Dat is aardig wat vermogen uit een omgekatte Q5.
In de tweede helft van 2013 komt Porsche met de langverwachte kleinere Cayenne, die lange tijd als Cajun door het leven ging, maar uiteindelijk Macan gaat heten. Maar wat voor lekkers wordt er in Leipzig onder de motorkap gestopt?
Dat is wel een goede vraag: ik kan me voorstellen dat de V8-blokken van de Cayenne wat te zwaar zijn, en de (3,6 liter) V6-instapper uit de SUV niet dynamisch genoeg. Bovendien leven we in een tijd van downsizing, dus de motorinhoud en het aantal cilinders moeten omlaag, en het vermogen moet door drukvulling opgekrikt worden.
De topper zal (zoals bij elke Porsche behalve de Boxster en Cayman) dan ook een Turbo-badge hebben. Volgens Autocar zal de motor een twin-turbo 3.0 V6 zijn die er maximaal 375 pk en maar liefst 540 Nm uitperst. Met de befaamde dynamiek die Porsche ook ’tot op zekere hoogte in hun zware/hoge/grote modellen weet te handhaven moet dit vast een feestje worden om in te rijden.
Maak je borst maar nat, X3 en Evoque.
The360box zegt
Kan me goed voorstellen dat ze voor een V6 kiezen in deze kleine Cayenne maar wat zal de prijs wezen. Leuk voor de huppeltutjes maar ik zie echt niet in wat dit ding toevoegt.
9114life zegt
@The360box: zal zelfde toevoegen als Q3 en X3, niet veel maar er rijden er toch wel een pak van rond.
hjetten zegt
@9114life: Je bedoeld de Q5 en X3. Q3 is door een auto die Audi in een heel nieuw zelfverzonnen segment heeft geplaatst. De lelijkste RR ooit, Evoque, zit in dezelfde groep als de X3 en Q5.
mashell zegt
@hjetten: Audi meent dat ze een nieuw segment verzonnen hebben maar dat segment wordt natuurlijk al jaren gedomineerd door de Kia Sportage en VW Tiguan. Alleen Audi laat haar klant een premium betalen.
agera zegt
SUV nummer 65 kan er ook bij hoor :P Hebben ze bij VAG niet in de gaten dat ze meer onderling aan het concurreren zijn ipv met andere merken?
kaasboerin zegt
@agera: Porsche is geen VAG.
agera zegt
@kaasboerin: Onderstel van deze Porsche komt toch van VAG.
wantthegreen zegt
Zal wel aan mij liggen, maar hij doet me meer aan de Q3 dan aan de Q5 denken…
porschegt2rs zegt
@wantthegreen: nu je het zegt, Een Q3 met 375 pk is niet verkeerd:D
james125 zegt
Als ze het goed willen doen, hangen ze er een boxer in. Dan heb je gelijk de kopers die geloven in de ‘echte’ Porsche. Met een andere motor heeft hij nog minder porsche-gen, aangezien jet al een Audi is!
Yeelen zegt
Ik denk eerder aan de bekende 3.0 TFSI die ook in verschillende Audi’s ligt, bespaart weer wat ontwikkelinskosten.
porschegt2rs zegt
Wat vinden jullie van een Macan met het 2.5 5-in-line met 400pk? 400pk moet makkelijk kunnen toch? Aangezien het tuners zoals MTM etc ook gelukt is, het is ook nog zuinig(:
porschegt2rs zegt
@porschegt2rs: correctie; de 2.5 5-in-line uit de TT-RS en RS3
crackdavid zegt
@porschegt2rs: Hahaha, een 2.5 TFSI met 400 pk is echt niet zuinig hoor.
HZW zegt
De 5 cilinder 2.5TFSI motor blijft voorlopig exclusief voor Audi.
Daar in tegen werkt Audi aan de opvolger van de 3.0TFSI V6 supercharged motor.
Deze op de 4.0TFSI V8 motor gebaseerde V6 met boven liggende turbo(s) wordt een vermogen range toebedeeld van 300 tot 450 pk.
mrbones zegt
Doe mij maar een evoque
norge zegt
Welke Koreaan zal deze Makan op gaan lijken
oxymoron zegt
@norge: Wen er nou vast aan; het heet in de uitspraak Matjan. Zelfde principe als de Poolse voormalige F1 coureur Kubica = Kubitsa.
Carreza zegt
Tenzij Porsche me verrast, zou ik toch voor de Evoque gaan!
zdev zegt
Als een 911 een geplette kever is.
Dan wordt dit dus een opgepompte kever?
kaasboerin zegt
@zdev: LOL! gruwelijk.
Sorcerer zegt
Ik vind 375 pk eigenlijk helemaal niet zo veel voor een Porsche… tenminste als topmotorisering… ook al is het een kleine Cayenne.
Zo blijft de Cayenne Turbo S alsnog een stuk sneller qua pk-gewichtsverhouding.
sir_smokalot zegt
Je kent Porsche toch? Die komen op termijn gewoon met een Macan Turbo S waardoor alles weer netjes in verhouding is.
Sorcerer zegt
@sir_smokalot: Laten we het hopen. Ik vrees dat het toch nog gaat tegenvallen jammergenoeg, wellicht wegens ruimtegebrek…
spylegion zegt
Lijkt me aannemelijk dat Porsche voor dit model ook de in ontwikkeling zijnde 4cil boxer (met en zonder turbo(‘s)) zal gaan inzetten.
agera zegt
In deze klasse is de nieuwe Hyundai 2013 Sante Fe het mooiste
Justawheelchairguy zegt
@agera: Ja want dat wordt ook echt een concurrent van de Macan..
agera zegt
@kp92: Is het ook niet, maar voor een mindere prijs een leukere auto de Hyundai Sante Fe en misschien belangrijker nog meer auto voor die prijs. De Q5 is lelijk de X3 is lelijk de Evoque is lelijk dus blijft er niet veel over.
cosmo110s zegt
@agera: Ik vind een Evoque echt niet lelijk hoor… Dat jij dat niet vind betekend nog niet meteen dat het zo is…
En sjongejonge, die Santa Fe vind ik nu eens ECHT een lelijke auto!
agera zegt
@cosmo110s: 38490,- is de vanafprijs van een Hyundai Santa Fe, de allerkleinste Audi Q3 heeft een vanafprijs van 38200,-
De oude Santa Fe was een vrij onopvallende auto, maar de nieuwe Sante Fe is naar mijn mening toch behoorlijk verbeterd en mooi geworden. Zowieso doen de Koreanen het zeer goede de laatste tijd, ik kan dat alleen maar toejuichen.
Tuurlijk mag jij de Evoque een mooie auto vinden, smaken verschillen en gelukkig maar, alleen heb ik niks met het merk Land Rover.
mashell zegt
@agera: de GLK en XC60 zijn niet lelijk?
agera zegt
@mashell: Owja klopt die heb je ook nog vergeten. De Volvo is een fraaie auto en de GLK is ook best aardige auto. Veel mooier dan een X3 of Q5.
agera zegt
@agera: het moet zijn een aardige auto.
tuning zegt
Opzich nog best veel pk’s voor een compacte 6 cilinder, ben benieuwd of hij last van turbolag gaat krijgen..
meneersander zegt
Denk toch vooral een tegenhanger van de Evogeu. De X3 zie ik zo goed als nooit, dus die zal wss alleen door downsisende X5erz gekocht worden.
vale46 zegt
Lekkere motor voor een Q5. Als ze de wegligging goed voor elkaar krijgen kan het wel een topbak worden ^^