Kan wel wezen, maar geef die knul dan een fatsoenlijke auto.
Max Verstappen. Nog voor de 17-jarige coureur nog maar een meter had gereden in een F1-auto waren er net zoveel enthousiastelingen als sceptici, maar na drie Grands Prix op de teller kunnen we stellen dat niemand meer twijfelt aan de capaciteiten van de jongste coureur ooit.
Probleempje: z’n Toro Rosso is qua snelheid competitief genoeg om Max consequent in de punten te laten rijden, maar de Renault-motor gooide in twee van de drie races roet in het eten. Toch is Helmut Marko vastberaden om de concurrentie er alvast op te wijzen dat Max niet te koop is.
Volgens hem heeft Max een verbintenis voor de lange termijn met Red Bull en gaat daar voorlopig geen verandering in komen. Eventuele interesse van Mercedes of een ander groot team (dat z’n bougies of zuigers wel op orde heeft) is op dit moment dus irrelevant voor het verdere carrièreverloop van Verstappen.
Prima, dat Marko er zo over denkt, maar zorg er dan in elk geval voor dat je Max een auto geeft waarmee hij met de besten mee kan strijden in plaats van een subtopper die het niet eens een race volhoudt.
Vrije trainingen Bahrein
Aankomend weekend wordt de GP van Bahrein verreden, vandaag zijn de eerste vrije trainingen afgerond. Ferrari lijkt de snelheid te pakken te hebben en legt beslag op plaatsen 1 en 2 met Raikkonen voorop. Verstappen staat op een nette zesde plaats, teamgenoot Sainz was nét een tikkie sneller. Fernando Alonso staat behoorlijk verrassend op P7, Mercedes deed het waarschijnlijk rustig aan. Rosberg en Hamilton staan op P15 en P16. Maar goed, het is pas vrijdag en dus zeggen de resultaten van vandaag nog helemaal niks.
Update: Inmiddels is ook de tweede vrije training achter de rug. Verstappen leek niet helemaal tevreden met zijn remmen en bracht dus wat meer tijd in de pits dan hij wilde. Uiteindelijk eindigde hij als zestiende met een 1:36.917 als snelste rondetijd.
rolov zegt
Als ze eruit stappen zoals ze steeds roepen zal hij toch wel verkocht worden. Of zijn dat gewoon lege dreigementen?
Edge zegt
@rolov: Dat is lastig. Stel dat Audi (de meestgenoemde partij) de hele toko wilt kopen. Een kopende partij is gewoon verplicht de bestaande contracten over te nemen, of in overeenstemming met de werknemer af te kopen. Net zoals met een gewone bedrijfsovername. Dus Audi koopt dan Red Bull Racing en Toro Rosso, inclusief de contracten van het personeel (waaronder Max). Als ik als kopende partij Max erbij krijg, zou ik wel wat meer betalen. En reken er maar op dat ze bij Red Bull ook wel zo slim zijn en Max als middel gebruiken om de prijs op te drijven. Maar anderzijds, als ze Max van tevoren nog even snel verkopen voor miljoenen zou ik als kopende partij mijn bod toch wel naar beneden bijstellen. En niet zo’n beetje ook. Het is dus de vraag of het wel zo slim is om Max voortijdig te voorkopen.
rolov zegt
@Edge: daar heb je een punt.
roppp zegt
@Edge: dat is maar net de vraag of ze het personeel ook mee over nemen. Ik kan mij voorstellen dat Audi alleen geïnteresseerd is in startlicenties en niet in monteurs die ‘goed’ met Renault motoren overweg kunnen……
jrk68 zegt
Ondanks zijn twee uitvalbeurten heeft Max gekgenoeg minder aandrijfcomponenten gebruikt dan Carlos.
Dus dat van die fatsoenlijke auto is enigszins overtrokken, hij heeft gewoon op het verkeerde moment pech gehad.
Op GPupdate staat een mooi lijstje met verbruikte componenten.
Bij Honda zijn ze al bijna door de toegestane hoeveelheid heen, dat kan dus nog wat worden….
bitethepillowimgoingindry zegt
@jrk68: Als Max zijn motoren op blijft blazen zijn ze bij Toro Rosso ook zo door de onderdelen heen.
Edge zegt
@jrk68: Ach, van de voorlaatste startrij teruggezet worden naar de laatste startrij. De enige die dan ‘promotie’ maken zijn de Manor wagens, maar die zijn nóg langzamer dus ik zou me er als McLaren zijnde totaal niet druk om maken.
Lennaert zegt
@Edge: zo is dat nu idd. Maar er is toch verbetering te zien bij mclaren dus misschien dat het aan het eind van het seizoen toch jammer kan zijn als ze teruggezet worden. Zeker als ze een inhaalslag moeten maken voor de mindere seizoensstart.
