Mercedes teambaas Toto Wolff spreekt zich publiekelijk uit tegen de F1 deelname van de familie Andretti. Hij gaat zelfs zo ver te zeggen dat de Andretti’s de sport weinig te bieden hebben.
Vorig jaar dook voor de Amerikaanse Grand Prix opeens het gerucht op dat de familie Andretti het F1 team van Sauber ging overnemen. Een deal zou al gedaan zijn en aangekondigd worden tijdens het raceweekend in Austin. Er werd zelfs al gespeculeerd dat Amerikaans racetalent Colton Herta dan een van de coureurs van het team zou worden voor dit seizoen.
Mislukte deal
Uiteindelijk was er wel rook, maar geen vuur. Andretti en zijn investeerders bevestigden de interesse, doch de huidige Sauber eigenaren gingen niet overstag. Zij wilden garanties zien van Andretti dat hij genoeg geld had om het team niet alleen over te nemen, maar ook minimaal een aantal jaar kon runnen. Kennelijk kon de Italo-Amerikaanse racefamilie daar niet aan voldoen.
Andretti’s willen graag
Toch bleven zowel opa Mario Andretti (F1 wereldkampioen in 1978), zoon Michael Andretti (haalde ooit een F1 podium in 1993) als kleinzoon Marco Andretti (testte ooit voor Honda, maar bleek te traag voor F1), zich positief uitspreken over hun wens een eigen F1 team op te richten. Als het dan geen overname zou zijn van een bestaand team, dan maar een geheel nieuw team. Met Andretti Autosport is de familie al jarenlang actief in de IndyCar serie. Het is dus niet alsof de Andretti’s helemaal uit het niks komen.
Sommigen sputteren tegen
Sindsdien is de kwestie echter enigszins blijven hangen. Kennelijk zijn de partijen binnen de F1 er niet over uit of het nu een goede zaak is of niet als de Andretti’s een elfde team op de grid gaan vormgeven.
Aan de ene kant zouden extra auto’s en coureurs op de grid de sport misschien nog spannender en aantrekkelijker maken. Aan de andere kant, zouden opbrengsten dan gedeeld moeten worden met een extra team. Nu de F1 lucratiever is/wordt dan ooit, roept dat de vraag op waarom je dat als bestaand team zou willen. Dit ondanks het feit dat een nieuw team dezer dagen 200 miljoen Dollar op tafel zou moeten leggen, puur om deze inkomstenderving bij voorbaat te ‘compenseren’. Claire Williams heeft wat dat betreft het familiebedrijf ook iets te vroeg van de hand gedaan…
Wolff spreekt zich uit
Enfin, inmiddels blijkt dat een van de tegenstanders van de toetreding van de Andretti’s tot de F1, niemand minder is dan Mercedes’ teambaas Toto Wolff. De Oostenrijker neemt in gesprek met Motorsport geen blad voor de mond:
Ik ben van mening dat wie er als elfde team bij komt, wie er ook een startbewijs krijgt, moet kunnen aantonen hoe creatief ze kunnen zijn voor de business. Andretti is een grote naam en ze hebben volgens mij geweldige dingen laten zien in de Verenigde Staten. Maar dit is sport en business en we moeten bekijken wat je de sport kunt bieden. Het toelaten van nieuwe franchises die weinig bijdragen aan de totale waarde van de Formule 1, gaat daarbij niet helpen.
Toto Wolff, heeft geen tijd voor armoedzaaiers met minder dan acht cijfers op hun bankrekening
Audi zou een betere, kapitaalkrachtigere optie zijn
Toto zelf ziet zodoende bijvoorbeeld meer in een toetreding van Audi in de F1 als nieuw team:
Als een fabrikant, een international of een multinationale groep in de F1 stapt en kan laten zien dat ze een x bedrag besteden aan het activeren van verschillende markten en in marketing, dan is dat ook waardevol voor alle andere teams.
Toto Wolff, denkt graag aan de voordelen voor andere teams
Waarvan akte. Ben jij het eens met de Totonator, of zou je wel graag zien dat de Andretti’s een plek op de grid krijgen? Laat het weten, in de comments!
okdoei zegt
Uiteraard is ie tegen, heeft zelf veel geld geïnvesteerd en als er een team bij komt met een kleiner budget, moet hij z’n geld gaan delen. Of zoiets. Zal vast wel eigenbelang zijn. Anyhow, neem deze hypocriete banaan al jaren niet meer serieus. Dus boeien wat ie zegt.
