Kijk, dan kom je nog eens ergens. Dit is de vernieuwde Peugeot e-208.
Je hebt serieuze EV’s om wat langere afstanden mee te rijden en je hebt huis, tuin en keuken-EV’s. Oneerbiedig gezegd de elektrische auto’s met een kleinere range, gericht op taken als kinderen naar school brengen of om boodschappen mee te doen. De Peugeot e-208 was zo’n EV in die laatste categorie. De Franse autofabrikant heeft het model echter bijgepunt.
Daarmee is de e-208 een stuk serieuzer geworden. Peugeot zegt dat de vernieuwde e-208 een actieradius heeft van maximaal 400 kilometer. Een toename van 10,5% of 38 kilometer in vergelijking met het model uit 2021. De Fransen hebben de compacte elektrische auto uitgerust met de nieuwe aandrijflijn afkomstig van de onlangs onthulde e-308.
Dat betekent niet alleen een verbetering voor de actieradius, maar ook meer power! Het vermogen is met 15% toegenomen: van 136 pk naar 156 pk en 260 Nm koppel. Nee, je gaat geen verbaasde gezichten krijgen bij het stoplicht. Maar voor de stedelijke kilometers helemaal prima natuurlijk.
Standaard komt de vernieuwde Peugeot e-208 met een 1 fase 7.4 kW lader. Optioneel kun je voor de driefasen 11 kW lader kiezen. De compacte EV is in staat om met 100 kW te snelladen. Daarmee is de accu in 25 minuten van 20% naar 80% te laden.
De opgefriste e-208 komt in 2023 op de markt. Peugeot heeft sinds de lancering van het model in 2019 bijna 110.000 exemplaren geproduceerd. Eind 2021 kreeg de e-208 al eerder een kleine upgrade. Daarmee is dit de tweede keer dat het Franse automerk de hatchback weet te verbeteren.
Verwacht nog meer nieuws uit de koker van Stellantis. De Peugeot e-208 deelt immers zijn technologie met bijvoorbeeld de Opel Corsa-e en nog meer modellen. De DS 3 Crossback E-Tense is ook onlangs in het nieuw gestoken en verliest zijn Crossback naam. Verbeteringen met betrekking tot de aandrijflijn kunnen ook doorgevoerd worden op nog meer zustermodellen binnen het autoconcern.
duderuud zegt
Zou best eens wat kunnen worden als de prijs niet verder stijgt. Een van de leukere, goedkopere EV’s.
blogie zegt
Voor het formaat auto is het echt een meer dan prima range. Van de groep (Corsa en DS3) in mijn ogen ook de fraaiste. Peugeots huidige lineup kan mijn goedkeuring dragen 😉
wimof zegt
Mocht het ook aan de realiteit grenzen.
In een vorig artikel haalde een e 208 rijder ook dat hij +-200 km ver raakt, laat ons Peugeot op hun woord geloven en er de volle 15% bijtellen, dan komen we op 230 km uit, fantastisch toch.
kahraman11 zegt
Ik heb met de e208 van voor de vernieuwing proef gereden en het is een prachtige auto van binnen en van buiten, maar het rijgedrag van de elektrische variant viel mij vies tegen. De auto is veel te zwaar wat je duidelijk merkt in de bochten en op de snelweg leek het alsof de demping achter veel moeite had om het gewicht op te vangen. Dit zorgde voor een niet prettige rijervaring.
Tevens viel de acceleratie ook tegen. Door het hoge gewicht was de auto op tussensprints nog best wel traag te noemen.
Maar nog steeds de mooiste auto in zijn segment!
karhengst zegt
@rubenpriest De oplettend kijker weet dat de DS3 Crossback inmiddels niet meer bestaat ;)
Verder volledig eens met Blogie hierboven. De 208 ligt echt nog ontzettend goed op het netvlies. De interne concurrentie zijn echter stuk voor stuk ook geen onaardige modellen.
RubenPriest zegt
Je hebt gelijk, gefixt!
Friez zegt
Mijn partner rijdt een e-208, maar ik moet zeggen dat ik het verschil met de facelift niet zie. De extra range klinkt trouwens leuk, maar in dagelijks gebruik halen wij er nog geen 200km aan werkelijke kilometers uit. Als je 130kmh gaat rijden is het helemaal om te janken en kunnen we net Tilburg-Dusseldorf redden op 1 accu. Wel vind ik het de mooiste auto uit zijn klasse en qua comfort zit en rijdt het ook wel goed (vooral erg stil)! Betrouwbaarheid is nog wel een dingetje overigens, want bij de onze is na 10.000km al het complete laadstation vervangen… het blijft een Franse auto he ;-)
RubenPriest zegt
Nergens in de tekst heb ik ook het woord facelift gebruikt;). Dit is een technische update.
