We weten dat Toyota problemen heeft om aan voldoende accu’s te komen voor de Prius. Zolang dat probleem niet is opgelost, kan de productie niet worden verhoogd om aan de enorme vraag te voldoen. Accu huisleverancier Panasonic kan momenteel niet meer accu’s leveren dan ze al doen en dus heeft Toyota besloten om uit te wijken naar een tweede leverancier.
Hierbij is gekozen voor Volkswagen’s accu-partner Sanyo Electric Co. Dit moet voor Toyota jaarlijks 10.000 extra accu’s opleveren. Sanyo en Volkswagen besloten in mei vorig jaar om samen lithium-ion batteries accu’s te gaan ontwikkelen. Momenteel wacht Panasonic op goedkeuring om Sanyo over te nemen om op die manier een nog grotere accureus te worden.
Naast het opvoeren van de productie, staan de ontwikkelingen natuurlijk niet stil. Toyota heeft technologie ontwikkeld waarmee de opslagcapaciteit van lithium ion accu’s dramatisch kan worden verhoogd, op den duur tot wel tien keer. Daarmee kan de actieradius van elektrische auto’s in het gunstigste geval vertienvoudigd worden, maar misschien nog veel belangrijker: door de grotere opslagcapaciteit kunnen de accu’s ook veel kleiner, lichter en goedkoper worden.
Lithium ion accu’s zijn lichter en krachtiger dan de nikkel-metaal accu’s die nu in hybride voertuigen worden gebruikt. Toyota heeft eerder al aangegeven dat de huidige generatie lithium ion accu’s nog onvoldoende zijn doorontwikkeld voor toepassing in volledig elektrische auto’s, maar dat is dus een kwestie van tijd. De verbetering die Toyota heeft bereikt laat zich als volgt omschrijven (neem me niet kwalijk dat ik niet geprobeerd heb om dat te vertalen).
The cathodes of Toyota’s current lithium ion batteries are typically made from a polycrystalline form of lithium cobalt oxide that connected with grains of graphite. By using a single crystal form, however, Toyota can use less graphite and create more room for the storage of the lithium ions that create the electrical charge. It will take another decade to develop a cathode that contains no graphite and that version should be able to store 10 times today’s electrical charge.
S2000 zegt
Mooie ontwikkelingen ! Hopelijk schermen ze de zaken goed af van Volkswagen want die hebben natuurlijk een enorme achterstand….
DafMaf zegt
Ik hoop dat ze wel iets doen aan de neiging van Li-Ion accu’s om na een harde klap te ontploffen. Zul je zien dat je behandeld wordt alsof je een auto met lpg-tank hebt en geen parkeergarage meer in mag.
Verder vind ik het goed nieuws. Ik woon nabij het centrum van Utrecht en ik ben de uitlaatgassen zat. Gelukkig rijden er hooguit 100 auto’s per dag door mijn straat, maar het lijkt me een goed idee dat alle auto’s op zijn minst hybride worden en in de stad emissieloos rondrijden.
DafMaf zegt
Ze hoeven er natuurlijk niet zo uit te zien:
http://allesoverutrecht.nl/nieuwsutrecht/2009/augustus/Cargohopper_nu_op_zonne-energie_%282009-08-19%29.php
maar het idee is sympathiek.
Jigzoz zegt
10X meer opslagcapaciteit? Dat zou dus betekenen dat elektrische auto’s met een even zware accu als nu een actieradius van zo’n 1500 kilometer zullen hebben? Da’s best de moeite waard.
lala zegt
De kathoden van Toyota’s huidige lithium-ion batterijen zijn traditioneel gemaakt van een meervoudige-kristal vorm van lithiumkobaltoxide die verbonden zijn met korrels grafiet. Maar door een enkelvoudige-kristal vorm te gebruiken, kan Toyota minder grafiet gebruiken en meer ruimte creëren voor de opslag van lithium-ionen die de elektrische lading creëren. Het zal nog een decennium duren om een kathode te ontwikkelen die geen grafiet bevat en die versie zou in staat moeten zijn om 10 keer de huidige elektrische lading op te kunnen slaan
Dus het duurt nog 10 jaar voordat ze de techniek hebben om de actieradius te vertienvoudigen
Merry zegt
Ja maar een 6 liter V8 werkt niet op stoom, hoe gaan ze dat oplossen?
S2000 zegt
@Merry: Een 6 liter V8 heeft helemaal geen bestaansrecht meer. Een enorm vervuilende motor waarmee je onnodig veel brandstof verspeeld ! Asociaal om aardolie op zo’n manier te verbranden. Je kan er 2 andere aardbewoners een hybride mee laten rijden (+ jezelf ook nog 1).
MDA zegt
Dat je geen poging doet dit te vertalen is tot daar aan toe, maar dat je geen poging doet om het te lezen is wel jammer. Dat vertienvoudigen van de opslagcapaciteit zal nog wel eens 10 jaar kunnen duren. Dat is toch wel een mededeling die in je stukje had gekund Dennis…
b0z4 zegt
Zo worden de hybride auto’s interresant
MDA zegt
@lala: meervoudig-kristal zou moeten zijn ‘polykristalijn’ en enkelvoudig-kristal moet zijn ‘eenkristal’. Maar over het algemeen gebruiken wetenschappers gewoon de Engelse term (single crystal).
Autogek zegt
@ MDA: De Krant heeft gezegt dat het wel 10 jaar kan duren. Niet Toyota! Dus hun kennende staat deze accu binnen een paar jaar wel in de Prius Plug-in.
Maar weer een goeie stap en de beste richting voor de auto’s van de toekomst.
Sorcerer zegt
MDA: hij zegt dat het nog een decennium duurt (fyi, dat is 10 jaar) en meervoudig kristal is volgens mij een goed synoniem voor polykristallijn (ja, met 2 l’en), aangezien een polykristal gewoon een kristal is dat gegroeid is vanuit meer dan één basis cq. kiem. Heel boeiend verder trouwens… en toch aardig dat hij een vertaling heeft gemaakt :)
Maargoed, met elektro-auto’s zal het net zo gaan als met alle andere techniek: eerst krijgen we de eerste leuke gadgets die leuk zijn voor nerds en geeks om mee te spelen en op zich ook wel werken, maar wel wat onhandig zijn (bijv. de actieradius), en na een tijdje krijgen we het volwaardige product dat (net zoals bijv. de gsm) in no time door een massapubliek wordt gebruikt.
Sorcerer zegt
Oh, excuus MDA, die eerste reactie was bedoeld voor Dennis, had ik niet gezien.
baldrick zegt
Denk dat hiermee ook het ontploffingsgevaar van Li-ionaccu’s weggenomen is. Mijns inziens is de grafiet daarvoor verantwoordelijk: minder grafiet, minder kans op ontploffing, of toch iig een kleinere ontploffing..
Pippo zegt
10x meer capaciteit, leuk eindelijk een gsm die je pas alle 3 maanden moet opladen!
Laurens zegt
Een van de redenen dat Toyota in de Prius NiMH accu’s toepast is dat deze goedkoop zijn (vervanging?).
Sommigen zeggen dat accu’s steeds goedkoper worden bij massaproductie. Las net op autobloggreen een leuke vergelijking met olie, weliswaar produceren we dat steeds meer, maar het wordt juist helemaal niet goedkoper. Dat risico loopt men ook bij Lithium, slechts een zeer beperkt aantal leveranciers.
Overigens gaf datzelfde autobloggreen in een ander artikel het advies om in gebieden met lage temperaturen, geen hybride te gaan rijden. Net zoals bij ons, houden accu’s daar niet van, waardoor het verbruik van de hybride spectaculair toeneemt.
Geloof mij niet, maar lees het zelf op autobloggreen.com .
Hybride hatert? zegt
Al gaan deze accu’s 1500 km mee, alvorens ze moeten worden opgeladen, ik weiger om in een lelijke en met broodtrommeltjes plastic voorziene Toyota Prius te rijden en datzelfde gaat op voor de Honda Insight. Dus neem ik pas zo’n “planet saver” als ze premium kwaliteit in interieur, wegligging en uiterlijk bieden.
Dennis zegt
@MDA: Toyota heeft technologie ontwikkeld waarmee de opslagcapaciteit van lithium ion accu’s dramatisch kan worden verhoogd, op den duur tot wel tien keer.
Joejojo zegt
Wordt hier een soort van sluikreclame toegepast op Autoblog? Om de drie dagen is er wel weer wat te melden over de Prius en Toyotas’ plannen met groene auto’s…………..
Ik kan het natuurlijk fout hebben…
YK zegt
@Joejojo: Toyato betaald gewoon smeergeld aan autoblog. Wij worden gehersenspoeld terwijl Wouter en de rest lekker doorsparen voor hun eigen Priusje… :mrgreen:
JH zegt
Totdat de hele wereld lithium accus nodig heeft en er een tekort aan lithium ontstaat waardoor de prijzen gigantisch zullen stijgen…grootste deel van het lithium komt uit Chili en daar zijn de voorraden niet oneindig dus het is beter als men ook naar alternatieven blijft zoeken.
