Toto Wolff heeft zijn eigen toekomst helder voor zich.
Teameigenaren en bazen in de Formule 1, we hebben al de nodige bijzondere exemplaren gehad. Wat te denken van Don Nichols, de mysterieuze eigenaar van het Shadow team en naar verluidt voormalig spion. Of Didier Calmels, mede-eigenaar van Larrouse en moord’naar van zijn betere helft. Vijay Mallya, Jean-Pierre van Rossem, Flavio Briatore…Allemaal oplichtertjes, dromers en (halve) criminelen met een groots ego.
Wat dat betreft is het nu allemaal een stuk keuriger (voor zo ver we weten). Christian Horner gaat weliswaar vreemd met een medewerkster, maar een moordenaar zien we niet in hem. Toto Wolff gooit misschien af en toe een hoofdtelefoon kapot en sjoemelt wat met huizen in Oostenrijk, maar verder is hij ook redelijk clean. De twee bazen van de meest succesvolle teams van de laatste tien jaar hebben zo veel gemeen. Maar uiteraard hebben ze ook een grondige hekel aan elkaar.
Omdat Wolff de afgelopen jaren vaker verloren heeft, komt dan natuurlijk de vraag ‘gaat hij een keer weg?’ naar voren. Nu is Wolff naast teambaas ook voor een derde deel eigenaar van het Mercedes F1 team. Dus mag hij dat min of meer zelf bepalen. En dat heeft hij nu, zo zegt hij zelf, dan ook gedaan.
Wolff claimt daarbij dat hij na ernstige introspectie en zelfreflectie, buzzwoorden die dezer dagen erg vaak gebezigd worden -uiteraard met name door types die er geen grammetje van hebben- besloten dat hij ‘gewoon’ nog jaren blijft:
I have always been very self-critical and introspective. Is this what I am good at? Am I working in something that I understand and I feel I can contribute? I ask myself that question all the time, for 30 years and the decision I have taken is that I am a co-owner of this business and I am going to stay a co-owner of this business, whether I am team principal or CEO or chairman. I have had it in the past where suddenly you have that moment where you think there is somebody that could do this better, whether that is because they have more energy, more intelligence, more knowledge, or more compassion. That day will come but jointly (with co-owners’ Ineos and Mercedes-Benz AG) we have not identified who the next person will be. I still love it. Maybe one day I wake up and I don’t love it. There might be a stone falling on my head and I am not team principal anymore. But this is the destiny I am choosing with my co-shareholders. I have signed a new three-year contract and I am going to be the most permanent unless I die, but maybe in various roles in the top management.
Toto Wolff, is een beetje veel met zichzelf bezig
Waarvan akte. Toto blijft dus gewoon tot Sint Juttemis, om samen met Max nog veel meer titels te halen. Ben jij daar blij mee? Laat het weten, in de comments!
awesome zegt
Toto Wolff en Helmut Marko hebben de strijdbijl begraven.
In een gezamenlijk interview hebben ze elkaar nog net niet de liefde verklaard. Toto ziet zelfs een nieuwe Nikki Lauda voor zich.
Redbull valt compleet uit elkaar, dat gaat niet goed komen.
Dus ja: Max en Marko gaan samen naar Mercedes vanaf 2026. Misschien volgend jaar al, een jaartje overbruggen met een slechte motor.
Ik ga zo hard lachen als dit allemaal uit komt.
Alleen al om al die fans van ‘onze Max’ met RedBull kleding aan op Raceday. Die fans die een hekel hebben aan Mercedes en Wolff.
Die fans die hun shirtje in moeten ruilen voor een shirt met een ster er op.
