Naar aanleiding van #dieselgate treft het VAG-concern steeds meer maatregelen. Vandaag zouden een aantal medewerkers op non-actief zijn gezet.
Waar we een week geleden nog schreven dat het hele TDI-verhaal nog maar het topje van de ijsberg zou zijn blijkt dat nu wel. In een week tijd is er ontzettend veel gebeurd en de gevolgen zijn groot. Opnieuw is er stront aan de knikker binnen het VW concern want een aantal topmannen zijn geschorst, zo schrijft Reuters op basis van bronnen die dichtbij het schandaal staan. Over de namen is nog niks officieels bekend maar vermoedelijk gaat het om Hatz, Hackenberg en Heinz-Jakob Neußer, of zelfs nog meer medewerkers. Vanuit het concern zelf is er nog geen statement de deur uitgegaan.
De komende tijd zullen we meer te weten komen in hoeverre de andere VAG-merken betrokken zijn bij het schandaal en wat de gevolgen hiervan zijn. Uiteraard houden we je op de hoogte van het laatste nieuws omtrent dit topic.
UPDATE: Inmiddels is het Duitse Openbare Ministerie een onderzoek gestart naar ex-VW-topman Winterkorn i.v.m. mogelijke fraude rondom dieselgate. De Duitse justitie wil dan onderzoeken of sprake is van fraude onder de leiding van Winterkorn, omdat Volkswagen met gebruik van de gemanipuleerde tests auto’s heeft verkocht.
Op de hoogte blijven van alle ins en outs met betrekking tot Dieselgate? Klik HIER.
lexusfan zegt
Koop maar een lexus dan weet je dat je goed zit :p
kevin82 zegt
@lexusfan: alleen jammer dat ze er niet uitzien ;-) ik weet het over smaak val niet te twisten :)
mout zegt
@kevin82: Ja, want VW koop je om het uiterlijk.
(tenminste, als een schoenendoos het maximale is wat je aan design kan hebben)
kevin82 zegt
@mout: daarom zie je ook zoveel vw’s op de weg omdat Lexus zulke mooie auto’s maakt….
406_v6 zegt
@kevin82: meer omdat de berijders van een vag blijkbaar wat minder goed functionerende grijze cellen hebben. Dat blijkt al uit het feit dat de gemiddelde vag rijder domweg vergeet de optie “richtingaanwijzer” aan te vinken op het bestelformulier. ?
trustmeiamanengineer zegt
@lexusfan: Als er nou een merk is wat oneindig veel meer uitstoot in werkelijkheid dan tijdens de tests is het wel de Hybride meuk van Toyota/Lexus. Maargoed, qua NOx zitten ze misschien wel goed, omdat ze alleen maar benzine motoren gebruiken.
redbeams zegt
@trustmeiamanengineer: Wow en jij bent de enige die dit weet?
Je had wel rijk kunnen zijn maar ja verkeerde beslissingen zijn er ook bij vag ;)
yvo249 zegt
@lexusfan: Jij snapt ‘m!
jazzzo28 zegt
@lexusfan: Of Infiniti of Cadillac.. jammer dat onze roverheid daar een stokje voor steekt.
sanderm3 zegt
@jazzzo28: mooie jong gebruikte Infinty zeg ik geen nee tegen, alles erop en dr aan plus oerdegelijk.
griffendahl zegt
@lexusfan: Inderdaad want Toyota is vrij van alle schandalen…
stfu zegt
@lexusfan: Je bedoelt dat je beter een Tesla kunt kopen. Die hoeven niet te sjoemelen ;)
xiran zegt
@stfu: sjoemelen met range
clarkson zegt
Geschorst ja. Wat als dit verhaal een beetje overgewaait is dan hebben ze ze weer nodig om betere software te ontwikkelen om hun uitstoot te manipuleren.
mashell zegt
@clarkson: topmannen weten niets van software. Dat is iets magisch en onbegrijpelijks voor hen.
