Ach gut, acht gut, ach gut. Toto Wolff voelt zich …
In het verleden behaalde prestaties bieden geen garantie voor de toekomst. Maar ze zetten dingen wel in een ander perspectief. Dat blijkt wel met het team van Mercedes. De vorm die het team uit Brackley liet zien de laatste paar races, was goed. Met name bij de GP van Amerika 2023 ging het uitstekend, met Hamilton vlak achter Verstappen. Jammer dat Lewis gediskwalificeerd werd na de Amerikaanse GP.
Vorig jaar won Mercedes hun enige race van dat seizoen op Interlagos, dus het was niet zo vreemd dat alle ogen gericht waren op Mercedes. En wat presteerden ze? Nada, noppes. Lewis Hamilton eindigde kleurloos op de achtste plaats, George Russell haalde de finish niet eens.
Toto Wolff: Mercedes verdient niet om te winnen
Toto Wolff zit overduidelijk helemaal in zak en as. Aan Sky Sports laat hij het volgende op tekenen:
Een onvergeeflijke prestatie. Er zijn simpelweg geen woorden voor. Die auto finsishte vorige week nog tweede, net als de week daarvoor. Alles wat we deden: het bleef verschrikkelijk. Lewis heeft het uiteindelijk overleefd, maar George… Ik heb alleen maar medelijden voor de coureurs hebben omdat ze zo’n verschrikkelijk hok moeten besturen.
Toto Wolff, zit helemaal in zak en as.
Het geeft aan hoe lastig de auto is. Het ligt op het scherpst van de snede. We zijn overduidelijk geen wereldkampioen tijdens sprintweekenden. De auto reed meer alsof ‘ie op drie wielen reed in plaats van vier. Deze auto verdient geen overwinning. We moeten pushen om te herstellen de komende twee races.
OK, het is duidelijk. Toto Wolff voelt zich kwalitatief uitermate teleurstellend. Maar is dit nu huilen voor de bühne en aandeelhouders? Natuurlijk, in plaats van Mercedes GP is Red Bull nu het dominante team, maar doen Toto en de zijnen het écht zo slecht?
Zo slecht is het allemaal niet hoor
We doken er eventjes in en het antwoord is… Nee! Vorig jaar werden ze namelijk derde in het kampioenschap, nog achter de Scuderia Ferrari. Wel hadden ze toen aanzienlijk meer punten dan nu: 515 tegen 382.
Met nog twee races te gaan zal die score niet verbeterd gaan worden. Maar Mercedes doet het beter dan in 2010 (4e), 2011 (4e), 2012 (5e) dus ongeveer even goed als in 2013 (2e).
En was het dan het slechtste weekend voor Mercedes? Nee, ook dat niet. Barcelona 2016 zorgde ineens voor heel veel nieuwe Formule 1-fans, maar was een drama voor Mercedes. Een verschil is wel dat ze toen erg snel waren vlak voordat Hamilton en Rosberg elkaar elimineerden. Oh, en Duitsland 2018 was ook niet echt een feestje (ondanks hun feestkleding). Dus het valt uiteindelijk heel erg mee.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer? Wat denkt u? Is Toto Wolff weer een schromelijk aan het overdrijven? Of is die Mercedes écht zo slecht? Laat het weten in de comments en maak kans op een wasbeurt voor de Tesla van @nicolasr!
pomoek zegt
Het verschil met 2016 en 2018 was natuurlijk de auto. Want die deed het destijds gewoon goed. Dat gezegd hebbende was w14 in Brazilië gewoon niet goed. Dat gezegd hebbende was die in de afgelopen 2 races gewoon de een na snelste. Dat gezegd hebbende werd Hamilton in de VS gediskwalificeerd, maar toch. Dat gezegd hebbende: Waarom toch altijd zijn coureurs bruinneuzen en de rest van het team voor de bus gooien? Die mannen harken miljoenen per jaar binnen, b3k houden en rijden verdammt noch mal!
sportevo zegt
Dat bruinneuzen heeft hij van Horner en Marko geleerd. Hoe vaak die 2 Verstappen veren in zijn achterste aan het steken zijn. Een overwinning met 2 vingers in je neus isnog steeds ‘unbelievable’ en als het een keer geen pole is, Marko vooraan staat om te zeggen dat een fout in de auto of omstandigheden zoveel tienden heeft gekost.
