Ja, je leest het goed. Een touchscreen in een auto is LEVENSGEVAARLIJK. In hoofdletters ja.
Het is een ergernis van velen; een groot touchscreen in je auto waarmee je alles moet
bedienen. Zit je weer op allerlei menu’s te klikken om je stoelverwarming aan ze zetten en als je daarna een andere radiozender opzoekt, zit je zomaar weer secondes op dat ding te turen.
En dat is levensgevaarlijk. In kleine letters dit keer. En dat zeggen wij niet alleen, dat zegt ook een groep wetenschappers. Die heeft het onderzocht en de resultaten zijn oprecht schrikbarend.
Touchscreen in auto is levensgevaarlijk
Want wat blijkt nou, als je een touchscreen gebruikt gaat je reactiesnelheid op wat er in het verkeer gebeurt enorm achteruit. Meer nog dan wanneer je net een dikke joint hebt gerookt of tijdens het rijden je Instagram nog even bijwerkt. Levensgevaarlijk ja.
De onderzoekers hebben er ook cijfers aan gehangen en die wil jij natuurlijk weten. Geen probleem, komen ze. Als je een joint hebt gerookt, reageer je ongeveer 21% trager op wat erom je heen gebeurt. Als je op je smartphone zit, vertraagt je reactiesnelheid met 46%.
Als je een touchscreen bedient, reageer je 57% langzamer op hetgeen om je heen gebeurt. 57%!! Dat is meer dan de helft langzamer.
Vervang touchscreens door knoppen
Daarom een dringende vraag aan de heren (m/v/x) autofabrikanten wereldwijd. Stop met die touchscreens en haal de ouderwetse knoppen weer terug. Die kun je na een tijdje rijden allemaal vrijwel blindelings vinden en zodoende haal je je ogen minder vaak van de weg.
Bovendien ziet het er altijd zo indrukwekkend uit, een dashboard vol met knoppen. En dan kan een touchscreen natuurlijk veel goedkoper zijn voor een fabrikant, dode klanten kosten je uiteindelijk meer…
SpeedfreakR zegt
Heb zelf een touchscreen in de auto waar alles mee bediend moet worden.. en ja! Ik ben het hier helemaal mee eens! Eigenlijk is het levensgevaarlijk ja! Het leid mega af en er is geen feedback gevoel wat een knop wel heeft, daardoor kan het niet blind.
Geef mij maar ouderwetse knopjes! (Nee ik ben niet oud)
Ed Mini Einser zegt
BMW Idrive en je hebt alles! Werkt fantastisch
PunicaOase zegt
Nieuwe BMW’s hebben helaas ook geen knoppen meer :-(
Johanneke zegt
Nou het zal vast ook wat gewenning zijn, maar ik vind het bijzonder moeilijk in de i3 waar ik het van ken. Er kan veel te veel met het scherm, dat maakt het irritant.
In mijn eigen auto heeft het scherm 3 functies. Camera, radio, climate control. En alles heeft eigen knoppen. Meer hoef ik ook gewoon niet. Kan het ook niet afleiden. Navigatie en bellen gaat via de telefoon die in een nette brodit zit, geluid komt netjes over de speakers. Zo simpel en doeltreffend kan het zijn.
mashell zegt
Navigate en bellen gaat dus over een relatief klein touchscreen met een user interface vol met afleidingen en veel te kleine icoontjes…
Johanneke zegt
Navigatie zet ik 1maal aan en thats it. Bellen doe ik weinig in de auto, maar als ik gebeld wordt kan ik opnemen met een knop in de auto, als ik wil bellen is het inderdaad meer een gepriegel, dat klopt. Maar doe ik echt 1x per jaar ofzo.
Afleiding valt wel mee, ben allergisch voor social media.
karhengst zegt
Dat was ook een veelgehoord kritiekpunt van iDrive in z’n laatste generatie (7, als ik me niet vergis).
