…maar hij gaat niet weg bij het team. Integendeel, hij zou samen met Lawrence Stroll grootse plannen hebben.
Er is nog geen race gereden dit jaar, maar er is toch volop tumult in de Formule 1-wereld. Dat geldt niet alleen voor de coureurs, maar nu ook voor de teambazen. Toto Wolff stopt namelijk na dit seizoen als teambaas, zo meldt het goed geïnformeerde Auto Bild.
De 48-jarige Oostenrijker mag zich sinds 2013 teambaas noemen bij Mercedes. Dit jaar loopt zijn contract echter af en daar gaat hij geen vervolg aan geven. Dat is in ieder geval de informatie die Auto Bild en F1-insider naar buiten brengen. Dit betekent echter niet dat Toto vertrekt bij Mercedes. Hij zou namelijk volgens dezelfde bron nog wel actief blijven bij Mercedes in de raad van toezicht.
Wie de opvolger van Toto Wolff zou gaan worden vermeldt het verhaal nog niet. Toto heeft overigens ook een groot financieel belang in het team. Hij is namelijk voor 30% aandeelhouder.
De grote vraag is: wat betekent dit voor de toekomst van Mercedes in de F1? Veel media denken het antwoord al te weten. Het gerucht gaat namelijk dat Wolff samen met Stroll het team wil overnemen. Stroll heeft natuurlijk onlangs een belang van 25% in Aston Martin genomen. Hij zou deze nu willen ruilen tegen aandelen in het Mercedes-team.
Het resultaat zou dan zijn dat Mercedes een groter belang krijgt in Aston Martin. AMG levert momenteel al motoren aan Aston Martin en deze week leverden ze ook de nieuwe CEO. Tegelijkertijd zouden Stroll en Wolff een meerderheidsbelang krijgen in het F1-team. Aangezien Mercedes de intentie heeft om zich terug te trekken uit de Formule 1, zouden ze daar waarschijnlijk geen enkel bezwaar tegen hebben.
Het lijkt er dus op dat Toto Wolff veel teweeg gaat brengen in de Formule 1. Hoe het verhaal zich precies gaat ontvouwen is nog even afwachten. We hebben in ieder geval weer genoeg voer voor speculatie.
n0zem zegt
Wat zo’n virus al niet teweeg kan brengen. Of is het enkel de catalysator?
lekkerlinksrijden zegt
@n0zem: er gaan al een half jaar geruchten dat Mercedes gaat stoppen
lpgbarrel zegt
Stroll en Vettel in een Aston Martin?!
VeniVidiVici zegt
@lpgbarrel: En als die auto geweldig wordt dan gaan er veel roepen dat Lance een WK waardig natuurtalent is haha.
clubbtraxx zegt
Paar weken terug gaven ze (Mercedes) nog aan nog lang niet uit de F1 te stappen, dus al die speculaas neem ik met een flinke bak zout. Bovendien lijkt het ruilen van RP/AM en Mercedes aandelen bepaald niet een goede ruil voor Merc, dus ook hierom geloof ik er niet in.
toniominestrone zegt
@clubbtraxx: bah, ik houd niet van van zoute speculaas.
Silverarrow zegt
@clubbtraxx: Als ze motoren blijven leveren (aan o.a. McLaren), zitten ze nog steeds in de F1. En hoezo zou een pakket aandelen in AM een slechte ruil zijn voor Mercedes? AM staat er financieel misschien slecht voor, maar hun productgamma is net compleet vernieuwd. Met een beetje Duitse gründlichkeit valt daar zeker wat van te maken.
barry355gtb zegt
@silverarrow: Ik denk dat het een zeer goede optie voor Mercedes gaat zijn. Stroll en Wolff gaan wel proberen om van jr een kampioen te maken.
suheyl zegt
Ik meen me ook te herinneren dat Aston toch ook zou stoppen met het gebruik van de V8 van AMG? Hoe zit dat dan?
cvoo zegt
@suheyl: Precies, dat vroeg ik me dus ook af!
lekkerlinksrijden zegt
@cvoo: die dat heeft beslist is de laan uit gestuurd toch?
basman147 zegt
De motor die de V8 moet opvolgen draait al op de rechtbank, klaar om met een paar jaar ingezet te worden. De AMG V8 lijkt dus slechts een tussenpaus te zijn geweest.
Edge zegt
@basman147: De invloed van Mercedes binnen Aston Martin lijkt toch wel behoorlijk groot te worden. Mercedes heeft nu al 5% in handen. Als zij Strolls belang erbij krijgen wordt dat 30%, terwijl Toto Wolff ook nog eens 5% van de aandelen bezit. Daarvan is niet duidelijk of zijn belang ook naar Mercedes transfereert als deze deal van de grond komt, maar desondanks is hij een Mercedes-man en kun je dus stellen dat de Duitsers effectief 35% van de aandelen in handen krijgen. Daarbij komt nog dat men afgelopen week AMG opperhoofd Tobias Moers als nieuwe CEO heeft aangewezen..
Ik verwacht daarom één van de volgende twee dingen: Of Aston Martin schrapt die nieuwe V6 alsnog en gaat in plaats daarvan door met het gebruik van de AMG blokken (niet per sé V8, whatever het meest exotische/sterke is dat AMG kan leveren op dat moment), of die nieuwe TM01 V6 van Aston Martin gaat zijn weg ook naar enkele Mercedessen vinden, zoals de opvolger van de AMG GT en de opvolger van de SL.
basman147 zegt
Ook Mercedes zal in de komende periode moeten gaan bezuinigen, dat zou de voornaamste reden zijn om te stoppen met de formule 1. Waarom zouden ze dan hun Formule 1 team, waaruit ze tenminste nog behoorlijk wat PR-waarde halen, inwisselen voor een controlerend belang in een klein autofabriekje wat nog vrijwel nooit winst heeft gemaakt?
