Inflatie raakt ons allemaal en met name Jan Modaal. Toch zijn Mercedes en Toto Wolff pas écht de grootste slachtoffers.
Het zal je wellicht opgevallen zijn dat je mandje met boodschappen bij de lokale buurtsuper steeds meer kost om af te rekenen. Of dat die perfecte tweedehands BMW voor de juiste prijs, die je nu al twee jaar zoekt op de Duitse sites, je telkens ontglipt omdat de prijzen alleen maar stijgen. We hebben namelijk te maken met een mate van inflatie, die we in enkele decennia niet gezien hebben.
Geldpers
Logisch ook, want ’s werelds overlords hebben de geldpers de afgelopen paar jaar als een stel niet aflatende slavendrijvers aan het werk gezet. Men had de hele zaak kunnen laten klappen om tot reële herwaarderingen te komen, waardoor nieuwe en betere initiatieven uit de vruchtbare asgrond konden spruiten (zoals dat heurt in een gezonde markt met risico’s, waar in de goede tijd flink rendement tegenover staat).
V for V shaped
In plaats daarvan is de zaak gestut met enorme pakken pegels, om de elites een mogelijkheid tot een V shaped recovery te geven en zo niet de koersen, maar het geld zelf af te waarderen. Het geldinfuus is als een morfinepomp aan de markt gehangen, zodat de bovenbazen de pijn niet voelen en de status quo in stand gehouden kan worden. De kosten van de resulterende verslaving, zullen wij in de toekomst (nu) ‘allemaal’ moeten dragen.
Het pluche
Zoals dat tegenwoordig kennelijk moet, liegt het pluche ons voor dat de inflatie aan allerlei andere oorzaken ligt. Maar je hoeft geen economie gestudeerd te hebben, noch een raketgeleerde te zijn, om te weten dat de gigantische hoeveelheid gratis geld daar daadwerkelijk voor verantwoordelijk is. In 2008 waren de banken too big to fail. Nu is de hele verweven politieke en economische elite too big to fail.
Toto Wolff en Mercedes F1
Het echte slachtoffer van al deze machinaties, is echter het team van Mercedes in de F1. Toto Wolff heeft in gesprek met kwaliteitspublicatie Autosport namelijk op laten tekenen, dat het extreem moeilijk en pijnlijk was om het jaarbudget terug te brengen van 145 naar 140 miljoen Dollar:
It has been very, very difficult to structure the company and the organisation in the right way to meet the cost cap at $140m. Also in a high inflation environment, we are not only reducing by $5m, but we have a situation where you’re not able to really increase the costs and the payroll. So that is extremely painful.
Toto Wolff, vindt pijn niet fijn
Rijke teams hebben minder technische mogelijkheden dan voorheen
Wolff zegt tevens dat het moeilijker is voor de grote teams om tegelijkertijd meerdere richtingen in te werken om sneller te worden. Vroeger kon men er gewoon een bak geld tegenaan gooien en kijken wat er van kwam. Tegenwoordig moet zorgvuldig gekozen worden welke technische ideeën men wil najagen en welke niet. Alles kost immers geld. Als gevolg daarvan voorziet Toto ook de mogelijkheid dat als je de verkeerde richting ingaat, je ‘vast komt te zitten’. Je zou dan wel eens in een situatie terecht kunnen komen dat je geen geld meer mag uitgeven om je auto technisch om te gooien:
Today you have to decide which one has the highest potential and then embark on it. It’s a totally different way of operating for the big teams. It’s one side where actually you can really change concepts technically, because sometimes you embark on a direction, that’s it. And then the added pressure of the cost cap makes it very difficult to then change the basic, change the car fundamentally. Because everything is planned, every upgrade and their related costs are planned, and therefore we are much more restricted with the budget cap in our ability to implement the creative process onto the car.
Toto Wolff, heeft het moeilijk, moeilijk, moeilijk, moeijeeelijk
Waarvan akte.
harrie zegt
Toto Wolf, die aardig rijk geworden is van asset inflation als gevolg van hetzelfde monetaire beleid, legt zijn werknemers uit dat het trickle down effect niet werkt.
Jozo zegt
Het is allemaal de schuld van Masi!
nicolasr zegt
@Jozo: dat is wel zo.
mashell zegt
Masi wordt de nieuwe topman van de Rabobank?
mark383 zegt
Een goede analyse van het monetaire beeld van de afgelopen jaren. We wisten allemaal dat dit het effect zou zijn, alleen duurde het zo lang dat je het haast was vergeten dat dit ging gebeuren…
Stefje zegt
Iedereen met schulden en assets zijn tevreden. Een crisis had meer mensen harder geraakt.
Als het consumentenvertrouwen niet opgekrikt wordt komt die crisis misschien alsnog.
Richmond zegt
Ferrari heeft ook zoiets al gezegd. Je moet de updates nu heel zorgvuldig plannen enerzijds vanwege de budgetcap anderzijds vanwege de windtunnel limiet. Is helemaal niet erg.
thomassnelweg zegt
Geweldig artikel, heel vermakelijk!
Richmond zegt
@redactie https://www.planetf1.com/news/formula-1-automobile-display-explained/
Richmond zegt
@benja01: alle teams moeten nu max 23u voor fp1 een document inleveren waarin alle wijzigingen opstaan aan de auto sinds de vorige race. En 90min voor fp1 moeten teams beide auto’s aan de pers laten zien ikv openheid en minder geheimen. Na de qualy worden 5 teams uit Parc ferme gehaald en worden die opnieuw gepresenteerd en worden de wijzigingen sinds FP1 toegelicht
flyerbunch zegt
Mja, moeten we nu allemaal massaal medelijden hebben? Mercedes was het gewoon om veel geld uit te geven en moet nu 2-3x nadenken, maar ze zijn niet de enigste. De kleine teams moesten voordien ook creatief zijn met hun budgetten en ontwikkeling.
karhengst zegt
Precies dit. Klinkt alsof Toto het niet leuk vindt onder dezelfde regels en situatie te moeten spelen als de overige teams. Misschien wordt het tijd eens te kijken voor een virtuele renstal in een online game waar het pay2win principe hoogtij viert?
jaapiyo zegt
Ho ho…De regels waren juist altijd hetzelfde. Sommige teams waren alleen beter in een aspect van de sport: joekelveel geld aanboren. Maar niks stond de andere teams qua regelgeving in de weg om dat ook te proberen.
Nu worden de regels juist minder gelijk, bijvoorbeeld met de beperking van windtunnel tijd.
Gulli zegt
Klinkt als toen ik op de middelbare school mijn vakkenpakket moest kiezen, je moest op je 14e al helemaal zeker weten wat je later wilde worden. Ik ben inmiddels 40 en ik weet het nog steeds niet.