Een Toyota die op van alles lijkt, behalve een Toyota.
Dat is misschien wel de juiste omschrijving voor deze 4500GT uit 1989. De Jap werd destijds lauw ontvangen en dat heeft misschien wel te maken met z’n uitgesproken uiterlijk. Wellicht was de wereld in ’89 nog niet klaar voor de bijzondere coupé-station.
De 2+2 werd in dat jaar tijdens de Internationale Automobilausstellung in Frankfurt voor het eerst aan de wereld getoond. Onder de kap een 300 pk (390 Nm) sterke V8, gekoppeld aan een manuele zesbak. Toyota beloofde een befaamde topsnelheid van maar liefst 300 km/u. De auto was met 1450 kg ook niet een hele zware jongen. Er waren twee opmerkelijke kenmerken aan het concept. Zo beschikte de 4500GT over een instelbaar onderstel en de gemonteerde banden waren run-flat varianten. Door middel van sensoren kon de bandendruk worden uitgelezen. Wanneer iets niet in de haak zou zijn, dan zou de bestuurder in het interieur een seintje krijgen. Ja, we praten nog steeds over een auto uit 1989.
Mede door de ‘haat’ heeft de Aziaat het nooit tot een productiestadium geschopt. Zonde. De 4,4 meter lange 4500GT was misschien niet moeders mooiste, maar zo gek vindt ondergetekende ‘m nog niet.
Met dank aan Orichy voor de tip!
hans75 zegt
Snel vergeten…maar alles is relatief.. hij is natuurlijk altijd spannender dan een Prius, dat dan weer wel
Tonnie zegt
Mooie bak man! Ik zou ‘m willen
renegade zegt
Beetje het Avantime idee. Van buiten niet om aan te gluren met z’n 3 deurtjes, van binnen en qua uitrusting best heel oké. Al zal de Toyota ongetwijfeld qua elektronica ietsepietsje betrouwbaarder zijn geweest.
rb26dett zegt
Mijn god! Bijzonder, maar niet bepaald mijn ding.
gforce zegt
Baby got back!
rocky zegt
Ja, deze kan ik nog herinneren: netals (vele) broekies vond ik concept auto’s altijd wel interessant maar deze had wel wat…
vroaaar zegt
Heeft in de verte wel iets weg van een onrijpe jaren 80 versie van de Ferrari FF.
Dutchdriftking zegt
@vroaaar: inderdaad! Met een Honda prelude neusje.
nidlaobud zegt
Waarom gaan die concepts, op een aantal nodige wijzingen na (spiegels, stoelen en lichten), nooit in productie zoals zij worden gepresenteerd op zo een show?
Dizono zegt
@nidlaobud: zeg nooit nooit
boomhauwer zegt
@nidlaobud: kosten
Dutchdriftking zegt
Ik zie er wel een beetje Alpine in (met veel fantasie)
Dizono zegt
@dutchdriftking: je moet kinderboeken gaan schrijven, met zoveel fantasie ;)
PeugeotGTI zegt
Bijgenaamd: The Blob
toyotafortuner zegt
Een typisch gevalletje Japans raar. Helemaal goed dus!
Vind het een mooie wagen!
RutgerK zegt
De lijn van de C-stijl heeft de Keus CT gehaald in ieder geval. Niet voor niets geweest dus.
pinut187 zegt
Goede techniek maar het design vind ik niet zo, vooral de kont vind ik erg lelijk.