Dat gezegd hebbende snap ik best dat Wolff het opneemt voor zijn rijders die er niet zo heel veel aan kunnen doen dat die auto niet gaat. Of wou je zeggen dat de W14 gewoon een perfecte auto is en in handen van elke andere willekeurige rijder de overwinning had gepakt en dat Russell en Hamilton niet moeten zeiken en gewoon gas moeten geven? Ik denk dat ze dat namelijk echt wel doen.
pomoek zegt
@sportevo: het rectum van Verstappen masseren is inderdaad een veel geoefende bezigheid van Horner en Marko. het zijn meesters wat dat betreft. Maar nu even over Wolf: de crash van Russel in Singapore was volgens hem: “Gewoon een ongelukkig moment”. De crash van Hamilton: “We zien het incident als groeimoment”.
Goed dat mag hij vinden. Je kan je ook zeggen dat die 2 coureurs op dat moment het werk van duizenden medewerkers binnen Mercedes in een ogenblik teniet hebben gedaan.
Er werken natuurlijk bij Mercedes ook veel mensen voor wie het werk daar, in essentie, gewoon een baan is. Die een gezin hebben en een normaal salaris krijgen en dat nodig hebben om een normaal leven te leiden. Om 9 uur op de fabriek en om 6 uur weer naar huis. En aan het einde van het jaar regelmatig flink moeten overwerken. Want de nieuwe auto moet af. En daardoor af en toe een piano afspeelavond van hun kind missen, of een voetbalwedstrijden van hun dochter moeten overslaan. Omdat hij of zij nu druk bezig zijn met de auto van 2024. En dan te horen krijgen dat hun werk in 2022 ruk was en geen racewinst verdiend. Lekker dan.
schuimbekje3 zegt
je zou maar die auto gebouwd hebben en elke keer op verjaardagen moeten uitleggen waarom je een drask, baggerbak of iets anders gebouwd hebt.. lekker dan… zegt ook wel iets over de waarde van hamiltons woorden als ie de ‘fabriek’ bedankt… allemaal loze pr praat en dat maakt me ziek.. wel de beroeps-slachtoffer spelen, maar onder water de medewerkers een mes in de rug steken.. allemaal sicko’s daar bij mercedes, en de reden waarom ik geen auto meer koop van dat merk…
Richmond zegt
Mercedes fans (op social media) vrezen dat las vegas nog erger wordt omdat het vooral rechte stukken zijn en topsnelheid niet de sterkste kant is van Mercedes
Richmond zegt
Op een andere boot: red bull, Williams en haas moeten woensdag via video inbellen bij de FIA om het beroep van Haas te bespreken. Ze gaan dan nog niet inhoudelijk de zaak bespreken, alleen het aangeleverde bewijs van haas beoordelen. Het moet nieuw bewijs zijn dat de stewards tijdens de race niet voor handen hadden. Mocht dat zo zijn, dan zal het beroep op een ander moment inhoudelijk behandeld worden.dat betekent dat de uitslag van Austin nog een tijd als onder voorbehoud geld. En de rest van het wk ook. Zo niet, dan is na woensdag klaar en staat de uitslag vast en kan Haas niks meer.
a_buis zegt
Die heb ik gemist wat willen de hazen dan?
sportevo zegt
Haas heeft protest aangetekend tegen de uitslag van de GP van Amerika.
De tracklimits in bocht 6 (?) zouden niet zijn gehandhaafd omdat de camera die dat zou moeten beoordelen niet scherp genoeg was afgesteld.
Haas heeft alle onboardbeelden bekeken en heeft hierdoor nieuw bewijs gekregen waardoor ze protest aan kunnen tekenen. Albon zou bijvoorbeeld al meer dan 30 keer over de lijn gegaan zijn.
Ik denk zelf dat het geen kans van slagen heeft want de rijders hebben ook nooit een waarschuwing ontvangen dat ze fout zaten zodat ze hun gedrag konden aanpassen.
