Het plotselinge dominante Ferrari schetst ook de verbazing bij Mercedes teambaas Toto Wolff.
We zitten pas drie races in het nieuwe Formule 1-seizoen en nu al is het spanning en sensatie. De plotselinge dominante snelheid van Ferrari en de vooralsnog langzame Mercedes zijn een twist die niemand zag aankomen. Toto Wolff kan niet anders dan zijn petje afdoen voor Ferrari, volgens hem hebben we zoiets niet eerder meegemaakt in de Formule 1. Dat zegt de Mercedes-man in gesprek met het Spaanse AS.
Volgens de Oostenrijker is het ongekend dat Ferrari plots zoveel snelheid heeft gevonden. Niets dan felicitaties voor het Italiaanse raceteam, aldus Wolff. We zitten vroeg in het seizoen en Toto is nog mild. Eens kijken wat er nog overblijft van felicitaties als de helft van het seizoen nadert en Mercedes mogelijk meer snelheid gevonden heeft.
Charles Leclerc is leider van het wereldkampioenschap met een fikse voorsprong. Uit de eerste drie races kun je opmaken dat Max Verstappen zijn sterkste concurrent is. Maar dan moet je niet tweemaal uitvallen. Voor Red Bull Racing is er werk aan de winkel om te voorkomen dat Leclerc het WK op eenvoudige wijze weet binnen te slepen.
Toto Wolff zegt verder dat Ferrari in het verleden ongeveer 14 pk tekort kwam en nu opeens 14 pk overheeft. Een ongekend grote vooruitgang, bereikt in een korte tijd.
Aankomend weekend gaat deze soap verder met de Grand Prix van Emilia-Romagna. Eens kijken of Ferrari wederom de rest van het veld het nakijken geeft.
harrie zegt
Een felicitatie van Wolff… daar moet meer achter zitten.
petroldrinker zegt
Die zoekt manieren om het team over te nemen, kan niet anders…..
Design_Driven zegt
Ferrari heeft natuurlijk niet ‘plots’ zoveel vermogen en snelheid gevonden, die hebben er 2 jaar of langer, met meer tijd en energie dan RB en MB aan kunnen werken. Shell heeft ook best veel ervaring met bio brandstof en zal zeker intensief bij de ontwikkeling van de motor betrokken zijn geweest.
MB is gewoon toch een beetje te arrogant en zelfverzekerd geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe auto. Niet ongewoon voor een dominant team en dat hebben we zeker eerder gezien in F1.
str8six zegt
Nog nooit eerder gezien behalve bij hemzelf 8 jaar lang…
toniominestrone zegt
@str8six: begrijpend lezen is een gave.
aadzor zegt
Ik blijf het wel zuur vinden dat Max 2 keer op positie 2 uitvalt. Zo krijgen we echt geen spannend kampioenschap.
Natuurlijk verdient Ferrari en Charles straks te winnen. Maar we komen al af van 7 jaar makkelijk voorspellen wie het kampioenschap gaat winnen. AUB niet nog een keer.
brammetjedeb zegt
@aadzor: zeg, drie races. Mercedes en red bull lopen iets achter, maar die gaan echt nog wel komen.. wellicht zit Ferrari aan de max of vallen updates bij zullie net verkeerd uit en de rollen zijn omgedraaid. Slippertje of botsing leclerc, kan allemaal.. Wie zal het zeggen.
pomoek zegt
Wat opvallend is aan de Ferrari is dat ie zo onopvallend is op de kuip in de sidepod na. Ferrari heeft natuurlijk, recent, geen roede “track record” als het gaat om fair play, maar het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat ze het afgelopen jaar veel tijd geïnvesteerd hebben in de huidige auto, en deze gefinetuned hebben zodat ze optimaal aan het nieuwe seizoen zijn begonnen.
Andersom zou het natuurlijk ook raar zijn als MB na het heftige 2021 seizoen de concurrentie in 2022 opnieuw compleet zoek zou rijden.
