Mercedes had kunnen winnen als Tsunoda geen roet in het eten had gegooid, aldus Toto Wolff.
Als je puur kijkt naar de winnaar is de Dutch Grand Prix precies gelopen zoals iedereen verwacht had. Toch was de race zelf helemaal niet voorspelbaar. Het was weer ouderwets Verstappen versus Mercedes. Hamilton maakte zowaar kans op zijn eerste overwinning dit seizoen. Ware het niet dat ene Yuki Tsunoda roet in het eten gooide…
De merkwaardige acties van Yuki en AlphaTauri waren het onderwerp van het gesprek na afloop van de race. Boze tongen beweren dat er kwade opzet in het spel was. Het pakte namelijk erg goed uit voor Red Bull. En laat AlphaTauri nu net een zusterteam zijn van Red Bull. Zoals Lange Frans zou zeggen: interessant, heel interessant…
Alle speculaties daargelaten, het is een feit dat Mercedes flink nadeel heeft gehad van het gehannes van AlphaTauri. Er zijn voor zover bekend geen koptelefoons gesneuveld, maar Toto Wolff is vanzelfsprekend niet blij met de gang van zaken.
“Als we voor het kampioenschap zouden vechten, zou dit iets zijn waar ik heel goed naar zou kijken,” zegt Wolff tegen de Britse pers. Nu is dat niet aan de orde, maar volgens Toto is het ook voor de algemene veiligheid van belang dat er een onderzoek wordt ingesteld.
Toto Wolff zag nu de eerste overwinning van het seizoen uit zijn handen glippen: “Dit heeft waarschijnlijk de uitkomst veranderd van een race die we misschien hadden kunnen winnen.” Sterker nog: volgens de raceplanner van Mercedes koerste Hamilton af op een overwinning.
Het is nog maar de vraag of Lewis zonder Virtual Safety Car daadwerkelijk gewonnen had, maar de slotfase was sowieso spannender geweest. Een ouderwets gevecht tussen Verstappen en Hamilton in de laatste ronden hebben we nu helaas moeten missen. En dat is toch de schuld van AlphaTauri.
Via: Sky Sports
berlinetta zegt
Eigenlijk zegt Toto: als onze auto snel genoeg was en we wederom met RB zouden vechten om de titel, zouden we het weer hetzelfde doen als vorig jaar en elke uitslag die voor ons nadelig is achteraf proberen te wijzigen bij de wedstrijdleiding.
Richmond zegt
Maar dat zou RBR andersom ook doen en elk ander team ook. Dus dat is gewoon F1 politiek ten top.
Ben zegt
Het is altijd hetzelfde met dat onsportieve schijt team.
Altijd de schuld bij anderen neerleggen. “Ja zij hebben een illegale vloer”, “Ja Masi heeft ons beroofd van de wereldtitel”. “Red Bull zorgt expres voor safetycars” etc etc
En die Lewis mag ook van mij eens hard zijn kleine teen stoten. Wat een onsportieve engnek is dat zeg.
Dit weekend ook weer na de qualitifcatie gewoon keihard langs Max lopen zonder hem aan te kijken. Geen felicatie niets. Wordt hem gevraagd wat hij van Max vind zegt hij “daar ga ik nooit antwoord over geven”.
Wat een naar mannetje.
dijan zegt
Ben ,wat een gefrustreerd commentaar.denk aan je hart .Kijk uit dat je je teen niet stoot.
E34M5Touring zegt
och gut, word je vriendje weer aangevallen? Tissue?
redbeams zegt
@dijan voor het geval je het niet wist maar lewis heeft al een linker- en rechterhand…denk dat hij jou daar niet nog eens bij nodig heeft.
De negatieve sfeer rondom lewis valt gewoon op punt!
str8six zegt
Hahah moet je je knulletje weer in bescherming nemen 😂
lexb zegt
Aah het is ook allemaal een potje oneerlijk hè..
Om je hopelijk toch wat te troosten; Lewis heeft Max gefeliciteerd na de race. Dat staat potjandorie ook nog eens op camera en al.
dawwg zegt
“Sore losers” en prinsessen-complex …
SanderB zegt
Ik snap de conclusie van Toto niet echt. Max lag op dat moment circa 14 sec voor op Hamilton, die op gebruikte mediums reed. Er waren nog 22 ronden te gaan en max verloor gemiddel 0,3 sec per ronde.
Als max nog 7 ronden door had gerden en naar soft zou wisselen, had hij nog eens 2,1 sec verloren en kwam hij met een pitstop van 19 seconden zo’n 7 seconden achter Lewis de baan op.
