
Omdat de motorendeal met Ferrari pas zo laat werd beklonken, zal het team het nog lastig krijgen om de auto op tijd af te hebben voor komend jaar.
Niet om nu meteen alle hoop op een mooi seizoen 2016 voor Max de grond in te stampen, maar dit is in F1-termen wel héél erg laat om met de ontwikkeling van de auto te beginnen. Volgend jaar staan de eerste officiële tests alweer gepland voor eind februari, dus voor die tijd zal het nieuwe wapen van Sainz en Verstappen toch wel zo goed als klaar moeten zijn.
Om dat alsnog voor elkaar te krijgen, heeft teambaas Franz Tost 24-uurs ploegendiensten ingevoerd in de fabriek. Er zijn dus continu (ook nu) mensen aan het werk om ervoor te zorgen dat Toro Rosso komend seizoen leuk kan meedraaien in de subtop. Subtop inderdaad, omdat het wel erg optimistisch zou zijn om te stellen dat het juniorteam van Red Bull met een ‘oude’ Ferrarimotor mee kan doen om de knikkers.
Probleempje is alleen wel dat veel toeleveranciers de deuren sluiten rondom kerst, meestal voor een periode van een dag of tien.
Dank aan Hans voor het tippen!
Max zal er wel moe van worden..
Stiekem ben ik bang dat de subtop ook al hoog gegrepen is….
@terazino: Waarom? Ze reden nu in de middenmoot. Ze krijgen nu een betere motor + Verstappen en Sainz hebben er een jaartje ervaring bij. Ze kunnen best wel eens voor verrassingen gaan zorgen denk ik.
@berlinetta: omdat het een 2015-spec power unit is..
@bmw507coupe: Maar wel met de laatste spec’s van Abu Dahbi. Hoeveel sneller denk je dat de 2016 klantenmotoren zullen zijn van Ferrari? Ik denk ten opzichte van de 2015 spec’s niet zoveel. Ik denk dat als STR weer een chassis op de baan weet te krijgen die goed in de bochten is, dat de overige teams meer problemen gaan ondervinden om de STR boys op het rechte stuk te gaan inhalen zoals vaak het geval was in 2015.
@michael_steel: @berlinetta: we gaan het zien jongens, hoop dat jullie gelijk krijgen..
@bmw507coupe: Dat klopt. En die krijgen ze met alle upgrades van 2015. Dit was de op één na beste motor van het hele veld. Tel daar het goede chassis van TR bij op en dan kan er echt wel iets moois uit voort komen. Ze gaan er dus zeker op vooruit.
@berlinetta: Mag en kan redbull ook eigen mods doorvoeren aan de aandrijflijn?
@swid: Voor zover ik weet, mag dat gewoon. Maar er zijn op AB grotere F1-kenners dan ik dus die weten waarschijnlijk hoe het precies zit.
@bmw507coupe: alsof Ferrari nu elke dag op het podium komt en Ferrari heeft 400 miljoen EYPO ter beschikking, terwijl Red Bull hoogstens 200 miljoen ter beschikking stelt aan toro rosso. wat is nu slechts 200 miljoen? nou, het dubbele dus. ferrari heeft genoeg geld voor 3 subtopper teams en spendeert dat aan slechts 1 team en haalt dan net 5de en 7de plek?
Of Ferrari verprutst 200 miljoen met spuitbussen haarlak en flessen wijn, of een Ferrari motor is ook niet je-van-het.
Het is zeker laat, maar over de auto zelf heb ik nog wel vertrouwen. Die was dit jaar ook echt zo ontzettend goed, alleen kwam het vermogen tekort. Nu een Ferrarimotor van een jaar oud, ik ben erg benieuwd hoe dat zal uitpakken. Ik heb meer vertrouwen in de auto dan in de motor…
@viezefreddyw: 1 jaar oud is gelabeld 2015, niet dat de motor 1 jaar oud is. Het is de laatste spec’s 2015 motor, dus hoogstens 3 maanden oud. Het is maar hoe je het brengt.
En dan kijkt hij 1 keer op zijn loonstrookje.
En dan is alles weer goed.
@g40freak: man man man…..
@g40freak: Ja…echt een volwassen kijk op de zaken.
@g40freak: nee dat was alonso dit jaar . Niet een 18 jarig jochie dat nog niks gewonnen heeft en heel hongerig is. Geld interesseert hem niet.
Het zal vast wel goedkomen.
Er wordt toch een 2015-motor gebruikt, die is toch al klaar? Er zal best wat aangepast moeten worden, maar is daar 2 of 3 maanden dag en nacht werk voor nodig??
@henkp1: omdat een ferrari Motor niet dezelfde afmetingen heeft als een Renault motor, je bouwt gewoon een nieuwe auto.
@henkp1: Je motor is het uitgangspunt, van hieruit bouw je de auto op, het is geen toerwagen waar 1,2,3 even een ander torretje inhangt.
Ze beginnen natuurlijk niet nu pas. Ik kan me voorstellen dat een aardig deel van de voorzijde en dergelijke gewoon al klaar is. Maar als de opzet van de Ferrari power train veel scheelt van die oude Renault meuk gaat het inderdaad wel een zware winter worden daar… Misschien krijgen ze wel wat hulp van de mannen uit Maranello?! Hoewel die druk zijn met Haas waarschijnlijk.
@trustmeiamanengineer:
Dat lijkt me sterk. Ferarri is leverancier van de motor, that’s it. Hoe Torro Rosso eindelijk de klus gaat klaren, dat zal hun een zorg zijn.
