Deze week werd de 2021 versie van de Suzuki Hayabusa voorgesteld, de motorfiets die vooral bekend is vanwege zijn topsnelheid.
Gentlemens Agreement topsnelheid motorfietsen
De komst van de eerste Suzuki Hayabusa in 1999, was de aanleiding voor een zelfopgelegde snelheidslimiet door de motorfietsfabrikanten. Het feit dat deze motor zeker 15 km/u sneller was dan de toen al leverbare Honda CBR 1100 XX (290 km/u topsnelheid) opende de ogen van de fabrikanten. Dit kon alleen maar fout aflopen.
Fout in de zin van: daar gaan overheden vast regelgeving voor verzinnen. Niemand wilde dat topsnelheid van motorfietsen op de politieke agenda zou komen. Dus dan maar jezelf een limiet opleggen.
In theorie althans, want natuurlijk werd de Hayabusa niet ‘geknepen’ en kon je er nog steeds de 300 km/u barrière mee slechten. Maar ‘de industrie’ gaf wel een signaal af aan de overheden en er kwam dus geen actie.
De Italianen zouden de Italianen niet zijn als zij er niet op een gegeven moment lak aan hadden. Iets met een zelfgekozen leus van #italiansdoitbetter. MV Agusta had zelfs de moed om erg openlijk het gentlemens agreement te breken door een versie van haar F4 de versienaam R312 mee te geven. Verwijzend naar de vermeende topsnelheid van 312 km/u.
Nu is topsnelheid bij motoren vooral goed voor gesprekken aan de bar. Maar daarom niet minder vermakelijk. We lopen een aantal motoren langs waar de topsnelheid een belangrijke rol speelde.
MV Agusta F4 R312
2007 – 310 km/u
Ja, MV Agusta dus. 183 pk, 115Nm, 192kg en een topsnelheid van 312 km/u, dat vermelde de persinformatie van MV Agusta bij de introductie van de F4 R312 in 2007. Daarmee was het zoals gezegd voor het eerst dat een Europese fabrikant openlijk afstand nam van de gentlemens agreement.
De F4 begon als 750cc en was inmiddels in 2007 tot 999cc vergroot (later naar 1078cc). Wat zeker meehielp deze topsnelheid te bereiken. Maar misschien nog wel belangrijker voor een MV Agusta. Met de R312 lukte het eindelijk om weer eens een knappe kleurstelling te bedenken na alle uitglijders die volgden op de iconische eerste zilver/rode uitvoering. Wat mocht dat kosten in 2007? € 25.699,- om precies te zijn.
Kawasaki H2
2016 – 295 km/u (H2R: 357 km/u)
Natuurlijk wil je het bij de Kawasaki H2 eigenlijk hebben over de R versie. Maar dat is eigenlijk valsspelen, want dat model was niet toegelaten op de weg. De Kawasaki H2 en de H2R zijn beiden voorzien van een motorblok dat gekoppeld is aan een supercharger. De heren van Motoplus voerden destijds een topsnelheid test uit met beide modellen.
De straatversie van 200pk bracht het tot een hele nette 295 km/u maar de H2R (326 pk) zette echt een straffe snelheid neer met een topsnelheid van 357 km/u. Leuk om op te merken is dat tijdens de vermogenstest de H2R een verbruik van 1 liter euro95 op 4,5 km noteerde.
Iets stoerder voor aan de bar. De acceleratiecijfers: 0-200km/u in 6,5s en de 300 km/u grens werd door de H2R na 13,4s doorbroken…
Dit jaar hebben we geen motorbeurs van Utrecht, maar om even een beeld te geven hoe de H2R ooit tijdens een live-demo op de rollenbank in Utrecht klonk, zie onderstaande video.
Honda CBR 1100 XX Blackbird
1996 – 290 km/u
Voordat de Hayabusa alles veranderde, was er al de Blackbird van Honda. Een motor die er ook gewoon nog als een motor uitzag. Ook al wilden de Honda Marketing mensen doen alsof hij overeenkomsten had met een bepaald vliegtuig (u weet wel, de Lockheed SR-71 Blackbird).
De CBR 1100XX had een aantal jaren vrij spel op de Autobahn tot de komt van de Hayabusa. Die vooral in de pers en onder het ‘motorvolk’ er met de titel van snelste motor vandoor ging. Maar de qua verkopen evenaarde de Honda uiteindelijk op zijn minst de Suzuki.
Brough Superior SS100 Pendine
1927 – 180 km/u
En hoe ging dat vroeger dan? De Brough Superior SS100 Pendine heeft lang het snelheidsrecord voor productiemotorfietsen in handen gehad. Brough Superior werd na een test in 1923 door een redacteur van een motortijdschrift ‘de Rolls-Royce’ van motorfietsen genoemd.
Een slogan die ze vervolgens zelf ook zijn gaan gebruiken in hun reclames. Dat was na de test van een SS80. Maar de opvolgende SS100 ging vervolgens dik over de 100 mph heen. Tegenwoordig komen deze modellen nog maar zelden op de markt. Mocht je interesse hebben. Met € 100.000 doe je waarschijnlijk nog steeds geen zaken! Als je het over topsnelheid van motorfietsen hebt, dan was de Brough Superior destijds de te kloppen motor.
