Maar hela hola, da’s niet het enige dat Toto Wolff wil om Red Bull langzamer te maken. Hij steekt ook de hand in eigen boezem. Rustig maar…
Dat er dit jaar geen maat staat op Red Bull moge duidelijk zijn. Niet alleen werd iedere race dit seizoen gewonnen door een van de Bulls, ze deden dat ook met overmacht. Met afgelopen weekend in Baku als hoogte-, dan wel dieptepunt. Het is maar van welke kant je het bekijkt.
Red Bull was zó veel sneller dan de rest, dat ze zelfs met half gas nog een seconde per rondje weg leken te lopen. En dat is voor de sport niet goed. Zeggen wij niet alleen, maar ook Toto Wolff is die mening toegedaan. Dus moet er wat hem betreft iets veranderen.
Wolff: Regels aanpassen of harder werken
Natuurlijk klinkt het een beetje hypocriet uit de mond van de man die jarenlang het meest dominante team ooit onder zijn hoede had, maar hij heeft wel een punt. Het zou leuker zijn als de auto’s wat gelijkwaardiger zouden zijn.
Dus moet er iets gebeuren. Een ervan is volgens Wolff de regels veranderen. Dat Red Bull slachtoffer wordt van hun eigen succes, zeg maar. Is een manier, maar Wolff is eerlijk en realistisch genoeg om te zeggen dat hij dat liever niet wil.
Dan is de volgende optie om zelf een tandje bij te zetten en harder te werken. Dat houdt volgens Toto in dat ze sneller moeten ontwikkelen en vooral slimmer moeten worden dan Red Bull. En dat klinkt niet alleen eerlijker, maar ook best logisch.
Alleen moet de rest van het veld wel extreem hard aan de bak, want ze zijn allemaal zo veel langzamer dan Max en Checo, dat los je niet in een maandje op.
Aan de bak dus Toto. En alle anderen. Doe je best!
MaartenD zegt
DRS afschaffen
mashell zegt
Je wilt de saaie optochten weer terug? Geen goed idee, hoogstens misschien een regel dat er maar 5 keer per wedstrijd de DRS gebruikt kan worden.
verplicht zegt
Ja.
Of zit jij op het puntje van je stoel als er met DRS ingehaald wordt?
Veel spannender en spectaculairder als ze er kei, en keihard voor moeten werken. Als het dán lukt dan is dat zoveel mooier om te zien.
F1 met DRS is als voetbal zonder keepers en je mag op doel schieten zodra je in de 16 meter bent.
mashell zegt
Helemaal niet spannend als ze er ondanks kei en keihard werken gewoon niet voorbij komen. En dat hebben we zo vaak gezien, dat is minstens zo saai als een voetbalwedstrijd die in 0:0 eindigt. Inderdaad zou voetbal spannender worden zonder keepers, zonder rustpauze, zonder terugspelen. DRS is een noodzakelijke toevoeging om de F1 visueel aantrekkelijk te houden.
dawwg zegt
Met alle DRS treinen is inhalen met DRS voor het middenveld juist moeilijker geworden dan makkelijker. En het maakt het voor de snellere teams alleen maar makkelijker om naar voren te rijden t.o.v. langzamere teams. Dus zonder DRS vermoedelijk juist meer inhaalacties …
mashell zegt
Nee, zonder DRS helemaal geen inhaalacties meer. Dan gaat Max Verstappen vanaf P1 de pits in, valt terug tot P11 en moet vervolgens gewoon wachten tot de P1 t/m P10 ook de pits in gaan. Want de verschillen tussen de auto’s zijn niet zo groot dat hij er zonder DRS ook voorbij komt.
lekkerlinksrijden zegt
Ja, dus niet praten met de pers maar met je ballen aan het werk ipv huilen.
berlinetta zegt
Het enige wat dit volgens mij kan veranderen, is minder regeltjes zoals een engine freeze en veel meer ruimte om te ontwikkelen en te testen. Dan kunnen teams een achterstand ook sneller inhalen. Nu is het vaak afwachten welk team het beste zijn huiswerk doet en dan sukkelen alle andere teams daar achter aan tot er een regelwijziging komt. Dit maakt de sport wel een stuk duurder en dat rijmt dan weeer niet met de pas ingevoerde budgetcap. Ik ben dan ook niet zo’n voorstander van de kleinere teams op de grid. Ik vind het niets meer en minder dan veldvulling en de ontwikkelingen van de grote teams worden er door afgeremd.
