Pas na een uitzending van het consumentenprogramma Kassa ging Fiat overstag.
Volgens een woordvoerder van de importeur is het een paar keer voorgekomen dat de voorvering brak. Alle bezitters van een Stilo krijgen binnenkort een brief in de bus met een oproep zich bij de garage te melden. Binnen vier weken moet de hele operatie zijn voltooid. Het gaat om exemplaren van de Stilo die tussen 2001 en 2006 verkocht zijn, in totaal 15.000 stuks. “
C6_R zegt
@bmw: Je noemt een voorbeeld van een probleem waar door de fabrikant pas na de nodige moeite, aandacht van de media en veel gebagatelliseer vanuit de fabrikant iets aan gedaan wordt… Klinkt verdacht veel als dit geval bij Toyota…
Maar dat was dus niet wat ik vroeg, zijn er ook fabrikanten die GEEN terugroepacties hadden ook al was het bekend dat er een probleem is. Dat wordt hier namelijk te pas en te onpas beweerd maar ik heb nog niemand die beschuldiging zien onderbouwen met namen…
JPM zegt
@ lincoln
Waar lees je dat? Dat zijn jou woorden. Je ziet de nationalistische haat in de ogen van de presentator die gewoon wil dat Toyota door het stof gaat. Vraag een gemiddelde Amerikaan wat de ondergang van GM, Ford en Chrysler heeft veroorzaakt en ze zullen zeggen: The bloody Japs. Overigens hebben de amerikaanse autobedrijven problemen gekend die vele malen groter waren. Ford heeft niets voor niets bijna 200 miljoen aan schadevergoedingen betaald in de jaren 90 voor over de kop rollende SUVs. Hier nog een paar issues:
“Ford was also criticized for tread separation and tire disintegration of many Firestone tires installed on Ford Explorers, Mercury Mountaineers, and Mazda Navajos, which caused many crashes during the late 1990s and early 2000s. It is estimated that over 250 deaths and more than 3,000 serious injuries resulted from these failures. Although Firestone received most of the blame, some blame fell on Ford, which advised customers to under-inflate the tires in order to reduce the risk of vehicle rollovers.
In September 1971 the Ford Motor Company launched the Pinto for the North American market. Through early production of this model it emerged that design flaws could result in fuel tank explosions when the vehicle was subject to a rear-end collision. Some sources even allege this safety data was available to Ford prior to production, but was ignored for economic reasons.”
Shit happens nou eenmaal en in tegenstelling tot andere bedrijven doet Toyota er tenminste wat aan. Daarnaast is het hele probleem opgeblazen.
Cardesigner zegt
@JPM: Wat een onzin met die “nationalistische haat.” Als je dat echt vindt, zoek je er inderdaad een beetje een complot jegens de spleetogen achter.
C6_R zegt
Ik wist niet dat we helderzienden in ons midden hadden! :lol:
“Je ziet de nationalistische haat in de ogen van de presentator die gewoon wil dat Toyota door het stof gaat.”
Zie je dat of wil je dat zien?
JPM zegt
@ C6_R
Hij zit toch te smullen van het feit dat ze zogenaamd 19 doden hebben veroorzaakt enz. Zie jij dat niet?
Laat ik het anders formuleren. Kijk eens hoe Europa en Azie hiermee omgaan. Vergelijk dat eens met de VS. Juist nationalistische haat ;)
C6_R zegt
@JPM: Als we zo bezig gaan dan zie ik in de ogen van de baas van Toyota USA dat ie eigenlijk wil dat al zijn klanten een gruwelijke dood sterven en dat ie op minderjarige jongetjes valt… Heb ik daar bewijzen voor? Nee, dat “zie” ik gewoon in z’n ogen… :roll:
De beste man krijgt wat kritische vragen op zich afgevuurd. Dat gebeurt (ook in Amerika) wel vaker in de journalistiek, dat jij daar dan een complot in ziet zegt mijns inziens meer over jou…
JPM zegt
via nu.nl
TOKIO – De Japanse autoproducent Toyota gaat de productie van acht modellen die betrokken zijn bij een wereldwijde terugroepactie, op 8 februari weer hervatten. Dat heeft het concern maandag bekendgemaakt.