Overigens zijn dit soort verhalen altijd met een korreltje zout te nemen. Neem alleen de hele brandstof-cellen hype; ook daar was het “we kunnen waterstof grootschalig opslaan in een auto”, etc. Het eerste Mercedes concept is alweer uit 1997 en nu is het toch redelijk stil geworden rond dit thema…toen waren de brandstofcellen de toekomst nu is het de electrische auto maar ook daar zijn nog genoeg hordes dus de verbrandings motor blijft nog wel een paar jaartjes daar.
Autogek zegt
Elke auto verbruikt veel meer met koud weer. Toen het hier in Nederland die periode zo hard vroor deze winter haalde ik met de kachel volop aan nog steeds 5,6 op 100km gemiddeld. Dus steeg mijn verbruik dus met 8% en dat is echt spectaculair!
Maar geloof mij maar niet hoor bloggers. ;)
Firestorm zegt
@ S2000 “Mooie ontwikkelingen ! Hopelijk schermen ze de zaken goed af van Volkswagen want die hebben natuurlijk een enorme achterstand….”
Zeg moet je mij eens vertellen wat jij voor een randdebiel bent, zit je in thread over M5 v8 of v10 de absolute milieu hippie uit te hangen ga je hier verkondigen dat de japaners alles voor zich moeten houden…denk je ook na voor je hier iets neerzet of is dat teveel gevraagd?
rwd zegt
Volgens mij rijden er toch echt BMW 7 modellen in Duitsland rond die op waterstof rijden. Rond Munchen zijn enkele tank installaties geplaatst, maar aangezien we die nergens anders hebben, is het helaas niet mogelijk om ook op waterstof te rijden. We mogen niet vergeten dat de grote oliemaatschappijen er geen enkel belang bij hebben, als we op alternatieve brandstof gaan rijden. Het verhaal van de geniale uitvinder Tesla is helaas een schrijnend voorbeeld.
baldrick zegt
@rwd:
De grote oliemaatschappijen hebben er wel belang bij om waterstof als brandstof te promoten. H2 wordt geproduceerd met de syngas reactie (zoek op google of wiki). Een veel gebruikt proces in de chemische industrie, vooral dan door de grote oliemaatschappijen. Dus waterstof of olie, ze verdienen er altijd geld mee. (en ik later ook :D)
Jesper zegt
@ hybride hatert:
En wat versta je dan onder premium? En heb je uberhaupt ooit wel eens in de auto’s gezeten waar je het over hebt, of praat je gewoon wat dingen na om in een hokje getrapt te kunnen worden? Zielig, zo’n ongefundeerde mening…
Autogek zegt
Waterstof wordt wel een van de toekomstige oplossingen voor de auto. Maar op dit moment zijn de kosten veel te hoog tegenover de baten. En het kost veel meer energie om waterstof te produceren dan dat het opleverd. Dus de baten voor het milieu zijn er op dit moment ook nog niet.
Dat de oliemaatschappijen er geen baat bij zouden kunnen hebben is niet helemaal waar. Diverse oliestaten zijn flink aan hetinvesteren in waterstof centrales en onderzoek. Dus wie nu de olie oppompt kan straks ook je waterstof leverancier zijn. ;)
floryn zegt
nou nou wat een vooruitgang het duurt nog tien jaar dus het is enkel een idee waar aan gewerkt gaat worden. Het feit dat Toyota dit onderzoek doet is ook nog niet zo heel indrukwekkend.
rwd zegt
@Baldrick: Ik heb me wellicht wat verkeerd uitgedrukt, zolang de olie nog niet op is, hebben de maatschappijen als SHELL, CHEVRON ea er weinig belang bij. De miljardenwinsten mogen geen gevaar lopen. En dat is jammer, want waterstof is een uiterst goed alternatief en schoner gaat niet.
@Jesper: ik deel de mening van Hybride hatert en ik weet waar ik over praat. Ik bestuur elke dag een premiumklasse auto en onlangs eens gezeten in een Prius. Wat een deceptie deze Toyota! Gelukkig zijn vele journalisten dezelfde mening toegedaan dus het ligt niet aan mij :-)
Duidelijk zegt
@JH: Door een elektrolyseproces is dat omkeerbaar hoor waardoor we uit ‘lege’ batterijen terug Li kunnen recupereren.
Mja, probleem is echter nu vooral de oplaadtijd van een batterij. Ik wacht nog wel even met een hybride of dergelijken. Het stadium waar het nu in verkeerd is nog zeer jong.
rwd zegt
@Autogek: je zult het toch met mij eens zijn,dat de ontwikkelingen vanuit de olie industrieen nou niet bepaald snel zijn gegaan richting waterstof. Ze hebben dit toch wel degelijk jarenlang tegengewerkt en gaan nu pas heel voorzichtig deze altrenatieve brandstof onderzoeken.
micheloo0 zegt
auto’s op elektriciteit gaan niet zo snel komen als half belgië zen auto tegelijk zou opladen zo de stroom in belgië uitvallen ik weet wel niet hoe het in Nederland gesteld is.
rwd zegt
S2000: Zolang er olie is en er mensen zijn die graag een V8 rijden is er bestaansrecht. Dat recht houdt niet op omdat jij toevallig een andere mening bent toegedaan. Heb zelf net 2 weken in de US rondgereden met een heerlijk klinkende V8 en voor de prijs van de benzine hoefde ik het niet te laten daar gelukkig :-)
S2000 zegt
@rwd:
Er zijn nog vele mensen op dit moment en in de toekomst die ook graag nog met fossiele brandstoffen een auto willen rijden. Met die V8 van jou, draai je de olie er in een sneltreinvaart doorheen. Egoist ! De overheid moet dit soort mensen nog zwaarder gaan belasten. En je mag blij zijn dat ik niet de overheid ben want dan ………
Autogek zegt
RWD: Natuurlijk is het veel te langzaam gegaan. Maar olie was tot nu toe makkelijke snelle winst. Nu deze makkelijke olie opraakt wordt het produceren van waterstof net zo winstgevend als het oppompen van de moeilijke olie. Dus we komen er wel. ;)
rwd zegt
@autogek: Ik hoop het echt. We kunnen dan gewoon prachtige motoren onder de huif houden en niet van die batterijen waar onze bomenknuffelaars zo van houden.
Z-Rider zegt
@ RWD:
Helemaal mee eens. :P
Autogek zegt
Ik rij Prius. ;)
Jesper zegt
@ rwd:
Don’t get me wrong, ik ben gek op benzine. There’s no substitute for cubic inches, toch? Dit heeft alleen niet de toekomst. Ik rijd dagelijks Prius en dat bevalt me heerlijk. En wat dat premium betreft, omdat een automerk zichzelf zo noemt, betekend niet dat een Japanner per definitie minder is. Dát is pas deceptie.
Er zijn inderdaad journalisten die ook zo denken en niet verder dan hun gok kijken, maar ik lees hun stukjes meer voor de lol dan voor de feiten, zoals iedereen stiekem ;)
Merry zegt
@S2000
Clown!Ik rij verdomme waar ik zelf zin in heb!
Ik ben een kapitalist en democraat en laat me niks voorschrijven.
Ik verdien me eigen centen en betaal al me belastingen plus alle extra belastingen die iedereen voor mij verzint.
En als ik zin heb om 100 liter bezine er door heen te jassen met burnouts dan doe ik dat, en laat me zeker niet stoppen door pipo’s zoals jij.
Ik ben gewoon geen krenten kakker die minder dan 100 euro wil uitgeven aan auto rijden per maand.
Zo…maar veel plezier in je koekblik!Ik zal nog eens naar je zwaaien.
Smokin zegt
Als ik zie wat voor een impact zo’n batterijtje op een iPhone kan hebben, ben ik benieuwd wat het met een Prius doet.
rwd zegt
@Jesper: Het is maar net wat je gewend bent en dat is niet lullig gemeend. Maar er is voor nog zeker 50 jaar olie, dus waaom zou ik nu mijn rijk uitgeruste Audi A4moeten inleveren voor een Prius? Ik moet dan inleveren op design, afwerkingskwaliteit en weggedrag en daar heb ik geen zin in. Bovendien heb ik de hoop op het feit dat waterstof binnen 10 jaar het alternatief zal zijn. ;-)
rwd zegt
@Jesper, het enige aternatief voor mij zou een mild hybrid zijn. Bijvoorkeur van BMW of Audi.
Autogek zegt
Helaas zal waterstof als gangbare energiebron volgends de kenners nog 20 a 30 jaar duren.
Beetje Verward zegt
@rwd
Kijk dat vind ik nou een heel eerlijke opsomming van motieven. Je weet dat de olie over 50 jaar bijna op is, je hoopt dat we dan gemakkelijk (en betaalbaar) waterstof kunnen produceren en ondertussen vind je het voldoen aan je smaakvoorkeur toch het allerbelangrijkste.