Vincent Black Shadow
1949 – 201 km/u
Een van de motoren die uiteindelijk de Brough Superior passeerde en de bakens opnieuw verzette was de Vincent Black Shadow. Eveneens een motor die iets zegt over je financiële slagkracht, mocht je er nu eentje bezitten.
De motor werd van 1948 tot 1955 gebouwd, waarna de Engelse fabriek ook alle motorfiets activiteiten staakte. Een 998cc v-twin wist er een respectabele 55pk uit te persen, wat hem dus een topsnelheid van 125 mph opleverde. Daarmee doorbrak hij als eerste de 200 km/u grens voor productiemotoren.
En ok, om het af te leren. Hieronder nog een Kawasaki H2R die in een dragrace redelijk wat materiaal op 4 wielen achter zich kan houden.
rijnounsdoor zegt
Hoe hard gaan ze eigenlijk met sneeuwkettingen om?
hehe zegt
Weet niet of dat met onderdeel van het herenakkoord was, maar een Ducati Panigale geeft geen snelheid weer boven de 300 km/h.
Volgens mij staat er dan gewoon MAX op het scherm.
Waarschijnlijk een poging om mensen te ontmoedigen te proberen een hogere waarde op de teller te krijgen
anthwan zegt
@hehe: klopt, maar je ziet de toerenteller wel oplopen.
vetnek zegt
@hehe: haha klopt ja, er zijn een aantal die dan ‘max’ of 3 streepjes aangeven.
racerx zegt
Klopt, de Panigale V4 geeft helemaal niks weer boven de 300 maar gaat dan nog even door, standaard loopt deze 310 op GPS met potentie voor meer als je met tandwielen gaat goochelen.
alfapeter zegt
Bij 300 km/h heb je toch geen tijd om naar de teller te kijken.
KEV9 zegt
Loopt op zijn sokken 315km/u en hoe ik dat weet.. mijn zusje heeft er 1 en die gaat in de zomermaanden vaak naar het beloofde land om de gashendel eens tot aan de nok open te trekken.
tvr1974 zegt
@hehe: das niet alleen bij Ducati, maar alle supersport fietsen van 1000cc en meer. 600 en 750 halen dat niet.. bij sommige komt er dan 299 in t scherm en dan lopen de toeren gewoon door. Overigens had je daarvoor al de zzr 1100-1400 met analoge tellers die in je scherm de 300 haalden maar waarschijnlijk in t echt 270-300 waren.. Ach t blijft altijd ff leuk
soes750 zegt
@tvr1974: mijn Suzuki GSX R750 uit 2000 loopt gewoon door op teller. 315+ km/h easy. Hoe groot de afwijking van de teller is, dat is de vraag.
eirmakk zegt
Ach ja, wat maakt het als je 320 gaat inplaats van 299. Overlevingskansen zijn bij allebei even laag denk ik.
tvr1974 zegt
@eirmakk: en precies daaraan moet je niet denken als.je van snelheid houd
okdoei zegt
Die barrel van mij gaat max. 150 km/h en dan heb ik wind mee. Meer dan prima in mijn optiek.
racerx zegt
De meeste supersports lopen harder dan 300. Fast Bikes heeft dat afgelopen jaar eens getest, Aprilia RSV4 gaat 318 op GPS, Panigale V4 310. De nieuwe Fireblade heeft een idioot lange eindoverbrenging om het geluidsniveau een beetje reglementair te houden en gaat ook ruim harder dan 300..
Wat fabrikanten niet meer doen sinds het herenakkoord is km tellers door laten lopen: S1000RR gen 1/2/3 gingen op display tot 299, maar liepen nog wel door. Met een ECU ingreep kon je dat omzeilen trouwens. Panigale V4 geeft niets weer boven de 299, maar loopt ook harder (op beide motoren niet geprobeerd overigens, gekkenwerk op de openbare weg)
Leuk lijstje motoren trouwens, prima leesvoer! De H2R heeft ooit 400 gehaald met Kenan Sofuoglu als berijder trouwens.
https://www.youtube.com/watch?v=j1OWP-YBtsw
alfapeter zegt
Ik heb zo het idee dat het meer durf vraagt om 180 km/h met de Brough te rijden dan 300 met een moderne motor.
lithiumion zegt
@alfapeter: roestvrij stalen ballen!
por100 zegt
Dat geloof ik ook wel. Ik vond de top van 225 op mijn hypermotard 1100 (naked bike met relatief lange voorvork) een stuk ongemakkelijker dan die ene keer topsnelheid op een 1000cc gsx.
