De Toyota Auris heeft niet bepaald een sportief imago, dus werd het hoog tijd voor Toyota om hier eens aan te gaan werken. We kenden de dieselaar al als ‘2.2 D-4D Sport Study‘, maar een productieversie staat binnenkort zeker in de showroom. Het potentiële maximumvermogen bedraagt een nette 200 pk, waarmee de Auris zonder vrees stoplichtsprintjes met een GTI kan aangaan.
Die 200 pk’s (en 450 Nm) krijg je pas na een upgrade, standaard heeft de GT180 gewoon 177 pk en 400 Nm. De sprint van 0-100 duurt 8,1 sec. Kies je de upgrade, dan gaat hier een halve seconde van af.
Om de krachten te kunnen beteugelen heeft de GT180 een aangepast onderstel met verlaagde ophanging gekregen. Spoilers voor en achter, zijskirts en een dubbele uitlaat (maar vooral de leeftijd van de bestuurder) verraden dat je niet met een normale Auris te doen hebt. Binnenin maken aluminium pedalen, rode zetels en een dik lederen sportstuur de sportieve sensatie af.
Wanneer het benzine-antwoord op de dieselaar komt weten we niet, maar de vlotste Auris op benzine (de 1.6) heeft 124 pk, waarmee het gat naar de GT180 wel erg groot wordt. Hoog tijd dus voor Toyota om met een hot hatch op benzine te komen!
Met dank aan Mark voor de tip!
Djivy zegt
“Hoog tijd dus voor Toyota om met een hot hatch op benzine te komen!”
Of beter: hoog tijd dus voor Toyota om überhaupt nog eens met iets hots te komen, want dat is deze GT180 zeker niet.
Alwood zegt
wow spannend :o dat zwart staat em wel erg goed :? :|
Dennis zegt
Misschien ook even de startprijs vermelden? :-)
smoke zegt
@Djivy
Sportief gezien is het inderdaad niet veel soeps bij Toyota de laatste tijd, maar je kan niet ontkennen dat 200 pk in zo’n relatief lichte auto heel netjes is.
De voorloper van de Auris, de Corolla, was er ook met een 1.8-motor die 192 pk leverde, dus ik vermoed dat er nog wel een 200+ pk-versie komt, speciaal voor de mensen die een Cupra te opzichtig vinden.
GeoBem007 zegt
8.1 sec naar 100 met 177pk? Lijkt me niet erg spannend..
K-Kalkan zegt
Neee, niet voor mij, liever een Golf GT met 170pk TDI, dan deze (lelijke) verschijnsel.. Als je de Golf ook een ‘upgrade’ geeft, heb je ook 200 pk ;)
En de upgrade kost maar 225Euro!! (een tunert vlakbij Nijmegen :P )
Mark zegt
Startprijs is €33.440 hiervoor heb je de GT180 in een 3-deurs uitvoering, in deze uitvoering heb je stoffen bekleding.
De leren bekleding heeft een meerprijs van €1.490
Wil je hier nog H.I.D. pitten in hebben is dit een meerprijs van €950
Bussiness line (navigatie, bluetooth en TMC) kost €1250
en 5 deuren kost je €1000 meer.
De upgrade naar 200pk en 450nm zal iets onder de 1000 euro liggen.
De eerste honderd stuks zullen echter voor €29.990 te koop zijn
Mark zegt
@ K-Kalkan
Met behoud van de fabrieksgarantie? (3 jaar)
jantjebeton zegt
bah bah, zet dit naast een golf v gti en je hoeft (voor mij toch) geen seconde na te denken. gti is stukke mooier en sportiever
K-Kalkan zegt
@ Mark; 5 Jaar garantie, en als je wilt kan je ook een motorverzekering afsluiten ;)
Mark zegt
@ K-Kalkan
Op de tuning waarschijnlijk 5 jaar garantie, maar de originele fabrieksgarantie zal toch vervallen.
Ook leuk om te vermelden, de upgrade zal in- en uitschakelbaar zijn. Als deze ingeschakeld is heb je dus het extra vermogen en zal ook de gasreactie sneller worden.
Volvo_440_turbo zegt
@ GeoBem007
Met wat rij jij misschien?
8.1 sec naar de 100 lijkt misschien niet spannend, maar in tussensprints zal die héle dikke bakken aankunnen wat naar mijn mening meer fun is…
Of sprint jij met je auto bij elk stoplicht zo snel mogelijk naar de 100?
Timmie zegt
Ik zie hier niet direct jonge bestuurders in rijden. Natuurlijk onderscheidt het uiterlijk zich van een “gewone” Auris, maar de rest doet dat ook (onderstel, motor, …) en dat is volgens mij wat de gemiddelde jongere NIET wil, wegens (alweer) het kostenplaatje.
kyanite zegt
Deftige wagen hoor wat Toyota hier neerzet.
