De Toyota Avensis V6 Biturbo zou de ideale occasion zijn voor velen.
De afgelopen weken zijn we de Toyota GR Yaris de hemel in aan het prijzen. Het is overigens niet alleen of zozeer de Yaris an sich. Het is ook het type auto: eentje die puur en alleen is gebouwd voor de liefhebber. Auto’s die de ‘patsers’ en ‘poseurs’ niet begrijpen, maar de mensen die benzine door en aderen hebben stromen wél. Toyota heeft de tegenwoordig enkele sportieve modellen, maar daarvoor is het angstvallig stil geweest op een Celica en MR2, na. De T-Sport modellen van weleer waren redelijk halfbakken pogingen om iets leuks te maken.
Toyota Motorsport GmbH
Dat wil niet zeggen dat Toyota niet af en toe gepolst heeft om een dikke auto te maken. En nee, dan bedoelen we niet alleen voor de thuismarkt waar de Japanse merken traditioneel leukere auto’s in de aanbieding hebben. Op de Essen motor Show in 2004 stond namelijk deze Toyota Avensis V6 Biturbo van Toyota Motorsport GmbH, voorheen bekend als Toyota Team Europe. Dat heet tegenwoordig Toyota Motorsport GmbH, als onderdeel van Toyota Gazoo Racing Europe. Dan is zo’n simpele ‘M’ van BMW best duidelijk.
Dealer
Toyota Motorsport Group werd gerund door oud-rallycoureur Ove Andersson. De Zweed kreeg een enorm budget om van Toyota een succesvol Formule-team te maken. Dat lukte bij lange na niet, helaas. Ook mocht deze in Keulen gevestigde onderneming zich richten op andere autosport-activiteiten alsmede getunede Toyota’s. De Lexus IS200 Compressor en Corolla T Sport Compressor waren TTE-producten, bijvoorbeeld. Deze kon je bij de dealer bestellen.
Toyota Avensis V6 Biturbo
Maar die auto’s hadden een ‘zweem van tuning’ over zich, simpelweg omdat het (hele goede) getunede auto’s waren. De Toyota Avensis V6 Biturbo was anders. De basis-Avensis kwam in 2003 op de markt. Het was destijds een steengoede auto, misschien wel de beste in zijn klasse. Het was alleen niet zo’n heel spannende auto. Deze versie moest de Avensis-range voorzien van het o zo belangrijke sex-appeal.
De motor was een 3.0 V6 die overdwars was geplaatst. Dat was al bijzonder, want de T250-generatie (waartoe deze generatie behoort) is enkel geleverd met viercilinder-motoren. Vervolgens werd die V6 voorzien van niet één, maar twee turbo’s. Dankzij blazende pret-instrumenten steeg het vermogen van zo’n 190 pk naar 304 pk. Het koppel bedroeg 510 Nm. De Toyota Avensis V6 Biturbo moest een allrounder zijn, geen circuit-monster.
Topsnelheid Toyota Avensis V6 Biturbo
Daarom was de auto voorzien van een automatische transmissie met vijf voorwaartse verzetten. Uiteraard is 510 Nm te veel voor twee arme voorbanden, dus werden de krachten verdeeld middels een vierwielaandrijvingsysteem. In Nederland was de Avensis alleen met voorwielaandrijving te krijgen, maar in Japan was er ook een AWD-versie. Die kon men dus overzetten. Qua prestaties was TMG vrij bescheiden met de Toyota Avensis V6 Biturbo, de topsnelheid was begrensd op 250 km/u (terwijl de meter 300 km/u aangaf).
Bodykit
Om het af te maken, kreeg de Toyota Avensis V6 Biturbo een dikke bodykit, 19-inch lichtmetalen velgen, een sportieve grille en dubbele uitlaat. In het interieur werden er sportstoelen gemonteerd en gekozen voor een bijzondere kleurstelling.
De Avensis Biturbo kwam helaas niet op de markt. Destijds werd gezegd dat men de reacties van pers en publiek wilden peilen. Waarschijnlijk waren die niet positief genoeg, want de auto zou nooit het productiestadium halen. Wel kwam er een spoilerpakket beschikbaar voor de Avensis.
Het probleem van dit soort uitvoeringen, is dat de verkoopaantallen laag zijn en de ontwikkelingskosten hoog. Aan de andere kant, vergeet niet dat BMW dankzij de M3 enorm veel M Sportpakketjes verkoopt á 4.900 euro per stuk. Dus wellicht moeten er meer GR Toyota’s koemen van reguliere modellen met een GR Light-pakketje voor de consument. Het zijn gewoon rijdende reclamezuilen. Dit had er eentje kunnen zijn.
scalvaro zegt
Toch lekker als Willem weer eens door zijn archiefkasten neust op zoek naar obscure nooit geproduceerde modellen. Dit soort artikelen maakt AB de moeite waard.
vopo zegt
@scalvaro: helemaal met je eens. De dit soort artikelen van Willem zijn goud waard voor AB.
