![Touareg R50 bestuurder](https://www.autoblog.nl/files/2021/05/volkswagen-touareg-r50-tdi-typ-7l-blue-side-2007-970-816x612.jpg)
Op zich een nobel streven van de Touareg R50 bestuurder, maar op de openbare weg niet praktisch.
De verbrandingsmotor ligt onder vuur. De motor stoot immers vieze troepjes uit die je eigenlijk niet wil inademen. Om dat tot een minimum te beperken, zijn auto’s voorzien van allerlei maatregelen om de motor zo schoon mogelijk te maken. Filters, katalysatoren, EGR-kleppen, directe injectie en ga zo maar door.
Het is weliswaar goed voor het milieu, maar heel erg slecht voor de motor. Alle troep wordt niet direct uitgestoten weliswaar, maar stapelt zich op in de motor en de filters. Zeker als je rustig rijdt, gaat het hard. Dan gaat de EGR lekker alle afvallacht recirculeren en kan het aankoeken beginnen. Ook je roetfilter kan niet regenereren, dus dat loopt ook vol. Er is een oplossing voor: even de motor goed laten ‘schoonbranden’. Dat kun je doen door bovengemiddeld veel gas te geven.
Touareg R50 bestuurder
Dat is precies wat een meneer deed in Spanje (nee, niet onze @nicolasr die terug op het AB-nest is). Hij reed in een Volkswagen Touareg R50 TDI, een tiencilinder monster met 350 pk en 800 Nm. Vanwege het hoge koppel en vermogen kon de bestuurder in vrij korte tijd een hoge snelheid halen. Daarbij werd hij geflitst door de lokale politie. Meneer reed 208 km/u waar 120 km/u toegestaan is. Leo de Haas zou dat op licht ironische wijze uitstekend kunnen toelichten in de rechtbank, maar in dit geval mocht de gedaagde zichzelf verdedigen.
600 euro
Hij moest namelijk aan de rechter een verklaring geven waarom hij zo enorm hard reed. De reden was simpel: de Touareg bestuurder wilde de koolstof-aanslag verwijderen uit zijn uber-Volkswagen. de rechter was er niet van onder de indruk. Hij gaf de Touareg-eigenaar een boete van 600 euro (valt nog mee eigenlijk) en zes strafpunten op zijn rijbewijs. Op de foto die gedeeld werd via Twitter was te zien dat de auto al flink aan het remmen was. De werkelijke snelheid lag een stuk hoger.
Via: AS.
Met dank aan Benjamín voor de tip!
Met andere woorden: om de waarde van mijn auto zo hoog mogelijk te houden heb ik extra hard gereden, met als directeur consequentie dat er meer troep in de atmosfeer terecht kwam, maar boeien, dat is niet mijn probleem. Voor straf zou de rechter de boete moeten verdubbelen. Het is knaagdieren gedrag. Je eigen holletje schoonhouden, door alle rotzooi naar buiten te flikkeren.
@pomoek: Dit doet echt elke diesel rijder die een beetje verstand heeft van de techniek. 1x per maand de boel is goed leegblazen.
En dus?
@pomoek: toen ik bij Saab werkte hadden we heel veel 93’s met diesel motoren die naar de garage kwamen omdat de EGR of de roetfilter verstopt zat en de auto dus een storing aan gaf. Ging ik er een half uurtje mee rijden (en serieus toeren maken en doorhalen) en het probleem was weer gefixt. Denk echter dat ik Saab dus om zeep heb geholpen want er werd dus niks verdiend![👌🏼](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f44c-1f3fc.svg)
Je had toch net zoals elk zelfrespecterende garage 100 euro schoonmaakkosten + 50 euro aan uren kunnen rekenen?
@pomoek: dus is het triest dat onze incapabele overheden zaken als EGR en DPF afdwingen. Al dan niet direct.
dat maakt het goed? Boete moet verscheurd worden? Klopje op de schouder?
@atrak: Inderdaad, minstens 1 keer per maand, liever vaker
hebben we het hier nog wel over auto’s? ;-)
Ja bij mij werkt het alleen als ik het dagelijks doe.
@atrak: je kunt ook met 5000+ toeren in de tweede versnelling* blijven rijden op de provinciale weg. Of in z’n drie* op de snelweg. Zo rij je de boel ook schoon, maar dan bij legale snelheden.
*= zijn theoretische voorbeelden hè, toerental en versnelling kiezen zal per merk en model verschillen.
En met een ploeg erachter over een akker…
Heb ik hier onlangs ook eens geopperd tegen iemand die elektrisch rijden fantastisch vond, dat over het eigen holletje proper houden, en de consequenties voor anderen in de wereld. Hij snapte toen ook iet echt wat ik bedoelde en begon als gek te antwoorden Waarbij hij zijn eigen bekrompen mening tot drie maal toe op een andere manier trachtte toe te lichten.
Ik vraag me echt af of ze jou hier wel gaan snappen.
U bent bekend met het feit dat het rijden met elektriciteit uit ongezonde energiecentrales, per kilometer nog altijd schoner is dan het rijden met diesel of benzine? Elektriciteit zal alleen nog maar schoner worden de komende jaren.
@pomoek dat volt toch best mee… een kuurtje Walnut blasting red je niet voor 600 euro!