Betreffende Tobias Moers, het kan ook zijn dat hij en het hoofdkantoor (Ola Kallenius) van mening verschilden over de toekomstige strategie van AMG, en hij dus uit zichzelf is overgestapt toen er iets leuks voorbijkwam.
Nu nog deTM01 schrappen zou denk ik ook nog behoorlijke consequenties hebben, de Valkyrie lijkt behoorlijk strak gepackaged te zijn, ik weet niet of je daar nog zomaar een V8 in propt.
Uiteraard zijn de laatste tijd behoorlijk wat plannen gewijzigd, overhoop gegooid of de prullenbak beland, dus wie weet wat er gaat gebeuren.
valkyrie zegt
@basman147: De Valkyrie krijgt een V12 van Cosworth. De Valhalla en Vanquish krijgen de nieuwe V6.
basman147 zegt
Uiteraard de Valhalla, en niet de Valkyrie… Maar ook die zijn behoorlijk strak gepackaged. Dank @Valkyrie.
mashell zegt
Mercedes heeft net een nieuwe 6 in lijn. In plaats van V6 weer 6 in lijn omdat je zo de restwarmte beter kunt gebruiken om de uitlaatgasreiniging snel op temperatuur te krijgen, Ik den ook dat de motoren ontwikkeling van Mercedes een paar niveau”s hoger ligt dan die van Aston Martin of wie zij daar voor ingehuurd (weer Cosworth? of Ricordo) hebben.
basman147 zegt
De V6 wordt idd met hulp van Cosworth ontwikkeld (Ricardo doet de motorontwikkeling voor McLaren). En alhoewel die 6 in lijn een hele mooie motor is (het ontwikkelingsbudget van AM is waarschijnlijk even hoog als het budget van de kantine bij Mercedes) is het nog maar de vraag of die zomaar past. De Jaguar F-Type krijgt ook de JLR 6 in lijn niet omdat hij niet past. Ik zeg niet dat het niet gaat gebeuren, want alle plannen zijn vloeibaar op het moment, maar ik zou het niet logisch vinden om Aston Martin nu op te zadelen met 2 formule 1 teams en het complete motoren-ontwikkelingsplan op de schop te gooien, terwijl zo’n eigen motor vooral productie-volume nodig heeft om succesvol te zijn.
bernoulli zegt
@basman147: bij De Rijdende Rechter?
TT225man zegt
Die nieuwe V6 (gebaseerd op de oude V12, gebaseerd op 2 oude Ford V6 by Cosworth, gebaseerd op Mazda V6 by Porsche, etc, zie oa Sjoerds Weetjes) is zeker niet de enige aandrijflijn, dan lopen de AM klanten die er nog zijn massaal weg, me included. Ze kunnen deze V6 wel mooi gebruiken om de Vantage wat goedkoper te maken (is nu veel te duur vergeleken met de concurrentie, verkoopt ook nauwelijks), een instap DBX te hebben, etc. De V8 gaat zeker niet zomaar verdwijnen, en de V12 is er ook nog steeds (net vernieuwd van 5,9 N/A, naar 5,2 turbo). Zo krijgen ze mogelijk ook nog enigszins acceptabele CO2 balans in de lineup.
rob5nismo zegt
Dit gerucht gaat al langer. Maar hoe het nu wordt neer gezet klinkt het zeer aannemelijk dat dit waar is
retetikker zegt
Dus Mercedes heeft nog geen coureurs en ook geen teambaas voor volgend jaar?
toniominestrone zegt
Wat je ook van Ferrari mag vinden, het is de enige autofabrikant die de formule niet ziet als een korte termijn marketing tool, wanneer een grote speler instapt weet je op voorhande dat hij na een jaar of 10 er de brui aan geeft, legio voorbeelden Toyota, Honda,BMW, Renault, Porsche etc,etc.
W115 zegt
Leegloop van automerken uit de F1. Renault en McLaren next
godfather zegt
Krijgt Aston Martin mogelijk een keer fatsoenlijke interieurs! De rest is reeds super…
Edge zegt
Ik ben heel benieuwd wat dit dan gaat betekenen voor de Formule 1. Krijgen we dan de situatie waarin Stroll straks net als Red Bull twee teams bezit, of komt er een fusie tussen beide teams en blijven er straks twee stoeltjes minder over.
Daarnaast vraag ik mij ook af wat dit zou betekenen voor de deal waarbij Racing Point het ‘fabrieksteam’ van Aston Martin zou worden. De overeenkomst die Aston Martin gesloten heeft met Racing Point is goed voor 200 miljoen pond over 5 jaar, ofwel 40 miljoen pond per jaar. Tegen de huidige wisselkoers is dat ongeveer 45 miljoen euro. Daimler steekt op dit moment 60 miljoen euro per jaar in Mercedes F1. Ik kan mij haast niet voorstellen dat zij mede met oog op kostenbesparing besluiten om te stoppen als fabrieksteam, om vervolgens miljoenen te steken in het opkalefateren van Aston Martin.
basman147 zegt
Als ze werkelijk maar 60 miljoen per jaar erin stoppen zouden ze wel gek zijn om ermee te stoppen. De hoeveelheid publiciteit die ze krijgen koop je niet voor 60 miljoen, of zelfs 600.
cossiekiller zegt
Hij kan evengoed gaan rentenieren in Africa. of zo…
parasite888 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Tja, als je dan met een Aston Martin naar de zaak mag rijden IPV met een AMG, niks vervelend toch?