Een prijsverschil van 120 procent tussen twee openbare laadpalen die op 100 meter van elkaar staan? In Amsterdam kan het.
Er komt een hoop kijken bij elektrische rijden en vooral bij het opladen van je EV. Met een laadpas van de baas maakt het allemaal niet zoveel uit, maar we moeten natuurlijk allemaal aan de elektrische auto. Dan wil je toch weten waar je aan toe bent aan de laadpaal.
Een hele waaier aan laadpassen kan handig zijn, zeker als je niet op je eigen oprit kunt laden. Dan kan per pas en per paal nog een ander tarief gelden én als je te lang je auto laat staan kost het je nog extra ook.
Grote prijsverschillen tussen laadpalen
Op zich allemaal geen nieuwe informatie zou je zeggen. Maar als je inzoomt op de prijsverschillen tussen palen die soms in dezelfde straat staan of om de hoek, dan is het soms wel schokkend om te zien hoeveel het scheelt. Niet zo maar nietsvermoedend bij de eerste vrije paal aankoppelen dus.
Energievergelijker Keuze.nl deed eens onderzoek in de randstad naar de laadtarieven en van sommige verschillen trek je toch wel even je wenkbrauwen op. Dat de laadtarieven per paal verschillen wisten we wel, maar dat palen in dezelfde straat tot 84 procent in tarief kunnen verschillen (zelfs van dezelfde aanbieder!!) is opmerkelijk.
Vier grootste steden
Als je kijkt naar de vier grootste steden van ons land, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag dan krijg je het gevoel dat er nog wel wat te verbeteren is.
In het onderzoek kwam in Woke City Amsterdam het grootste prijsverschil naar voren. De ene laadpaal heeft een tarief van 0,255 euro per kWh. Op 100 meter staat er nog één en die rekent 0,563 euro per kWh. Een verschil van 120 procent binnen een straal van 100 meter. Auw.
Prijsverschil laadpalen zelfde straat
In Rotterdam troffen de onderzoekers twee laadpalen van dezelfde (!) aanbieder aan die ook nog eens gebroederlijk naast elkaar staan. Plug je aan de ene kant in betaal je 0,315 euro per kWh, sluit je de laadkabel aan de andere kant aan is het tarief opeens 0,518 kWh. Maar liefst 84 procent duurder omdat je laadklepje net gunstiger zit voor de andere paal. Bizar.
Utrecht heeft zijn zaakjes ietsje pietsje beter voor elkaar. Het grootste prijsverschil werd gevonden bij twee laadpalen die op 115 meter van elkaar stonden en 21 cent per kWh in prijs verschilden.
Beste jongetje uit de klas is Den Haag. Hier heeft de gemeente nagedacht bij de aanbesteding en daarin al consistente prijsafspraken opgenomen. Daardoor zijn de prijsverschillen in de hofstad minimaal.
Zo’n 1.500 euro te besparen
Het onderzoek noemt namen en rugnummers. Kijk je naar het bizarre geconstateerde prijsverschil in onze hoofdstad dan werd er in de Valkenburgerstraat een laadpaal van Equans gevonden waar je, zoals eerder gezegd, 25,5 cent per kWh betaalt, terwijl een laadpaal van Shell, slechts 100 meter verderop in de Rapenburgerstraat, 56,3 cent per kWh rekent.
Heb je een elektrische auto met een 50 kWh batterij kost een laadsessie zo maar 15 euro meer bij de Shell. Doe je dat twee keer per week, dan ben je per jaar 1.500 euro meer kwijt dan 100 meter verder. Serieus geld.
Het Rotterdamse voorbeeld vind je in de Lloydstraat waar de ene laadpaal 31,5 cent per kWh rekent, terwijl de paal daarnaast 51,8 cent per kWh vraagt. Een verschil van 84 procent die tot honderden euro’s per jaar kan oplopen aan extra kosten.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe voorkom ik dit?
Nou met een eigen laadpaal of een laadpas van je baas natuurlijk. Maar zonder gekheid. Een prijsbord bij elke laadpaal kunnen we kennelijk vergeten, zeker ook omdat per laadpas de tarieven ook nog eens kunnen verschillen bij dezelfde paal.
