De bestuurder dacht nog te kunnen vluchten, maar de autoriteiten hadden hem eerder dit jaar in de kraag gevat.
Eerder schreven we al over Oliver Schmidt, de voormalig Engineering and Environmental Officer (EEO) van Volkswagen Group of America. Naar aanleiding van het dieselschandaal probeerde hij te vluchten naar Duitsland, maar de federale politie was hem te snel af.
Deze week moest de voormalige topman voorkomen. Schmidt bekende schuld en nu wordt het proces verder in gang gezet. Met zijn bekentenis kan de Volkswagen-man rekenen op een celstraf van maximaal zeven jaar. Daarnaast kan Schmidt rekenen op boetes tussen de 40.000 en 400.000 dollar. De voormalige topman wordt beschuldigd voor het bewust misleiden van de autoriteiten in het dieselschandaal.
Aanklagers zijn in het bezit van meer dan 4,3 miljoen documenten met een inhoud van 40 miljoen pagina’s. De Verenigde Staten hebben met Schmidt een belangrijke speler in handen. Betrokken collega’s die in Duitsland zitten kunnen niet zomaar worden aangeklaagd, aangezien ze zich niet op Amerikaanse grond begeven. De uitspraak volgt op 6 december. (via Reuters)
desjonnies zegt
En wat gaat ‘Europa’ doen met Martin Winterkorn de uiteindelijk verantwoordelijke man?
Precies.
Helemaal niets!
Slaafs blijven we Volkswagentjes kopen.
En maar klagen over Murica!
ghost zegt
@desjonnies: Murica is ook kudt, niet dan?
hfdude zegt
@ghost: niet meer dan Europa. We hebben dan ook hetzelfde (geheime) bestuur. En wij maar denken dat we zelf mogen kiezen met stemmen ?
Arnoud zegt
@hfdude:
Let me guess: Bilderberg groep.
awesome zegt
@Original_Arnoud: illuminati confirmed.
hfdude zegt
@Original_Arnoud: niet specifiek, is maar 1 van de vele tentakels.
Stefje zegt
@hfdude: omg gast ??? drink nog ff een kopje thee met de Rothschilds. Ik hoor dat ze nieuwe aluhoedjes in de aanbieding hebben.
hfdude zegt
@stefje: dude, aluhoedjes werken allang niet meer.
Stefje zegt
@hfdude: Als je echt denkt dat keuze nep is, vraag je dan eens af hoe het kan dat Trump aan de macht gekomen is in de VS. Of hoe het kan dat Wilders zo ver komt in Nederland.
En als je echt denkt dat een familie of enkele families de macht over de wereld hebben, lees dan eerst dit:
http://www.nu.nl/nucheckt/4784391/nucheckt-kunnen-rothschilds-elke-aardbewoner-70-miljoen-dollar-schenken.html
En denk dan nog een keer na voor je zoiets doms zegt. Fijn weekend :)
hfdude zegt
@Stefje: als je enig idee hebt hoe en door wie Wilders gefinancierd word zou je het wel snappen. Zoek ook eens uit waarom 98% van alle landen een staatsschuld hebben, en aan wie. Staat ook geen activa tegen over.
Stefje zegt
@hfdude: hou op met me ??
hfdude zegt
@stefje: nog eentje om te pesten dan ?: http://www.ellaster.nl/2016/07/31/david-icke-waarom-het-systeem-gaat-instorten/
ibssr zegt
@desjonnies: Helemaal eens en goed dat jij het durft uit te spreken. Hoeveel schandalen heeft VW: sjoemelsoftware, kartelvorming of iets dichter bij huis de schandalen rondom PON (aanbesteding politieauto’s).
Ik heb het dan nog niet over het hoge olieverbruik en de kapotte motorkettingen…
Over de heritage van VOLKSWAGEN & HITLER kunnen we ook maar beter zwijgen…
VW dass Auto was en is een besmet merk?