Hij zou op softs circa 1,5 sec per ronden sneller zijn, wat heb in 5 ronden tot aan de staart zou hebben gebracht van Hamilton. Gezien hoe makkelijk hij er voorbij ging, had Hamilton hem nooit 10 ronden achter zicht gehouden, dat lukte nu namelijk met 8 ronde oude mediums al niet, laat staan met 25 ronden oude hards
nicolasr zegt
Ik stuur deze analyse even door naar Toto cs. Er is namelijk geen speld tussen te krijgen.
okdoei zegt
Voor normale mensen niet, maar Toto krijgt er vast een koptelefoon tussen gefrot.
gregorius zegt
Maar waarom zou Max dan nog pitten. Hij reed op de harde band. Het verschil in tijd tussen de 2 zou alleen maar kleiner worden.
jaapiyo zegt
Op het moment van de TSU safetycar, reed Merrie op hard (en sneller dan Max) en Max op mediums. Max moest nog een keer stoppen omdat de mediums het niet uit hadden gezongen tot de finish. Of nou ja, in ieder geval niet in eerste positie. Merrie kon wel naar de finish. Omdat er nog iets van 30 ronden te gaan waren zou Max wss niet voor softs zijn gegaan, dus ofwel voor hards ofwel mediums. Die waren dan wel nieuwer geweest dan de banden van Merrie, dus bijgehaald had ‘ie ze wel…echter dan wel op banden die ook niet meer kakelvers waren. Merrie had bovendien een DRS treintje kunnen maken met HAM en RUS en het mss zo kunnen verdedigen. Maar ja…we zullen het nu nooit meer weten.
gregorius zegt
Ik had even de VSC en SC door elkaar gehaald.
Ja, inderdaad. Max zou sws een stuk sneller zijn op nieuwe hards dan LH en GR op 50 ronden oude hards.
tiemegommer zegt
Op geen enkel moment had Mercedes kunnen winnen gisteren, Max was altijd sneller en had Hamilton er zeker niet langs gelaten
Johanneke zegt
Russel had moeten verdedigen als Perez vorig jaar, dan had Lewis gewonnen. Alsnog, ik vind dat er gekeken moet worden naar het handelen van AT. Waarom ze Yuki met 3 ronden achterstand en zijn riemen al los weer in zijn auto vastzetten en de baan opsturen is gewoonweg debiel.
karhengst zegt
Je zou het bijna als een unsafe release kunnen zien. Maar dat moet ik even bij de experts in Italië navragen.
dawwg zegt
Nee hoor; Max had beiden gewoon binnen 5 rondjes ingehaald met vers rubber; misschien niet 1 meter na de finishlijn, maar alsnog met 2 vingers in de neus.
Richmond zegt
Mercedes was sneller op de harde band dan Verstappen op de mediums. Maar Alonso had al laten zien dat de harde band eigenlijk best een goede band was, behalve voor Verstappen. Want die was niet zo content met de medium en ook niet mer de harde. Hij was ook langzamer met de nieuwe hard band (die hij tijdens de VSC had gemonteerd) dan mercedes met de oudere harde band. Bij de SC vroeg het team aan Max ook welke compound hij wilde en zijn ze teruggegaan naar Soft omdat ze daarmee wisten dat ze wel snel waren. We weten niet wat er gebeurd zou zijn zonder de VSC en SC qua banden strategie, maar het zou dan een stuk spannender zijn geweest.
wimof zegt
We zullen de uitkomst nooit kennen, we kennen alleen het verloop, en ja die doen bij een Belg wel een wenkbrauw fronsen.
Dutchdriftking zegt
Kansloze onzin en totaal onjuist. De actie van Tsunoda was enorm in het nadeel van Verstappen daar hij hierdoor zijn voorsprong kwijtraakte. Dit wilde ze echt niet. De actie van Bottas was in zijn voordeel. Misschien heeft Bottas dit wel gedaan in opdracht van Wolff. Wellicht een onderzoek instellen?
Johanneke zegt
Nee in het voordeel van Max. Want met safety car kon ie pitten en 1e blijven. Zonder safety car was ie als 3e uit de pit gekomen.
gregorius zegt
Maar Max zou nooit gaan pitten zonder de safety car…. Dus hij lag vrij ver voor op de hardere band; waarbij de medium zeker de laatste ronden (stel dat LH dichterbij gekomen was) geen voordeel meer zou zijn tov de harde van MV
SanderB zegt
Hij was voor de safetycar al gestopt, dus had hem prima uit kunnen rijden, maar kwam ook na de safetycar als 3de de baan op. Dus denk dat je iets gemist hebt
Johanneke zegt
Denk je dat ie het uit had kunnen rijden op die medium? Die waren al heel heel oud.
fastforward zegt
Aan de felheid van Wolff is te zien dat Mercedes echt dacht kans te maken op de zege. Singapore weer een kans?
ghini zegt
Zonder vsc of sc zouden ze elkaar ook aan het einde van de wedstrijd tegen zijn gekomen. Ham was sneller dan Max. Ham op harde banden, Max op medium. Max moest nog een keer stoppen en dan daarna, ja met snellere banden, Ham en Rus weer inhalen. Ja dat had Max natuurlijk gewoon gekund, maar het punt is dat ze er dan voor hadden gezeten en Max ze nog moest inhalen met nog maar paar ronden te gaan. Ze hadden dus idd oprecht een kans. Daar was iedereen het ook wel over eens volgens mij. Dat Toto zo ver gaat om een onderzoek te eisen vind ik dan wel weer heel ver gezocht en een slechte stap. Hij voedt hiermee de aluminium hoedjes dragende geskied en dat is voor niemand leuk.
harrie zegt
Nee ze hadden niet oprecht een kans, op nieuwe softs een paar seconden achter Russell en Hamilton op hun oude hards de baan op komen met nog ca 20 ronden te gaan en een surplus aan topsnelheid…
dawwg zegt
Niet gehinderd door enige realiteitszin heet dat; goed onderwerp voor z’n wekelijkse therapie sessies ….
okdoei zegt
Als RBR en Verstappen met een minimale voorsprong op Ferrari Zandvoort ingingen zou het heeeeel misschien een heel klein beetje verdacht zijn als je je best doet.