Richmond zegt
Ook dat niet. 35 jaar geleden had Senna een pole op Imola die 3,3 sec sneller was dan de nummer 2. Als men in die kwalificatie de 107% regel hadden toegepast, dan hadden er maar 12 van de 30 de race kunnen starten. Dominantie is er en elke periode geweest en met elke set regels van. Iedereen vrij laten in de ontwikkeling levert niks op want red bull heeft daar ook profijt van. Of je moet de ontwikkeling voor red bull stop zetten en de rest laten bijkomen. Maar dan ben je ook niet sportief bezig.
bfvo zegt
Even opgezocht, het gat van van 3,3s was met nr 3 Piquet. Prost, ook in een MP 4/4, zat er op een respectabele 0,8s nog tussen. Mooie tijden voor een/deze McLaren fan.
berlinetta zegt
Ik zie liever teams die van alles proberen en uitvinden dan teams niet de koploper die kunnen bijbenen, omdat de regels dat verbieden. Zo maak je de sport echt kapot.
mashell zegt
Normaal gesproken zou het veld met bevroren regels elk seizoen dichter bij elkaar moeten komen, gewoon omdat ze kunnen kopiëren wat werkt voor het succesteam. In de tijd van de Mercedes dominantie lukte dat Red Bull niet en nu lijkt het Mercedes niet te lukken.
berlinetta zegt
Dat maken de regels vrijwel onmogelijk. Er is een engine freeze en een budget cap. Leuk dat de budgetcap er is voor de kleinere teams zodat ze lekker mee kunnen blijven hobbelen achteraan, maar de strijd vooraan wordt er zo niet spannender op.
mashell zegt
Er is een handvol motoren die in prestaties niet enorm verschillen. Aerodynamica is niet beschermd en is kopieerbaar. Dat ondanks budgetcap Red Bull toch verder kon uitlopen zegt dat de andere teams niet proberen even goed te zijn maar dat ze proberen iets te vinden waardoor ze beter zijn en dat nog niet gevonden hebben. Dat is de essentie van de sport, spannende races zijn eigenlijk helemaal niet het doel van de F1.
berlinetta zegt
Nou dat laatste ben ik het niet mee eens. De F1 leeft bij de gratie van de fans. Als er geen hond meer naar kijkt, is het heel snel afgelopen met de F1.
Richmond zegt
Tuurlijk, maar de budgetcap is gekomen omdat de sport niet financieel houdbaar was. Men wil de kleine teams erbij houden en voorkomen dat ze niet mee kunnen doen vanwege de oplopende kosten. Plus denken ze dat door een plafond het veld dichterbij elkaar komt. Nu is dat in de buurt eerste twee jaar nog niet gebeurd, dus kunnen niet zeggen of dat echt zo is. Maar het is ook een feit dat hoe mooi al die Aero vondsten ook zijn, ze alleen leuk zijn voor de “F1 nerds”. Op het racen zelf heeft het geen toegevoegde waarde. Alleen alle beperkingen om de races houdbaarder te maken zoals de brandstof limiet, verplichte banden compounds, motoren en aanverwante delen die zo lang mee moeten gaan, maakt de races minder puur. Vroeger gingen auto’s kapot en kon een minardi daardoor opeens een 5e plek scoren. Dat gebeurt nu niet meer, omdat er altijd wel 15 of meer autos aankomen. Maar de teams hebben hier een groot aandeel in. Want autos die uitvallen is slechte marketing, als het niet duurzaam is dan is het slechte marketing. En dus krijg je wat je nu hebt. Vaak wordt de vergelijking met andere sporten gemaakt. Daar worden de regels niet continu aangepast om de dominantie van een team tegen te gaan. voetballers hebben niet opeens gerecyclede shirts en schoenen aan. Of een nep leder vegan bal die zoveel wedstrijden moet meegaan zonder te slijten.