Heb ik meer respect voor dan allerlei kul redeneringen dat hybrides niks opleveren, dat het oneerlijk is etc.
Maakt voor mij wel duidelijk dat stimuleringsregelingen om gedrag te veranderen echt nodig zijn, anders blijft iedereen doen wat ‘ie gewend is.
Chris zegt
Wat een felheid van S2000. Ben je van de GL of Milieudefensie of zo? Alle sympatie een geloofwaardigheid valt weg zodra je “asociaal” of “egoist” (met uitroepteken) roept. En roepen dat “De Overheid” dit moet aanpakken. Wat een flapdrol ben je toch. Dat doen ze al JAREN! Slurptax, wegenbelasting steeds weer omhoog, accijnzen tot in de hemel wat wil je nog meer? Oh natuurlijk, dat iedereen het paniekverhaal van Al “ManBearPig” Gore gelooft, maar vooral dat iedereen dood gaat zodra je een auto start. Een V8 kan zeer schoon draaien, hoor. Dat die meer verbruikt dan een Prius is een 2e.
@ baldrick en de rest, SYNGAS waterstof winning gebeurt met aardgas, niet met olie. Kan wel, maar is heel ander process en smeriger. Via een waterstof reformer maak je het meeste wterstof per massa. Electrolyse vergt te veel energie, niet rendabel. Voor alle oliemaatschappijhaters, het zijn deze mensen die waterstof maken.
Ik werk voor een bedrijf die zich hiert mee bezighoud. Er word continu gewerkt om de verbranding en uitstoot te verminderen. En dat lukt ook nog zeer goed. Maar daar hoor je nooit wat over.
rwd zegt
@Beetje Verward: dat werkt alleen bij mensen die te weinig inkomen hebben, voor mij niet. Bovendien heb ik heb teveel plezier in autorijden om me in een Prius te laten dwingen. Gelukkig leven we in een vrij land en staat het ons vrij om zelf te beslissen waarin we willen rijden, zolang het duurt in ieder geval. En anders kan ik altijd nog beslissen of ik wil wonen in een land waar je gedwongen wordt om te kiezen uit slecht 1 alternatief. Ik wil geen batterij als motor onder de huif.
rwd zegt
@S2000: dat is nu het probleem met groene adepten zoals jij, zodra iemand een afwijkende mening heeft ga je heel infantiel schelden en dreigen. Gelukkig leven we in een democratie vriend. Voor jou en je soortgenoten is geen plaats in deze democratie zolang je niet op een fatsoenlijke wijze het debat aan wil gaan. Ik heb het recht om een benzineslurper te rijden zolang dit is toegestaan, of jij dat nu leuk vindt of niet.Daarnaast, in China, Amerika en Brazilie zijn honderden miljoenen autobezitters die benzine in een hoog tempo er doorheen jagen. Waarom moet ik me dan inhouden? Niet voor de CO2 uitstoot, want dat is een demagogische truc pur sang van de groene terroristen zoals jij ventje.
S2000 zegt
@rwd: ik ben er stil van…..
BMWFreak zegt
@ S2000: Ik heb de aarde pas slecht gedaan deze zomer, 3 wekenlang op de vrachtauto met een leuke “schone” euro 2 motor, en ik ben er trots op. Dik 200L diesel per dag opgestookt en dat doet me deugd.
Als je het zo zielig vind om olie te gebruiken, moet je toch maar eens zelfmoord overwegen, knuppel. Jij stoot als je op de pot zit nog schadelijkere gassen voor de aarde uit, dus zorg daar eens voor dat dat stopt. Hybride is een fabeltje. Dat mensen zich door de overheid laten brainwashen. Laten we met z’n allen de motor starten en flink gas geven!!
Autogek zegt
@ RWD: Inderdaad mag gelukkig iedereen kiezen waar hij in rijdt en waar hij voor staat. Wie zegt trouwens dat je niet plezier kan hebben in het rijden in een Prius? Iedereen heeft een andere rijervaring en vind andere andere rijeigenschappen belangrijk voor zijn rijgenot.
Hier net zo bevooroordeelt in het leven als jij blijkbaar. Hier mocht ik ook een Audi, BMW of zoiets kiezen. Maar ik heb ( voor het belastingstelsel veranderde, dus niet voor het geldbesparen) juist voor een Prius gekozen. Wel lekker met alles erop en eraan natuurlijk. En geniet er elke dag van. De leasemaatschappij belde zelfs nog terug dat ik een veel te goedkope auto had gekozen. Maar ik wilde de Prius juist voor zijn milieuvriendelijkheid en zijn ( in mijn ogen) goeie rijeigenschappen.
Zo zie je maar. Ieder zijn ding. ;)
rwd zegt
@autogek: zo is het maar net! :-)
Ghettoblaster zegt
Het is zoals Jay Leno ooit vertelde in een interview.(over de Tesla roadster)
De Tesla roadster gaat de oldtimers redden.Door op electicteit te gaan rijden blijft er langer olie over om eens een ritje te maken met een ouwe V8
Wingzero zegt
Ik ben misschien nieuw hier en een arme student. Maar als het over hybride gaat kijk ik liever naar iets als de lexus gs450H. ik rijd een 1999 Corolla G6 heerlijke auto om te rijden en ik ben zelf wel een pertrolhead. Mensen zeggen dat hybrides slecht zijn en geen geluid maken maar de vergeten dat in de bovengenoemde lexus ook nog een flinke V6 licht. Mijn corolla heeft een fabriek opgave van gemiddeld 1/12 die lexus met 3x meer vermogen 1/13,2. ik kan niet inzien hoe mensen dit een slecht iets kunnen vinden? Je hebt meer vermogen en je rijd zuiniger dat hij iets minder herrie maakt neem ik voor lief als ik de comfort en snelheid en ook nog zuinigheid heb. Ook al zijn deze auto’s niet vergelijkbaar maar de opkomende auris hybride is dat wel en als ik geen prestatie hoef in te leven op mijn corolla dan zou ik er maar al te graag een willen of kopen.
Het is mensen hun eigen geld maar een beetje aan de toekomst denken en aan de mensen die nu geboren worden en nog moeten worden kan ook geen kwaad een hybride is geen oplossing maar het geeft ons wel tijd om waterstof en bijvoorbeeld Kernfusie te perfectioneren zodat het bruikbaar is. En als de accu’s voor 95% te recyclen zijn en pas na 500.000 vervangen hoeven te worden (Australiërs taxi’s) dan kom op sta te mensen een beetje open voor het Principe en begin niet meteen te vloeken omdat het anders is als een grommende V8
rwd zegt
@S2000: Jij bent weleen heel naar mannetje zeg. Moeilijke jeugd gehad zeker.Sla je je vrouw en kids ook?
Chris zegt
@ rwd. Heeft die V&K dan?
rwd zegt
@Chris: weet ik veel, maar het lijkt me wel het type die dat zou doen als hij ze heeft ;-)
Dev zegt
Ja Autogek het is alleen jammer dat de Prius rijdt als een natte krant en uiteindelijk nog schadelijker is voor het milieu dan een Hummer. Ik heb er niets op tegen dat mensen een Prius rijden, maar doe dat dan niet om valse redenen, en probeer dan helemaal niet andere mensen zo’n ding aan te smeren (à lá overheid).
Een heel groot gedeelte van de planeet bestaat uit water. Als we dat nou gaan exploiteren om doormiddel van cellulose biobrandstof (uit algen) te halen, is dat de methode met het meeste rendement. Als ik het geld had, zou ik het daar in investeren.
rwd zegt
@Dev: waarom geen waterstof dan?
Henk zegt
@rwd, domme limbo; neem je pilletjes!
Dev zegt
@ rwd: Waterstof kost enorm veel energie om het te produceren. Met een proces uit cellulose laat je in feite de natuur het werk doen :). Buiten dat is waterstof enorm moeilijk om efficiënt op te slaan, heb je er edele metalen voor nodig, en het zal altijd explosief blijven.
Autogek zegt
@ Dev: Ga even onderzoek doen voor je een reactie plaatst over de vervuiling van een Prius.
Hendrik zegt
Geweldig leugen regeert nogs steeds en word onderbouwd met de beste leugen:statistieken (as in lies, dammend lies and staticts). Deze technieken zijn al jaren bekend en er word niet gekozen voor de milieu vriendelijkste ivm het finaniceele belang. Deze wordt eerst volgens goed economisch gebruik volledig uitgemelkt. Daarna …..
Ondertussen gaan mensen als s2000 volledig op in deze gekte.
Laurens zegt
@autogek
is dat onderzoek gebaseerd op een document dat je zelf niet eens begrijpt?
Zoektermen google: dement idioot imbeciel incontinent dyslexie WC Eend.
Autogek zegt
@Laurens: “Zoektermen google: dement idioot imbeciel incontinent dyslexie WC Eend”.
Komt als antwoord: Laurens van Autoblog uit!
