Is het einde van een superteam in zicht?
Waarschijnlijk wordt het een van de meest spannende en verrassende jaren uit de Formule 1. Nee, niet volgend jaar, 2020 is nog eenmaal een jaartje ‘meer van hetzelfde’. De meeste coureurs zijn nog voor een jaartje vastgelegd. Maar in 2021, dan gaat er veel veranderen. Natuurlijk zijn de nieuwe reglementen van groot belang. Ten tweede lopen de meeste contracten af bij de grote teams. Eindelijk kunnen we een echte stoelendans verwachten, terwijl Lewis Hamilton hoogstwaarschijnlijk zijn zevende wereldtitel voor Mercedes gaat binnenslepen.
Maar zeker voor hem gaat het interessant worden. Want wat gaat hij doen na 2020? Er gaan al langer de geruchten dat Hamilton het graag nog een keer zou proberen bij het team van Ferrari. Leclerc is een vreemde eend in de bijt, want Ferrari is vaak een team waar je je carrière eindigt, niet begint. Bij Ferrari stap je binnen als je een ‘gearriveerde’ coureur bent. En met zes (wellicht zeven) wereldtitels zijn er weinig meer gearriveerde coureurs dan Lewis Hamilton.
Andersom schijnt Ferrari ook interesse te hebben in de kunsten van de Britse recordcoureur. Zo konden we al meedelen dat Gazetto Dello Sport heeft bevestigd dat Hamilton en John Elkann elkaar tweemaal ontmoet en gesproken hebben. John Elkann is de grote baas van FCA, het ‘moederbedrijf’ van Ferrari. Maar wat zou Toto Wolff daar eigenlijk van vinden? Hij is de afgelopen jaren de teambaas geweest van Hamilton. Aan Autosport laat hij het volgende weten:
Ik vind dat helemaal OK. Het is een vrije wereld en ik onderken dat iedereen zijn carrièreopties moet openhouden, om vervolgens zelf een goede beslissing te maken. Dat geldt ook voor coureurs. Ik heb er dus totaal geen probleem mee. Een coureur wil nu eenmaal in de snelste auto terechtkomen, terwijl een team zal proberen de snelste coureurs binnen te halen.
Nu heeft Binotto tijdens de personferentie afgelopen vrijdag al laten weten het heel erg tof te vinden als Ferrari Hamilton kan binnenhalen. Een zesvoudig kampioen zonder contract is zeer interessant voor Ferrari.
Dan is het nu de vraag: waarom is Wolff zo relaxed hieronder? De kans is groot dat Toto realistisch genoeg is om te weten dat hij met Hamilton enorme successen heeft behaald. Ondanks dat Toto vluchtig aan het einde meldt dat hij ‘Hamilton aan boord zou willen houden’, lijkt er een einde te komen aan de hegemonie van Mercedes en de samenwerking met Hamilton.
Mercedes moet namelijk ook beslissen of ze daadwerkelijk als team door willen gaan. Na zoveel jaar van dominantie is de kans aannemelijk dat dat een keertje stopt. Dat is nu eenmaal inherent aan de sport. We zagen al dat Mercedes als motorleverancier al drie teams gaat voorzien van aggregaten: Williams, Racing Point en McLaren. Ook is bekend dat Ola Kallenius (de nieuwe CEO van Mercedes) groot fan is van de Formule E, aangezien er meer EV’s verkocht moeten worden bij Daimler. Ook zijn de uitspraken van Wolff geen complete verrassing, al in mei van dit jaar bezigde hij soortgelijke woorden. Ook lijkt Toto Wolff zelf geregeld op Monsterboard te azen naar een nieuwe functie.
vroom11 zegt
Prima toch, Mercedes F1 is per 2021 sowieso geschiedenis.
Robert zegt
Mooie stoelendans voor 2021:
– Hamilton naar Ferrari?
– …dan Verstappen naar Mercedes?
– …dus Vettel naar Red Bull?
vroom11 zegt
@RRRobert: Merc F1: als je 10‘000 man moet ontslaan, kun je een F1 hobbie niet meer aan je aandeelhouders uitleggen. Ze zullen nog motoren leveren, maar de rest gaat naar FE (1/10de van de prijs)… Max dus hopelijk gewoon in RB
hehe zegt
@vroom11: volgens mij ontvangt Mercedes meer (prijzen)geld van Liberty dan dat deelname kost, denk dus niet dat het bezuiniging is.
