Volgens mij willen een heleboel mensen best in een hybride rijden, zolang het maar GEEN overgestyleerde waterdruppel is (aka Prius, Insight). Je kan dan kiezen voor een dure BMW, Mercedes of Lexus, maar niet iedereen heeft zoveel geld. Gelukkig kan je vanaf de tweede helft van 2010 ook kiezen voor een hybride Auris.
Toyota is namelijk zo slim geweest om de techniek van Prius gewoon in de iets kleinere Auris te proppen. Op die manier rij je wel zuinig (14% bijtelling), maar niet voor lul. En omdat de vorm van de Auris natuurlijk iets minder aerodynamisch is dan die van een Prius heeft Toyota wel wat aanpassingen gedaan. Zo ligt de hybride Auris onder andere 20 mm dichter bij de weg en is er een diffuser aan de achterkant gemonteerd. Dit (en nog meer) zorgt voor een Cw-waarde van 0,28. Volgens Toyota zorgen de 18″ velgen ook voor een lager verbruik dankzij hun vorm.
Het sprintje van 0 naar 100 zal de hybride Auris in zo’n 10 seconden doen en de CO2 uitstoot ligt onder de 100 gram per kilometer. En je weet wat dat betekend: geen BPM, geen MRB en slechts 14% bijtelling voor de zakelijke rijder. Yippie!
Laue zegt
waarom moet dat ding wit zijn? Anyway zit er zeker beter uit als een prius. maar hyride….waarom? waarom?
Antoon zegt
Kan het geen mooie auto vinden. Doemijdiemani.
@ Laue
Ehhh is dat serieus. Hoeveel mensen rijden er hybride omdat je dan lekker 14% bijtelling hebt??? Het verkoopt gewoon, daarom!
Alwood zegt
ik vind de Auris ook een overgestyleerde waterdruppel :? ze zouden auto’s weer eens een andere vorm moeten geven dan die van gesmolten plastic…
Stel dat er nu een hybride S80 komt zonder MRB, dat lijkt me wel wat. Verder zien de meeste BMW’s er nog wel uit als auto’s (hybride dreier ofzo), en een hele zuinige C-klasse is wel wat.
Lan_Evo zegt
Was al een dodelijk saaie auto om in te rijden, wat moet dat dan wel niet worden met deze hybride versie?
corolla g6 zegt
@laue
Heb jij de afgelopen tijd onder een steen liggen slapen ofzo?
Iedereen weet toch onderhand wel dat hybride ‘Is here to stay’.
@antoon
Of JIJ hem niet mooi vindt is absoluut niet belangrijk.
Of ik hem mooi vind ook niet.
Als de doorsnee autokoper het uiterlijk maar ok vindt.
Koppel dit gegeven aan het feit dat de auto waarschijnlijk goedkoop zal zijn om te rijden en in de aanschaf, en voila, klaar ben je: een bestseller in de dop…
Laue zegt
@ IEdereen
ja ik weet wel, hybride = 14%, zuinig bla bla bla.
ik wil gewoon volledig electrisch. ;) :P
stephan zegt
Opzich niet eens onaardig. Ik denk zelfs dat hij mooier dan de bestaande aur-is.
Persoonlijk vind ik de voorkant van de nieuwe prius ook al heel erg veel beter geworden, de achterkant is alleen wanstaltig lelijk. Komt nog bij dat je liever niet in een prius wilt rijden omdat het een associatie heeft met geitenwollensok en treehugger.
Jesper zegt
Mooie bak! Spoilersetje van Toyota MotorSport d’r op, nog es 30mm lager, ander kleurtje, en ik heb een nieuwe demo.
O, maar haal dan wel dan interieur d’r uit, dat ziet er uit alsof het ontworpen is door knutselsmurf :P ;)
twan303 zegt
Als Lease-slet rijder die nu €242 betaald voor een dodelijk saaie kale standaard Golf 6 zeg ik: Prima, voor €100 minder in de maand ga ik wel KM vreten in deze dodelijk saaie auris(die vast veel beter aangekleed is).
Lang leve 14% bijtelling.
en uiteraard moet het wel een witte zijn!