406_v6 zegt
Jammer dat dit nooit op de markt is gekomen, zou het toch wel suffe imago van Toyota een goeie positieve boost hebben kunnen geven.
polleke71 zegt
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding
blackeye zegt
@polleke71: zelfkennis siert de mens.
vaakbenjetebang zegt
Essen 2004, ik was daar, zag deze auto en begreep er niks van. Wie was de potentiële koper? Waarschijnlijk kon Toyota zelf ook geen sluitend antwoord op die vraag vinden en kwam de auto er dus niet. Best wel jammer, het was inderdaad een leuke leftfield occasion geweest anno 2021. Waarschijnlijk was hij dan wel zo zeldzaam geweest als hobbelpaardenpoep en was het één en al narigheid geweest om aan de specifieke onderdelen te komen indien nodig, maar dat heet ‘karakter’.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: destijds waren er veel meer sportieve middenklassers dan tegenwoordig. Niet zo snel of exlcusief als een M3, maar ook wat goedkoper. Even uit mijn hoofd: Alfa 156 GTA, Audi S4, Citroen C5 Carlsson, Ford Mondeo ST220, Honda Accord Type S, Mazda 6 MPS, Opel Vectra OPC, Saab 9-3 Aero, Subaru Legacy B4 3.0 Spec B, Volkswagen Passat W8 en Volvo V50 T5 AWD. Dus de kopers voor al die auto’s konden ook een Toyota overwegen ;-).
Een verschil is wel dat de Toyota vrij specifieke en exotische techniek gebruikten, Misschien konden ze beter de 2.0 een turbo geven met die TTE bodykit. Of de Caldina GT-Four naar Nederland halen.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Dat is natuurlijk ook zo, maar de vraag hield me toen wel bezig. Met al de keuzes die jij al opnoemt, wie is dan die Toyota-klant? Het is niet bepaald zo dat de klanten voor de deur stonden te dringen om een 6MPS of een Vectra OPC te kopen in plaats van een Audi S4, zogezegd. En misschien heeft er bij TTE ook iemand eens naar Renault gebeld om te vragen: “hoe veel van die Safrane Biturbo’s hebben jullie eigenlijk verkocht een paar jaar geleden? Eh, 800 stuks, zegt u? OK, bedankt….” gevolgd door een huilbui.
saxoke zegt
@willeme: van de accord was er volgens mij ook een type R.
tjorque zegt
Zonde! Had idd een hele leuke occasie geweest.
Hoewel een 2.0 beter was geweest dan een 3.0 want voor een 3.0 betaal je hier in België belachelijke bedragen qua inschrijvingstaks. (~5k)
Dit soort auto pas wat mij betreft ook in het rijtje van de insignia 2,8 biturbo 4×4. Die wilde ik destijds graag kopen tot dat ik de inschrijvingstaks berekend had…
naturalpower zegt
De Avensis-range voorzien van sex-appeal … dat was gewoon een onmogelijke opgave. Heel verstandig dus om hem niet te gaan produceren.
blackeye zegt
Leuk artikel. Laat maar doorkomen. Deze kende ik nog niet.
erikabarth zegt
Tja het blijft een suffe toyota.
erro zegt
Wieldoppen erop en gaan.
Avensis was verder extreem saai met hoofdletters E en S, van binnen en buiten.
Zou wel mooie categorie zijn.
Hyundai Matrix RS
Peugeot 2008 Amg etc
MarcoM zegt
Als ze het front wat beter hadden gestyled, dan was het een stuk mooier geworden, nu blijft het een grijze muis.
dirkv zegt
Niet het meest spannende model maar wel een goede auto.
Vaak met die 180 pk diesels op weg geweest, reed erg goed.
Zou best zo’n bi turbo in de garage willen hebben!
madmarky zegt
Aan het eind wordt nog de vergelijking gemaakt met BMW M opsmuk en Toyota GR pakketten. Dat laatste zal nooit gaan lopen. Mensen met een Toyota geven niet veel om het uiterlijk en imago van hun auto en een paar ruggen extra uitgeven aan uiterlijk vertoon past ook helemaal niet bij bij de gedachtengang van de kopers. Ik bedoel ze rijden Toyota, dat zegt toch genoeg?