Het
Edge zegt
Dan hoop ik wel dat Mercedes met hun 2026 auto gewoon weer vooraan meedoet. Net als met jongens als Hamilton, Leclerc en Alonso de afgelopen jaren zou het enorm zonde zijn als zoveel talent “verloren” gaat in een middelmatige auto. En ik zeg bewust “vooraan meedoet”, want Verstappen mag van mij alles winnen wat er te winnen valt, maar het liefst wel op een manier dat het voor ons als kijkers ook leuk is. Want laten we wel wezen, hoe leuk 2023 ook was voor de recordboeken, de spanning was ver te zoeken.
bobje zegt
Ik vond het mega spannend! Zou hij met 20 of 30 sec voorsprong winnen…… Maar ja, dat was is de kampioensjaren van Schumacher en Hamilton niet anders.
a_buis zegt
Ook HAM had het sommige jaren lastig. Vettel maakte het hem moeilijk en binnen het eigen team ROS. De overmacht in 2023 was erg knap en ja beetje voorspelbare race weekenden. En wat waren we ziek na Maleisië :)
drtim zegt
Iets verkeerds gegeten in Maleisië?
Richmond zegt
Toto en Marko hebben Nooit ruzie gehad, dus daar is geen strijdbijl geweest. Wel tussen Horner en toto en die hebben de bijl nog lang niet begraven.
Als Marko naar Mercedes gaat is hij red bull volledig kwijt aan Horner en zijn strijd met hem zinloos geweest. Dus dat zie ik niet gebeuren. En Verstappen blijft tot minimaal 27 bij red bull. Het team dat in 26 de grootste voorsprong heeft, is het te kloppen team voor de jaren daarna en dat is waar Verstappen heen gaat of dat nu Mercedes, Ferrari of Williams is maakt dan niet uit.
sportevo zegt
Het is niet alleen Verstappen die bepaalt waar hij gaat rijden. Als in 2026 opeens McLaren de winnende combi is, dan is dat zonder Verstappen, waarom zou McLaren dan Verstappen als rijder willen hebben als ze met Norris en Piastri(?) ook de overwinningen binnenhalen?
Richmond zegt
Omdat Verstappen, Verstappen is.. voor zo iemand als Verstappen maak je plek. net als dat Ferrari plek heeft gemaakt voor Hamilton, terwijl er de afgelopen jaren ook niet veel aanwijzingen zijn geweest dat hij het significant beter gaat doen dan Sainz. Maar de status van wereldkampioen reikt ver. En hoe goed Norris en piastri zijn, Verstappen is toch een niveau beter.
sportevo zegt
De situatie van Hamilton en Ferrari vind ik anders. Ferrari is op dit moment geen wk-winnende auto en ze hebben geen wereldkampioen onder contract staan.
Als de situatie zo zou zijn dat McLaren of Williams voor mijn part een WK-winnende auto neerzet in 2026 en dan met hun rijderspakket ook daadwerkelijk het WK binnenhaalt, dan heb je in 2027 ook een wereldkampioen in huis. Wat is dan de meerwaarde van een Verstappen. Je hebt zelf al een wereldkampioen in huis, dus ook iemand die het kan en ook exposure kan geven. Waarom zou je dan een Verstappen er naast willen zetten voor een fiks bedrag? Dat zou je alleen maar doen als jouw rijder uit zichzelf vertrekt of als je nog geen WK bent of in huis hebt.
sportevo zegt
Hoe mooi zou dat zijn, Verstappen naar Mercedes en zijn ‘fans’ dan verplicht in Mercedes shirts terwijl ze dat team vervloeken!
Richmond zegt
Niks moois aan..hoort bij de sport. Gebeurt zo vaak dat sporters naar rivalen gaan. Het is juist dom om zo anti te zijn. Alsof dat je een betere fan maakt.
sportevo zegt
Dat is ook heel erg dom gedrag maar er zullen vast zat ‘fans’ zijn die er niet blij mee zullen zijn.
Beetje zoals een dat voetballer van Ajax opeens bij Feyenoord gaat voetballen. Hoort erbij sporttechnisch gezien maar leg dat die hooligans maar eens uit.
Doet me trouwens denken aan een spotprent van Jim Bamber uit 1998. Daarop schopten twee Duitse Schumacher-fans hun Mercedes in elkaar met daarbij een tekst in de trant van ‘het zou toch beter voelen als dit niet onze auto was’ en het onderschrift ‘I feel sorry for all those German Schumacher-fans driving home in their Mercedeses’.
HZW zegt
Dus ben benieuwd of en wanneer Max dan bij Mercedes terecht komt.
Richmond zegt
Niet voor 27