Heeft iedereen datzelfde antwoord? ;)
Dev zegt
@ Autogek. Doe vooral zelf onderzoek naar de winning van lithium en nikkel. Of in hoeverre deze accu’s recyclebaar zijn (hint: nagenoeg niet). Ga dan ook eens kijken naar de energiekosten die erin gaan. Ja Toyota heeft z’n fabriek volgestouwd met zonnepanelen (goh hoe weet ik dat zo zonder onderzoek), maar dat dekt de lading voor nog geen 10%. Daar komen nog de man-uren bij die buitengewoon hoog liggen in vergelijking met andere auto’s, om maar iets te noemen, een Hummer.
Daar komt nog bij dat hybride rijders die verongelukken (betrekkelijk vaak ook nog als je autoblog moet geloven) en chemisch materiaal lekken, gezondheidsrisico’s veroorzaken.
Ook voor het toekomst uitzicht zijn er problemen, want lithiumbatterijen hebben hebben nogal eens de neiging te ontploffen. Hier is enigzins een oplossing voor door een membraan te plaatsen (goh weer solide info zonder onderzoek volgens jou), alleen neemt hierbij de capaciteit af en de kosten toe, waardoor de accu niet rendabel is.
Buiten dat zijn accu’s in het algemeen zeker niet weer-vriendelijk. Verschillende temperaturen kunnen onherstelbare schade veroorzaken en ook de capaciteit neemt af.
Als slagroom op de taart, stoot de gemiddelde leaserijder meer uit, en verbruikt meer, in een Prius, dan de gemiddelde leaserijder – om maar weer iets te noemen – een BMW 520d.
Kijk uit voordat je assumpties maakt. Want je weet wat de Amerikanen zeggen, “when you assume you make an ass out of u and me”.
Laurens zegt
@autogek
zouden de hybride rijders hier kleur durven te bekennen? Goed idee, deze enquête.
Autogek zegt
@ Dev: De accu’s zijn bijna volledig te recyclen. Het zijn niet dezelfde accu’s als jij in je auto heb.
En wat jouw rapport betreft: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
AriM6 zegt
Zijn jullie alweer bezig…
Wanneer houden jullie eens een keer op, in elke topic over accu’s, supercars, hybrides kun je deze discussie vinden.. :roll:
S2000 zegt
Wat een hoogbegaafde mensen zijn hier aan het debatteren zeg ! Dat deze mensen dit land nog niet regeren of CEO van een groot bedrijf zijn, is op z’n minst zeer merkwaardig te noemen ….. Of doen zij maar net als of……
Autogek zegt
De gemiddelde Prius leaserijder vebruikt zogenaamd 25% meer dan de aangegeven 4,3l/100km dus dat is 5,37l/100km. De BMW 520 verbruikt gemiddeld 13% meer dan aangegeven. Dus dat houdt in 5,1l/km wordt 5,76l/100km. Dat is dan 127 g/km CO2 voor de Prius en 153g/km voor de BMW. En dan heb ik het nog niet over fijnstof en NOx.
http://www.automotive-online.nl/downloads/pdf/Afwijking%20fabrieksopgavebrandstof.pdf
Beetje Verward zegt
Mensen als Autogek, Laurens, S2000, Merry en nog een paar.
Zeg nou eens eerlijk: schamen jullie jezelf niet af en toe heel erg wanneer je in je zolderkamertje of waar dan ook je computertje weer afsluit na een hele dag of avond dit soort vreselijke taal het web op gestuurd te hebben?
Denk je van jezelf dan niet: wat ben ik toch eigenlijk een eikel?
Laurens zegt
@S2000
blijkbaar is de CEO nu gearriveerd. Een van het soort: ik de bonus, jullie het herstelplan betalen. Of was het de hybride subsidie.
@beetje verward
nee, ik niet. Jij wel gezien je “vermogen tot zelfreflectie”?
Autogek zegt
Vreselijke taal is precies waar ik op tegen ben. Mensen, auto’s of techniek zwart maken is hier blijkbaar een sport. Mensen die nergens vanaf weten die hier gewoon maar steeds hybridtechniek en rijders afzeiken moeten dan maar gewoon niet reageren.
Hierboven weer 1! Dev haalt een achterhaalt Hummerreclame rapport omhoog en zegt dat accu’s niet te recyclen zijn. En daar ga ik inderdaad opin. Onwetend dingen afkraken heb ik zo een hekel aan. Jij kan mij er echt niet van beschuldigen dat ik “ooit” iets af he gekraakt. Niet bij Asobakken, nog supercars, nog je standaard Opeltjes of WVtjes.
Ik vind het totaal onterecht van je dat je mij in hetzelfde rijtje gooit als bv Laurens.
Beetje Verward, volgends mij moet je minder verwarring brengen tussen opkomen voor iets en afkraken van iets.
S2000 zegt
Ik sluit me helemaal bij Autogek aan !!
Jullie roepen allemaal maar wat, strooien met oude stukken informatie, etc. Jullie zijn afhankelijke mensen die zich laten leiden door nieuwsflarden die jullie aanstaan. Waardeloze mensen die geen bijdrage leveren aan de maatschappij en alleen maar CO2 uitstoten alsof hun leven er van af hangt. Ga voor verbetering en begin bij jezelf !
Autogek zegt
Ho ho ho. Ik ben dat niet met je eens S2000. Iedereen mag van mij rijden waar hij of zij in wil rijden. Ik vind alleen dat omdat ik een milieuvriendelijke auto heb gekozen hier gewoon ook niet afgezeikt hoort te worden. En dat men mijn keuze niet af hoort te kraken op basis van totaal verkeerde informatie.
Inderdaad moet je bij jezelf beginnen met verbeteren van de wereld. Maar als je dat niet wil doen, moet je dat zelf weten. De rekening komt vanzelf.
Laurens zegt
@S2000
het enige wat ik in jou kan waarderen, is dat de Daihatsu Cuore wel een auto is, die als je dan toch kilometers moet maken, aantoonbaar erg goed is voor het milieu. Makkelijk te maken, laag verbruik, makkelijk weer te slopen. Daar gun ik je zelfs de BPM vrijstelling voor.
Voor de rest ben je net zo’n grote kletskous als de andere hybride liefhebbers. Die allemaal toyota.com als startpagina ingesteld hebben staan in hun browser :-)
@dev
interessant wat je stelt over het recyclen van accu’s. Heb je daar wat google zoektermen bij?
@ariM6
sorry voor de herhaalde discussies. Als autoliefhebber zou je echter toch moeten beseffen dat deze nodig zijn willen we niet helemaal overgeleverd worden aan de “Save the Planet” waanzinnigen.
Dev zegt
@ Autogek, het rapport dat je linkt is speculatief en niet volledig. De grootste drogreden die men daar toepast is dat de nikkelhydride fabrieken etc. “enorm vervuilend” zijn, maar “zonder de hybrides waren die er toch wel”. Die redenering is inmiddels enorm op z’n gat gegaan, omdat onder andere Toyota en Panasonic flink investeert in nieuwe fabrieken. De vergelijkingen waar hybride bovenop komt, zijn gewoon niet voldoende.
Je moet kijken naar het gehele proces. Van de winning van materialen, het productieproces, de levensduur, en de verwerking na de sloop.
Hybride-Accu’s zijn overigens niet recyclebaar. Deze worden professioneel gestript en ontdaan van NiMH en dat gaat vervolgens terug naar componenten. Als je er een volledig lab-team bij nodig hebt is het niet recyclen. Menig bouw-afval is in eerste instantie ook niet recyclebaar; maar naar verwerking is bijvoorbeeld niet-recyclebaar glas en steen wel weer een nuttig component. Als je wilt gaan mierenneuken is nagenoeg alles uiteindelijk recyclebaar. Maar in de basis moeten accu’s dusdanig verwerkt worden dat je ze als niet-recyclebaar moet bestempelen.
Hendrik zegt
haha geweldig het hoogtepunt is bereikt! Jij dit en ik dat en mijn gelijk. Succes!
Going green gaat pas werken als het milieu economish aantrekkelijk word gemaakt. Maar helaas is dat nog niet zo. Ja, hybrides zijn een miniscule vooruitgang in dit proces. Ik vind alleen de manier waarop het gebracht word erg discutabel.
Tot die tijd geniet ik nog heerlijk van een dikke, vette, benzine slurpende machine.En ja ,is het wachten tot er een milieu vriendelijke oplossing komt, waarin ik hetzelfde gevoel kan beleven! Heerlijk geen ratio maar pure beleving!
oh ja nog even het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=CsQK5ZJUxhk
S2000 zegt
Het ‘gevecht’ tegen de hybrides is zinloos. De combinatie van een benzineverbrandingsmotor + electromotor is niet alleen voor het terugwinnen van een deel van de potentiele energie interessant, het is ook een ideale combinatie met beide een mooiere loopcultuur dan een dieselmotor. Het high-tech bedrijf Honda overweegt zelfs om met de dieselmotor weer te stoppen: te veel nadelen en eigenlijk geen bestaansrecht meer zo langzamerhand. Met hybrides kunnen we zeker weer een jaar of 20 vooruit !