Maar Formule E is natuurlijk voor de opinie wel veel duurzamerder..
vroom11 zegt
@hehe: nou net een beetje winst idd. Hier de nummertjes van 2018:
The team’s income, from F1 prize money, sponsorship and parent company Daimler AG, rose from £337.2m in 2017 to £338.4m last year.
Expenditure increased from £309.7m to £311.4m, resulting in a post tax profit of £13.3m.
Natuurlijk de inkomsten van meer auto‘s verkopen zie je niet echt hier. Maar na 6 kampioenschappen en EV‘s als “toekomst“ (helaas) wordt dat ieder jaar minder belangrijk met dit F1 team
gewoondirk zegt
@vroom11: 13.3 Miljoen pond klinkt als een flinke berg winst natuurlijk maar op een investering van 311,4 milj. is het slechts een rendement van 4,27%. Puur zakelijk bekeken is dat al stukken minder interressant.
vroom11 zegt
@gewoondirk: ja voor die prijs ontwikkelen ze waarschijnlijk net 1 nieuw model/upgrade… en vooral als de focus naar EV verschuift, is die winst niet (meer) belangrijk.
We gaan t zien, ik zou t jammer vinden als ze stoppen.
pomoek zegt
@hehe: het zou vrij onlogisch zijn als Mercedes stopt met F1. Aan de andere kant zou die budget cap het team behoorlijk parten kunnen spelen. Als ze dan 1 of 2 jaartjes rood draaien is het denk ik snel afgelopen.
joostvis zegt
@pomoek: waarom onlogisch?
pomoek zegt
@joostvis: nu ja, gewoon omdat ze winst draaien. Niet veel, maar geld is geld. En dat staat dan nog even los van het hele marketing verhaal. Vandaar.
HZW zegt
@rrrobert: Als Mercedes als fabrieksTeam er mee stopt, is er geen weg voor Verstappen naar Mercedes.
De meest interessante stap is dan naar McLaren, of gewoon lekker bij RedBull blijven.
Zonder Mercedes FT zijn er meer kansen, of Ferrari en Renault moeten de dienst uit gaan maken.
Verder zie ik geen grote stoelen dans plaats vinden, zonder Mercedes FT zijn er 2 zitjes minder, en als de boel verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar met nieuwe naam moet je maar afwachten wat het wordt.
Hamilton naar Ferrari lijkt mijn de meest waarschijnlijke, en verder zie ik weinig gebeuren, zeker bij de top teams.
Bottas, Vettel, hebben een uitdaging om een goed stoeltje te vinden, en kunnen/zullen dan aan hun F1 pensioen gaan/moeten denken.
Max/Albon in de Red Bull Honda, Hamilton/Leclerc in de Ferrari, en Ricciardo/Ocon in de Renault, Norris/Sainz in de McLaren Mercedes.
dnadave zegt
@RRRobert: de hele conclusie is dus juist dat mercedes weggaat uit de f1…
vroom11 zegt
@dnadave: precies
blackeye zegt
We gaan langzaam maar zeker zien dat Formule E de nieuwe top wordt. Daar gaan de automerken naar toe en verklaart waarom F1 niet meer topteams/automerken trekt.
sudbina zegt
@blackeye: ik denk het niet, kijk maar naar de hoeveelheid kijkers.
Dat de honchos zo nodig groene woorden willen spreken terwijl ze net vanuit hun prive jet met de S600 naar de persconferentie zijn gereden. Tja, ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
Feit blijft dat het publiek er niks mee heeft, de kijk cijfers (F1 zit een factor tien hoger) bewijzen dat wel.
Misschien ooit, maar zeker niet binnen nu en tien jaar is mijn inschatting.
peug206 zegt
@sudbina: er zitten ook geen echte publiekstrekkers in de FE. Had een schumacher daar in een wagen gestapt was het misschien een heel ander verhaal geweest. De echte grote namen rijden nu F1, zodra daar 1 if 2 van zouden vertrekken naar FE (een Verstappen, Vettel, Hamilton?) Nemen ze volgers en publiek mee.
sudbina zegt
@peug206: ik denk het niet. Dat is ook niet het geval geweest toen F1 kampioenen naar NASCAR of rallye over zijn gestapt. Waarom zou dat nu wel het geval zijn? Sowieso, alle FE autos zijn Dalara’s; er is geen enkele innovatie of wat dan ook in FE.
