Dit bijzondere ding doet wellicht niet heel veel belletjes rinkelen, maar hij staat te koop.
Deze zeldzame (284 stuks) auto begon zijn leven als studiemodel van het intussen failliete De Tomaso, onder de naam Biguà. Dit model zou het noodlijdende Italiaanse merk er weer bovenop moeten helpen, maar toen dat plan dreigde te mislukken hapte de Amerikaan Bruce Qvale toe. Hij besloot het model te verkopen als de Mangusta, een auto die van 2000 tot en met 2002 is gebouwd.
De Mangusta’s basis wordt gevormd door een stalen chassis, dat een steentje bijdroeg aan de (voor een cabrio) hoge torsiestijfheid. Het kloppend hart betreft een 4,6-liter V8 uit de toenmalige Mustang Cobra. Dit blok levert 320 pk en blaast het bijzondere karretje in minder dan 6 seconden naar de 100 km/u. Bij 257 km/u is de koek op, maar veel harder zul je er op de openbare weg toch niet mee rijden.
Naast het hate-it-or-love-it uiterlijk heeft de Mangusta nog een aardige bijzonderheid, namelijk de kapconstructie. Deze maakt het mogelijk om er zowel een cabrio als een targa van te maken, zodat je onder alle weersomstandigheden de perfecte sportwagen onder je bips hebt. Al dit moois kocht je destijds voor een Nederlandse nieuwprijs van ongeveer 270.000 gulden, wat een hoop geld was en is voor deze relatief onbekende auto.
Het exemplaar dat te koop staat is uitgevoerd in groen metallic en is voorzien van een handbak met vijf versnellingen. Buiten deze tranmissie kon de klant destijds ook kiezen voor een viertraps automaat. Origineel werd het ding in Duitsland gekocht en sindsdien zijn er slechts 26.000 kilometers op de teller gezet. Bovendien heeft de eigenaar zijn kindje altijd vertroeteld, dus deze Mangusta verkeert in uitstekende staat. De prijs? Voor het luttele bedrag van € 33.900 mag je ‘em meenemen, de advertentie vind je HIER.
Ben je trouwens benieuwd hoe zo’n ding er in het geel uitziet? We kwamen enige tijd terug onderstaand exemplaar tegen in het wild.
sydney zegt
Er staat me iets bij dat toentertijd Autovisie een tijdje met een gele heeft gereden.Of was het gewoon een test met uitgebreide reportage?
Bwlian zegt
@sydney: Herinner me het ook!
lincoln zegt
die 281HO is niet het enige stukje Mustang zo te zien ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Klokken, stuur, lichtschakelaar en handgrepen zo op het oog ook inderdaad. Wel een goed blok.
lincoln zegt
@E34M5Touring:
yep .. heerlijk soepel en koppelrijk ..
vooral die standaard dingen uit de Crown Vic / Grand Marquis ..
lekker laag in peekaa en toeren ..
heerlijk smeuig en net zo “zuinig” als een Volvo 5-pitter ..
olie was na 5000 km altijd nog zo transparant als honing ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Ja in Police interceptor trim toch 250pk. Maar die draaien forever. Veel kleinere korpsen rijden jaren met die auto’s. Goed te onderhouden, degelijk en krachtig. De 5.0l uit de Foxbody generatie was ook altijd geliefd bij de politie.
danmar zegt
Een te dure Fiat Coupé met capsones.
eklasse zegt
Het grote nadeel van dit soort excentrieke gebakjes is dat je ondanks een mooie motor en leuke techniek, altijd zit aan te kijken tegen een dashboard dat niet zo misstaan in een gemiddelde Ford Ka.
jrk68 zegt
@eklasse:
Lekker belangrijk, je rijdt in elk geval geen 13 in een dozijn leaseslet….
eklasse zegt
@jrk68: met dat laatste ben ik het zonder meer eens. Met het eerste niet. Ik vind het uitzicht wel belangrijk. Als ze nou paar mooie schakelaartjes hadden gebruikt ipv 13 in een dozijn boodschappen karretjes frutsels….
camber24 zegt
@autoblogger: gallery werkt minder lekker in iOS 8. Swipen naar de volgende foto werkt niet. Scherm ‘schokt’. Na 1 x tikken (na iedere foto) lukt het af en toe. Reboot gedaan. Helpt niet.
lincoln zegt
@camber24: je aaifoontje eens in de vatwasser pleuren joh .. viezerik ..
stephanotis zegt
@lincoln: beter ff in magnetron ;)
Jochempie zegt
@camber24: Wist je dat iOS 8 je iPhone waterdicht maakt tot 1 meter diepte? Onwijs handig!
raym zegt
@camber24: ach wat erg heeft je elstar telefoon een beurze plek.
roppp zegt
@camber24: wees verstandig, koop geen appel!
autoblogger zegt
@camber24: check, we komen zsm met een update!
camber24 zegt
@autoblogger: top, dank je wel.
ettie zegt
Die galleries werken voor geen meter in iOS 8 bij mij
sydney zegt
@ettie: Hier geen last van (iPad2/5S)
Jochempie zegt
@sydney: Hier ook geen last op mijn fantastische Technology Happy Life (serieus.)
mout zegt
@Jochempie: Ah, staat het daarvoor! Ik heb er eentje in bestelling.
stationcar zegt
Ja verrek, die auto was ik finaal vergeten! Maar mooi wel dat ik destijds de folder ervan had!!
moveyourmind zegt
Beetje vreemd apparaat, wel enorm mooi leer waar het Italiaanse vakmanschap vanaf straalt. Maar tegelijkertijd enorm goedkope schakelaars en klokken en velgen. En die accu zo zichtbaar achter het luchtrooster is helemaal een misser. En toch is het waarschijnlijk een fantastisch ding om mee te rijden. De specs zijn iig meer dan goed.
reactief zegt
Tof ding!
Zag er afgelopen woensdag eentje in Goes rijden.
Mogelijk deze? (Link naar verkoper werkt niet) Want die had dezelfde kleur, en vaak zie je ze niet…
jpoers zegt
@reactief: in kruiningen heeft ook lange tijd zo’n auto rond gereden. In dezelfde kleurstelling als de te koop aangeboden.
bibendum zegt
1e leven/studiemodel van De Tomasso
2e leven door Qvale
en het 3e leven moet dan ook maar even vermeld worden voor de volledigheid van het artikel (en ik heb er wel eens in gezeten in UK)
http://www.autoweek.nl/nieuws/21220/vrimibolide-mg-xpower-sv
Esprit_de_Flandre zegt
@bibendum: Leuk. Had ik wel al eens gehoord, maar was dat al lang vergeten…
mout zegt
Ik herinner me wel de naam, het verhaal en de introductie. Maar het plaatje erbij had ik verdrongen…
MaartenD zegt
Ik was toentertijd nog in de fabriek van De Tomaso toen ze deze auto in de vervallen fabriek in modena lieten zien..was niet onder de indruk van het design…dan vond ik de vele guara’s die er stonden een stuk mooier..maar de originele mangusta en de pantera waren natuurlijk de echte pareltjes van dit Argentijns/Italiaans merk..