Dev zegt
Nogmaals @ Autogek.
Als je nummertjes wilt citeren moet je die wel uit de praktijk halen:
http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/used_car_reviews/article3552994.ece
@ S2000. CO2 is een natuurlijk produkt. Het is niet schadelijk, en de oceaan stoot 90% van alle CO2 uit in de wereld. Ga de visjes maar pesten met je hippie-gelul.
Autogek zegt
@Dev: told you so!
http://www.bloggersbase.com/articles/home–living/cars/recycling-of-new-toyota-prius-batteries-included/
S2000 zegt
Sommige mensen zullen wat geholpen moeten worden om de overstap te maken. Er zijn mensen die niet zo op veranderingen zitten te wachten; sterker nog daar angstig voor zijn…. Dat is bij veranderingen in organisaties ook: je gaat deze mensen coachen / helpen en als ze er niet op voor staan, ontsla je ze. Jullie V8-rijders zullen steeds meer moeten gaan betalen en uiteindelijk wordt de V8 verboden. Ik wil voor jullie wel eens een dagje hybride rijden organiseren ?? Gaan we daarna een potje bier drinken met een berelul.
Dev zegt
@ S2000,
Nee we blijven lekker onze V8jes rijden, desnoods op biobrandstof. Biobrandstof die paupertjes zoals jij voor ons mogen gaan produceren als je eindelijk beseft hoe onhaalbaar dit elektrische gezever is.
S2000 zegt
@Dev:
Wat ben jij stronteigenwijs en blind voor vernieuwingen.
Al er iets heel anders komen dan een hybride-aandrijving; die V8 van jou is hopeloos verouderd ! Ga in een automuseum werken zou ik zeggen !! Bij mij ben je ontslagen.
Autogek zegt
Mijn link met de verbruikscijfers en afwijkingen in tankgedrag is dus juist uit de praktijk van travelcard. En is niet een 1 malige test van hybridehaters. ;)
http://www.automotive-online.nl/downloads/pdf/Afwijking%20fabrieksopgavebrandstof. pdf
Laurens zegt
@Autogek:
ik heb eindelijk door wat werkt bij jou: kom met een getal dat wat te hoog ligt (terwijl ik destijds in die posting al aangaf meer vertrouwen te hebben in de travelcard getallen), wacht een week of wat, en uiteindelijk geeft je zelf toe wat iedereen verder al wel weet: de Prius gebruikt relatief veel meer dan de fabrieksopgave, de gemiddelde diesel ook maar wel veel minder meer.
Hoera!
Zou de dag komen dat je erkent dat Euro5 voor diesel en benzine qua milieuvervuiling ongeveer op hetzelfde neerkomt? Dan nog even het verschil benzine-diesel bij het vaststellen bijtellingspercentage afschaffen (CO2 is CO2 toch) en we hebben in ieder geval een regeling die min of meer brandstof neutraal is. Die dan hopelijk afgeschaft wordt omdat het onbetaalbaar is.
Jammer dat S2000 dan wel weer terecht constateert dat jij en in ieder geval ik het niet voor het zeggen hebben :-)
Hendrik zegt
kan het niet laten!
@s2000,nog even het volgende: Er zijn technieken die milieu vriendelijker zijn dan de hybrides. Maar door economische belangen worden deze al decenia onder de tafel geschoven. Ja, ik houd van een dikke vette v8,v10,v12.etc en ben zeker niet bang voor een verandering. Maar dan wel een constructieve ipv pappen en nathouden. Dus eigenlijk baal ik evan dat het juist beter kan. Maar dat het niet word gedaan!
Ja lijkt mij leuk plan om een event te organiseren. Met bezineslupers vs hybrides en een feestje na afloop?
S2000 zegt
@Hendrik:
Waar woon je ??
In het zuid van NL ?
Autogek zegt
Oeps link is fout gegaan: http://www.automotive-online.nl/downloads/pdf/Afwijking%20fabrieksopgavebrandstof.pdf
Autogek zegt
@ Laurens: Moet je toch wat beter mijn reactie’s lezen. Ik heb gezegt dat diesels inderdaad ook net als benzineauto’s en hybrides in de ( voor jouw zo belangrijkere) lagere bijtelling kunnen komen. Die heb je al. De Smart diesel. Maar de CO2 uitstoot is 1 van de vervuilers en daarom moet een diesel nu op “dit moment” minder CO2 uitstoten dan een benzine ondat een diesel meer overige stoffen uitstoot. Mocht het zover komen dat de uitstoot van fijnstof en NOx en dergelijke gelijk komen te staan aan de uitstoot van de benzine en hybridevarianten, dan kan de bijtellingsniveau van de diesel en de benzine hybrides gelijk getrokken worden. Dan moet men ook nog een oplossing vinden voor het “opruimen” van de roetfilters.
In percentage verbruikt een Prius misschien meer. Maar dan is hij nog steeds veel zuiniger en schoner zoals ik al aantoonde bij de BMW. En hoe lager het verbruik al is hoe sneller de % afwijking van verbruik omhoog gaat.
Maar dit heb ik al 100x geschreven en je leest er toch overheen.
Hendrik zegt
@ s2000
?
Laurens zegt
@autogek
mij valt op dat je kennis meer op “heb ik ergens gehoord/gelezen” dan feiten gebaseerd is. Als je al wat leest, begrijp je het niet. Uiteindelijk doe je min of meer gedwongen (of uit schaamte) je huiswerk grondig (of je zoekt in je omgeving naar een vertrouwde “deskundige”), bestudeer je bijvoorbeeld eens de Euro5 normen, en kom je dan op Autoblog uitleggen waarom NOX meer vervuilend is dan HC of CO, en hoe het kan dat de fijnstof uitstoot in de Euro norm precies gelijk is voor benzine en diesel.
Maar dan zijn we weer een week verder.
Verder lees ik best wat je schrijft, maar is het me onmogelijk op alle onzin te reageren. Waarom gaat bijvoorbeeld bij een lager verbruik het afwijkingspercentage sneller omhoog?
Autogek zegt
@Laurens: Jij heb het met je Euro5 normen alleen maar over de maximale vervuiling die een auto mag doen. Dat wil niet zeggen dat elke auto deze vervuiling maakt. Dus de “totale” uitstoot van auto’s in de 14% bijtelling/BMP vrije klasse moeten hetzelfde zijn. En dat is niet in het geval van de diesel.
En mijn feiten komen niet van ergens gehoord, ik heb genoeg links geplaatst die mijn kennis ondersteunen.
@ Dev: Het proces is wel recyclen door herwinnen van grondstoffen. En het proces is ook nog eens bijna Zero-Emissions zoals staat geschreven. En elke vorm van recyclen kost energie en manuren.
Maar ja, ga daar maar lekker met Laurens over chatten.
@ RWD: CO2 is inderdaad een natuurlijk gas. Maar, en dat is een dikke maar! Maar een te veel aan CO2 op een onnatuurlijke manier geproduceerd is weldegenlijk een gevaar voor onze moeder aarde. ;)
Dev zegt
@ Autogek, dat bericht vertelt niets wat ik je net al uitgelegd heb. De accu’s moeten dusdanig verwerkt worden dat de niet-metalen afgebroken moeten worden in de componenten. Volgens dat artikel in een olie en water, oxide etc. waarbij het nikkelhydride dat niet verloren is gegaan verwerkt kan worden en opnieuw gebruikt kan worden. Als je een dusdanig proces nodig hebt is een product niet recyclebaar volgens de norm die men aanhoudt. Bovendien besteden ze een hoop werk uit, en vertellen ze niet over de afvalproducten. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat NIET vermeld wordt als het gaat om milieuschade. Als je dingen moet gaan verbranden is niet niet recyclebaar. ja het nikkelhydride kan gebruikt worden, maar de rest dan (buiten het water dat gezuiverd wordt)?
Veel belangrijker in dat artikel is wat ze niet zeggen dan wat ze wel zeggen. Het begint meteen al goed, als ze zeggen dat 95% te verwerken is. Dus een Accu is in z’n geheel daarmee al niet recyclebaar.
Plus het laat de man-uren weg in het proces. Die energie is minstens net zo belangrijk als er in het materiaal gaat.
(ff ter verademing) Zo is er een onderzoek geweest dat uitwees dat je beter in je auto een blokje verderop naar de supermarkt kan dan te voet/fiets. Omdat je dan die verbuikte energie goed gaat maken met producten die een productieproces hebben ondergaan die per energiehoeveelheid schadelijker zijn dan het ritje met je auto :D.
Heel veel van de verschillen komen soms aan op mierenneuken. En dat werkt niet in het voordeel van hybride of elektriciteit. Die extra liter meer of minder benzine weegt niet op tegen een complete nieuwe infrastructuur ten opzichte van het huidige. Als we op biobrandstof netjes onvervuilend ons huidige wagenpark aan de praat kunnen houden, waarom dan investeren in iets wat uiteindelijk meer kwaad doet als goed. De materialen om accu’s te maken zijn immers oneindig schaarser dan water.
rwd zegt
@Iedereen: CO2 is geen vervuiling. het is een natuurlijk gas, waar bomen en planten van leven.