Stefje zegt
@ibssr: wat heeft de aanbesteding van Pon met de fabrikant Volkswagen te maken? Zeker geen ehbo’er, die kunnen wel verbanden leggen.
autoriteit zegt
@desjonnies: daar is niks slaafs aan hoor. Kopers van VW’s maken die keuze zelf en kijken verder dan dat gedoe met dat dieselschandaal. Die kijken puur naar het product zelf. Hoe de auto rijdt, de afwerking, het totaalplaatje. Op basis daarvan wordt een auto gekocht. En hoe je het ook wendt of keert, het zijn gewoon prima auto’s dus wat is het probleem?
rufctr01 zegt
@autoriteit: ze kunnen ook niet echt prima zijn, dat hebben ze de laatste jaren goed bewezen. Veel technische ellende hebben ze op de weg gezet.
desjonnies zegt
@autoriteit:
Fijn al die mensen zonder ruggengraat.
Vraag die TDI rijders eens die netjes hun software laten aanpassen bij VAG, vervolgens hun EGR klep eruit blazen en nul op request krijgen bij de importeur ‘omdat de wagen niet deaker onderhouden is’, vraag mensen die ellende met hun DGR versnellingsbak hebben gehad, olie zuipende motoren en voute distributies, vraag hen eens hoe ze over de kwaliteit van VAG denken.
Oh nee, dat ligt achter ons!
Wij hebben zeggen en schrijven één splinternieuwe VW Bedrijfwagen, die meer kapot is geweesf dan alle Franse brol Renaults en wrakkige Italiaanse Iveco’s en FIATS bij elkaar.
We hebben één oeroud Fiatje Diesel dat buiten regulier onderhoud nog nooooit kapot is geweest, dus succes met je nuchtere publiek.
kenner zegt
@desjonnies: waarom heb je dan toch een VW gekocht en niet weer een Fiat? Niemand dwong je die vw te kopen
autoriteit zegt
@desjonnies: ok maar vraag dan ook eens die zeer ruime meerderheid die nooit problemen hebben met hun VAG product. Ja vraag ze maar eens Sjonnie. Het is heel gemakkelijk: haters leggen altijd de nadruk op die paar negatieve dingen om zo hun punt te maken. Echter noemen ze alle goede punten van het merk voor het gemak dan maar even niet, zodat het allemaal superslecht lijkt.
Het is toch wel heel raar dat VAG auto’s zo slecht zouden zijn en iedereen er toch maar in door blijft rijden toch? Misschien komt dat stiekem omdat die auto’s toch niet zo slecht zijn als dat jij doet geloven. Dat heeft niks te maken met een missende ruggengraat, maar juist omdat ze wel een ruggengraat hebben. Ze maken hun eigen beslissingen en laten zich zeker niet van de wijs brengen door mensen als jij.
rufctr01 zegt
@desjonnies: je hebt helemaal gelijk!
roland78 zegt
Als je dit als “EEO” doet ben je natuurlijk ook geen knip voor de neus waard. Dan is je baan om te zorgen dat alles voldoet aan de milieuregels en dan laat je je verleiden om het tegenovergestelde te doen. Alle moraal aan de kant voor geldelijk gewin. Geen ruggengraat en een kansloze kerel deze Oliver.
olivier420 zegt
@roland78: Denk dat de beste man daar weinig over in te brengen had…
awesome zegt
@olivier420: hij had ook een andere baan kunnen zoeken.
roland78 zegt
@olivier420: Dat zeg ik. Geen ruggengraat. Gewoon niet aan mee doen en fijn een andere job zoeken.
rufctr01 zegt
@roland78: hij heeft in ieder geval niet ‘Ich habe es nicht gewusst’ gezegd…
poes zegt
@roland78: dat zie je verkeerd. Hij was eindverantwoordelijke voor het gedeelte van de organisatie welke zich met ‘environment’ bezig hield. Dat wil niet zeggen dat zijn doel was om het allemaal zo schoon mogelijk te maken.
lekbak zegt
Geweldig dit. Daar pakken ze teminste wel de mensen aan ipv alleen het bedrijf een boete te geven.
De volgende persoon in die functie zal zich nu wel bedenken voordat die zoiets gaat doen. Terwijl ze hier in Europa lekker door sjoemelen…
bugboy zegt
@lekbak: Benieuwd of ze hun nationale fabrikanten net zo har hadden aangepakt.
lekbak zegt
@bugboy: ik ook. Waarschijnlijk niet, maar dit is desalniettemin een goede zaak.
poes zegt
@lekbak: dan is het dus geen goede zaak. Het is (mede) een vorm van protectionisme. Precies de reden waarom wij in Europa een stuk milder naar de Volkswagen Groep zijn.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: precies, hij zal dit namelijk helemaal niet onder druk van VAG Duitsland hebben gedaan….
lekbak zegt
@dutchdriftking: VAG Duitsland, wie is dat? Nog nooit van die persoon gehoord…
kenner zegt
@dutchdriftking: wss vangt hij de ergste klappen op voor anderen en krijgt hij als hij vrijkomt een flinke beloning
406_v6 zegt
@lekbak: ies koeltoer…dat we hier iedereen maar z’n gang laten gaan ☹️
mashell zegt
@lekbak: hoezo doorsjoemelen? Is er überhaupt ooit vastgesteld dat VW in Europa gesjoemeld heeft? Nee!
