Een stationwagen, daar ontbrak het nog aan in het Auris-gamma. Met de Touring Sports zet Toyota dit recht, en doet en passant een gooi naar de gunst van de (lease-) rijder in het C-segment.
Sinds zijn introductie in 2007 is de Auris (eigenlijk een Corolla met een andere badge) alleen als hatchback verkrijgbaar. Voor de Nederlandse markt is dit opmerkelijk, aangezien er in het C-segment juist op het Touringvlak veel te halen is. De verkoopcijfers van de zeer populaire Renault Mégane Estate onderstrepen dit. Met de nieuwe generatie Auris zet Toyota dit ‘foutje’ recht, en introduceert bovendien met de 136 pk sterke Full Hybrid een model in de 14%-bijtellingscategorie, een troef die je eenvoudigweg moét hebben op de Nederlandse markt.
De eerste indruk? Dezelfde lekkere scherpe snoet als zijn hatchback-broertjes, en een set forse, ver doorgetrokken, achterlichten. Opvallend is ook de diep verzonken achterklep, waar nog een flink stuk bumper achter uit steekt. Al met al zeker geen verkeerd gezicht: we zien strakke lijnen die weer wat meer met sportiviteit lijken te flirten. Toyota schudt het laagje stof dat over de Auris was neergedaald duidelijk af.
De 1.8 liter Full Hybrid 14% bijteller was de revue al gepasseerd, maar wat is er nog meer te krijgen? Voor elk wat wils: 1,3- en 1,6-liter benzinemotoren, of, voor de liefhebber van zelfontbranders, 1,4-liter of 2,0-liter dieselblokken.
Standaard is de Touring Sports voorzien van climate control, verlichting met Follow Me Home-functie en Hill start assist control. Mensen die niet kunnen of willen parkeren vinken Simple Intelligent Park Assist aan. Met 10 sensoren wordt automagisch naar een geschikte parkeerplek gezocht, waar de auto zich vervolgens zelf inparkeert. Een kind kan de was doen.
Enige minpuntje voor degenen die enthousiast zijn geworden: hij staat pas medio 2013 bij de dealer. Nog even geduld dus.
Update – Er is een video, bekijk deze op autojunk.
Niet echt een hele fraaie auto, maar waarschijnlijk oer betrouwbaar.
@bigbrabo: Ik heb de gewone Auris Hybride. Niet de mooiste auto, al zeker niet lelijk. Maar na 55.000km in iets meer dan een jaar nog steeds helemaal _niets_ mee aan de hand.
Toch wel zonde dat het ff moest duren voordat er een, toch wel mooie, auris wagon kwam. Maar zo te zien is het het waard. Ziet er echt wel goed uit.
Deze gaan we vaak zien op Neerlands wegen… 14% bijtelling is eigenlijk het enige dat telt. Kijk naar de Mégane. Eigenlijk had dit artikel in één zin gekund: nieuwe Auris Station, 14% bijtelling, medio 2013 bij de dealer.
Ik zie geen verschil met die achterkant tussen de i 30, ceed en de auris.. (hebben ze toch een snufje duits)
@lamborgfan: staaf eens met foto’s en argumenten.
Wat een enorme achterbumper heeft die auto! Verder best leuk, gaat naadloos op in massa straks.
Dus een auto met een dikke, vette, zware kont wordt als “sports” aan de man gebracht?
Me had hem F.A. genoemd, Fat Ass.
@desjonnies: je weet inderdaad niet wat je ziet, als je deze auto straks afgeladen vol met familie incl. doorhangende achterkant op vakantie naar zuid-frankrijk ziet tuffen.
Gadverdamme, wat is Toyota (en Lexus) toch de weg krijt.
Wat mij betrefd was die botox in de achterbumper niet nodig, verder hele nette mooie degelijke auto!
Note to Toyota: die rare gaten in de bumpers, die jullie opvullen met reflectors en mistpitjes, zijn leuk op een paar modellen, of op speciale (sportievere) uitvoeringen. Niet op ALLES wat uit jullie fabrieken komt rollen. Voor je het weet roept ene Clarkson dat jullie ontwerpers lui zijn…
Ze hebben het door bij Toyota!
13 in een dozijn design.
En ja, dat vindt iedereen mooi.
Vooral de achterkant is onmeuuunig lelijk!
Touring Sports, niet te verwarren met Sports Tourer? …