







In 2016 schotelt Renault ons na een pauze van decennia weer een nieuwe Alpine voor. Om de snelle looks kracht bij te zetten schijnt er een 1.8 TCe met maximaal 300 pk te worden ontwikkeld, die natuurlijk ook in andere modellen gebruikt kan worden.
De 1.8 is een afgeleide van de 1.6 turbo die momenteel in de Clio RS ligt, en ook de dubbelkluts-versnellingsbak wordt overgezet. In de Alpine komt deze er in 3 smaakjes: 250, 275 en 300 pk, aldus het Franse AutomotivPress. Zet dit af tegen een gewicht van om en nabij de 1.260 kg, en de vergelijking met de lichtere – maar ook minder krachtige – Maser Alfa-Romeo 4C dringt zich meteen op.
Maar ook voor de vierde generatie Mégane lijkt een dergelijke 1800-motor interessant. De krachtigste exemplaren hebben nu nog een 2.0 met 275 pk, door deze inhoud te laten krimpen kunnen de CO2-specs weer wat verder opgepoetst worden.
Bovenstaande is allemaal nog via de Franse grapevine en Renault zelf houdt de kaken op elkaar, maar van een beetje speculeren is nog nooit iemand minder geworden. En als Mercedes bijna de 400 paarden kan aantikken met een 2.0, dan moet een slordige 100 minder uit een iets kleiner blokje ook kunnen. In tegenstelling tot mening van sommige F1-volgers heeft Renault nog steeds zeer capabele motortechneuten in dienst.
De Alpine reed met een wit achterwerk op Goodwood, in real life komt hij beter over dan op deze plaatjes.
Geinig karretje met, zoals ik hier lees meer dan voldoende vermogen.
@noodles:
https://pbs.twimg.com/media/CImG967WsAAoesG.jpg
@noodles: yup, en met flikkerende X-jes vooraan -_-‘
Echt het schoolvoorbeeld van een coupe .. Prachtig geproportioneerd ..
En wie verzekerd ons nu dat hij ECHT komt? Als ik renault moest geloven hadden we nu al 5 nieuwe generaties gehad van de nieuwe alpine.
Volgens mij reed deze nog samen met de oude alpine een (ere)rondje vóór de start van LeMans 2015
Voor het eerst in een decennium? Die concept konden we niet kopen en zou ik dus ook niet meerekenen.
Jammer dat ze het bij Renault niet hebben aangedurfd om een nieuw model te ontwerpen. Dit lijkt ergens iets op de eerste Alpine, die alleen bekend is bij de bejaarde AB-volgers. De modellen daarna zien er ook totaal anders uit.
@roppp: Waarom is de Alpine volgens jou alleen bekend bij de bejaarde AB-volgers? De jonge AB-volgers moeten die wagen vaak genoeg voorbij hebben zien komen, of op internet, of in racegames als Forza en Gran Turismo.
@roppp: doet Renault een keer hetzelfde als vag die vanaf de golf 1, 911 en 80 hun modellen niet meer hebben vernieuwd is het weer niet goed.
Vind het zelf overigens een geslaagd model mooi oud in nieuw jasje, zet maar op de stoep.
@jpo26: de 911 is kwa basisontwerp nooit veranderd. Renault haalt nu een ontwerp uit de 70’er jaren uit de kast, terwijl er tussentijds hele andere Alpine’s zijn gebouwd.
@roppp: Na de 500 zijn er ook heel wat kleine Fiats geweest…
@roppp: Is dan voor de meeste merken ook een succes:
Mini, fiat 500, mustang, camaro, challenger.. Het voordeel van dit nieuwe model is dat hij direct al een imago heeft.
Ik ben verre van bejaard en ken ook de Alpine. Hoop alleen dat ze eindelijk eens een van die mooie concepts gaan bouwen…
Maar jij bent misschien meer fan van DS met een nieuw ontwerp onder oude naam? (niets mis mee, ook mooi)
@roppp: “bejaarde AB-volgers” En bedankt hè!!!
1.8 TCE das gay…
Nissan is toch onderdeel van Renault? Waarom niet de 3.7 v6 met 320+ pk’s uit de 370z if de 3.8 v6 twin turbo uit de Nissan GTR erin lepelen. Als je dan toch een supercarrevival wilt maken doe het dan goed!
Betaalbaar @s.j._content: betaalbaar daar draait ’t om!
@s.j._content: Dit is dan ook geen supercar, maar een lichtgewicht sportwagentje. Zo’n ding dat je door de bochten kan smijten en door de toeren kan jagen zonder dat je er een professionele coureur voor hoeft te zijn.
@s.j._content:
Alpine was altijd het Franse alternatief voor een Lotus, nooit hebben ze de ambitie gehad om met bv Ferrari te concurreren.
De GT turbo en A610 waren meer Esprit dan concurrent, beide vooral licht en veel plastic en beide in strijd met de merkfilosofie.
Wat mij betreft is de A108/110 revival de juiste weg om te bewandelen.
Ze zijn mooi hoor die Alpine concepten. Ook die supercar mag er wezen:
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2012/06/renault-alpine-a110-concept-04.jpg
Dus kom op Renault, bouwen die hap!
In een woord ” prachtig”.
Lekker!!
Kom nou eens door met dat productie model!
Ik vind het een beetje raar om 250, 275 en 300 pk te kiezen.. Waarom zn kleine stapjes? Je kiest toch of de 250 of 300? Maar het zal wel aan mij liggen
@Mika_Hakkinen: Misschien wordt er ook wat geschoven in uitrusting, of wat cosmetische aanpassinge? Daarnaast zijn het gewoon drie varianten van dezelfde motor, dus behoorlijk goedkoop om zo drie keuzes aan te bieden…
Jammer van de dubbelkluts
1.8 tce kon ik die maar in m’n scenic lepelen!!!