Toyota zegt ook een technische oplossing te hebben gevonden voor de mogelijke problemen met het gaspedaal bij miljoenen auto’s in onder meer Europa en de Verenigde Staten.
Afgelopen vrijdag kondigde Toyota een terugroepactie aan van acht modellen van verschillende bouwjaren. Onder de modellen zijn ook populaire auto’s van Toyota, zoals de Aygo, de Avensis en de Camry.
In Nederland gaat het om ongeveer 95.000 auto’s, die terug moeten naar de garage voor een aanpassing aan het gaspedaal.
Toyota verklaarde dat sommige gaspedaalmechanismen kunnen slijten. Daardoor kan het moeilijker worden het gaspedaal in te drukken en het pedaal kan langzamer terugkomen naar de normale positie.
In het ergste geval blijft het pedaal hangen. Maar daar heeft Toyota nu een oplossing voor gevonden. Dat zou volgens de ingenieurs van het bedrijf een busje zijn dat wordt ingebracht in het gaspedaalmechanisme waardoor de spanning op een veer toeneemt en het risico van een hangend gaspedaal afneemt.
”We weten wat de oorzaak is en we weten hoe we het kunnen repareren”, aldus Jim Lentz, topman van Toyota in de Verenigde Staten
xerxes zegt
Nee franse kut auto’s zijn lekker, Als het vries vriezen de gaskabels net zo hard mee????
JPM zegt
@ C6_R
In de VS blazen ze dit op, ik zie helemaal geen complot, het valt me alleen op hoe overdreven ze dit probleem bespreken. In Europa wordt er nauwelijks aandacht aan besteed. Zoals elk goeddenkend mens ga ik dan denken hoe dit zou kunnen komen en de enige reden die ik kan verzinnen is dat de Amerikanen die de Japanners en hun auto’s niet echt mogen gewoon willen irriteren.
Dit interview is ontzettend suggestief en opdringerig, volledig onnodig als je kijkt wat er nou werkelijk aan de hand is.
Cardesigner zegt
@JPM, het zijn toch echt de Toyota-rijders die dit in de media hebben gebracht hoor…
T-Spark zegt
@ Bozewolf: Wat een onintelligente stereotyperende reactie, (‘vvd-tronie’). Ga graag ergens anders bevooroordeeld zijn. Echt onbegrijpelijk, zo een instelling is zeer onprettig en storend, ongeacht aan wie het gericht is!
bozewolf zegt
@T-Spark: Wil je daar een zakdoekje bij of huil je zo wel even uit?
Sjeetje.
JPM zegt
@ Cardesigner
Nou je zou je verbazen als je weet hoeveel haat er is richting Japanners zeker in Michigan en mensen die in de autosector werken. Ik zoek helemaal niets, ik vraag me af, denk na en trek een conclusie. Misschien is die wel onjuist, maar tot zover trek ik die.
bmw zegt
@JPM: dat je dit interview overdreven vindt, maakt me een beetje bang. Wil je dan echt dat de journalist bij de CEO op schoot kruipt. Volgens mij ben jij in je gat gebeten omwille van de kritiek op het heilige Toyota. Kijk, als merken de hemel ingeprezen worden, is de val eens zo hard en diep.
lincoln zegt
@JPM:
haat is jou niet vreemd iig ..
JDM__Wotevajjjj zegt
dit is allemaal overdreven.. 19 doden in 10 jaar… er sterft iemand iedere 3 seconden dus er zijn de laatste 10 jaar 105120000 doden geweest 19 daarvan zouden de schuld van Toyota kunnen zijn BOEIEUH!!
Cardesigner zegt
De Tiger Woods van de autowereld. Hij heeft toch wel bewezen dat een prachtig imago snel naar de knoppen kan gaan.
Benz.. zegt
@Cardesigner: Dat kun je wel zeggen.