Vroegwakker zegt
Persoonlijk heb ik liever dat onnozele onbenullen vinden dat ik voor “lul rij” in een Prius, dan dat ikzelf zou vinden dat ik voor “lul rij” . En dat laatste zou ik vinden in alles wat geen hybride (of electrisch) is.
Freewarefreak zegt
Veel mooier als een Prius. Volgens mij een (nog) slimme(re) zet van Toyota. De Prius verkoopt al zo enorm goed, met de Auris er bij gaat hun hybride aantal zeker omhoog.
Alleen dat Toyota logo… niet te overdreven groot zeg… zelfs zo achterlijk groot dat er een hap uit de achter-ruit moet… aanstellers… ;)
Koen zegt
Ik vind dit een goede ontwikkeling eerlijk gezegd. Al dat geneuzel over waarom hybride. Het verkoopt inderdaad goed, want hoe je kunt de mens alleen stimuleren tegenwoordig als er een economisch voordeel aan zit. En in 1 keer naar elektrisch is een utopie. Dan denk ik natuurlijk niet alleen aan de technische omschakeling qua auto’s, maar de energie-infrastructuur is mijns inziens het meest moeilijke punt. Tel daar de belangen van bestaande olieconcerns bovenop en dan vind ik dit een mooie tussenoplossing.
badidea zegt
@Freewarefreak
Inderdaad, liever weer zo als vroeger, in grote letters “TOYOTA” op de gehele achterkant.
Jesper zegt
@ Freewarefreak & Badidea:
Waarom niet, Ford komt er toch ook mee weg een complete laadklep in beslag te nemen met slechts die 4 letters? :P ;)
Op een Hilux vind ik het best mooi staan trouwens; H I L U X :)
Esprit_de_Flandre zegt
Dat blauwe interieur is afschuwelijk, maar dat zal wel alleen voor de concept zijn.
Autogek zegt
Jullie denken allemaal dat Toyota hun hybrides hebben ontwikkeld voor de Nederlandse leasemarkt geloof ik! :roll:
Beetje Verward zegt
Goeie zet van Toyota. De meeste mensen (ook op dit blog)zoeken toch een burgemansbak uiterlijk. Liefst met een beetje sportieve trim.
Opel Kadett: niet voor niets jarenlang de best verkochte auto in Nederland.
Sjef zegt
Wordt deze ook leverbaar als 3-deurs?
Vroegwakker zegt
Smaken verschillen, dat is ook hier weer heel duidelijk.
Persoonlijk vind ik dit qua model net zo’n vierkante doos als een Golf.
De techniek is wel veel beter.
wimbers zegt
komt u maar..
ik betaal nu netto zo’n €450,- voor een lease-auto.
met deze zou dat zo’n kleine €300,- schelen..
ik wil best een normale hatchback rijden voor 170 euri per maand… kom op duitse merken, waar blijven jullie met je 14% bijdragen???
ook voor de particulier is 1 op 25 aantrekkelijk hoor..
Bobby Orlando zegt
Geen BPM, geen MRB, slechts 14% bijtelling en een blits blauw interieur, wat wilt een mens nog meer?
De zoveelste Toyota hybride in de rij, Prius, Auris, Camry, Alphard.
bmw zegt
@Vroegwakker: misschien moet jij solliciteren bij AB.nl om de advertentie-reacties te verzinnen, je bent echt een wandelend reclamepaneel. Had je ook nog wat te vertellen?
Vroegwakker zegt
@ bmw,
En dat zegt iemand die zichzelf “bmw” noemt, grappig hoor.
Maar wat ik nog wou vertellen dat ik blij ben met meer keuze in Hybride’s. Ook al vind ik deze Auris persoonlijk niet mooi.
Beetje Verward zegt
Al dat gezeur over mooi of niet mooi. Net verwende meiden:”ik vin dit niet mooooi”.
Even on topic:
Ik vind de Prius III (vooral in het echt) toch wel erg fraai. Vooral verlaagd (maar dat geldt voor iedere auto).