Maar de voorsprong is en was zo groot, waarom zouden ze in godsnaam een risico lopen gepakt te worden met valsspelen? Vooral omdat hun directe concurrent (Ferrari) sowieso al weinig kans maakte om voor Verstappen te eindigen.
Het feit dat Toto Wolff zo denkt zegt veel over deze beste man.
Robert zegt
Als Toto Wolff een vent was geweest, had -ie in één moeite door ook Hamilton een publieke schrobbering gegeven vanwege dat gênante, nee, ronduit onbeschofte gedrag over de boordradio.
pomoek zegt
Als je naar de onboard beelden kijkt van Tsunoda, wat Toto blijkbaar niet gedaan heeft, dan is duidelijk dat hij na zijn pitstop al direct een probleem heeft . Tsunoda denkt dat een wiel niet goed op de wagen zit. Hij rijdt terug naar de Pits en laat er nieuwe banden opzetten. Direct bij het wegrijden zegt hij wederom: Er is iets mis. Het blijkt het differentieel. Geen idee of dat hetzelfde voelt als een wiel dat er niet goed op zit. Maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Als RB werkelijk de boel had willen flessen dan was dit niet de race om het te doen. Verstappen maakte, welke strategie er ook werd gebruikt door MB, grote kans om de race te winnen. En zelfs als hij deze race niet had gewonnen, was hij uitgelopen op Leclerc. Want dat is de tegenstander tegen wie hij echt raced dit seizoen, niet Hamilton of Russell. Dat gezegd hebbende ligt Verstappen mijlenver voor in dat kampioenschap.
De consequentie van gepakt worden voor valsspelen zouden immens zijn. Het team zou uit het kampioenschap worden gegooid en Horner en anderen zouden waarschijnlijk voor een aantal jaren een ban krijgen.
Ongeloofwaardig dat RB dat risico zou nemen. Voor het winnen van de GP in Zandvoort. En het erge is, Toto weet dat gewoon.
harrie zegt
Precies dat laatste. Smerige opruiende spelletjes, meer is het niet
flutterby zegt
Max ging toch pas de pit in nadat Bottas stil kwam te staan? Wel een beetje klaar met dat vinger gewijs..
harrie zegt
Ook tijdens de VSC van Tsunoda, naar hards.
Maar het maakt allemaal geen zak uit, zowel voor de VSC, voor de SC, en na de SC hadden ze de winnende snelheid en strategie.
harrie zegt
Toch knap hoe Toto en Lewis het enorme respect wat ze bij vriend en vijand door jarenlange dominantie hebben opgebouwd zo rap eigenhandig door het putje weten te trappen.
flyerbunch zegt
Gelukkig gaat niet alle professionele Britse media hier niet in mee, zoals The Race. https://youtu.be/8kMbRK6e5sI
redbeams zegt
Wat een zuurpruim is die toto toch zeg.Hij en lewis hebben mekaar wel gevonden.
Slechte verliezers
RutgerK zegt
Hamilton finisht op 9 seconden van Russel die ook naar rood ging. Welke strateeg bij Mercedes heeft dan gezien dat een pitstop van Max naar rood zonder VSC geen winst zou opleveren?
bmw335d zegt
Laten we niet vergeten dat het Tsunoda “incident” (als het dat al was) in ronde 47 plaats vond (van de 72).
Op dat moment kwamen beide Mercedessen gelijk naar binnen dus ze hebben er zelf van geprofiteerd door naar mediums te gaan.
Waar het voor Mercedes fout ging was niet bij Tsunoda maar juist bij de volledige safety car nav het stilvallen van Bottas. En dat lijkt Toto’ke gemakshalve te vergeten.
Hier faalde Mercedes in de tactiek door te denken dat Max (op harde banden) de wedstrijd zou uitrijden. Dit was echter niet het geval. RB besloot de P1 op de geven en naar softs te gaan. Mercedes had hetzelfde kunnen doen 1 ronde later met weinig tijdverlies toen de SC door de pits kwam. Echter Mercedes durfde de P1 niet op te geven, en daar heeft het team gefaald.
iphonistvongates zegt
Ben benieuwd of deze soap genoeg content oplevert voor 1 of 2 afleveringen van het nieuwe seizoen Drive 2 Survive bij NetNietFlixie in 2023. De contentmakers moeten eerst een goede vertaler vinden om al die Nederlandse reacties goed te plaatsen in de anglicaanse taal. Wat een drama’s zeg!