We hadden niet verwacht dat de topsnelheid van de Alpine A110R zó hoog zou zijn.
Het is een auto waar we heel erg reikhalzend naar uitkijken. De Alpine A110R. Dat is het nieuwe topmodel van de Alpine A110-reeks. Het zal een uitgeklede versie worden met serieuze hardware aan boord om nog sneller te zijn. We kunnen niet wachten om de rijtest te mogen doen.
Daarbij verwachten we natuurlijk een hoop van de Alpine. Een excellente wegligging, verfijnd stuurgedrag, veel grip, snelle rondetijden op het circuit en veel beleving. Wat we gek genoeg niet hadden verwacht, is een enorme topsnelheid. Ondanks het toegenomen vermogen, zijn dit soort auto’s in rechte lijn nooit enorm snel.
Topsnelheid Alpine A110R
Dat komt meestal door de heftige aerodynamica. Dat is de reden waarom een 911 GT3 RS qua topsnelheid vaak langzamer is dan de GT3 waarvan deze is afgeleid. Maar Alpine stuurde dit filmpje via Facebook de wereld in. Het is uiteraard een teaser voor de A110R. Wat ons verbaasde is de enorm hoge snelheid van de Alpine A110R.
Volgens Alpine loopt het apparaat namelijk 285 km/u. 285! Dat is echt heel erg snel voor zo’n kleine sportwagen met spoilers, splitters en andere toevoegingen die niet bedacht zijn met een minimale Cw-waarde in het achterhoofd. Deze enorme stijging komt – met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid – door de langere overbrengingen van de Getrag-transmissie.
Nog twee nachtjes wachten
Op dit moment zijn er drie smaakjes van de Alpine A110. De reguliere versie loopt 250 km/u. Dan is er de Alpine A110GT en de A110S, beide met 300 pk. Volgens Alpine halen die beide een topsnelhied van 260 km/u. De A110 R gaat dan 25 km/u sneller, een ongelooflijk groot verschil. Sterker nog, de topsnelheid van de Alpine A110R is hoger dan die van de Alpina D5 S Bi-Turbo! Die stopt namelijk bij 283 km/u. Zo’n Alpine en Alpina zijn samen misschien de ultieme invulling voor de ultieme ’two car garage’.
Wellicht niet geheel ontoevallig is het precies even snel als een Porsche 718 Cayman S, die 350 pk uit zijn viercilinder peutert. Dat is echter niet de meest directe concurrent voor de Alpine A110R. Qua beleving, intensiteit en circuit-waardigheid staan de GT4 of GT4 RS meer in lijn met de Alpine. Of de Exige, die Lotus niet meer maakt helaas.
We hoeven overigens niet heel erg lang meer te wachten op de nieuwe A110R, deze staat namelijk gepland voor 4 oktober, overmorgen dus. Je kunt de auto zien tijdens de GP van Suzuka volgende week en daarna op de Salon van Parijs.
Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!
Dutchdriftking zegt
Misschien wil @alpina007 even delen wat echt de topsnelheid van de D5s is.
alpina007 zegt
294 op de gps in standaardtrim en 317 na een goeie stage 1 😄😄
alloallo zegt
Gisteren heb ik motoworld in München bezocht en uitgebreid de a110 bekeken. Mooie auto en verbazingwekkend hoe weinig verkocht. Helaas zijn2e handsexemplaren kostbaar
rogers zegt
Tja inderdaad een auto die iedereen wil hebben maar (bijna) niemand die hem koopt…
willeme zegt
@alloallo en @rogers
De A110 is stiekem best populair. Bijna net zo populair in Europa als de Alfa Giulia en populairder dan de Jaguar XE en XF bij elkaar ;-). Dat er weinig occasions zijn, kan ook impliceren dat de eigenaren er heel graag in blijven rijden. Als je ze eenmaal in bezit hebt, valle de kosten mee natuurlijk. Ze verbruiken niet veel, onderhoud is niet prijzig, gewicht is laag (dus lage MRB en verzekering) en vanwege de schaarste valt de afschrijving dus ook reuze mee.
Maar ze worden wel degelijk verkocht en stiekem best nog wel goed ook. In 2021 werden er bijna 2.500 verkocht in Europa. Het topjaar is 2019, met meer dan 4.300 stuks (bron: carsalesbase)
pivavar zegt
Een appel is ronder dan een peer.
sportabgasanlage zegt
En ze hebben beide een klokhuis, pitten, een steel, een schil en vruchtvlees. Prima te vergelijken dus.
motorhead zegt
De ‘normale’ is begrensd. Heb ‘t eigenlijk nooit ergens gelezen, maar heb wel een keer in een gps log gezien dat het versnellen bij 252 km/h echt ‘afgekapt’ wordt.
Verder niet zo heel belangrijk, de topsnelheid van zo’n ding. Gave is juist dat je zo veel fun kan hebben Zonder hele hoge snelheden.
willeme zegt
@motorhead:
Ik heb het even uitgezocht. Het ligt kennelijk aan de transmissie. De Getrag-bak gaat maar tot 260 km/u. Dan loopt deze ‘de bak uit’, de toerenteller in. Ze hebben wellicht de eindreductie aangepast of een of twee versnellingen langer gemaakt.
motorhead zegt
Kijk, weer wat wijzer. Thnx. Klinkt aannemelijk, zal het eens narekenen. In ieder geval fijn dan dat het geen keiharde toerenbegrenzer is 🙂
rogerzz zegt
Krijg je net zoveel witte rook als Ocon en Alonso vandaag als je harder dan 250km/u gaat met die platgeslagen Twingo? 😉
scrmeagle zegt
D5 is een diesel de B5 gaat sneller dan 322km/h