Ik blijf erbij, het is net als vrouwenvoetbal; hartstikke leuk, maar nobody cares.
arhanso zegt
@blackeye: Spot on! Formula E is de toekomst. De shift van ICE naar EV’s. Lijkt me dat je de wereld wilt laten zien dat je de beste, snelste, betrouwbaarste EV motor kunt bouwen. Ik zie Hamilton de stap naar Formula E wel maken in 2021. Aangezien hij behoorlijk bezig is met het klimaat. Zo’n enorme kampioen als Hamilton kan Formula E in een keer op de kaart zetten..
Dutchcarwizard zegt
Stop loving you was ook één van de grootste hits van Toto.
willeme zegt
-edit: ik ga mijn OOR popencyclopedie nog eens nalezen …-
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Toto: daar waar 5 uitstekende muzikanten bij elkaar komen om ultiem zaaddodende popmuziek te maken. Hoe de nummers dan precies heten is niet zo boeiend…
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
Ik vind Toto lastig. Het is prima pop-rock muziek zoals je daar veel van had in de jaren ’80. Muzikaal zit het overigens briljant in elkaar. En een hele speciale vermelding voor Jeff Porcaro, een van de beste drummers aller tijden.
Paar vrienden van. mij die zelf muzikant zijn, zijn he-le-maal weg van Toto. Met name op technisch vlak. Maar voor mij is het niet weggelegd. Creedence Clearwater Revival FTW!!1!!
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Als ‘muzikant’ (nou ja, ik verhoud mij tot een muzikant als een slager tot een chirurg) heb ik precies hetzelfde gevoel bij Toto. Echt uitstekende muzikanten, fantastisch gearrangeerde poprock-hits met duidelijke hooks, maar het is compleet bloedeloos. Een beetje zoals Ivo Niehe in 46 talen niet-kritische interviews kan doen: het is technisch gezien knap, maar het boeit nooit, omdat het nooit een beetje schuurt. Om een bekende reclame te citeren: “Das rockt nicht”.
machielvdd zegt
@willeme: ‘Can’t stop loving you’ is van Phil Collins, het nummer van Toto heet wel degelijk ‘Stop loving you’ ;-)
willeme zegt
@machielvdd: Potjandrie, je hebt helemaal gelijk :-D
Robert zegt
@baidu: niet alleen een van de grootste hits, maar ook een van de grootste oorwormen uit de internationale popmuziek.
*rilt bij de gedachte aan dit nummer*
shibby zegt
@baidu: hij had het ook al vaak over dat het regent in Afrika
ericd zegt
D’r is natuurlijk de interessante uitdaging dat Mercedes ook kampioen kan worden zonder Lewis…. Laten we niet vegeten dat als Lewis er niet was geweest, Bottas F1 kampioen was geworden.
HZW zegt
Formule E moet meer richting waterstof EV gaan en op gebruikelijke circuits plaats vinden om het interessant te maken.
Formule E kijk ik niet, blijft een alternatief kampioenschap, op vreemde locaties.
vaakbenjetebang zegt
@hzw: Vooral de locaties staan me persoonlijk tegen. Zo lang de Formule E nog niet in staat is om op aansprekende circuits op een racewaardig tempo een racewaardige afstand af te leggen, zal het door velen niet voor vol worden aangezien.
vroom11 zegt
@vaakbenjetebang: tja, Monaco is toch best een top locatie. Maar dan rijden ze maar de helft van het al korte circuit omdat ze inderdaad niet een lange afstand kunnen rijden. En dan enkel 2nd-class drivers. Plus iedere race vreemde straffen, die niemand begrijpt. Dus: F1 een stuk goedkoper, meer standaard techniek (hybrid/waterstof) en proberen Porsche, Audi etc uit de FE te lokken…
vaakbenjetebang zegt
@vroom11: Nou ja, dat dus. Monaco is van alle F1-circuits misschien wel het meest geschikt om onverkort FE op te rijden, maar zelfs daar lukt het nog niet. 2nd-class drivers: dat is deels waar, maar er rijden daar toch ook aardig wat heren rond die in de F1 bepaald niet voor schut zouden rijden maar die niet de voor sommige plekken in de F1 nodige hoeveelheid cash mee kunnen nemen. De onbegrijpelijke straffen zijn de F1 ook bepaald niet vreemd, dus wat dat betreft is er al evenwicht. De kans dat F1 en FE uiteindelijk in elkaar vervlochten gaan raken of dat de huidige FE een soort Formule 2 wordt voor een echte koningsklasse qua elektrisch racen lijkt me vrij groot.
ericd zegt
Mooi: Max als 3de geeindigd in het klassement. Prestratie van formaat. Gefeliciteerd!