Richmond zegt
Ze willen de uitslag van Austin aanvechten omdat ze vinden dat er meer straffen wegens track limits uitgedeeld hadden moeten worden. Als ze gelijk krijgen dan zou Hulk in de punten komen.
Dit zou volgens hen de uitslag moeten zijn:
Mogelijke nieuwe uitslag
1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. Carlos Sainz
4. George Russell (+1)
5. Pierre Gasly (+1)
6. Yuki Tsunoda (+2)
7. Nico Hülkenberg (+4)
8. Valtteri Bottas (+4)
9. Logan Sargeant (+1)
10. Sergio Pérez (-6)
harrie zegt
‘Verschrikkelijk hok’
Is dat nou die befaamde no-blaim culture?
Niemand krijgt de schuld, je krijgt enkel een koptelefoon naar je harses gesmeten als je iets fout doet.
iphonistvongates zegt
Het Mercedes Museum wil ze nu vast ook niet meer hebben en gerenommeerde veilinghuizen branden er hun vingertjes niet aan. Over 4 jaar te koop via Aldi.de maar dan alleen op een zondag tussen 15:00 uur en 17:00 uur (GMT+1hour)?
vopo zegt
Denk dat Mercedes wel of niet in overleg met Hamilton in Amerika er bewust voor gekozen heeft om de auto erg laag te zetten en zodoende extra snelheid te hebben. Voor Hamilton maar zeker ook voor Mercedes is Amerika een erg belangrijke afzetmarkt. De race in Brazilië hebben ze waarschijnlijk de auto weer op normale hoogte gezet of uit voorzorg iets hoger en zie het resultaat.
sportevo zegt
En Ferrari dan? Hebben die het ook bewust gedaan? Russell en Sainz zijn nooit gecontroleerd maar wellicht zaten zij ook aan de verkeerde kant van de lijn.
En velen vielen erover dat Hamilton gezegd had dat hij had gehoord dat er nog meer auto’s niet meer legaal zouden zijn maar ook Alonso heeft dit afgelopen weekend gezegd.
drdre1 zegt
Ligt het nou aan mij of is het team van Mercedes altijd zo overdreven dramatisch tov de andere teams? Wat een toneel. Ik kan me niet herinneren dat de andere topteams zich zo uitlaten wanneer ze niet goed presteren. Toto wil zo graag benadrukken hoe ver ze onder de “Mercedes-maat” presteren, te triest voor woorden, ’t ligt er zo dik en daarmee zo fout bovenop dat ik hoop dat hun volgende auto ook een miskleun wordt. Kijken hoeveel drama er nog bovenop kan! Pas als Toto krijsend als een klein kind, op z’n knieën Waaarruuuuummm!!! aan het roepen is tijdens de interviews, dan pas geloof ik dat de auto niet Mercedes waardig is.
sportevo zegt
Elk team heeft wel zijn eigenaardigheden. Maar ik denk dat na 8 wereldtitels opeens niet meer voor de overwinning kunnen strijden en zelfs niet eens een fatsoenlijk constant presterende auto neer kan zetten, je wel kan zeggen dat de auto zoals hij nu presteert niet Mercedes waardig is.
schreute01 zegt
Toto wijst naar de auto die het niet verdient om te winnen. Toto is echter de teambaas. Eindverantwoordelijke. Toto heeft 2 seizoenen aangetoond het kwijt te zijn. Ik zeg: Toto, auf Wiedersehen.
Gulli zegt
Ach ja, Duitsland 2018, dat was voor het eerst dat ik een beetje medelijden met ze had. Ze zagen er allemaal zo hip uit in hun ‘oude’ kleding en wat had het een leuk feestje kunnen worden. Om vervolgens het grootste klote-weekend in tijden te worden voor het team.
Het zag er een beetje uit als zo’n jongetje van 5 met zijn feestkleding en zijn feestmuts op, die op zijn verjaardag zit te huilen omdat zijn vriendjes zijn nieuwe GI Joe pop hebben stukgemaakt. En nee, dat is niet autobiografisch.