CRX zegt
@Edge: Wat gebeurt er nou als er meerdere auto’s terug gezet moeten worden?
Starten die dan weer in de volgorde van de trainingstijden?
Edge zegt
@CRX: Dat gebeurt sowieso al op basis van de gereden kwalificatietijden. Je krijgt namelijk een gridstrafvan 5 (één van de zes Power Unit-elementen) of 10 (hele Power Unit) plaatsen ten opzichte van de plek waarop je je gekwalificeerd hebt. Als je bijvoorbeeld als 10e kwalificeert en een gridstraf van 5 plaatsen, start je de race op plek 15. De coureurs die zich als 11e, 12e, 13e, 14e en 15e hebben gekwalificeerd schuiven dan een plekje naar voren. Zo ben je er als coureur verzekerd van dat een gridstraf van een ander nooit in jouw nadeel werkt. Als de coureur die 11e gekwalificeerd was óók een gridstraf van 6 plaatsen krijgt, schuift hij op naar plek op naar plek 16. Het is dus niet zo dat als (in het geval van McLaren) Alonso zich beter kwalificeert dan Button en beide een gridstraf van 5 plekken krijgen, Button voor Alonso start.
CRX zegt
@Edge: Helder, thanks.
Het is dus ook geen blijfende straf, maar alleen voor de eerstvolgende race.
roppp zegt
@CRX: nee, hed iz secer cheen bleifende strav
CRX zegt
@roppp: Goed man. Zowaar een fout ontdekt. Je bent helemaal klaar voor je Cito-toets.
roppp zegt
@CRX: tja, in plaats van dat jij denkt ‘weer wat geleerd, dank je wel’ kun je ook gaan zeiken….. Maar ja, van iemand uit groep 2 kun je inderdaad niet verwachten dat ie de Nederlandse taal beheerst.
mrrallycross zegt
@jrk68: maakt McLaren nog niks uit, dit is een test jaar voor ze. Ze hebben daar al lang bedacht dat ze het niet gingen halen met die onderdelen
jrk68 zegt
@mrrallycross:
I know, ik was alleen verbaasd hoe hard ze door hun componenten heen gingen, dat terwijl ze bii lange na nog niet op vol vermogen draaien.
Nu was de wintertest desastreus dus veel verwacht ok de eerste helft van het seizoen niet. Ik had echter gehoopt dat ze de tweede helft zouden kunnen verrassen en dat valt niet mee als ie elke race 10 plekken straf krijgt.
Hupke zegt
@jrk68:
Wie weet valt dat net wel mee, als ze sowieso zeker zijn dat ze niets hebben gaan ze mss wat risico nemen, komen altijd de mooiste zaken uit voort.
trustmeiamanengineer zegt
Kunnen ze wel zeggen, maar als Mercedes met 30 miljoen komt aanzetten laten ze hem echt wel gaan. Bovendien heeft Max nog altijd zelf te zeggen wat ‘ie wil, hij is namelijk geen slaaf en eigendom van redbull, en elk contract kan afgekocht worden.
Maar laat Max nu maar eerst lekker een beetje oefenen in die Torro Rosso, ook al gaat die af en toe stuk. Nog zat jaren de tijd om echt aan de top te komen.
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: In verschillende Duitse media wordt al geroepen dat een eerste bod van Mercedes van 20 miljoen is afgewezen door Red Bull. Bovendien hebben die het geld toch niet nodig, want we hebben het over Red Bull en niet Manor of Lotus.
pomoek zegt
@Edge: Max is duidelijk een talent maar waarom zouden ze? Zit Nico of Lewis op de wip? Nico omdat ie niet wint of Lewis vanwege zijn prinsessen gedrag?
mrrallycross zegt
@pomoek: ik denk dat ze inderdaad een van de twee er volgend jaar uit gooien als ze een goed alternatief hebben. Dat gejank worden ze daar ook vast wel zat.
Lennaert zegt
@mrrallycross: na volgend jaar loopt het contract met nico af. Ik denk niet dat ze lewis snel laten gaan bij mercedes.
roppp zegt
@lennaert: na volgend jaar is best wel een ruim tijdsbestek…….
tweetyv6 zegt
@pomoek: Hamiltons contract loopt aan het einde van dit seizoen af. Hij wil best met 3 jaar verlengen, maar vraagt daar 50 miljoen per jaar voor. Max zouden ze voor significant minder kunnen krijgen. En ja, ik ben ervan overtuigd dat hij ook wereldkampioen kan worden.
jaapiyo zegt
@tweetyv6: Ik snap de teams wat dat betreft ook vaak niet als je kijkt wat ze aan salarissen uitbetalen. Kijk naar Ferrari dat Vettel $50 milli betaalt per jaar; wat zou het team dat na Ferrari het meest bereid zou zijn te betalen neerleggen nadat hij vorig jaar werd afgedroogd door Ricciardo? Misschien Mercedes of McLaren een miljoen of 20? Dan betaal je dus gewoon 30 miljoen per jaar teveel.