@pomoek: als de motor eerder kapot gaat/nieuwe onderdelen nodig heeft is dat sowieso slechter voor het milieu. Die nieuwe onderdelen moeten ook geproduceerd en vervoerd worden. Iets met korte termijn vs langere termijn!
Heb je een punt.
Valt nog mee. Ik ben in afwachting wat de officier van mijn 44km/h overschrijding vind. Gok dat het meer gaat kosten… gelukkig geen puntenrijbewijs meer.
@dutchdriftking: de hoogte van de boete hangt natuurlijk ook van je verleden.
@mondial: brandschoon!
@dutchdriftking: schandalig!!!! 44 te hard kan echt niet
@alpina007: Besef wel, dat haal je al als je 144 kmpu rijd op de snelweg, dus zo erg lijkt het me niet ;)
@00carguy00: haha ik ken @dutchdriftking en het was uiteraard een geintje![😁](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f601.svg)
…
@The Stig NL: Het betrof een N-weg, twee banen per rijrichting, brede middenberm en voldoende vluchthavens. Het is notabene een autoweg en ik roep dan ook al jaren dat het 100km/h moet worden. Maar helaas het blijft 80. De ratten stonden dit keer met een oudere auto met alarmlichten aan waardoor het verdacht veel op een pech geval leek. Gratis tip, rem altijd, al staat er een Trabantje……
@dutchdriftking: Eerder dit jaar gepakt met 40km/h te hard, heeft mij €539 gekost.
@carfreakjim: was dit inclusief administratiekosten of zonder?
Oef! Die f#@king administratiekosten… Daar maak ik mij het kwaadst over!!
@carfreakjim: Als dit betekend dat ik voor €600,- klaar ben dan valt het mij nog mee. Al is het bedrag natuurlijk totaal uit verhouding TOV de overtreding.
Blijft sneu geld. En eigenlijk toch niet normaal dat jij 600 euro vindt meevallen voor zo’n flutovertredinkje? We betalen al véél te lang véél te veel..
Is hiervoor een hoog al toerental voldoende? De hoge snelheid lijkt me voor zijn doel niet noodzakelijk.
@autoporn: precies dit, de automaat even in manual zetten en in z’n 3 op de snelweg
Hoe harder je gaat hoe meer toeren je maakt uiteindelijk, maar teveel toeren in een lage versnelling is niet goed.
@autoporn: nee, half uurtje op de snelweg in zijn 3 is eigenlijk al genoeg. Maar een paar keer flink volgas door trekken is zeker goed om de hardnekkige resten er uit te branden. Plus, ffkes de 200kmh aantikken als het kan is ook wel eens leuk om te doen toch.
@autoporn: ja inderdaad, 100 in de 2 werkt ook
@autoporn: precies, je kan gewoon in een lage versnelling hoog in toeren blijven rijden.
Dan is de belasting van de motor niet hoog genoeg. Niet alleen slecht voor de motor, maar je filter wordt ook nog eens niet warm genoeg.
Ik krijg een nieuwe containerwagen waar ook zo’n filter opzit
Als hij schoon gaat branden moest ik hem maar ff weg zetten en koffie gaan drinken
Vraag me af wat de milieu winst is
Ik heb al enkele keren regeneratieproblemen gehad met mijn Octavia 2.0 TDI als mijn vriendin er mee reed, veel te traag dus. Foutmelding en noodloop. De laptop er aangehangen, de foutmelding telkens verwijderd zodat ik goed snelheid kon maken om hem schoon te branden, (best met constante snelheid op bepaald toerental, anders blaas je hem weer vol roet naar het schijnt), na een half uurtje of zo het probleem opgelost. Deed ik hier op de autoweg richting Wallonië, daar is het op sommige momenten zo rustig dat met je blote fluit op de autoweg kan rondwandelen zonder dat iemand je ziet.
Goede actie van deze bestuurder alleen had hij zijn automaat even in manueel moeten zetten en zich aan de geldende maximum snelheid moeten houden. Weer heerlijk veel reacties van mensen die zich niet door enige vorm van kennis laten weerhouden om hier een mening over te geven. Met het schoonbranden wordt niet al het opgehoopt vuil naar buiten geblazen, maar wordt het roetfilter dusdanig belast dat de verbrandingstemperaruur oploopt waardoor het filter juist beter werkt en alle roetresten worden verbrand en de asdeeltjes blijven ,in een goed werkend filter, gewoon in het filter. Dus helemaal niks mis mee en juist goed om het filter optimaal te laten werken.
Ik heb een jaar lang binnen een straal van 8 km gewerkt met een Vito met roetfilter, filtertje doet het nog prima.
120.000km 7 jaar oud.
‘Op de foto die gedeeld werd via Twitter was te zien dat de auto al flink aan het remmen was.’
Ja, is inderdaad heel duidelijk te zien dat hij VOL op het rempedaal is gaan staan…
Kennis van me werkte vroeger bij een Ford garage. Die moest rondrijden met een oude Escort van een omaatje. Ding liep niet harder dan 90…
Na flink wat stampen en enorme walmen uit de uitlaat was de maximum snelheid ineens 140
“Dan gaat de EGR lekker alle afvallacht recirculeren en kan het aankoeken beginnen”
Afvallacht? Da’s lachen of een helderlicht?