Voor een diesel zeer nette tijden, vooral bij tussensprint is een diesel superieur aan zo’n beetje 80% van de benzine auto´s. Maar dat vervloekte Den Haag maakt het steeds minder aantrekkelijk om diesel te rijden, het omslag punt diesel versus benzine komt steeds verder te liggen :(
thijs zegt
Mijn vraag is alleen: Wat is hier wezenlijk anders aan dan aan de Auris D-CAT. Enige verschil is denk ik het toevoegen van TMS accesoires. Zo stond er op de autoRAI een rode 3-deurs met dezelfde bodykit en ook met 177pk en 400Nm. Standaard specficaties van het D-CAT blok. Alleen de tuning die aangeboden wordt is voor mij nieuw…
Roel zegt
Ik heb met de Auris 136pk diesel, en dat is echt een NIET-indrukwekkende auto. Wát een log en lomp ding, een Espace voelt lichtvoetiger aan…
yannick zegt
ik pak hem toch aan als ze’m geven
booli zegt
Zou die tuning ook van toepassing zijn op een RAV4 mod. 2008 met standaard 136Pk ?
Volvo_440_turbo zegt
@ Roel, mijn buurman rijdt ook met een recente toyota, hij is ook niet echt te spreken over het weggedrag… voor de rest wel een stevige en degelijke wagen.
Zelf heb ik ooit eens een hele dag toyota’s en lexussen mogen testrijden, de enige die me echt kon bekoren was de MR. Qua wegligging vind ik bijv. Mazda veel speelser…
Félix zegt
Wij hebben zelf een nieuwe avensis met dezelfde motor en dat is toch echt wel een feestje om in te rijden hoor ;) gewoon met 6.5l/100 verbruik!
Wouter zegt
@ Sir Smokalot
Toyota is bezig met z’n nieuwe Supra.
GeoBem007 zegt
@Volvo_440_turbo
Mini Cooper S.
Had de gegevens van het koppel wel boven het hoofd gezien, die zijn darentegen wel indrukwekkend.
En ja, een stoplichtraceje is dan wel om ter snelste optrekken. Zal me niet verbazen dat deze rakker me sneller af zou zijn met een rollende start, maar ik vind het niet indrukwekkende 0-100 voor een “hot hatch”, maar dat zal dan wel aan de diesel liggen.
Benieuwd of ze met een benzine-variant zouden afkomen.
mashell zegt
Maar zou jij als twintiger of dertiger in dezelfde auto willen rijden als je opa?
STI-OWNER(sti-lover) zegt
het uiterlijk ziet er gelikt uit maar wrm diesel :s :(
Mark zegt
@ Mashell
Alsof er in een golf geen oudere mensen rijden…
Dotternetta zegt
Ik als Toyota-liefhebber kan dit wel waarderen, alleen de kleur van de stoelen….
autoblogger zegt
Het is inmiddels officieel: Met de komst van de Toyota Auris GT180 is Nederland een echte rijdersauto rijker. Met zijn sterke en schone dieselmotor, een verlaagd onderstel en een bijpassend sportief interieur en exterieur is het de indrukwekkendste Auris ooit. De Toyota Auris GT180 heeft een scherpe introductieprijs van 29.990 euro.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Niet cursief? Geen aanhalingstekens? Ik dacht even dat je het zelf sarcastisch had geschreven. Tot de echte rijdersauto, dat kan je niet zeggen, zelfs niet vol sarcasme! ;)
autoblogger zegt
LOL @ Citrofiel ;)
Piet zegt
Hahhah Golf…. kom op man..
Toyota maakt over het algemeen best snelle bakkies.
Menig GTItje achter me gelaten in een 1,6 vvti Rolla van 2001!
En in de Rolla 1.6 E10 die ik hier voor had idem.
Golfjes zijn niet zo snel. (en mooi meestal ook niet…)
(en ik snap die petjes nooit in die golfjes, krijg je die erbij oid?
En welke auto’s gaan er in 8 sec naar de 100?
Dat zijn er niet zo veel hoor….
En dan heb ik het niet over 2.0 turbo’s e.d.
Vind het een goede zet deze Auris!
Dat misten we toch een beetje, een sporty toyo.
Nu maar hopen dat er nog wel een T-sport komt!
Joerek zegt
Heb gereden in deze bak. Wat een teleurstelling. Hij voelt absoluuut niet snel aan. Voelt ook heel log en is net een zeepkist, wegligging is dus ook niets. Nee een hot hatch is het zeker niet en betwijfel of deze in 8.1 naar de 100 gaat.
Zelf rij ik een Corolla 2.0 D4D met standaard 116 gechipped naar 142 pk. Deze doet niets onder qua prestaties voor mijn gevoel (wat betreft snelheid). Deze heb ik verlaagd en daardoor is de weglegging echt 10x beter dan deze gt180.
De stoelen zaten ook nog eens bijzonder onprettig. Het is geen sportstoel (kuip) en was veel te hard.
Nee de GT180 was niet echt mijn ding :(