JanJansen zegt
“Hard rechtuit is het eerste wat gaat vervelen” (Colin Chapman)
Wordt tijd dat de fabrikanten weer eens een superlichte bochtenridder op de markt brengen. Beetje Moto3 replica maar dan goedgekeurd voor de weg. Hopelijk stapt de jeugd dan ook weer op.
stefan82 zegt
@JanJansen: Een moderne RVF400, ik deel je mening. Goed idee!
por100 zegt
Ja mee eens. Lichtgewicht, dunne sportieve bandjes en pittig gasrespons is ook voor motoren een gouden combinatie.
racerx zegt
Jammer dat Kawasaki hun ZX-25R niet naar Europa verscheept, dat zou echt wat voor je zijn ;-)
giel zegt
Aprilia heeft daar met de RS 660 een mooi antwoord op! :) KTM’s ook wel met de lichtere Dukes.
renskuhh zegt
Ik heb meerdere keren 250 en plus gereden, ik vraag mij af hoe dit op een motor comfortabel kan zijn.
911targa zegt
Vaak koop je een motor ook niet voor het comfort.
thomthamofo zegt
@renskuhh: Ik heb op mijn naked maar 3 keer deze snelheid behaald en dat is niet iets voor typisch woon werk. Er zitten bij mij geen kappen op die de luchtstroom geleiden waardoor mijn lichaam, ongeacht hoe plat op de tank, fungeert als een parachute. Je zit stijf van adrenaline (ik althans want ik ben geen Rossi) op de motor met het gevoel alsof je er af vliegt als je één verkeerde beweging maakt waardoor je nog meer wind vangt.
soes750 zegt
@renskuhh: voor de meeste supersports en sneller is 250 zo bereikt. Dat stelt niet zo veel voor. Mijn ervaring is, dat juist daarboven alles om je heen lijkt te vertragen en er een soort van tunnelvisie ontstaat, maar tot 250 nog prima te doen. Comfortabel zou ik het overigens niet willen noemen. Ik ben met mijn 1 meter 78 niet zo lang, maar je moet toch echt van het formaat Dani Pedrosa zijn wil je met een beetje comfort kunnen zitten op een supersport.
Alfarobert zegt
326PK op 1 achterwieltje. Heeft dat nut? Je gaat te makkelijk wheelies maken.Continue proberen dat juist niet te doen.Lijkt me niet prettig rijden. mijn Hondaatje CB 400N wil niet eens op het achterwiel,haha.Volgend jaar weer belastingvrij.
911targa zegt
Beetje moderne motor heeft een gyroscoop die voorkomt dat de achterkant de voorkant wordt tijdens het rijden.
e38ossie zegt
Ik heb die van mij 1 keer op 270 gehad. Vond het wel goed. Ik weet het nu. Doe het nooit weer.
Jantje_555 zegt
Vraag me af of er meer moto’s +400 gaan, vind enkel het ene Kawasaki filmpje dat was waarheidsgetrouw lijkt
racerx zegt
Niet direct van de fabrikant, maar genoeg Hayabusa’s met turbo conversie die dat halen. Ik las laatst een artikel over een Hayabusa turbo met ruim 800 pk. Dat is echt gekkenwerk…
Dit artikel gaat over een 1000pk variant die ook dik over de 400 is gegaan vanuit stilstand over een afstand van slechts 1 mijl (met ‘slechts’ een 600pk mapping). Als je die wat meer ruimte en vol vermogen geeft…
https://www.visordown.com/news/general/25854mph-big-ccs-1000bhp-road-legal-turbo-hayabusa
kniesoor zegt
Heb met auto’s – waar dat mag en kon – wel eens 250+ gereden. Dan trekt de wereld toch vrij vlotjes aan je voorbij. Moet er niet aan denken zoiets op een motorfiets te doen, lijkt me ronduit verschrikkelijk.
scott zegt
Valt reuze mee. Als je 100 rijdt op je motor val je echt in slaap. 200 is gewoon lekker stevig. En 250 is gewoon spannend.
por100 zegt
Ja idem hier. De beleving op een supersport is goed te doen bij 200+. Niet dat het ongevaarlijk is
piet zegt
“Nu is topsnelheid bij motoren vooral goed voor gesprekken aan de bar. Maar daarom niet minder vermakelijk.”
Is ook goed voor gesprekken in de revalidatieklinieken……
por100 zegt
Nou, bij dergelijke snelheden is er geen sprake meer van revalideren hoor.
airditude zegt
Heb nog maar net m’n eerste motor. Een degelijke 600cc met net geen 100pk. Maar nog het meest genoten van bochtjes pakken op kronkelige dijkjes en achterwegen. En dat hoeft echt niet hard te gaan om lol te hebben. Maar wie weet veranderd dat met meer ervaring ;).
aikon1694 zegt
Meest gevaarlijke aan tijdje 250+ rijden vond in de weg erna waar je maar 100mocht.. en ik reed 120.. Alsof je stilstond. Ben toen maar even afgestapt..
Arno's zegt
Mijn VFR-750F reed in ’86 al 260. Mijn FZR1000 reed in ’87 275. Eerlijk gezegd merkte ik dat verschil niet. Wat maakt die 25 km/u dan nog uit vraag ik me af, de weg ernaar toe wel, hoe meer power hoe beter
GielMK1 zegt
Kawasaki Ninja H2 SX (supercharged) doet begrensd 299km/h gewoon met zijkoffers eraan.
Standaard 2013 Kawasaki ZZR1400 (NinjaZX-14R in USA) doet zonder tuning met alleen ander achtertandwiel onbegrensd 334 km/h.