rutgerg zegt
Das toch vreemd. Ding heeft een 45kwh accu toch? Verbruik van 16kwh/100km moet je kunnen halen ook als je een beetje doorrijdt. Das toch al ruim 280 km. Ook bij 130 kmh moet je toch echt niet boven de 21kwh/100 uitkomen lijkt me en haal je nog 200km. Zelf geen ervaring met de e-208, maar ik rijd met de veel zwaardere en grotere id.4 gemiddeld 17,3/100km en als ik 130 ga rijden zo rond de 22/100…
R82 zegt
Ook dat is aan de hoge kant, zeker met deze prijzen als je een variabel contract hebt. Ik ga mijn PHEV weer op benzine rijden, is in de winter (minder bereik) voor mij goedkoper bij de huidige benzine prijzen (Kan in België tanken). Zo kan ik de opbrengst van de zonnepanelen in de herfst / winter gebruiken (is natuurlijk minder dan in de zomer) voor de stroom in het huis.
Ik haal in de winter 35km op 11KW, dus zeg maar 30KW voor 100KM is 21 euro. Op benzine haal ik 1 op 12, is dus 8,3 liter voor 100KM (1,75 liter) = 15 euro.
maar even ontopic. Leuke auto, zeker in het geel dat zij gebruiken. Heb hem op vakantie gehad (diesel) en is echt top. Alleen de ergonomie dat is iets wat Peugeot nog niet snapt.
bmwadept zegt
Ergonomie is inderdaad een dingetje. Laatst proefrit gehad in de nieuwe 308. Qua wegleggen en souplesse, was het een prima auto. Maar ergonomie was ruk!
Friez zegt
Klopt dat is vreemd, maar ik heb ook niet het idee dat de e-208 heel erg efficiënt met zijn accu capaciteit om gaat. In de winter moeten we blij zijn als we er een retourtje Tilburg-Amsterdam uit halen (met 100kmh)
De accu is volgens trouwene 50kwh
okdoei zegt
Gratis tip: geen 130 km/h rijden.
Friez zegt
Ja, dat moeten we soms noodgedwongen doen om nog onze bestemming te halen. Afgelopen week met 100kmh over een lege (ongelimiteerd stuk) autobahn moeten kruipen… behoorlijk frustrerend.
okdoei zegt
@Friez: Je kunt ook je mindset aanpassen aan het feit dat je een EV rijdt. Of je kunt kiezen om toch met ICE te rijden als het zo frustreert. Klagen heeft geen zin en de “problemen” die je noemt zijn dus op te lossen door je mindset te veranderen of em in te ruilen.
Friez zegt
Jij noemt het klagen, ik noem het kritisch zijn over het feit dat EV’s (zeker in de sub 40k prijsklasse) nog bij lange na niet geschikt zijn om de ICE te vervangen. Het is een zakelijke auto, dus inruilen wordt lastig. Daarnaast stond de e-208 niet bepaald bovenaan de wishlist juist vanwege de actieradius, maar hij was al besteld en hadden dus geen keuze meer.
Stellantis rules the sky zegt
Dat is het nadeel van een BEV, met een Taycan kan je 200km/uur rijden, moet je wel na 100km aan de laadpaal.
OT: wat mij betreft beste aanbod in zijn klasse, maar eigenlijk heeft Stellantis het A/B segment BEV volledig onder controle met 208, 2008, DS3, Corsa, Mokka, C4 en 500.
Svenska II zegt
‘Tot 400 km rijbereik’. Het kernwoord is natuurlijk TOT… 25 km is ook TOT 400 km.
HZW zegt
De huidige accu techniek is gewoon nog waardeloos, om te gebruiken in een auto.
Pas als er accu techniek komt die goed is voor 2x, 3x het bereik als nu uit een evengrote accu pakket, gaat het pas wat worden.
Verder zijn al die kleine EV’s veel te zwaar, een FIAT 500e weeg ook rond de 1400 Kg, dat is gewoon ± 400 Kg meer dan zijn brandstof broertje.
mashell zegt
De huidige brandstof techniek is eigenlijk ook compleet waardeloos voor het gebruik in een auto. Van de energie die in een liter brandstof zit zet de motor een derde om in aandrijving en twee derde in warmte en geluid. Dat is eigenlijk totaal onacceptabel.
De huidige accu techniek is in de praktijk prima bruikbaar. Uiteraard gaan er accu’s komen met meer capaciteit per kilo. Maar de focus op actieradius die je nu ziet is overdreven. Veel meer dan 500km range is niet nodig. Een mens moet af en toe toch pauzeren op een lange rit.