@S2000: Je blijft wel volharden met schelden, wat ben je toch een pubertje
@Henk: Limbo??? Pillen??? Wie de neuk ben jij dan?
Laurens zegt
@rwd
@Henk is inderdaad een XTC dealer uit Limburg.
Dat van die pillen is zijn standaard reactie, krijg ik ook regelmatig. Verder geen tekst.
rwd zegt
@Laurens:eigenlijk een beetje een loser dus, ongefundeerd schreeuwen, beetje als S2000 ;-)
RenesisHP zegt
De accu’s.. Hoe zit het met Prius accu’s in warme omstandigheden? Bij normale accu’s kan dat namelijk de levensduur verkorten.
Levensduur inschatten is dan dus echt een schatting doordat de Prius in alle uithoeken van de wereld te krijgen is.
Autogek zegt
@RenesisHP: Als jij normaal op mij kan reageren wil ik daar wel antwoord op geven. In Australie rijden er Priustaxi’s met meer dan 500.000km op de teller. Dus de accu’s houden het ook in dat hete klimaat goed vol.
Laurens zegt
@autogek
wat? Geen idee wat je bedoeld. Is NOX = CO = HC = erg?
@dev
de reactie van @autogek is precies wat ik bedoel: klok en klepel. Voor hem is het acceptabel al het water in de oceaan te destilleren omdat daar sporen van Lithium in gevonden worden, onder het motto: kost energie en manuren.
BananaFlip zegt
Inderdaad een goede ontwikkeling, zolang de S2000 en andere benzineslurpende grootverbruikers maar blijven leven ;) .
RenesisHP zegt
@Autogek.
Bedankt. ;)
Autogek zegt
@RenesisHP: Graag gedaan ;)
Laurens zegt
@RenesisHP:
hoe moet ik het je vertellen… de accu van Prius II wordt gekoeld via de airconditioning, met openingen naast de achterbank. In Nederland tenminste…
Accu’s = levensduur = temperatuur = diepontladen = ellende, maar dat wist je al.
RenesisHP zegt
@Laurens: Hoe moet ik dat mijzelf voorstellen. Werkt dat systeem altijd zo of alleen met ingeschakelde airco?
Laurens zegt
@RenesisHP:
volgens autoweek 32 (handig nummer voor de hybride “liefhebbers”) moet de airco dan wel aanstaan.
Prius I heeft een roostertje opzij, maar dat werkt alleen als het ding rijdt.
Maar vraag het @autogek voor de zekerheid ;-)
RenesisHP zegt
@Laurens:
Dat zou dus betekenen dat je met de arko minder koeling voor de accus hebt.
Aan de andere kant kost de airco meer energie en ben je dus onzuiniger uit met je brandstof.
Dus op deze manier lijkt het een keuze.
Langere levensduur of minder verbruik.
Laurens zegt
@RenesisHP:
een voordeel van de Prius: het zal nooit een liefhebbers auto worden die na jaren in een schuur gevonden wordt, en dan met slechts een nieuw loodaccu’tje weer tot leven gebracht kan worden: “de auto moet bij stilstand dan ook minimaal eens in de twee maanden worden gestart om te voorkomen dat de accu leegloopt”.
Want dan is dat ding naar de kloten (dit laatste is niet uit de mond van hybride expert Harry (Autoweek)) maar meer mijn interpretatie. Kost dan maar 1700 Euro (en dat viel mij eigenlijk nog mee).
PS: behalve de Prius van …., die start ook als er niemand inzit.
PS2: dat iemand zo’n ding 2e hands koopt.
RenesisHP zegt
Bashing his head against the wall.
Weer de reply button vergeten. :roll:
Autogek zegt
@RenesisHP: Hoe moet ik het je vertellen… Je kan de Prius accu niet diepontladen. Als de accu richting de 40% daalt gaat automatisch de motor aan om de accu’s aan te vullen. Maar dat wist “men” hier al uit hun eigen ervaring met de Prius. ;)
RenesisHP zegt
@Autogek:
Richting de 40% ontladen lijkt mij ook nogal slecht voor de levensduur van de accu’s. Die dingen gebruiken dat nooit hun volledige capaciteit.
Zie het als je telefoonaccu. Voor het behoud is het beter om hem regelmatig helemaal leeg te bellen.
rwd zegt
@Autogek: De auto heeft slechts een minieme invloed op de totale uitstoot van CO2, het is zinvoller om grote kolencentrales, zware industrie en minder koeien te boycotten. Er zijn talloze studies die aantoonbaar laten zien dat de bijdrage aan CO2 door de mens slechts marginaal is. Dit wordt echter doodgezwegen, want dan kunnen we geen tax meer heffen. Bovendien zijn er ook talloze wetenschappers die beweren dat de opwarming van de aarde te wijten is aan de invloed van de zon. Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar ik wil gewoon kunnen genieten van autorijden en ben best bereidt om daar wat meer voor te betalen als het moet. Waar ik echter niet goed van wordt zijn die figuren die menen dat dat niet mag en dus gaan schelden, banden lekprikken, bedreigen etcetera. Hoort niet in een democratie. Ieder zijn meug.
Dev zegt
@ Autogek, je vergeet even te melden dat ze de accu’s ondertussen wel hebben vervangen in Australië. Het is er maar 1 die 500.000km heeft gehaald, en een ander die 350.000 heeft gehaald, daar is de accu ondertussen ook van vervangen. Overigens is het een gunstig klimaat in Australië voor de Prius, niet een slecht. Buiten dat wordt de Prius nogal snel goed in vergelijking met de normale taxi, meestal inlevert qua verbruik voor comfort.
RenesisHP zegt
@Dev:
Australie is warm. Niet echt gunstig vanuit mijn vraag bekeken. ;)
Autogek zegt
@ RWD: Helemaal met je eens dat “alleen” de auto schoner maken geen zin heeft. De hele maatschappij moet schoner worden en snel. Zoals jij weet zijn er minimaal net zoveel studie’s die wel aantonen dat de mens de aarde vergiftigt met het veel te veel produceren van CO2. Het CO2 gehalte van de laatste eeuw is veel hoger dan men heeft kunnen meten in de ijslagen die 120miljoen jaar terug gaan. Ik neem liever het risico niet dat we de wereld wel aan het uitputten zijn.
De opwarming van de aarde door de zon is inderdaad ook een bewezen feit. De aarde draait in een ovaal rond de zon. Dus soms zijn we dichterbij de zon soms verder weg ( soms als in 100.000 jaren) Maar deze opwarming verloopt in een vaste tijdsperiode. En de opwarming nu valt buiten deze vaste periode, dus is het niet normaal.
Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen moet kunnen rijden/consumeren wat men wil. Maar vind dat men daar ook voor moet betalen. Vervuilendere keuzes moeten meer kosten dan schonere. Ik vlieg ook naar mijn vakantie. En daar wil ik best meer voor betalen om mijn vervuiling te compenseren.
Ik heb hier nooit verkondigd dat jij niet in je heerlijke auto mag rijden. En men moet gewoon van elkaars spullen af blijven. Het feit is wel dat ik hier van de Autobloggers niet in mijn heerlijke auto mag rijden en alleen wordt neergetrapt voor mijn autokeuze op basis van niet bestaande feiten.
rwd zegt
@Autogek: en dat is ook niet goed te praten, jij hebt evenveel reecht als andere bloggers omde auto te rijden die jij mooi/fijn/lekker vindt :-)
En ja, ik ben ook niet vies van wat meer betalen om eea te compenseren, maar dan wil ik niet voor rotte vis uitgemaakt worden door zielige wannabee ecotypes als S2000.
AriM6 zegt
@rwd: ligt het nou aan mij of ben jij de zoveelste al die iets heeft tegen S2000…
Laurens zegt
@autogek
kijk, daar zeg je weer precies wat ik ook vind. Het reduceren van CO2 mag best, maar doe het daar waar het subsidiegeld het meeste rendement oplevert. Valt de hybride als 2e af (als 1e de EV).
Dit erkennen heeft je 2 weken geduurd :-)
Dat van die ovaal rond de zon zou ik maar eens googlen. Want dat duurt precies een jaar. Als je jezelf in de toekomst niet belachelijk wilt maken, nu is het te laat.
RenesisHP zegt
@Laurens:
No offence.
Die baan om de zon ligt iets anders dan alleen de jaarlijkse cyclus. Ik weet er echter te weinig van om hier verder op in te gaan. ;)
Laurens zegt
@RenesisHP:
non taken. Volgens mij is de zonne activiteit niet constant, maar die baan toch eigenlijk wel, want anders zouden er externe krachten uitgeoefend worden op ons zonnestelsel, maar 100% zeker was ik ook niet van dit punt toen ik het inklopte, maar verder is het ook niet relevant.