schuimbekje3 zegt
@mashell: maakt niet uit. Bosch gaat niet zomaar software maken die alleen maar tot doel heeft fraude te plegen. Dat zij nu al een paper trail bevestigen waarin zij zichzelf schoon wassen geeft al aan dat dit niet van een tech die motorblokken trouwt met het chassis maar van hoog boven in de boom. Kan ook niet anders. VW top wilde autos verkopen in California en daarvoor moeten ze aan bepaalde waarden voldoen. Waarschijnlijk dachten ze dat ze erna mee weg kwamen omdat diesels en hybrides (en autos van voor 1975 en motoren) niet voor een smog test hoeven te komen… Anyway. Software in bezit hebben en nog erger, maken, ten behoeve van fraude is sinds de duitse computer criminaliteitswet een hoge misdaad…
Dus pak VW en Bosch ook.
mashell zegt
@schuimbekje3: juist omdat Bosch dit claimt lijkt het er steeds meer op dat er een testsoftware gebouwd is met die feature erin en dat die op 1 of andere manier in productie is geraakt. Ik denk nog steeds dat de groep mensen die er vanaf wisten erg klein is (hoogstens 10 man) en daar geen hoge managers bij zaten.
grrrrommmmm zegt
@clarkson: yep, medewerkers slaan is veel erger…. ;)
coenijn zegt
@grrrrommmmm: appels en peren
trustmeiamanengineer zegt
Tja, nu maar hopen dat ze inderdaad ook de echte schuldigen aanpakken, hoewel dat natuurlijk lastig is en waarschijnlijk ook oneerlijk naar de betreffende beste man of vrouw. Ik kan me voorstellen dat een aantal engineers die software ‘bedacht’ hebben, maar dat is natuurlijk niet erg. Hoort gewoon bij innoveren en alle mogelijkheden opzoeken. Er had natuurlijk alleen van hoger hand ingegrepen moeten worden om dit niet op de markt te brengen. Of misschien is het zelfs in opdracht gemaakt van een of ander manager.
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
Die zijn er niet, echt waar, daarom moeten er koppen rollen in de top.
Het doet me denken aan een gouwe ouwe uit de televisie wereld van ooit
Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden !
super zegt
@trustmeiamanengineer:
Meestal wordt er van hogerhand zo onrealistisch veel druk op iemand gezet om resultaten te halen dat ze dit soort fratsen uit gaan halen. Je kunt de ingenieur dit uiteindelijk het stukje code heeft geactiveerd wel aanwijzen, maar daarmee verhelp je nog niet dat de organisatie slecht functioneert, volgende keer gebeurt het net zo weer, mensen blijven toch mensen. Maar overigens wel mooi om te zien hoe zelfs duitsers van hun morele voetstuk kunnen vallen (hoewel we dat eigenlijk al wisten).
JvT zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bartbanaan zegt
Maar, de software heeft toch gewerkt? Die heeft precies gedaan waarvoor die ontwikkeld is; de test goed doorstaan. Als de opdracht is geweest: “zorg dat de motoren de test kunnen halen.” dan heeft iedereen in het concern toch precies gedaan wat de bedoeling was.
Het lijkt me sterk dat de opdracht was ‘zorg dat de auto zo schoon mogelijk is’, want dat had waarschijnlijk veel meer gekost in R&D en de uitkomst had hetzelfde geweest: de auto zou door de test zijn gekomen. Alleen de auto’s hadden veel duurder geworden voor de consument, hadden minder belast geworden op wegen-/uitstoot-belasting en niemand had er beter van geworden.
Want sinds 1990 daalt het aandeel NOx in de lucht gestaag en blijkbaar werken alle maatregelen die fabrikanten nemen. Dus eigenlijk is het verwijt dat ze meer dan economisch rendabel hadden moeten doen…
Aandeel NOx daling sinds 1990: http://www.ssgm.nl/Roemer-NO2.pdf
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het laatste artikel hier over zal nog niet geschreven zijn gok ik zo.