BMW is toen overgestapt op z’n tegeltjes-gebaseerde UI met meer opties dan nodig. Het oudere systeem waar je aan de linkerkant verticaal door de opties draaide en met de knoppen rond de draaiknop van menu wisselde, was briljant in z’n eenvoud.
Het was nog een tijdje beschikbaar als het basissysteem. Maar het pro scherm oogt mooier en de koppelverkoop helpt ook niet altijd.
PunicaOase zegt
Voorspelbare uitkomst. Overigens vind ik ook nadelen: vieze vingers en dat die schermen waarschijnlijk snel verouderen en qua vervangen mogelijk stervensduur zijn..
wimof zegt
Laat staan nog beschikbaar na de verplichte 10 jaar.
jeroenm83 zegt
Honderd procent mee eens. Bedankt ook voor de opmerking dat het er ‘indrukwekkend uit ziet’. Ik vind het al irritant als ik een volume met een een touchscreen-schuifje moet bedienen.
Als je gewend bent in je auto (duurt ff met knopjes wellicht) is het echt van (levens)belang dat je ook in hectischere omstandigheden (druk, kutweer, donker, alloftheabove) blindelings de functies kunt vinden.
sanderkomnogeensergens zegt
Ja ik ben wel oud. Had laatst een Mercedes leenauto. Met zelfs van die touchpadjes op het stuur. Wat een ellende!! Was bij toen ik mijn oude knoppen Merc weer terug had. Word zeker een van de selectie criteria bij de volgende auto.
audiA41.8TFSI2013 zegt
AMEN! Weg met die touch screens.
Gewoon weer draaiknoppen en drukknoppen!
flyerbunch zegt
Tot de touchscreens het dashboard overnamen zag een auto interieur er niet snel gedateerd uit. Nu wordt je auto al snel met de laatste smartphone vergeleken en zie je gelijk wanneer iets out Osage is omdat er geen upgrades meer voor uitkomen. Sommige functies zouden ze beter uit het infotainment systeem houden zoals climate control etc.
mashell zegt
Maar sinds touchscreens zien alle pre-touchscreen dashboards er wel verouderd uit.
wimof zegt
Elegant bedoel je?
awesome zegt
Ik heb een touchscreen maar alleen voor audio,navigatie en wat instellingen van de auto.
Climatecontrol, stoel- en stuurverwarming gaan allemaal dmv fysieke knoppen.
Dat geldt ook voor de audiovolume en het wisselen tussen zenders.
baardmijt zegt
Ik had ook een touchscreen. Nu is mijn hele auto naar de knoppen.
schreute01 zegt
Mazda dus.
joosstra zegt
Je kunt om dit probleem te omzeilen altijd een passagier meenemen die het aanraakscherm dan maar moet bedienen, een soort copiloot. Die kan dan ook de autopilot aanzetten. Kun je zelf lekker slapen.
Gulli zegt
Had ik laatst gedaan toen ik naar mijn werk ging. Was ik vervolgens vergeten om overdag ff wat eten en drinken te brengen. Nou, mooi dat ik het op de terugreis allemaal weer zelf mocht doen. Dus het werkt wel maar je moet wel op blijven letten.
potver7 zegt
Ik denk dat knoppen binnenkort een hele dure optie worden. Die touchscreens zijn er vooral gekomen vanwege kostenbesparing die er ook nog eens gelikt uit ziet.
Het alternatief is stembesturing, maar ik vermoed dat het heel wat lastiger is om dat ingeburgerd te krijgen. Zie dan de verwarming maar eens lager te zetten met gillende koters achterin…
mashell zegt
Touchscreens zijn niet goedkoop! Niet alleen kost de software om de touchscreens aan te sturen veel geld maar ook is het vrij lastig een goed touchscreen voor in de auto te maken, het moet in een groot temperatuurbereik goed werken en het moet crash veilig zijn (niet splinteren). Een klimaat module met touchscreen in een Audi A6 is duurder dan de knoppenmodule in een E-tron GT. Touchscreens zijn er om meer functionaliteit overzichtelijk te kunnen aanbieden.
kniesoor zegt
Dat is dan wel weer het grote voordeel van het rijden in een oudere oto, alles laat zich met fysieke knoppen bedienen. Precies zoals ik ‘t graag heb. En nou maar hopen, dat ze me het rijden met het ouwe beestje niet onmogelijk/onbetaalbaar gaan maken. Want natuurlijk nog met ICE.
