In de late jaren ’60 produceerde Toyota in totaal 351 exemplaren van de 2000GT. Eén hiervan had dit weekend in Japan een kleine aanvaring met een boom.
Voor zover we kunnen begrijpen uit de Japanse tekst en beelden rond dit ongeval was de verantwoordelijke boom aan een flink rottingsproces onderhevig, wat leidde tot het sneuvelen ervan. Desalniettemin was de rotte boom nog sterk en zwaar genoeg om de auto dit aan te doen. De 2000GT, een auto die zeldzamer is dan de Lexus LFA en inmiddels op veilingen bedragen van zes cijfers oplevert, was kennelijk op het verkeerde moment op de verkeerde plek. De inzittenden kwamen overigens slechts lichtgewond weg.
Is dit nou het verschil tussen patjepeeërs in moderne supercars, die hun blik achteloos op stoepranden of bussen stukrijden, en meer voorzichtige klassiekerrijders, die hier domme pech voor nodig hebben? (via Jalopnik)
baasbas zegt
De uitlaat lijkt nog oké. En een wiel. En dat typeplaatje kan je thuis nog ergens ophangen als mooie herinnering
doewap zegt
Tijd voor een Toyota Recall
desjonnies zegt
Ik kan nooit volschieten wanneer er zo’n zgn ‘liefhbber’ patjepeër of nouveau riche die een Lamborghini, Ferrari, Veyron of Maserati crasht, 9 van de 10 van deze lieden hebben zulke voertuigen omdat het hoort bij het puissant rijk zijn, net al de privé jet en het superjacht en de mooie meiden.
Maar dit, dit is zo über mooi, zo’n stuk kunstwerk, deze mensen zijn echt rijk, hebben smaak en waarschijnlijk een Monet, van Gogh en Picasso thuis aan de muur hangen.
Dit, dit doet pijn !
En ze huren het superjacht wel voor een weekje en charteren de privé jet als ze ergens naar toe willen gaan.
Ze praten ook met iedereen die de passie met hen deelt voor de Toyota 2000 GT, mensen die het ook begrijpen…
Dit soort auto’s zijn eigenlijk niet in geld uit te drukken.
mclarenf1lm zegt
@desjonnies: heerlijk om deze wagens tegen te komen op sites als Speedhunters, met een bijpassend gesprek met de eigenaar. Deze auto’s worden zonder uitzonderingen door echte liefhebbers gereden, daarom doet het toch ook wel pijn om een exemplaar zo te zien.
Carreza zegt
The end.
Robert zegt
@Carreza: ik vraag het me af. Dat zeiden ze van de McLaren van Rowan Adkinson ook. En aangezien auto’s met een waarde in de zes cijfers meestal gemeen hebben dat ze ook vrij zeldzaam zijn, is de term “economisch total-loss” vaak een rekbaar begrip. Evenals de term “originaliteit” trouwens, wanneer het op restaureren aankomt.
Carreza zegt
@RRRobert: het zou in ieder geval mooi zijn als dit exemplaar nog gerestaureerd wordt.
mout zegt
2000GT. Uit de tijd dat Japanse fabrikanten nog Europese voorbeelden cloneden om een achterstand in te lopen!
Nu is het andersom.
mashell zegt
Hoe zit het nou in elkaar? Viel de boom op de auto? Dat komt heel zelden voor en is nog zeldener bij zeldzame auto’s. Of verloor de bestuur de macht over het stuur en kwam de auto tegen de boom (komt wat vaker voor, zeker bij sportieve klassiekers).
In elk geval erg jammer van de (naar mijn mening) enige klassieker waardige wagen die Toyota ooit gemaakt heeft.
norge zegt
@mashell:De zijn er meer hoor :(
Arnoud zegt
@mashell:
Eerste type Celica. Toyota Sport 800.
desjonnies zegt
@Original_Arnoud:
Datsun 240 & 260 Z.
Honda S 600 en S 800
Stijgende lijn in de Mitsen EVO’s en de ECHTE STi’s van Subaru
En houd je S 2000 gewoon maar in het schuurtje.
La’maar staan.
Komt goed !
roppp zegt
@desjonnies: hoe je het ook wendt of keert, het is zonde.
Wordt ie nog opnieuw opgebouwd, wat mij gezien de verkoopprijs niet irreëel lijkt.
ederooij zegt
Das een aardige klap geweest, ding ziet er niet meer uit, zowel van voor als vanachter. https://pbs.twimg.com/media/Bpmh1FWCAAEViDV.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Bpmhej-CYAAwMqG.jpg
baasbas zegt
Tsja. rijdend ten onder. Beter dan ongebruikt en opgepoetst in een showroom die afbrandt….
Blij dat de bestuurder oké is
Arnoud zegt
Aangezien deze auto zeldzamer en kostbaarder is dan een Jaguar XKE, zal de auto nog wel hersteld kunnen worden. Ik heb slechtere E-types nog gerestaureerd zien worden.
O, en de 2000GT is, wat mij betreft, de mooiste van de twee.
Hupke zegt
Als je een beetje normaal denkt is dit een total-loss.
Maar wie weet met de waarde van die wagen…
Zonde, het is geen lelijke wagen, maar ik heb er ook niet echt iets mee.
desjonnies zegt
@Hupke:
Japan en in het bijzonder Toyota wilde een statement maken dat ze echt iets konden, en Japan wilde serieus genomen worden als industriële natie.
dus besloot Toyota tot deze 2000GT.
Helemaal, omdat de wagen een schitterende rol zou krijgen in James Bond’s ‘you only live twice ‘
Waar James aanstaande liefje het ding ‘van de zaak’ reed.
Echter bleek Sean Connery, (james Bond) niet in de coupe te passen.
En moest Toyota de wagen in no-time ombouwen naar een convertible.
Voor de motor ging Toyota te rade bij Yamaha, die gespecialiseerd waren in hoog toerige motoren, meer als Toyota en is de motor een Yamaha zes-in-lijn.
De wagen is een icoon geworden door zijn optreden in de film, waar zelfs een SONY televisietje in de wagen is gemonteerd en na jaren is men het vernieuwende van de 2000 GT gewoon gaan waarderen.
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik ken de geschiedenis, ik heb gewoon niet zo’n voeling met het ding.
Het ziet er mooi uit, maar het ontbreekt aan die hebbe hebbe hebbe factor.
Moeilijk om uit te leggen, wat die ‘hebbe hebbe hebbe’ factor nu precies is.
escort77 zegt
@Hupke: die 2000GT is inderdaad een mooie auto, maar er zijn/waren maar weinig jongetjes van 6 met een poster van een Toyota boven hun bed. Ik denk dat dit het verschil is met de bekendere sportwagens, en dat ie daarom misschien niet die hebbe hebbe factor heeft.
Hupke zegt
@escort77:
Misschien, ik kan m’n vinger er niet opleggen. Maar er zijn bvb. wel veel jongetjes met foto’s van lambo’s en ferrari’s en die hebben die hebbe hebbe hebbe factor ook niet voor mij.