Je moet dus vooraf onderzoeken wat welke laadpaal rekent. Dat kan door bijvoorbeeld een app te gebruiken of via de informatie op de paal zelf het tarief aldaar uit te vinden. Of je koopt gewoon weer een auto met een brandstofmotor natuurlijk. Al dan niet met een stekker.
Frenkyboy zegt
Voor zover een EV al niet onaantrekkelijk was… Dit soort praktijken zorgt er toch voor dat helemaal niemand overstapt op een EV? Heel ondoorzichtig.
audirs3 zegt
Nee, je moet dus gewoon in de Hofstad wonen ;)
PunicaOase zegt
In een app kan je prima zien of ie bezet is, hoe snel je kan laden en wat het kost.. Nooit problemen mee gehad.. Zelfde als benzine ook handige apps voor..
mashell zegt
Apps zijn alleen leuk voor degenen die aan hun telefoon gekleefd zijn. Ik gebruik soms de app van Shell om te zien waar de vrije laadpaal staat maar wat die kost is daarin alleen voor de Shell laadpas correct, niet voor mijn laadpas. En mijn laadpas aanbieder heeft geen app, wel een onoverzichtelijke website. Logisch ook, apps ontwikkelen en laadsessie administratie doen zijn heel andere zaken. Dus gewoon een sticker op de laadpaal met de prijs, dat is voor iedereen duidelijk, werkt ook als je de telefoon eens niet bij je hebt.
PunicaOase zegt
Je zit dan echt bij de verkeerde partij.. Een snelle goed werkende app scheelt juist tijd. Ik ga toch zeker niet eerst een rondje rijden om te kijken waar het vrij is en tich stickertjes af om de goedkoopste paal te vinden..
jandevries zegt
Ik stoor mij aan de zinsnede “Met een laadpas van de baas maakt het allemaal niet zoveel uit”.
Het nodeloos op kosten jagen van de baas is ook verwerpelijk.
werf76 zegt
Dat krijg je als het niet je eigen auto is en ook niet je eigen betaalpas.
kniesoor zegt
… en je over een chronisch gebrek aan beschaving beschikt.
b088y zegt
Is gewoon geld wat de baas aan het personeel uitgeeft, je naait dus jezelf en je collega’s…
mashell zegt
Daarom moet de regering per 1 oktober 2024 verplichten dat elke laadpaal het tarief laat zien. Op een display of op een sticker maar niet langer verstoppen in apps van de laadpas aanbieder. Er zijn nu gewoon teveel cowboys actief in de markt.
audirs3 zegt
Den Haag laat dus zien dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn. Goed voorbeeld doet volgen, zal me niks verbazen als de linkse colleges in Utrecht en Amsterdam ook de duimschroeven gaan aandraaien bij de laadpaal uitbaters.
mashell zegt
Als je de tarieven duidelijk op de laadpaal zet dan kan de klant zelf de keuze maken voor de goedkoopste paal en lost de
“de markt” het eindelijk eens zelf op.
PunicaOase zegt
Heb een gratis ANWB-laadpas. Werkt echt overal. In de app zie je gelijk wat het overal kost of er plek is en hoe snel je kan laden. Den Haag is inderdaad netjes. Bij mij in de straat precies wat hier staat: ene paal 33 cent en 100 m. verderop 61 cent, zelfde leverancier. Vrij maf.. En je ziet dus gelijk wie een tankpas van de baas heeft, hahaha..
degrotemuis zegt
Klinkt helaas aardig normaal. In Gelderland en Overijssel heb je ook oude Allego laadpalen die 57 cent per kWh plus 25 cent p/u kosten, terwijl een nieuwere Allego laadpaal een stukje verderop 34 cent per kWh kost en een nog iets nieuwere Vattenfall laadpaal 28,81 cent per kWh. Dat helpt natuurlijk niet in de transitie, zeker niet als het standaard CPO tarief ook nergens vermeld staat.