Misschien wel iets te eager om aan te tonen dat @autogek er echt de ballen van weet. Daar stop ik nu trouwens weer even mee, ik heb mijn punt wel voldoende duidelijk gemaakt voorlopig!
AriM6 zegt
@ Laurens
ja prima , maar het zinnetje van Autogek dat de accu’s van de prius volledig recyclebaar zijn heb k meer dan 15x gelezen.
Een beetje iets te veel van het goede denk je niet ?
Autogek zegt
http://www.motorauthority.com/blog/1023454_toyota-prius-taxi-tops-340000mi-dispels-battery-myth
350.000km is meer dan een gemiddelde auto rijdt in zijn leven. Dus de accu’s gaan goed lang mee. En de temperatuur in Cairns is gemiddeld 30 graden jaar rond.
De airco doet het niet met uitstaan. De accu wordt ook niet warm als hij stilstaat. Deze wordt alleen warm met laden en lossen. Zo’n koeling heeft de Prius accu trouwens niet nodig hoor. Het is nog geen litium accu. De koeling vind volgens mij ( weet ik niet zeker LOL) via de roosters naast de achterpassagiers. Maar de airco hoeft daar niet voor aan te staan. Gewone luchtkoeling.
Autogek zegt
@ AriM6: Heb je dan ook die 15X ervoor gelezen dat men dit ontkent?
Dev zegt
@ RenesisHP
Het is in Australië warm, maar een betrekkelijk stabiel klimaat. Je krijgt daar niet in een keer een Hollands kikkerwintertje ofzo.
Laurens zegt
@autogek
luchtkoeling van 100 graden in de volle zon bedoel je? Als het gemiddeld al 30 graden is…
en je begaat weer dezelfde fout, door kilometers te verwarren met levensduur. In Nederland zijn er relatief nog weinig accu’s vervangen, maar dat ze het eeuwige leven hebben maak je niemand wijs.
@AriM6
toch heeft @autogek wat het recyclen betreft gelijk, want het vermalen van een Prius accu en het gruis als ballast gebruiken in een vliegdekschip ziet hij ook als recycling.
Zou hij een jehova getuige zijn, zo “positief” en overtuigd van zijn gelijk.
Autogek zegt
De aarde draait in een ovaal rond de zon en dat duurt een jaar. Duh! Maar de ovaal wordt door de 10.000 jaren heen ronder en daarna weer door de 10.000 jaren ovaler. En zo draait de aarde dichter langs de zon of juist verder.
@ RenesisHP: Geloof jij maar wie je wilt geloven. ;)
Autogek zegt
Je accu onder je motorkap wordt toch ook niet gekoelt door een airco? En daar wordt het met de zon erop ook boven de 100 graden. Ooi gehoort van eitje bakken op de motorkap/motor?
Maar ja, Laurens is de spescialist in alles wat te maken heeft met precies het tegenover gestelde wat ik schrijf.
Autogek zegt
Weer een link die ik hier op Autoblog plaatst over mijn kennis. ;)
http://www.john2211.nl/Hybride_elektrisch.htm
Laurens zegt
@allen
iemand nog zin in @autogek? Bijvoorbeeld om uit te leggen wat een accu doet in een normale auto, en wat er anders is bij een hybride. En wat een loodaccu kost, en hoe lang zo’n ding meegaat, en dat het gezien de lage kostprijs niet zo heel belangrijk is om dure voorzieningen te treffen om de levensduur te verbeteren en ga zo maar door, en door, en door, en door…
Ik vind het wel goed zo. Als ik iets zoek, gebruik ik google. Alles @autogek is toch weer bron Toyota. Of de strijdkreet.
Wij van WC Eend…
Benz.. zegt
Ach, je moet die ”groene praat” gewoon met een korreltje zout nemen. Denk niet dat ik m’n V8 Benz ineens inwissel voor een Prius of Insight..
AriM6 zegt
@Autogek
Ja ik heb alles gelezen, ik bemoei me er verder niet mee.
Iedereen zegt iets slechts over de prius, jij vecht voor de prius en zo komen er elke week weer de zelfde discussies.
Op zich wel goed dat je de prius verdedigd, het is een goede auto. Ik zou het niet kopen omdat ik hem nie mooi vind. Behalve het uiterlijk is er helemaal niks mis met de Prius.
@Laurens
Ik weet dat hij gelijk heeft, zoals ik al zei ik heb deze discussie al meerdere keren gelezen, dus ik weet nu ongeveer wel wat waar en niet waar is.
Autogek zegt
@AriM6: Dank je wel voor het hele verhaal lezen en je eigen conclusie te trekken. Niet iedereen vind de Prius mooi. En dat vind ik ook geen probleem. Maar men kan niet zeggen dat de techniek niet deugd en dat hij juist slecht voor het milieu is. Dezelde discussies komen inderdaad steeds weer op. Omdat er steeds weer dezelfde anti en op onwaarheden gebaseerde reacties terugkomen. En ik hoop dat Autoblog daar snel een eind aan maakt door de fabels de wereld uit te helpen. AutoBlog komt binnenkort met een echte rijtest en een artikel zeggen ze. Ben benieuwd wat hun mening over de auto wordt.
BMW Freak zegt
@ Autogek: Klopt, misschien is er verder niks mis met een Prius, dat zou kunnen, maar ik zou hem niet willen.
Maar misschien moet jij eens proberen in te zien dat een hybride helemaal niet zoveel beter voor het milieu is, dan dat iedereen tegenwoordig wijs wordt gemaakt, althans dat probeert men!
AriM6 zegt
@BMW Freak
Ik denk dat dat hybride gedoe niet op mensen aanslaat omdat het een Toyota is.
Mensen worden alleen overtuigd als een Duits merk ermee komt.
Dan denken ze, ooh het is nieuw bij de duitse merken, dus zal het goed zijn.
Als BMW, Audi of/en Mercedes een auto hadden gemaakt, ongeveer net zo groot als een B-klasse, de uiterlijk van een mooie duitse auto en met goede prestaties dan was iedereen een stuk enthousiaster over de “duitse Prius”.
Het was eigenlijk mijn bedoeling om niet echt erop in te gaan en uiteindelijk doe ik het toch.
Maar goed, ik durf te wedden dat als de 3 serie Coupe Full Hybrid was dat jij een stuk positiever zou praten over dat ding dan dat je nu over de prius praat.
Ik zeg niet dat de prius een perfecte auto is op het uiterlijk na, maar ik zeg dat het gedoe van de prius heeft geen nut, of de prius is slecht voor het milieu , moet stoppen.
@Autogek
Lees mijn verhaal hier boven, dat is wat ik ervan vind/denk.
AriM6 zegt
EDIT : dat als er een 3 serie Coupe Full Hybrid was
Vroegwakker zegt
Laurens,
Wat je hier weer allemaal voor onzin schrijft.
De accu wordt volgens jou gekoeld door de airco, waar haal je het vandaan?
Het leukste vind ik trouwens nog je opmerking over die “liefhebbers auto”. Wat dat punt betreft hoop ik dat je nog een aantal jaren leeft. In ieder geval tot aan het punt dat bijna iedere auto alleen nog maar als hybride of electro te koop is.
Dan zal vooral de Voorloper 1 veel geld waard zijn.
Juist ook door figuren zoals jij, die niet van vernieuwingen houden en als Don Quichotes proberen ertegen te vechten.
Het terugwinnen van de rem energie, is met welke energie bron voor de motor dan ook, een hele goede ontwikkeling
Vroegwakker zegt
Laurens,
Hier dan ook maar even het linkje naar de Autozine test,
Wie in de eco-modus de rijstijl helemaal aanpast kan een beduidend lager verbruik halen dan de door Toyota beloofde 4,0 liter per 100 km. Op een traject met voornamelijk binnenwegen wees de verbruiksmeter 3,1 liter per 100 km aan, maar na een bergachtig parcours steeg het gemiddelde tot 3,8 liter per 100 km.
waar bovenstaande instaat.
http://www.autozine.nl/text/754.html
Eigenlijk Laurens ben ik je dankbaar.
Door figuren zoals jij, moet de overheid erg zijn best doen om mensen over te halen om in een hybride ta gaan rijden. En dat is alleen maar voordelig voor mij, want ik geniet niet alleen van een heerlijke wagen, maar ook nog van financieel voordeel.
Laurens, nogmaals bedankt!
Laurens zegt
Herhaal ik mijn commentaar toch ook even hier:
@vroegwakker
da’s mooi, mien jong. Laat Autozine er nou ook in slagen om een V50 4.0 liter/100 km te laten gebruiken. Dat zijn pas autotesters. Niemand doet het ze na…
Dus we gaan uit van 3.1 liter/100 km in de toekomst, en 4.0 liter voor de Volvo. Prima. Leasebedrijven zullen geen vaste prijs offreren met dit soort geschatte brandstof verbruiken, maar ik ben geen leasebedrijf.