Wel lullig dat TR het slachtoffer is van het jammerlijke gefaalde pokerspel van Red Bull.
een hele klus. Het is niet zo voorkant is al klaar, de voor en achterkant horen bij elkaar, en het luistert heel nauw. De voorkant stuurt de lucht over de achterkant richting de koeling en de vleugel. Bij aan andere motor wijzigt het bodywork achter en moet het voor dus aangepast worden aan achter.
Het zal al met al een lastig seizoen gaan worden.
Het zal met een oude Ferrari motor gewoon precies zo’n seizoen als afgelopen jaar worden. Is verder ook niets mis mee.
Er zal in grote lijnen wel gewerkt zijn aan een 2016 auto maar zonder zekerheden kan je veel dingen niet doen.
Het is niet alleen de motor die anders wordt, ook het KERS systeem van Ferrari zal waarschijnlijk gebruikt worden, mag ik hopen.
Dan moet er een nieuwe monocoque met brandstof cell komen en daar hang je de rest weer aan.
Toro Rosso was misschien ook beter af geweest als ze weer de Renault motor zouden hebben.
Al wordt er vermoed dat de Renault motor ook in 2016 niet aan het vermogen komt van de 2015 Ferrari motor, het gaat hier natuurlijk wel over de laatste specificatie 2015 motor, die Ferrari in de laatste races gebruikte, en zou 80 pk meer hebben dan wat Renault had.
@HZW: meeste werk zit in de windtunnel testen. Het zwaartepunt van de Ferrari motor kan compleet anders liggen. Hierdoor zal alles op en aan de auto anders afgesteld moeten worden om de gewenste downforce te krijgen. Alles veranderd daardoor. Denk aan bandenslijtage maar ook aan downforce in de bochten. Ook als de motor zwaarder of lichter is dan heeft dat invloed. Dan hebben we nog de versnellingsbak, moet er een tandje bij ergens of op meerdere facetten.. Enz enz. Het makkelijkste is nog de motor in het chassis krijgen maar daarna gaat het om data verzamelen om de auto optimaal af te stellen. Daar gaat de tijd in zitten en die is (zeer) krap..
Bij andere teams is het nu ook de tijd, inside Petronas mercedes f1 is wel een aanrader op YouTube. Mooi kijkje in de keuken wat er allemaal gedaan wordt qua ontwikkeling van een auto
het komt erop neer dat TR genaaid is door RB met hun *kuch* geweldige *kuch* pokerspel.
@thefmanl: leg dat eens uit?
@toniominestrone: lijkt me logisch, RB wou dat TR geen motordeal kreeg voordat ze er zelf een kregen.
@thefmanl: Nergens iets over gelezen.
@toniominestrone: Er is gezegd dat wanneer Red Bull geen motoren kon vinden Red Bull én Toro Roso de F1 zouden verlaten. Andersom gold dat niet. Dan ga je eerst op zoek naar een krachtbron voor Red Bull lijkt me.
Snap de angstige reacties niet zo over de 2015 spec’s Ferrari motor. Er wordt hier net gedaan of er met een verkapte Renault motor van 2015 gereden gaat worden. Hadden we hier net zo benauwd gedaan als het over een 2015 Mercedes motor zou gaan? Het moment dat Team en coureurs aangeven veel vertrouwen te hebben in het complete plaatje voor 2016, dan ga ik daar in mee. Aangezien ik aanneem dat zij beter weten dan wie dan ook hoe dat plaatje er uit komt te zien. Dus ik laat mijn positieve opinie niet varen door middel van alle doem denkende scenario’s die hier de revue passeren.
@michael_steel: Nou als max 40pk minder heeft als de fabrieksteams gaat het knap lastig worden om voor het podium te gaan. Maar er zal vast wel een wondertje gebeuren waardoor hij aankomend jaar op het podium staat.
@clarkson: Of te wel dat bij jouw het glas half leeg is, terwijl bij mij het glas half vol is. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De Renault motor waarmee STR reed kwam 80PK tekort op de Ferrari, laat Ferrari er nu 15PK bijwinnen komende winter, dan nog is het een pure winst van 65PK voor de mannen van STR. Ik zie Renault, nog de klanten teams van Ferrari eb Mercedes zulke klappen maken. Dus in vergelijk met 2015 is dat een enorme stap vooruit in de goede richting voor STR. Ik denk dat teams als Williams,Force India en RBR een groot probleem gaan krijgen in 2016 Max en Carlos voorbij te snellen op de rechte stukken. Vooropgesteld dat de STR11 over een evengoed of zelfs beter chassis en aero pakket beschikt als in 2015.
@michael.steel.52012: Laten we gewoon wachten tot ze weer begonnen zijn. Dan zullen we snel zien hoe veel ze te kort komen. Of niet?
@michael.steel.52012: nou, naar verluid heeft de 2015 Renault 80pk minder dan de 2015 Ferrari die weer 60pk minder heeft dan de Mercedes maar ook minder koppel heeft.
Even een gedachte ballonnetje oplaten… Denk je echt dat Ferrari die nu 5 en 7 wordt in 2015 motoren gaat geven aan een team met een goed chassis als ze dachten dat er ook maar 1 kans op 100 was dat ze met die combinatie hoger zouden eindigen dan 8?
Ferrari gaat echt niet in hun eigen voet schieten en 400 miljoen over de balk smijten.