Ondanks puike resultaten is Toto Wolff pessimistisch? Dat is zal wel genieten zijn thuis.
Afgelopen race – de GP van Frankrijk 2022 – was een verademing voor Mercedes-liefhebbers. Voor het eerst in lange tijd waren er eindelijk weer twee Mercedessen op het podium te vinden. De combinatie HAM-VER-BOT was vorig jaar zeer populair. Dit jaar echter wil het nog niet echt vlotten bij Mercedes.
Toegegeven, zondag hadden de Mercedes-coureurs het geluk dat Carlos Sainz achteraan moest starten. En natuurlijk, ze hadden beide profijt van het uitvallen van Charles Leclerc. Maar P2 en P3 is P2 en P3. Die nemen ze Hamilton en Russell niet meer af.
Toto Wolff is pessimistisch
Ondanks dat Hamilton slechts 10 seconden verwijderd was van Verstappen, is Mercedes totaal niet van mening dat het lek boven is. Sterker nog, Toto Wolff is eigenlijk best pessimistisch. Dat laat hij optekenen bij Autosport:
Ik denk dat hij het gat kon stabiliseren tot zo’n 5 tot 6 seconden de eerste stint. Maar je moet wel eerlijk zijn dat in de tweede stint Max voornamelijk de auto op de baan aan het houden was, waarschijnlijk. In mijn ‘het glas is halfleeg’-perspectief, hebben we nog een hele hoop werk te verzetten.
Toto Wolff, doet niet aan halfvolle glazen.
Vertekend beeld
Die 10 seconden achterstand en een P2 en P3 vertekenen het beeld natuurlijk enorm. Nu doet Mercedes het aanzienlijk beter dan de rest van het veld. Ze rijden in een soort niemandsland. Die 10 seconden achterstand komt na een safetycar, virtuele safety car én het feit dat Verstappen voornamelijk de banden aan het heel houden was. Daarbij was er geen concurrentie van Leclerc door de uitvalbeurt én moest Sainz nog een keer banden wisselen plus een 5 seconden-penalty pakken. Voor Toto moet Mercedes zich voornamelijk concentreren op zihczelf
Ik denk dat we met elke ronde meer data verzamelen en de auto beter leren begrijpen. We zijn de puzzelstukjes aan het samenvoegen. Het is een proces dat soms best lastig is. Het is niet simpelweg één ding. We komen tekort tijdens de kwalificaties en we komen tekort bij de eerste ronden van een stint. Tweede en derde is een goed resultaat, maar er is nog een gat.
Toto Wolff, is pessimistisch dus.
Wat denk jij? Heeft Mercedes nog steeds het lek niet boven, of hebben ze met hun revolutionaire auto een winnaar in handen voor de komende jaren? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Frankrijk 2022!
cossiekiller zegt
Dat hij blij is dat hij nog een glas heeft.
gregorius zegt
Het zou mij echt verbazen als iemand in hun team blij is met deze vertekende 2e en 3e plaats.
En dat ze nou Perez hebben verslagen op snelheid, of dat het niet erg wilde lukken in de race voor Perez.
Realistisch gezien komen ze gewoon 3-6 tienden te kort elke ronde; dat is echt veel.
Maar als ze stiekem bij MB (niet MB F1) nog extra veel gaan investeren om te kijken hoe ze het allemaal beter kunnen maken (en dat per ongeluk op een waarschijnlijk erg legale manier doorspelen aan MB F1); zie ik MB begin volgend jaar weer vooraan rijden. Hopelijk zonder LH44 overigens.
dijan zegt
– edit: niet op de man spelen aub, houd het gezellig aub! –
tristan114 zegt
Hamilton wordt genoemd. Iemand heeft kritiek. Dijan wordt wakker.
De Heilige Drie-eenheid
Mooie opvolger van die gozer die op alles wat elektrisch of Taycan was MOEST reageren. Geen idee hoe hij ook alweer heet
cloverleaf zegt
Ik hoop met LH44. De LEC/Fezza combi zullen ook volgend jaar teveel fouten maken. De HAM/Merc combo is, wanneer ze een goede wagen bouwen, een zeer geduchte en bewezen machine. Ik heb Lewis echt veel hoger zitten dan Russell. Hij is ook gewoon net iets sneller dan z’n beoogde troonopvolger in reespees.
Richmond zegt
Mercedes heeft het “geluk” dat hun auto betrouwbaar is en ze ook niet betrokken zijn bij gevechten die leiden tot crashes. En doordat dit bij Ferrari en red bull wel het geval is, profiteren zij elke race eigenlijk van 1 a 2 plekken winst. In principe zijn de eerste 4 plekken voor red bull en Ferrari. Dus Mercedes zou onder normale omstandigheden maximaal 5e en 6e worden. Dus zij weten dat hun wedstrijd resultaten een vertekend beeld geven.
sportevo zegt
Ik heb dit jaar nog geen gevechten bij Ferrari en Red Bull gezien die tot crashes hebben geleid. En betrouwbaarheid is ook iets wat je nodig hebt voor goede prestaties.
Als de Ferrari motortechnisch betrouwbaarder zou zijn, dan zaten ze misschien dichter bij Mercedes qua rondetijden.
De situatie is nu eenmaal dat de Ferrari minder betrouwbaar is en dat zie je in de resultaten.
Roadster1976 zegt
This has been manipulated man.
dailydriver zegt
We call it motor racing!!
flyerbunch zegt
Mercedes en Toto zijn eindelijk realistisch over de resultaten zo lijkt het. Ja, de podiums zijn idd doordat anderen (RB en Ferrari) het lieten afweten waarbij Mercedes direct hun voordeel kon doen.
pomoek zegt
MB is nog steeds, als team, een van de toppers van de grid. Beter dan Ferrari en, soms, beter dan RB. Het is geen geluk dat ze veel punten blijven plakken. Hamilton wil volgens media in het VK nog zeker 2 jaar doorgaan. Puur omdat ze verwachten er volgend jaar nog niet te zijn. Overigens was Sainz qua rondetijden pas in de laatste stint sneller dan Verstappen en de mb’s. Daarvoor viel het eigenlijk best tegen. Zeker niet de snelste op de baan.