Een rondje lopen is straks nog sneller gedaan.
Het lijkt geen extreem spectaculaire editie te worden van de Autosalon van Genève in maart dit jaar. Nu het event langzaam maar zeker dichterbij komt, laten ook steeds meer merken weten of ze wel of niet komen. Voorlopig neemt het lijstje met afwezige merken alleen maar toe.
Zo maakte Lamborghini eerder deze week bekend niet aanwezig te zijn op de Zwitserse autobeurs. Vandaag is via automobilwoche bekend geworden dat ook Opel, Peugeot, Citroën en Ford verstek laten gaan. Daarmee valt een flink gat, want deze merken hebben een grote line-up aan modellen.
Een echte verrassing is het niet. In 2019 was Opel ook al afwezig, net als Ford. Andere belangrijke afwezigen vorig jaar waren Jaguar en Land Rover. Volvo is al jaren niet aanwezig op de meeste autobeurzen. Het Zweedse automerk geeft de voorkeur aan eigen evenementen. Daarnaast zijn kostenbesparingen een belangrijke reden van merken om weg te blijven. Polestar was er overigens vorig jaar wél bij.
De komende weken horen we ongetwijfeld van meer merken of ze wel of niet acte de presence geven op de Autosalon van Genève. Het autofeestje in Zwitserland is dit jaar van 5 tot en met 15 maart.
donjunior zegt
Niet gek toch.. we hebben nu nog het salon in België.. in Maart zijn er niet ineens een sloot aan nieuwe modellen bij lijkt me. Dus ik snap de fabrikanten wel.
willeme zegt
@donjunior: Traditioneel is de Salon van Genève juist een enorme belangrijke beurs met zeer veel primeurs.
Vanwege Zwitserland is het redelijk neutraal. Het evenement wordt niet gedomineerd door Duitse (IAA), Amerikaanse (Detroit) of Franse (Parijs) merken. Maar was juist een belangrijke tijdstip voor onthullingen. De auto’s die in het nieuwe productiejaar na de zomerstop in Augustus gebouwd gaan worden, beleven in Genève hun debuut.
Dat er zoveel merken afzeggen voor Genève is zeer opmerkelijk en eigenlijk het failliet van ‘beurs’. Waarschijnlijk dat het alleen mogelijk is met een verkoopmodel, zoals in Brussel. Anders betalen de merken miljoenen voor een stand en bezoekers tientallen euros om in de rij te mogen staan bij een Skoda Octavia. Moet je niet willen.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Exact dit dus. Natuurlijk is in de huidige digitale tijd echt geen beurs meer nodig om je nieuwe modellen bekend te maken bij de pers en de kopers, maar het is toch wel erg jammer.
dwfc zegt
@willeme: Je wordt een daggetje ouder Willeme, net zoals ik. De wereld is in een transitieperiode. Beleven is de nieuwe uitdrukking. Buiten enkele oudere en jongeren excentrieken op deze blog en andere websites, is de nieuwe generatie minder begaan met ‘voertuigen’ op 4 wielen.
Blijkt ook reeds uit de gemiddelde leeftijd van de bezoekers van dit autosalon, die gaat steeds omhoog! Alhoewel het bezoekersaantal redelijk goed stabiel blijft in Brussel.
Brussel is idd. een koopsalon waar in het jonge verleden steeds auto’s aan heel voordelige condities werden verkocht , condities die je de rest van het salonjaar niet aangeboden kreeg.
Binnen 10 jaar is het misschien nog maar de helft van de paleizen actief in Brussel, als we allen met stofzuigers ( moeten ) bollen :-)
hotze zegt
@willeme: voor een Skoda naar Zwitserland, dat is inderdaad knettergek ? Wel spijtig dat Lamborghini afwezig is, die hoort op zo’n beurs zeker thuis.
rutgerg zegt
@donjunior: haha is dit sarcastisch of niet? In Brussel zijn het de lokale importeurs natuurlijk. Daar maken de fabrikanten zelf hun handen niet aan vuil. Echte wereldprimeurs zullen eerder moeten wachten tot Geneve dan dat ze in Brussel worden gedaan.
coupedriver zegt
@donjunior: idd in Brussel staan ze gewoon allemaal. In het echt is toch nog iets anders dan een paar filmpjes online te bekijken.
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Scheelt wel voor de Duitse merken, daar alle andere merken weg blijven hoeven hun geen eigen hal meer te huren. Ze zijn gewoon de enige!
johnwaters zegt
Jaguar, Land-Rover en Volvo zijn Indische en Chinese merken.
mashell zegt
@johnwaters: tuurlijk en Sinterklaas is een spanjaard.
johnwaters zegt
@mashell: ik dacht dat jij iets van auto’s af wist. Wat een teleurstelling.
Loek zegt
@johnwaters: wie doet de R&D van Volvo dan? Waar worden Volvo’s (en dan niet de odd one out XC60 pakken, maar de V40, S60, V60, XC40, XC90, S90 en V90) gebouwd? Wie is de CEO van Volvo en waar komt hij vandaan?
Ja, Volvo is deel van Geely maar het idee is juist dat het merk zo Zweeds mogelijk blijft. Dit alles geldt ook voor JLR. Dit niet weten/als irrelevant beschouwen en dan anderen beschuldigen van niks van auto’s afweten, dat vind ik raar.
johnwaters zegt
@720s: Weet jij dan niet wie de CEO van Volvo is? Jij als fanboy. Volvo bestaat nog dankzij de gratie van de Chinezen. Zelfs Ford heeft bedankt voor die eer.