berlinetta zegt
Ja ik begrijp de gedachte achter de budget cap wel. Hoewel ik geen voorstander ben van die kleine teams, zou het er in theorie wel voor kunnen zorgen dat het veld gelijk getrokken wordt. Iedereen mag er immers evenveel geld tegenaan gooien. De praktijk pakt tot nu toe anders uit. De teams die hun huiswerk niet goed hebben gedaan, kunnen mede door de budget cap het topteam zeer moeilijk inhalen. Uiteraard geldt hierbij dat die teams dan maar beter hun huiswerk hadden moeten doen of beter hun best moeten doen om het topteam in te halen, maar de praktijk blijkt niet zo makkelijk te zijn.
berlinetta zegt
Ik zie liever teams die van alles proberen en uitvinden dan teams niet de koploper die kunnen bijbenen, omdat de regels dat verbieden. Zo maak je de sport echt kapot.
porker zegt
Kortere drs zone afgelopen race was toch ook al om de machtige drs machine van RBR voordeel te ontnemen?
grrrrrene zegt
Klopt, al werd het niet zo gebracht. Gevolg: iedereen behalve Red Bull klaagde dat de zone zo kort was, dat inhalen lastig werd.
Toto Wolff is net zo hypocriet als Max die klaagt over een agressieve Russell die niks te verliezen heeft.
rbou zegt
Budget cap past wat mij betreft niet bij F1, evenals engine freeze ed; je hoort je te kunnen ontwikkelen en als je daar geld aan wilt spenderen is dat toch je eigen keuze; heb je ook geen gedoe met de accountantscontrole van de cap.
flyerbunch zegt
Hij is nog altijd pissed en overtuigd dat men bij de FIA door de regels te veranderen Mercedes van de troon wilde stoten wrs. Ze hebben gewoon een foute filosofie gevolgd en nu moeten ze op de blaren zitten. Pech, harder werken idd!
snuif zegt
Splits de F1 op in 2 klassen die tegelijk racen (beetje het LMP idee). 1 de F1 unlimited en 2 de F1. De unlimited heeft zo min mogelijk regels, alleen maten, gewichten en veiligheid. 3 hooguit 4 teams gok ik. De FIA sluit voor de reguliere F1 langlopende contracten af met een chassis bouwer, motoren leverancier, bandenboer enzo. Klanten teams kunnen zo “voordelig” een komplete F1 auto kopen (leasen, huren, lenen?) en daar binnen een budget lekker aan sleutelen/tunen.
Just my 2 cents
monsieurleloure zegt
Ach, ik wil ook zoveel….
sportevo zegt
Ik weet niet of het hypocriet is wat Toto zegt. Ik denk namelijk dat Red Bull in de dominante jaren van Mercedes ook heeft gelobbyd om bepaalde regels door te voeren die Mercedes zouden kunnen afremmen.
En bij Red Bull zullen ze daar nu juist niet zo happig op zijn. Laat anderen maar harder werken om het verschil te verkleinen. Maar diep in hun hart weten ze daar ook wel wat een dominantie niet gunstig is op de langere termijn. De neutrale kijker/niet Verstappen of Hamilton fan zal het best wel een beetje zat zijn dat er nu weer een ander team is dat de zeges aan elkaar rijgt.
Richmond zegt
Tuurlijk, maar dat is F1 politiek.
Edge zegt
Ach, ik vind het wel leuk. Toto Wolff heeft deze terugval van Mercedes zelf in gang gezet met zijn gejammer over porpoising vorig jaar. Zijn geklaag is de directe reden dat er aanpassingen aan de vloer gedaan moesten worden waar Mercedes blijkbaar niet mee om kon gaan. Ferrari ook niet, en dus staat Red Bull moederziel alleen aan de kop van het veld. Tough nuts, had Wolff maar niet zo moeten pushen voor precies deze regelwijziging.
markgt3 zegt
Als je wint 10 kg erbij , 2e plaats 5 kg etc…. Was in de DTM toch vroegah ook zo ?
sportevo zegt
O.a. ook in toerwagen kampioenschappen zoals het BTCC en vroeger het WTCC.
Ik geloof dat in het BTCC vroeger tussen de races in zelfs gewicht werd toegevoegd zodat er elke race eigenlijk al een verschuiving in wie de snellere was zichtbaar was.
Het maakt de wedstrijden best wat interessanter.
rollingstoned zegt
Toto cries Wolff again…
misterBo zegt
Toto, if you can’t stand the heat stay out of the kitchen!