De Toyota Aygo X is een hoge A-segmenter met kort pittig kapseltje.
Het traditionele A-segment ligt op dit moment een beetje op zijn gat. Dit was voorheen een zeer populair gedeelte van de markt. Toch zijn er maar weinig merken die erin investeren. De reden is simpel: de marges zijn te klein. Met enkel eenvoudige techniek en een laag gewicht red je het niet meer in de EU, zonder enige vorm van elektrificatie.
Van elektrificatie wordt een auto echter duurder en zwaarder, dus om de marges te vergroten pas je deze opschaling toe bij minimaal B-, of C-segment auto’s. Het is voor PSA (eh, Stellantis tegenwoordig) de reden om géén opvolger voor de Citroën C1 en Peugeot 108 te ontwikkelen. Toyota wil echter wel een opvolger voor de Aygo.
Toyota Aygo X
Met deze Toyota Aygo X (Spreek uit: I go cross), laten de Japanners zien op welke wijze ze het model toch een vervolg willen geven. Met een hele hoop extra persoonlijkheid, aldus Toyota. Dat klopt op zich wel, want het is een heel stoere verschijning, zo hoog op die enorme wielen. Ook de felle kleur in combinatie met het zwart geven de auto een eigen gezicht. Echter, gezien de verwachte compacte dimensies van de Toyota Aygo X kan het ook snel een rijdend kort pittig kapseltje worden.
Exterieur
Verder beschrijft Toyota enorm veel over het uiterlijk, maar echt concreet worden ze niet. Het is dan ook nog een zogenaamde ‘Prologue’. Het is typisch zo’n concept dat we over een tijdje weer tegenkomen met iets kleinere wielen. Helaas weten we nog helemaal niets over de motor. Wel weten we dat de Toyota Aygo X op het Toyota GA-B platform staat. Dat is dezelfde basis als de Yaris. Al met al geweldig nieuws voor de particuliere autokoper!
Bronnen verwachten dat de auto in de eerste helft van 2022 bij de dealers staat.
dalmore zegt
Uuuhm .. heftig!
moveyourmind zegt
Gaaf wagentje, vooral de voorkant is erg cool. Vind Toyota sowieso de laatste tijd erg goed bezig qua design.
sportabgasanlage zegt
En in Nederland straks overal in ’t wit, met 13 inch stalen velgen, halogeenlampen en een basic interieur te zien 🙈
Loek zegt
@sportabgasanlage: ik ben hier bang voor. Want in de basis vind ik dit een enorm kek dingetje, erg stoer en volwassen!
knapzuur zegt
“in ’t wit, met 13 inch stalen velgen, halogeenlampen en een basic interieur te zien”
Dat ís de basis.. waar was je nu bang voor en wat vond je nu precies kek?
Hubert zegt
@Sportabgasanlage :
Als het mij in deze configuratie op een betrouwbare manier van A naar B brengt, vind ik het prima.
rutgerg zegt
@sportabgasanlage: past mooi bij de haarkleur vd bestuurder dan.
Robert zegt
Ik denk dat we deze ‘A-segmenter’ qua binnen- en buitenmaten ook gerust kunnen laten concurreren met de (wat oudere) B-segmenters in de markt. Een beetje zoals bijv. concurrent Nissan Micra, die met de huidige generatie ook enorm uit z’n jas is gegroeid.
stekel zegt
wat een lelijk ding zeg, dit staat toch voor geen meter, niemand zal er met zulke velgen mee rijden
potver7 zegt
Stiekem doet Toyota dus hetzelfde als Citroën en Peugeot, namelijk geen opvolger van de Aygo maken.
In plaats van dat gewoon toe te geven, maken ze nu een B-segment crossover-dinges van het formaat dat ze een jaar geleden gewoon Yaris zouden noemen, maar omdat ze die zojuist een stukkie groter hebben gemaakt (goh, da’s ook toevallig!) kunnen ze dit ding weer als Aygo in de markt zetten.
Wel een lekker stoer ding trouwens, hoewel ik nog een beetje moet wennen aan die nieuwe rage van motorkappen die optisch bijna hoger dan het dak lijken.
mashell zegt
“I go cross”… is deze auto een paasmobiel?
Deze X is nog onzinniger dan die in Crossland X.
basman147 zegt
De nieuwe Yaris heeft dezelfde maten als de oude ( 5 cm breder en 5 cm langere wielbasis, maar lengte, hoogte en prijs zijn vrijwel gelijk gebleven) dus van een groei is nauwelijks sprake .
Esprit_de_Flandre zegt
@basman147: Ja, maar al die centimeters beginnen wel op te tellen natuurlijk.
Yaris Gen 1/2/3/4 = 3615/3785/3930/3940
Aygo Gen 1/2 = 3405/3455
De nieuwe Aygo zal dus wss ergens de grootte worden van de eerste Yaris. Normale evolutie natuurlijk, maar dat wil ook zeggen dat de echte kleintjes toch verdwijnen…
tourannetje zegt
Zelfde basis als Corolla en Rav 4? Die wordt niet heel goedkoop denk ik
Joseppe zegt
Gewoon een leuke wagen en altijd beter dan dat vierkante hok van het VAG concern. Die overigens bijna net zo groot al is als de eerste Golf….. als we dan toch het over afmetingen hebben.