Loek zegt
@johnwaters: tuurlijk zegt Ford dat. Want ja, Geely heeft grof geld betaald voor de overname. Net als dat ze veel geld in het huidige Volvo steken om het merk levende te houden en te laten presteren. Geely bemoeit zich met het geld van Volvo. Geely bemoeit zich vrijwel niet met hoe de auto’s gebouwd ontworpen en ontwikkeld worden. Als je Volvo Chinees vindt dan zit het tussen je oren. Het berust in ieder geval niet op feiten.
Dat je deze kennis als fanboygedrag beschouwt moet je lekker doen. Ik ben inderdaad fan van het feit dat Volvo hun hele hebben en houwen in China had kunnen neerzetten, maar dat gewoon niet doen. Dat mensen die zich niet inlezen vervolgens overal blaten dat Volvo’s volledig Chinees zijn is daar een keerzijde van.
johnwaters zegt
@720s: als Volvo Zweeds is omdat de CEO een Zweed is, dan is Tesla Zuid Afrikaans/ Canadees, maar zeker niet Amerikaans.
karhengst zegt
@johnwaters: ik wil best serieus op je berichten ingaan maar volgens mij ben je dronken.
haio zegt
@karhengst: hahaha sterk
johnwaters zegt
@karhengst: Vertel jij mij als nuchter mens eens welke nationaliteit Elon Musk heeft.
tagooo zegt
@johnwaters: Indische…? Zoals uit Indonesië?
johnwaters zegt
@tagooo: neen, dan zou het Indonesisch zijn. Indisch is Indiaas.
haio zegt
@johnwaters: Echter, ‘vroeger’
noemden we Indonesië Nederlands Indië. En het bijvoeglijk naamwoord dat daarbij hoord is Indisch. In al die Indische restaurants in Nederland zul je echt geen Indiaas eten ;)
rikv99 zegt
Heel erg jammer. Juist de primeurs die Genève vaak brengt zijn heel mooi. Ook heeft een presentatie op een beurs (met doek erover) een veel spannender gevoel als een auto via Instagram uitbrengen.
lekkerlinksrijden zegt
Auto beurzen zijn ten dode opgeschreven, zal met het jaar minder worden.
PunicaOase zegt
Oud/failliet concept.. vroeger ging ik naar Genève en de IAA.. beide boeien me niet erg meer.. toch al 10-tallen filmpjes en foto’s op internet gezien in tegenstelling tot vroeger waar je alleen een paar kleine plaatjes in een autoblaadje had en je dus echt wel moest gaan kijken..
kniesoor zegt
Een goeie indicatie van hoe de interesse in het fenomeen ‘autobeurs’ wegebt als zelfs op (wat ooit) de grootste en belangrijkste autoshow (was) niet alle grote merken meer een stand hebben. Toch vinnik de teloorgang jammer, het grote voordeel van zo’n beurs is (of moeten we inmiddels zeggen :was), dat je op een beperkt vloeroppervlak alle auto’s, die je interessant vindt, bij elkaar hebt. Dat is een stuk efficiënter rondsnuffelen dan dat je alle dealers/evenementen af moet struinen.
gwnbmw zegt
@amghans: gisteren toevallig een middagje bij dealers aan t struinen geweest, dat is tegenwoordig geen probleem meer. Ford, jaguar/landrover, mercedes, bmw, alfa romeo en de vag dealer zitten allemaal op hetzelfde industrie terrein, en 10 minuten verderop nog een verzameling van opel, peugeot, hyundai en consorten.
mashell zegt
@amghans: op een autoshow bekijk je juist de auto’s buiten jouw budget en de concept cars. De normale wagens die je overweegt te kopen bekijk je juist beter bij de dealer.
tttijn zegt
Nog 10 jaar mag je bij elk merk je nieuwe auto bij een parkeerplaats ophalen.
mashell zegt
@tttijn: komt die wagen dan niet autonoom naar je toegereden?
rutgerg zegt
M’n jaarlijkse feestje Geneve! Ga al jaren samen met m’n vader, ieder jaar vliegen we er sochtends heen. Bezoeken we heerlijk de beurs. Savonds lekker eten en een biertje pakken in een schitterende omgeving. Lekker overnachten en de volgende dag weer terug! Heerlijk. Zou eeuwig zonde zijn als dit verdwijnt!!
tjorque zegt
Dikke 508! Zo zie je ze in het echt jammer genoeg nooit…
alper zegt
Gelukkig hebben we Autosalon Brussel. Afgelopen maandag geweest en vrijwel alle merken waren aanwezig. Ook motoren trouwens. Gezellige sfeer. Niet te groot en niet te klein. Leuk voor een dagje uit.
ozzytrk zegt
Ben zelf een keer naar IAA Frankfurt geweest. Denk in t jaar 2011. W a t een dikke beurs was dat
991abc zegt
Alleen jammer van Lamborghini en Land Rover. Maar dat Opel, Ford en Volvo afwezig zijn zal een autoliefhebber weinig uitmaken. De topmerken zoals Porsche, Audi, Aston Martin, Ferrari zijn er allemaal!