Richmond zegt
@pomoek: ik denk dat weinig teams doen aan fair play, maar of ze worden beschermd of niet gepakt met aantoonbaar bewijs. Helaas voor Ferrari zijn ze wel gepakt en daardoor lijkt het alsof zij de enige zijn die vals spelen / buiten de lijntjes kleuren.
brammetjedeb zegt
@benja01: jahoa, en hoe die buiten de lijntjes kleurden… Ze zijn er nauwelijks voor gestraft ook nog eens.
Richmond zegt
ook dat, maar ik denk dat Mercedes nog veel meer gekleurd heeft maar dat iemand de tekening verstopt heeft waarop dat te zien is
mustang750supersnake zegt
@benja01: 👍🏻….spijker,kop,bam!
pjotr zegt
Goh, een team dat zijn huiswerk beter voor elkaar heeft dan wij. Wat raar.
karhengst zegt
Totdat hij iets vindt wat Ferrari anders doet dan de rest en dan is het “no no no this is so not right”.
dijan zegt
karhengst ; Is dit niet wat met de raketmotor van Mercedes werd gezegd 2 jaar geleden . En de besturing was niet legaal bij Mercedes
jasg zegt
Aan alles komt er een einde aan maar eerherstel is nog mogelijk. Succes
CL65 zegt
Het is denk ik ook niet alleen die 14pk, ze hebben een verdomd goede ‘package’.
HZW zegt
Het is niet alleen Ferrari zelf, ook de Ferrari aangedreven teams hebben stappen gemaakt.
Alles met Mercedes motor heeft een stapje terug gezet.
Red Bull heeft een serieus stukje betrouwbaarheid ingeleverd, en heeft veel motorische problemen.
Alle 4 de wagens zijn niet 100% betrouwbaar, het wordt weer afwachten of ze de Finish gaan halen komend weekend.
Je kan wel redelijk snel zijn, maar nog een paar keer uitvallen en het seizoen is klaar.
Dan rij je de rest van het seizoen achter de feiten aan.
Max moet al 7x op rij winnen om weer bij de koppositie in de buurt te kunnen komen.
R82 zegt
Vreemd is het misschien eigenlijk helemaal niet. Als je kijkt naar de race voor Spa 2019 geleden waren ze super snel. Ze hebben toen wel iets gedaan wat niet mocht en zijn daarvoor bestraft, maar niemand weet (op de FIA en Ferrari) wat de straf was. Daar is de FIA helemaal stil over geweest.
Mijn vermoeden is dat ze in de basis een erg goede motor hadden en op de vingers zijn getikt met die Fuel sensor. Vanaf Spa was er niets meer van de snelheid van Ferrari te zien. Mijn speculatie is dan ook, dat ze op straffe van de FIA de motor toen terug hebben moeten draaien (minder benzineverbruik dan de rest) en in stapjes de penalty terug mochten draaien tot aan dit seizoen. We wisten toen al dat het reglement op de schop ging en dan zou ineens een wagen die er met kop en schouders bovenuit stak niet zozeer opvallen.
Nogmaals pure theorie, maar het zou zomaar kunnen.
okdoei zegt
“volgens hem hebben we zoiets niet eerder meegemaakt in de Formule 1.”
Brawn GP?
GWBoes zegt
Dat was ook mijn eerste gedachte. “debuterend” team dat direct WK bij de coureurs als constructeurs werd. Bijzonderder dan een team dat altijd met de top heeft meegereden maar een paar magere jaren heeft gehad.
Domste is nog dat Brawn GP de basis is van Toto’s eigen Mercedes F1.
robinvand zegt
Ik denk dat het iets met brandstof te maken heeft. Shell heeft vorig jaar toch ook gezegd dat ze het vermogensverlies door die ethanol al opgelost hadden dmv andere additieven.
royaledeluxe zegt
Lekker scheutje glycerine erbij… LOL. Was het maar zo eenvoudig, maar dat ze een goed pakket hebben en alles op elkaar hebben afgestemd is zeker niet slecht. Ik hoop maar dat ze dit jaar ook hun updates goed op orde hebben. Want dat is toch al een puntje gebleken in het verleden.
mustang750supersnake zegt
ff lekker de aandacht afleiden bij zn eigen team zodat hun lekker hun gang kunnen gaan…..t eerste dat in mn hoofd opkwam was de gedachte ‘zo manipuleerbaar is de fia niet……maar ach….we weten beter inmiddels….