Edge zegt
Toto Wolff weet dat Porsche met Red Bull in zee gaat en Audi Sauber overneemt, daarom dat hij bewust een van die merken noemt als voorbeeld van acceptabele toetreders. Hij wil gewoon niet dat die prijzenpool die nu over 10 teams verdeeld wordt over 11 teams verdeeld gaat worden. Als Liberty Media (door een deel van hun stuk van de taart af te staan) zou garanderen dat er prijzengeld bijkomt zodat de huidige tien teams er absoluut niet op achteruit gaan, had Toto allang zijn zegen gegeven en had ‘ie hoog van de toren geblazen hoe belangrijk het is om een tweede Amerikaanse team te hebben omdat dat zo’n grote (groei)markt is.
ukbob zegt
Precies, een mening is pas wat waard als je het ook meent.
Das helaas al heel wat jaren een gepasseerd station en vooral binnen de F1 niet vanzelfsprekend…
harrie zegt
‘We moeten kijken wat je de sport kan bieden’
Zegt de man die alleen maar neemt, en als hij zijn zin niet krijgt direct met een legertje advocaten staat te zwaaien.
Robert zegt
Toto Wolff heeft op dit moment nog ongeveer net zoveel geloofwaardigheid als een gemiddeld politicus. Een beetje van het niveau Mark Rutte of Sigrid Kaag: vol van zichzelf en onaantastbaar gewaand, maar ondertussen enkel nog gedoogd, op z’n best.
drdre1 zegt
Briljant verwoord.
fedal zegt
Hoegraag ik ook meerdere teams zou willen zien, denk ik niet dat Andretti iets voor deze klasse is. Als we dan persee een Amerikaans team willen zien, dan liever team Penske, maar die gaan echt niet instappen in de eens zo’n mooie raceklasse. Maar waarom wilt Audi en of Porsche meteen een team overnemen? Laat ze eerst eens laten zien dat ze een krachtbron leveren die meekan. Ik vind ook dat een nieuw team genoeg geld moet hebben om het zeker 5 jaar uit te kunnen houden in de f1.
jje003 zegt
Wat mij de laatste tijd erg stoort is dat dhr Wolff denkt dat de Formule 1 om hem en Mercedes draait. Deze laat zich erg vaak gelden en heeft altijd een bijzonder hypocriete mening klaar. Voor mij maar weer het bewijs dat er een regel moet komen over hoe ver je jezelf mag inkopen bij andere teams en coureurs mag managen. Hij heeft te veel lijntjes en maakt het zijn eigen spelletje. Lukt het niet, gaat ie met koptelefoons lopen slaan en dingen lopen afdwingen. Ik vond het altijd een goede manager maar wat is het een ongelofelijke nare man geworden.
https://www.youtube.com/watch?v=E2KnkKLDjto&t=318s
drdre1 zegt
Geld maakt meer kapot dan je lief is. Het zou in deze wereld raar zijn als Toto oprechte meningen verkondigt, daarbij niet kijkend naar wat voor financiële impact het heeft op z’n spinnenweb. Geld maakt dat F1 soms dingen doormaakt die niet ten goede komen van de sport. Maar dat geldt wellicht voor elke sport.
mashell zegt
En de mensen die hem kennen zullen zeggen “hij is geen spat veranderd”. Hij is een manager die voor de belangen van zijn team opkomt. Gaat het allemaal gemakkelijk dan kan hij vriendelijk zijn, gaat het wat moeilijker dan wordt het wat strenger. Zo gaat het bij elke leidinggevende, dat maakt hem/haar/diverse geen naar persoon maar gewoon een mens.
jaapiyo zegt
Pfoe, wat een cynisch mensbeeld…Ik dacht dat de d66/GL-kerk altijd uit wilde gaan van de goedheid van de (gut)mensch?
Towel986 zegt
Ik blijf het ‘ongezond’ vinden dat de teams de komst van nieuwe teams kunnen tegenhouden vanwege eigen belang.
87sandyd zegt
Dat is vrij simpel te verklaren. Als RBR en Ferrari het niet eens zijn met bepaalde beslissingen en uit de F1 gaan is de F1 dood. Dus de Grote F1 teams hebben veel macht.
gregorius zegt
Ik ben voor Andretti en elke andere halve zool die zich kan kwalificeren. Dat soort achterhoede teams maken het ook leuk.
Kunnen ze zich niet kwalificeren op de zaterdag (107% regel of wat dan ook), dan is de zaterdag ook spannend.
Kunnen ze zich wel kwalificeren, dan is het interessant hoe ze gaan rijden. Op het moment ze dat interessant doen, dan hebben we wat te zien; en als ze dat op de Haas-2021 manier doen, dan vallen ze ook niemand lastig. Kortom: kom er maar bij!
3 teams erbij is 26 autos = zoals het hoort.
Als je dan achteraan moet starten omdat je je 3e linksdraaiende schroefje van het jaar hebt gebruikt, is het ook ‘meer’ een straf.
Ik zie alleen maar voordelen dus!