Jeroen zegt
Heerlijk een auto zonder tig knopjes. Alles overzichtelijk op een touch screen. Hoe vaak zit je nou aan het scherm tijdens het rijden? Alles staat standaard goed ingesteld, de auto reageert zelf om de stoelverwarming aan te zetten. Mocht je toch iets willen bedienen, dan werkt dat prima via stembediening of via 2 knopjes op het stuur. Knoppen waren vroeger status. Hoe meer knopjes, hoe luxer de uitvoering. Vandaag de dag is dat niet meer nodig.
kniesoor zegt
Maar wel erg fijn.
dtwo zegt
Je doet net alsof al die automatische voorzieningen in jouw auto de norm zijn; Dat is dus niet zo.
En dan nog: Waar het om gaat is dat touch screenbediening aantoonbaar slechte invloed heeft op het reactievermogen van de bestuurder, en dat bij touch-screenbediening dezelfde handelingen meer tijd kosten dan bij fysieke knoppen. Dan is touch-screenbediening dus aangetoond een slechter bedieningsconcept dan fysieke knoppen. Hoe vaak je een functionaliteit gebruikt doet niet terzake. En ook dan: “ik gebruik deze functie bijna nooit dus maak het maar zo omslachtig mogelijk om m te activeren”. Nee, inderdaad, dat heeft nog nooit iemand gezegd!
En stembediening? Handig voor het invoeren van een adres, iemand bellen of misschien een liedje opzoeken. Voor alle andere functies in je auto (ja kachel, je ramen, je dashboardkastje, etc, etc) is het volslagen waanzin.
karhengst zegt
Even muziek wisselen.
Even naar de radio voor de actuele verkeersinformatie omdat op je op de lange afstand even zenders moet wisselen (WDR heb je in Beieren weinig aan).
Even de navigatie bijstellen, want leeg (auto, of zelf).
Even de limiter / cruise control instellen of uitschakelen naar gelang de verkeerssituatie.
Even een telefoontje plegen.
Even de koude lucht wat laten blazen want het is toch net iets warmer geworden dan gedacht.
Even kijken of Adblue / olie / bandenspanning nog op orde zijn.
Fijn om dat allemaal niet op een aanraakscherm te moeten doen maar er gewoon (draai)knoppen voor te hebben. Na 15 jaar auto’s met spraakbesturing te hebben gereden, ook nieuwe modellen, kan ik bevestigen: Een goudvis luistert beter.
rollingstoned zegt
Was dit onderzoek in het kader van ‘water is nat’ of de stichting ‘open deur’? 😁
William zegt
Ja maar touchscreens ogen zo fraai minimalistisch in een auto! Net als een grafsteen. Die zien er ook meestal strak en minimalistisch uit.
Roskampies zegt
Haha die is goed!
martingtv zegt
Dit was al veel langer bekend. SAAB had vroeger een knopje waar mee je een gedeelte van de achtergrond verlichting van het dashboard kon uitzetten. Zo werd je minder afgeleidt in het donker.
mashell zegt
Ben benieuwd hoe het onderzoek gedaan is. Als je mij in een Mercedes zet en vraagt om tijdens het rijden de stoelmassage aan te zetten wordt het link. Maar in mijn eigen Audi snap ik dat en gaat het snel en gemakkelijk.
Ik heb een Audi met twee touchscreens en heb niet het idee dat het gevaarlijk is. Maar hoe je Apple music moet bedienen weet ik ook niet.
freewilly37 zegt
Helemaal mee eens , ik begin soms te slingeren met dat geklooi in die menustructuren…