Ik zou er als Mercedes never nooit aan beginnen 50 miljoen voor die dramakoning. Hij is wel snel maar dat zijn er meer en laat hem zijn geluk maar beproeven bij andere renstallen en kijken wat daar geboden wordt als er überhaupt wat geboden wordt. Misschien kan ‘ie samen met Alonso een dreamteam vormen bij McLaren ;)
berlinetta zegt
Prima toch? Laat die jongen eerst een beetje rijpen voordat hij met de toppers mee mag doen.
gtwillem zegt
@berlinetta: inderdaad. Met een top auto kun je hooguit aan de verwachtingen voldoen door wereldkampioen te worden.
Ik heb overigens wel diep respect voor Max Verstappen. Niet alleen door zijn prestaties, maar ook hoe volwassen hij is naast de baan. Als ik hem vergelijk met een ander aanstormend Nederlands talent, Memphis Depay, dan is Max veel volwassener, constanter en uitgewogener. En dan te bedenken dat Memphis 4 (!) jaar ouder is. Ik heb zo’n voorgevoel dat Max Een Hele Grote gaat worden. Net zoals je bij Christiano Ronaldo al kon zien op hele jonge leeftijd.
Dutchdriftking zegt
Die Max!
mrrallycross zegt
Vraag mij af wat max zelf wil, als hij twee jaar met een niet competitieve motor rijd zegt hij als hij dat kan gewoon bedankt en tot ziens! Tenminste, dat hoop ik.
agera zegt
Als mercedes nou bij de race op de laatste positie start dan word het een leuke en spannende race, veel inhaalacties van Hamilton en Rosberg!
gtwillem zegt
Max is 17 en rijdt al 3 keer al dan niet virtueel in de punten. Laat hem lekker een of twee jaar voor Toro Rosso rijden. Kan die op zijn 19e naar een midden motor om van zijn 21e 8 jaar achter elkaar wereldkampioen te worden. Waarschijnlijk heeft hij die tussenstap niet eens nodig en zit hij volgend jaar al in de Red Bull.
Lennaert zegt
@gtwillem: dat denk ik ook. Mijnheer de rus bedanken voor de inzet en de jonge ster zijn stoeltje geven.
lowlow zegt
“tzal wel aan de auto liggen” :-) Je kunt niet direct alles willen, hij moet nog veel leren. Wie kwam hier op z’n eerste job binnen en wist al direct alles, zonder één woordje uitleg nodig te hebben ? Steek maar je vinger op. En 17 is écht nog jong dus à l’aise…
MaartenD zegt
alles is te koop dus ook onze Max…als hij zo door blijft rijden rijdt hij volgend jaar of voor Red Bull of voor een andere topteam!
HZW zegt
Hij heeft toch gewoon weer een 6de tijd neergezet bij de eerste vrije training.
560pkferrari zegt
@HZW: Maar met Mercedes op plaats 15 en 16. Dus normaal gesproken plaats 8.
thierryvth zegt
Hoop dat de verstappens niet zo dom zijn om de zelfde houding aan te nemen als in dig artikel want dan is het snel over. Dat is een houding die misschien past bij een meervoudig wereldkampioen die net bij een top team heeft getekend maar niet bij een talent ook als talent een understatement in dit geval.
maferick74 zegt
Max volgend jaar bij ferrari… vettel en max hmm yep doe maar ferrari… pak uw portefuille en leg ff 20 miljoen neer.
mar10us zegt
@maferick74: Raikkonen is dicht bij verlenging, dus Ferrari zal hem niet worden
stfu zegt
“maar zorg er dan in elk geval voor dat je Max een auto geeft waarmee hij met de besten mee kan strijden in plaats van een subtopper”
Haha, omdat ie het goed doet voor een rookie moet ie maar meteen voor de betere stal van Red Bull rijden? Zoooo makkelijk gaat dat ook weer niet he.
VeniVidiVici zegt
16de dat moet morgen in FT3 beter en in Kwali helemaal Max!
Dikke veter met Marko… volgend seizoen Rosberg opzouten en dan Hammi en Max bij Mercedes :-)
individual zegt
Hij Hollanders, Nederland ging ook de wereld beker pakken he. Die verstappen heeft nu 3 wedstrijden gereden en hij is al de beste piloot die er is, iedereen wil hem kopen. Hou toch op. Kijk een naar de punten van sainz. Voetjes op de grond houden he.
desjonnies zegt
@individual:
100% mee eens.
pudi zegt
Oké