De auto kan het gebruiken, in ieder geval.
De Toyota Yaris is zo’n B-segmenter met een existentiële crisis. Het is zo’n auto die van origine scoort bij de ouderen van dage, maar wanhopig probeert om een jonger publiek aan te trekken. Om beide markten trouw te blijven is het zo’n typische ’tussenin-auto’. De proporties zijn afgestemd op het feit dat je er lekker in moet zitten, dus qua styling is het net niks. De aankleding kan juist weer op allerlei manieren leuk worden voor jonge kopers, maar zorgen wel ervoor dat de auto duurder wordt dan je misschien wil. Kortom: hoe los je dit op?
Toyota doet dat op twee manieren. Beide hebben te maken met het GR-label. Gazoo Racing doet hun werk goed als het gaat om elke Toyota te voorzien van een sportbadge, zo ook de Yaris. In eerste instantie kwam de Yaris GRMN. Deze 200+ pk sterke supercharged limited edition van de Yaris maakte hebberig, al is om en nabij 50.000 euro voor een Yaris krankzinnig duur. Je moet dan heel zeker van je zaak zijn.
Het betaalbare alternatief is de GR Sport. Net zoals bij vele andere merken krijg je dan GR-styling op de reguliere Japanse B-segmenter. Veel show, weinig go. En op een Yaris is deze mate van show niet genoeg. Kortom: de Yaris werd nog steeds geassocieerd met een modale hatchback, in het grijs met wieldoppen.
Toyota wil met de nieuwe Yaris dat imago nou toch echt afschudden. Niet alleen ziet de auto er nu al gelikter uit, ook heeft Toyota haar zinnen gezet op meerdere hete Yarissen, zo meldt AutoExpress. Sowieso een iets hetere Yaris, een GR Sport met daadwerkelijke sportmotor, zou op de planning staan. Maar ook een homologatieversie van de Yaris WRC is niet ondenkbaar. Toyota rijdt nu al een tijdje mee in de WRC met heftig gemodificeerde Yarissen (of is het Yari?) en om dat te ‘vieren’ wil Toyota een Yaris bouwen die in meerdere aspecten lijkt op zijn WRC-broer. Heet spul: misschien wel dé manier om de Yaris eens een écht coole sportversie te geven.
torsen zegt
160 – 180pk moet toch al leuk zijn als het gewicht laag blijft.
Ik zie het wel zitten icm het uiterlijk van de nieuwe.
Dutchdriftking zegt
Wellicht de naam Yaris dumpen en net als vroeger Suzuki twee modellen? Baleno en Swift. Yaris en Starlett…
fanboy zegt
@dutchdriftking: Waarom dat? De Yaris naam is hartstikke sterk.
Niet altijd met sportiviteit geassocieerd helaas, de leuke versies (RS turbo etc) zijn altijd in buitenland gebleven.
torsen zegt
@fanboy: De T sport was ook altijd leuk. Vooral de eerste in het blauw.
Denk ook niet dat het veel zin heeft. Als je de mensen wilt bereiken waarvoor het nodig is een naam te wijzigen kun je er beter gelijk een Lexus van maken.
poes zegt
@torsen: Lexus in dit formaat? Waarom zouden ze? Past totaal niet bij het merk.
torsen zegt
@poes: Waarom? Om brandwhores te bereiken die Toyota niet eens overwegen vanwege het ‘imago’ van het merk, dat zit niet alleen vast aan de typenaam Yaris.
Of Lexus genoeg status heeft om mensen uit hun DS3, Mini of A1 te krijgen betwijfel ik overigens ook.
Net zoals met veel dingen maakt het vaak geen hol uit of iets bij een merk past als het maar verkoopt.
Getuige alle SUV’s van merken waar het ook totaal niet bij past(te).
niex zegt
Onzinverhaal. Als jonge mensen het geld hadden kochten ze massaal zon hippe Aygo/Yaris. Niet iedereen heeft geld voor een nieuwe auto, nee binna niemand heeft dat.
poes zegt
@niex: de populariteit van private lease is je ontschoten? Zijn voornamelijk jonge mensen die dat doen. In dit soort formaat auto’s. Maar die willen allemaal een Polo of een Fiesta. Zeker geen Yaris. Daar rijden hun ouders in. Of opa en oma. Het model heeft een behoorlijk imago probleem.
Dutchcarwizard zegt
In het normale TNGA platform past de 2.0 hybrid aandrijflijn…