De Oostenrijker Toto Wolff investeert in het Williams F1-team. Zou hij de redder van het noodlijdende team kunnen zijn?
Williams blijft een nogal vreemd team binnen de Formule 1. Iedereen houdt ervan, maar dit is vooral gebaseerd op het verleden. Want de laatste jaren hebben ze qua prestaties zichzelf niet van de beste kant laten zien. Slechte raceprestaties betekent vaak ook slechte financiële prestaties, zoals helaas ook bij Williams het geval is. Het helpt dan ook niet als je de banden met je hoofdsponsor kwijtraakt.
Kortom, er moet een oplossing komen. Het team overweegt zelfs zichzelf te verkopen. Helemaal de handdoek in de ring gooien doen ze nog niet, een nieuwe sponsor of nieuwe minderheidsbelangen is ook goed. Kennelijk trok dat laatste wel de aandacht van een bepaalde Oostenrijker…
Volgens F1-journalist Peter Windsor heeft Toto Wolff namelijk voor vijf procent aan aandelen gekocht van Williams. Wolff had eerder ook al aandelen in het raceteam. Wat dat betreft is deze stap dus een beetje een terugkeer. Een opvallende terugkeer, dat wel. Vorige maand kocht Wolff immers ook nog aandelen in Aston Martin. En de Mercedes-teambaas heeft ook nog aandelen in het Mercedes-F1-team zelf. Van de tien F1-teams, heeft Wolff nu dus aandelen in drie.
Waarom Wolff investeert in Williams is niet duidelijk, hij heeft er zelf nog niks over gezegd. In een latere Tweet zegt Windsor overigens dat het gaat om een ‘security’, waarmee Wolff voorrang zou hebben in alle aandelen van Williams. Dus in het geval dat het nóg slechter gaat met Williams, zou de Oostenrijker de hele toko over kunnen nemen. Wat zou Wolff hier toch van plan zijn…?
JanJansen zegt
Wat een sluwe vos. Als het nog slechter gaat koop je voor een appel en een ei een compleet team op. Als je al die apparatuur en kennis zelf moet opbouwen ben je een veelvoud van het bedrag kwijt.
vonklausenburg zegt
Wat Toto doet is een sprong naar voren: door aandelen AM te hebben kan hij zich opwerpen voor het team, de warme banden met Benz zorgt bij AM voor een goede partner voor motoren in zowel de sport als daarbuiten. Door Williams aandelen te hebben kan hij – als het slecht gaat met Williams en de boel dus opkoopt – Williams een opleidingsteam maken van AM. Dit alles mocht Benz toch besluiten te stoppen met de autosport als fabrieksteam.
dwfc zegt
De gekaderde autojournalist bedoelt waarschijnlijk “preferente” aandelen !
Deze aandelen hebben voorkeursrechten.
Bv:
Voorrecht op dividenden uitkering tov de overige aandeelhouders.
Extra stemrecht.
Bij een vereffening van een bedrijf worden de preferente aandeelhouders voor de reguliere uitbetaald
De voorwaarde van deze staan beschreven in de statuten.
ukbob zegt
Wat wel sneu is..
mensen als Ecclestone en Wolf willen Williams niet uit de F1 zien vertrekken maar hebben wel mee onderhandeld aan een akkoord waarbij de kleinere teams véél minder van de tv gelden krijgen.
harie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
juulzz zegt
@harie: True!
mashell zegt
Heeft die man geen concurrentie beding? Over het algemeen is het niet kies om aandelen in de concurrentie van je werkgever te bezitten. Dat is mij zelfs expliciet contractueel verboden.
cloverleaf zegt
@mashell: deninieer “concurrentie”… ??
rob5nismo zegt
@mashell: hij is ook manager van coureurs bij andere teams
elemento zegt
Geld moet rollen. Als een wolf in schapen kleding handelen
Robert zegt
Ik denk dat Wolf gedacht heeft dat ‘wat Ross Brawn kan, kan ik ook’. Die kocht op min of meer vergelijkbare wijze voor een appel en een ei de boedel op van BAR/Honda, om dat als Brawn F1 een (uiterst succesvolle) doorstart te laten maken. En daarmee de basis te leggen voor het huidige Mercedes F1.
Wouter zegt
Test reactie @redactie
hayte zegt
Computer says no @Wouter