Traxxas zegt
Prius (3) is mooier !
bmw zegt
@Beetje Verward: voor bijna 25.000 EUR mag het ding mooi zijn. Het is nefast voor de populariteit van hybrides dat de Prius de enige in zijn soort blijft (de insight is qua design niet anders), dus in die zin verwelkom ik de Auris hybride en hopelijk nog vele andere. Daarnaast is het ook nefast voor de populariteit van hybrides dat een bende geitenwollensokken-ecofascisten zich met de Prius is gaan identificeren.
Autogek zegt
Mooi of niet mooi heeft er niet als enige mee te maken. Men vind (ook hier) over het algemeen de Honda Insight mooier dan de Prius III. Maar de Prius verkoop over de hele wereld beter dan de Honda. Dus het heeft ook te maken met ruimte, prestatie’s en dergelijke. De Toyota techniek werkt nu eenmaal beter dan de Honda techniek. Is in de praktijk zuiniger, stiller en rijdt lekkerder.
Beetje Verward zegt
@bmw
Of zou het funest zijn voor het hybride imago dat een aantal duitse auto fascisten (ik pas me even aan aan jouw vocabulaire: begrijpen we elkaar sneller)(type BMW sjonnie) ooit besloten heeft het concept koste wat kost af te kraken en belachelijk te maken zonder enige kennis van zaken? Met als enige drijfveer dat ze bang zijn dat ze niet meer van hun V8-terlijke statussymbolen mogen dromen?
Let maar op: de aggressie begint vaak van die kant.
Die geitewollensokken types zijn vaak meer met zich zelf bezig.
rene zegt
Eenvoudig antwoord laat ze het maar maken.
Denk wel aan de patentjes.
rene zegt
Gemiddelde Nederlander ,Belg rijdt 30 a 40 Km per dag heen en weer in totaal ideaaaaal voor een mazout.
bmw zegt
@Beetje Verward: leuk dat je mijn taal spreekt, zo begrijpen we elkaar. Als je aan begrijpend lezen doet, dan stel je toch vast dat ik inderdaad zeg dat het gebrek aan verscheidenheid nefast is voor de populariteit van het aandrijfconcept. Daarvoor zijn natuurlijk niet alleen de Duitsers verantwoordelijk voor. Fixeer je trouwens eens niet zo op mijn nickname, ik heb van mijn leven nog geen Duitser op de oprit gehad. En zelfs dan nog: je kan er niet omheen dat er een extreem imago aan die Prius hangt, dat pas zal wegebben wanneer er meer modellen komen, zoals de Auris, maar graag ook van andere merken. Welk deel van mijn standpunt probeer je nu tegen te spreken? Ik heb veeleer de indruk dat je het met me eens bent.
Tot slot: WTF heb je het toch over “agressie”, het gaat over marketing, niet over spierballen.
rene zegt
Beetje veward ,zonder kunnen, weten en mogen van maken.
rene zegt
Opwarmtijd koelwater mazoutmotor tov benzinemotor ongeveer x drie.Nog niet gemerkt in de winter ,wordt trouwens nog bijgestaan met elektrische glow plugs in koelwater.
Lekker warm met mazout ,in huis zeker !
MattCurlew zegt
Slimme zet zo’n Auris Hybrid en de facelift heeft hem goed gedaan! Het blijft alleen een saai en nogal plomp hok
Jens zegt
En nou hoop ik dat deze auto wel een trekhaak heeft met een fietsdrager die 2 electrische fietsen kan dragen. plm.60kg. De Prius kan dat n.l. niet
lee zegt
welke trekhaak van welke “normale”auto mag dan officieel wel een kogeldruk hebben die hoger is dan 50-75 kg…..?
geen dus…..
Johnny zegt
Ik rij sinds december ’09 met een Prius en ben er wel happy mee, het rijdt geweldig. Ik ben geen treehugger of groene jongen. Heb wel respect voor de natuur…..
Heb een Toyota Celica ingeruild voor de Prius. Dus een scheurijzer ingeruild voor een familie auto,maar ik mis dat scheurijzer echt niet…zo lekker rijdt die Prius.
Ook de vorm vind ik niet slecht, alhoewel mijn voorkeur naar een Auris ging..maar de vrouw heeft haar Prius-veto gebruikt….
Om een Prius nu lelijk te noemen…Futuristisch, maar niet lelijk…er rijden zonder merken te noemen veel lelijkere autos rond…