Jammer is dat ik in mijn kosten/baten analyse van de Prius de geschatte 5000 kg CO2 besparing over een periode van 4 jaar t.o.v. zo’n V50 al met een ruime faktor 2 overdreven had. Het maakt eigenlijk helemaal geen reet uit wat een Prius verbruikt, die 17.000 Euro subsidie is zelfs bij je droomverbruik hoger dan de opbrengst. Want 5 ton CO2 heeft een maatschappelijke waarde van 150 Euro. Zoek maar eens op CO2 emissierechten, lees eens over de plannen van Frankrijk t.a.v. een CO2 heffing, idem over plannen in die richting van onze Amerikaanse vrienden.
Allemaal waarderen ze CO2 op ongeveer dezelfde prijs. Begrijp je waarom?
En weet je nog wat mijn enige bezwaar tegen de Prius was?
Overigens ben ik je ook dankbaar. Want je toont telkens weer aan dat de Prius niet de “slimme keus” kan zijn.
Autogek zegt
Ja, ze halen met de Volvo V50 4 op 100. Maar er staat wel bij dat ze dan alles moeten uitzetten en niet harder moeten gaan rijden dan 100km/u. Gaan ze gewoon rijden zoals ze normaal rijden komen ze al aan een liter meer. Wel alle details geven als je iets Quote. :(
Vroegwakker zegt
Laurens,
Niemand doet het ze na, zeg je.
Klopt niet hoor, het verbruik dat ze bereiken met de Prius 1 is hetzelfde dat ik ook bereik.
Wanneer iemand zijn gezonde verstand gebruikt, komt die erachter dat jouw redenering over die milieu besparing uitgedrukt in euro’s klinkklare onzin is. Dat is ten eertse niet in euro’s uit te drukken.
Het opvangen van energie die anders verloren gaat en deze opnieuw gebruiken is sowieso slim. Hierbij gaat het nu nog alleen om de remenergie, het verbaast me overigens dat Toyota of Honda het nog niet voor elkaar hebben om ook de verloren warmte-energie op te vangen.
Tja en hoe vang je die energie beter op dan met een accu, die zo’n 45 kg Nikkel bevat. Om die energie vervolgens weer te gebruiken op het moment dat een verbrandingsmotor het slechts presteert.
Daar ben je dan een electrische motor voor nodig, dus welke brandstof in de toekomst ook gebruikt gaat worden, hybride is een slimme vondst. Een heel goed idee van meneer Porsche en een knappe prestatie van Toyota en Honda om het in de praktijk mogelijk te maken. En dan ook nog op een hele betrouwbare manier.
De duizenden liters brandstof die ermee bespaart worden per hybride, daar kan iedereen met een gezond verstand van bedenken dat het een goede ontwikkeling is.
Alleen nog maar een ontwikkeling overigens want het gaat pas wereldwijd effect hebben wanneer het verder uit ontwikkeld wordt en een veel groter deel van het autopark ermee erop loopt.
Dan kun jij wel vinden dat die zogenaamde “subsidie” niet terecht is, maar dan denk je niet verder dan je neus lang is. Zo heeft het produceren van de eerste generatie Prius Toyota 15000 US dollar per exemplaar gekost. In het begin kost een nieuwe ontwikkeling geld. En dan hebben ze ook nog te maken met bekrompen figuren die alle nieuwe ontwikkelingen afkraken.
Wel goed van de overheid om deze ontwikkeling te ondersteunen, door af te zien van heffingen, dat is overigens iets anders dan het betalen van subsidie.
Overigens en dat heb ik je al wel eens verteld, bovenstaande is niet de reden dat ik in een Prius rij. wel omdat ik het veel fijner vind dan welke andere wagen waar ik ooit in heb gereden/meegereden. Niet in ieder opzicht maar wel als geheel.
Overigens wens ik je veel sterkte want hybride of elektrisch gaat het helemaal worden. Op den duur kun jij daar ook niet meer onderuit.
Autogek zegt
Welke brandstofsoort is het minst schadelijk voor het milieu: benzine, diesel, lpg of aardgas?
Auto’s met een aardgasinstallatie hebben op dit moment de beste milieuprestaties. Aardgas heeft namelijk de laagste uitstoot van vervuilende stoffen. Omdat andere brandstoffen steeds schoner worden, neemt dit voordeel in de toekomst echter af.
Verder geldt dat de milieuprestaties van nieuwe dieselauto’s veel slechter zijn dan die van auto’s op benzine, lpg en aardgas. De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine). Technische ontwikkelingen zoals directe injectie, elektronische regeling van de injectie en roetfilters verbeteren de milieuprestaties van diesel onvoldoende. Met de nieuwe Euro-4-norm loopt diesel iets in van de achterstand ten opzichte van benzine. Pas bij de invoering van een voldoende scherpe Euro-5-norm, naar verwachting in 2010, zullen de milieuprestaties van benzine en diesel elkaar qua fijn stof niet veel meer ontlopen. Om ook qua uitstoot van stikstofoxiden voldoende laag te worden is voor dieselauto’s nog een Euro-6-norm nodig.
De milieuprestaties van nieuwe auto’s met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto’s. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto’s met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.
Info van VROM.
En leuk dat steeds de BMP en bijtellingskorting van de hybride genoemd wordt. Maar de totale BPM en bijtellingskorting voor de genoemde Volvo is ook ruim 7000 zover ik kan berekenen. En dat is zonder de koring op accijns op diesel.
Maar ja, ik praat toch tegen een muur aan.
Vroegwakker zegt
@Autogek,
Dan zou een hybride op aardgas, op dit moment dus het beste zijn voor het milieu.
Hoezo, dat van die muur, daar moet je niet tegen aan praten, is zinloos.
Laurens zegt
@hybroeders
Jullie ondergraven jezelf weer heerlijk. Kies zelf maar wat voor wie is, het maakt ook niet veel uit want jullie zijn voor mij een pot nat.
ZERTest Prius letterlijk citaat: “Met een stevige rijstijl in de “power”-modus kwam het gemiddelde verbruik uit op 5,1 liter per 100 km.” Dat is dan slechter zelfs dan die Volvo, en procentueel helemaal waardeloos, precies wat de leasemaatschappijen al geconstateerd hebben.
VROM samenvatting (hoezo anti auto daar): Euro5 diesel gelijk aan benzine. NOX vindt deze club een heel groot probleem (begrijp ik gezien hun opvattingen), CO en HC weer niet (anders wordt het doel, het verbieden van alle auto’s, wel heel doorzichtig), terwijl die ongeveer dezelfde effecten hebben.
Hybride bespaart brandstof. Dan doen ook: betere stroomlijn, kleiner frontaal oppervlak, minder rolweerstand, minder gewicht (etc.) en jullie raden het al: een efficiënter verbrandingsproces => diesel. Maar dat mag niet (?).
Het CO2 emissierechten verhaal snappen jullie niet, het is ook een beetje ingewikkeld als lagere school rekenen en begrijpend lezen al lastig is. Die overheidsambtenaren snappen het wel hoor.
Dat je een auto lekker vindt rijden, is echt een hele goede reden in NL om er subsidie op te doen. BMW 320d iemand?
Rond dit topic hier af, we gaan ongetwijfeld elders verder. Niemand leest dit meer.
Autogek zegt
@Laurens: Zoals ik al had geschreven: Met dezelfde liters verbruiken van diesel en benzine vervuilt de diesel meer met o.a.: CO2 NOx en fijnstof. Met Euro6 is de diesel dan eindelijk wel net zo schoon als een benzine auto kwa uitstoot. Maar verplaats je het fijnstof probleem van het rijden naar het eind van het roetfilter ( max 120.000km) die dan op een of andere manier opgeruimd/verwerkt moet worden.
Vroegwakker zegt
5,1 liter in de Powermodus is geweldig.
Ik kwam vroeger op benzine (zonder airco) op 8 tot 10 liter per 100 km.
Geeft dus aan hoe geweldig hybride in combinatie met een lage weerstand is.
Een diesel hybride zou dus ook beter zijn dan een gewone diesel.
robert zegt
Daarmee kan de actieradius van elektrische auto’s in het gunstigste geval vertienvoudigd worden, maar misschien nog veel belangrijker: door de grotere opslagcapaciteit kunnen de accu’s ook veel kleiner, lichter en goedkoper worden.
Waarom goedkoper??
Autogek zegt
@robert: Zodat deze techniek ook in veel kleinere auto toegepast kan worden. Een klein autootje zou flink duurder worden als je de volle maat accu erin zou moeten plaatsen, omdat de accu relatief veel kost ivm dat kleine autootje. Een kleinere accu kost ook minder om te maken en is genoeg om er stadsauto’s mee te laten rijden. ;)
Laurens zegt
@robert: succes in je discussie. Ik zou er niet aan beginnen, deze hybride rijder is meer een cruiser dan een denker.
Hupke zegt
Mooie tijden voor bedrijfspionnen,mooie tijden.
GO VW!
a.humme zegt
wat kost een accu voor de hybride van toyota