Ook met GM bijvoorbeeld. Voor zover dat dat prachtige imago er al was tenminste.
Cardesigner zegt
@Benz.., in de jaren 60 :D Maar ook MB had te kampen met een imago probleem. Maar dat merk heeft bewezen dat je daar bovenop kunt komen!
Benz.. zegt
@Cardesigner: Dat is waar, oordeelde duidelijk iets te snel.. Vooral begin jaren 90 was de kwaliteit bij MB nogal belabberd. En het imago. Nu niet meer gelukkig.
Wil niet zeggen dat GM geen kwaliteit levert.. In tegendeel zelfs. Ben geen fan van het design, maar dat is volledig smaakgericht.
hape zegt
OK… het gaspedaal wat blijft hangen is niet prettig maar wordt tenminste opgelost door de fabrikant.
Het is niks vergeleken bij de toestand waarin VW zich begeeft:
http://www.motor-talk.de/forum/tuerschaden-durch-eisablagerung-hinter-tuer-auch-bei-golf-vi-t2546716.html
Deuren, dorpels en de A-zuilen waarin sneeuw/water verzamelt door bezuinigingen in afdichtingsmateriaal. Dit bevriest bij temperaturen onder nul graden en voila… het plaatwerk gaat spontaan uit elkaar barsten !!
Golf V en ook VI, die wel op bepaalde plaatsen wel rubbers heeft, worden hierdoor geplaagd.
Cantago zegt
Hoe zou je zelf reageren als het jouw bedrijf was? Nouja… meteen actie ondernemen is hoe dan ook het beste;)
Jan Pieter zegt
Wat is dit opgeblazen de laatste tijd zeg.
Ernstig dat iedereen die degelijkheid haat dit incident bespringt als een leeuw op zijn prooi.
Iedereen die met zijn toyota meer problemen heeft gehad dan een ander merk dat ie heeft gereden, raise your hands!!!
Btw 4 jaar gereden in verso, nog nooit een lampje hoeven verwisselen.
dotternetta zegt
@bob, dat gaat maar over 1 Tundra en dan hebben we het over Amerikaanse Toyota’s….
Bob zegt
@dotternetta: Er zijn een hele hoop gevallen bekend van zware frame rot met Tundras … en die worden ook in Canada gebouwd. Ik denk niet dat je het artikel hebt gelezen anders had je die opmerking niet gemaakt namelijk.
C6_R zegt
@dotternetta: Want Amerikaanse toyota’s zijn geen toyota’s? :lol:
doesnie zegt
Zorg eerst maar voor strooizout, dat scheelt al een hoop!!
Komen daarna die toyota’s wel een keer terug.
C6_R zegt
Mooi twee leugens uit dit interview gehaald door Jalopnik:
http://jalopnik.com/5461734/how-toyotas-president-lied-to-matt-lauer
Maar ja, gewoon doen alsof er niets aan de hand is en de media de schuld geven hoor!
TSI-tje zegt
@alle reaguurders die nog respect hebben voor de manier waarop Toyota dit oplost….Bij de meeste merken die niet op deze manier publiek gaan met een terug roep actie worden de euvle die gevonden worden in de productie, zonder te veel tam-tam verholpen bij de reguliere service beurt. Dat Toyota er zoveel heisa aan te danken heeft is JUIST omdat ze geprobeert hebben dit in de doofpot te stoppen, maar het euvel gelekt werd naar de media. Dit probleem schijnt in de US als twee jaar geleden bekend geweest te zijn bij Toyota. Waarom denken jullie anders dat de ‘grote man van Toyota’ in de US zo publiekelijk zijn excuses maakt ??? Denk nou toch zelf eens na. Dit heeft Zelfs een fabriekant als GM of Ford nog nooit gedaan.
Ze proberen gewoonweg hun gezicht te redden omdat ze niet tijdig GENOEG ingegrepen hebben. en juist DAT is de blamage welke ‘Toyota’ heet. Ze moesten hun ogen uit de kop schamen !
doenie zegt
Lang leven Toyota!!