991gt3rs zegt
Ik dacht dat ik binnenkort artikels van Willem voorgeschoteld zou krijgen. Wie the fuck is Rubenpriest?
Edge zegt
@991gt3rs: Wacht even, zou gtwillem artikelen voor autoblog gaan schrijven? Dat zou ik wel tof vinden, zijn comments zijn altijd scherp en inhoudelijk zeer goed, en hij weet ook nog eens het klappen van de zweep door zijn werkervaring in de autobranche.
991gt3rs zegt
@Edge: Nee daar hoop ik op. Hij heeft een uitgebreide kennis van auto’s en is niet subjectief.
Edge zegt
@991gt3rs: Ah, da’s jammer. Ik had stiekem al de hoop dat ik het nieuws van hem als nieuwe blogger gemist had. Maar het klopt wel, hij heeft uitgebreide kennis van zaken en kan heel goed objectief schrijven. En ook zijn subjectieve stukjes bevatten meer dan genoeg feiten en objectiviteit om het lekker weg te laten lezen. Maar goed, we zullen het met de (vooralsnog) onbekende rubenpriest moeten doen, dus van harte welkom Ruben!
Edge zegt
Volgens Nu.nl is de Duitse overheid inmiddels een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de Volkswagengroep en Winterkorn. Dat ze dan ook maar meteen achter Piëch aan gaan, want onder zijn bewind is dit allemaal op gang gekomen en hij zit lekker buiten schot te lachen om alle berichten.
hummer95 zegt
kunnen jullie niet 1x per dag een artikel maken over VW. Het lijkt wel VWblog hier
desjonnies zegt
@hummer95:
VW blog is voo rfans.
Hier wordt al het nieuws over de voortschrijdende Diesel-gate affaire neutraal en objectief weergegeven en het begint er alle schijn van te krijgen dat het één van de grootste schandalen uit de auto industrie zal worden.
Ik kan alleen maar een diepe buiging maken voor de Auto Blog redactie over de actualiteit en neutraliteit van de berichtgeving, met uiteraard, de nodige kwinkslagen !
En verder vind ik de hele affaire reuze interessant, te zien hoe een wereld concern willens en wetens de boel bedonderde en in reclame campagnes in de VS nog eens goede sier probeerde te maken.
Beter dan GTST, al heb ik daar nog nooit een episode van kunnen uitzitten !
c-ad zegt
Ik vind er NOx meer aan.
kapiteinaudi zegt
Het begin van het einde van VW/Audi in de VS. En misschien ook wel in Europa. Dus toch niet de grootste tegen 2020. Jammerdebammer…
schuimbekje3 zegt
Tja dat gebeurt als er 2 of meer partijen zijn die hetzelfde willen om verschillende redenen.
Aluhoedje mode on:; De NSA weet natuurlijk dit soort foefjes al voor de baas op de enter toets gedrukt heeft.
Kleine moeite voor de NSA om deze info door te spelen naar EPA.
Gelukkig kun je Windows/Cisco/NSA vertrouwen.
En het schaadt de VS automobiel industrie ook niet. Het korte geheugen van de Amerikaan samen met het patriotisme zorgen op deze manier snel voor het vergeten van Amerikaanse schandalen. Wie weet nog de laatste schandaal van mei 2014 van GM aka general motors aka moederbedrijf Opel, Daewoo, Oldsmobile, Chevrolet etc.
Mensen mochten de termen “deathtrap, rolling sarcophagus’ etc niet meer gebruiken als het over GM autos ging… (google: last week tonight GM)
Nemus zegt
Vreemd dat ze Winterkorn achtervolgen en niet Piëch. Hij was toch het opperhoofd toen heel dit spelletje in gang gezet werd?
Wat zal die man in zijn vuistje lachen nu…