Er is alleen vastgesteld dat ALLE diesels teveel NOx uitstoten bij praktijk gebruik. Maar ik zou daar niet te veel over jammeren want dan komt er een goochemerd achter dat bijna ALLE benzine wagens teveel fijnstof uitstoten. Eigenlijk voldoen alleen electro wagens aan de normen!
Ik snap ook de fascinatie niet dat mensen persoonlijk moeten worden aangesproken op wat een onderneming doet? Dat is leuk in de “keihard aanpakken” maatschappij maar zinvol is het niet, het kost de maatschappij bakken met geld. De persoon in kwestie is al ontslagen en carriere technisch gerunineerd. Zijn nog meer straffen wel passend?
lekbak zegt
@mashell: ten eerste ontweek volkswagen de uitstoot tests op een niet toegestane manier, de rest deed het wel binnen de regels.
Daarbij heb jij het over ontslag en geruïneerde carrière. Maar de praktijk is dat topmensen vaak een bonus meekrijgen zo groot dat een arbeider dat in zijn hele leven niet eens verdient. Hoezo straf?! Oh, en ze krijgen enorme vergoedingen omdat ze verantwoordelijk zijn. Mag dat dan ook enige consequenties hebben als het niet goed gaat?
Daarbij word een pedofiel op een kinderdagverblijf ook ontslagen en die heeft ook geen carrière meer. Die gaat toch gewoon de cel in. En de kassa juffrouw die steelt net zo.
406_v6 zegt
@mashell: alleen alle elektrowaggies voldoen dan?? Reken je dan dat 83% van de opgewekte elektriciteit uit fossiele brandstoffen komt?
JamesBond007 zegt
Op die foto ziet hij er uit als Bassie zonder make-up
mashell zegt
@jamesbond007: wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen!
kempenaer zegt
Heel goed. Aanpakken die hap, itt de corrupte EU waar de Duitsers met de scepter zwaaien.
ghost zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
trustmeiamanengineer zegt
Tja, toch vind ik het naar dat je persoonlijk aangeklaagd kan worden voor een bedrijfsschandaal. Gelukkig is de beste man dan wel de eindverantwoordelijke inderdaad, maar misschien kwam het bevel wel van nog hoger in Duitsland. Het zal ook echt niet zo zijn dat deze kerel het zelf bedacht heeft.
Maargoed, als hij willens en wetens toestond dat er gesjoemeld werd dan is hij natuurlijk gewoon een huichelaar.
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
‘ Nee is ook een antwoord ‘ – werd ooit veelvuldig gebruikt bij het opvoeden van kinderen die ’s avonds de zin ‘krijg ik’ plachten te bezigen en ‘ s morgens de zin ‘ mag ik ‘
Nee Nee en nog is Nee
frederik zegt
@trustmeiamanengineer: Bevelen die van nog hoger uit Duitsland komen… dat is natuurlijk geen reden om niet zelf na te denken hè. ?
moveyourmind zegt
Ik zweer het je, die gast is ook het brein is achter het eierschandaal…
Dat kan bijna niet anders als je die kop van hem ziet…
https://static.autoblog.nl/images/550px/1/101033.jpg
eklasse zegt
Mooi. En dan nu Fiat svp. Next….
woudloper zegt
Voor een groot bedrijf als VAG heeft het in den jail steken van een head honcho in de USA best zware interne gevolgen. Ook al wordt Duitsland zelf minder vervolgd door de EU, VAG moet nu zelf schoon schip maken want de aandeelhouders en board members laten dit echt niet verder toe. Risico’s zijn nu te groot.
cossiekiller zegt
Ben benieuwd wat die man voor z’n sinterklaas gaat krijgen dit jaar.