Tesla heeft de prijzen flink verlaagd, daarom vreest de baas van Renault voor een ware prijzenoorlog. De vraag is of dat slecht is voor de consument.
Topman Luca de Meo van Renault ziet het somber in, laat hij blijken op de IAA-autoshow. Tijdens een interview met Bloomberg Television zei hij dat autofabrikanten een prijzenoorlog op het gebied van elektrische auto’s moeten vermijden. Dit nadat onder andere Tesla de prijzen flink deed dalen en dat kan toch niet de bedoeling zijn!
Topman Renault vreest prijzenoorlog
Ook in Nederland zijn Tesla’s een stuk minder duur geworden. Maar het is volgens De Meo: ‘belangrijk om een prijzenslag op de korte termijn te vermijden’. Dit omdat vooral Europese autofabrikanten onder druk komen te staan door de prijsverlagingen. De verlagingen worden met name doorgevoerd door het Amerikaanse Tesla, maar de Chinese autobouwers kunnen er ook wel wat van. Denk aan BYD en Xpeng die de Europese markt proberen te veroveren en zij volgen Tesla vaak met prijsverlagingen. De Europese merken lopen dan achter de feiten en verliezen klanten.
Hiernaast speelt het feit dat een elektrische auto nog geen volwassen technologie is, aldus de topman. En dan moet je niet gaan zitten spelen met de prijzen. Nou, de consument zal dat een worst zijn. Een iets wat goedkopere auto is altijd meegenomen. Zeker in deze tijd, waar werkelijk alles duur is en duurder wordt.
Markt is zwak
De Meo stipt tevens de zorgelijke situatie van de markt aan. Deze is zwak en daarom komt een prijzenoorlog op een verkeerd moment. Wanneer een dergelijke ‘oorlog’ wel op een goed moment kan komen, dat zegt hij dan ook weer niet. Toch gaat Renault in de toekomst goedkopere elektrische auto’s leveren. Dat gaat het doen door het elektrische deel van het bedrijf apart te zetten, dit onder de naam Ampere. Dit bedrijf brengen ze dan naar de beurs.
Doen ze toch nog mee met de prijzenoorlog. Eigenlijk nu al, door dit te zeggen en mee te doen in de discussie. Maar, één ding staat vast: niks zo veranderlijk als de woorden van een topman. Wij moeten nog maar zien of elektrische auto’s in de toekomst voor meer mensen betaalbaarder worden.
Johanneke zegt
De bestaande merken hebben gewoon veel te lang gewacht met inspelen op de toekomst van transport in de westerse wereld, wat grotendeels elektrisch zal zijn. En nu is het piepen. Altijd hetzelfde. Ey als je zoveel veeteelt gaat bedrijven als land komen er stikstof problemen. Ja joh is goed. 12 jaar later: stikstofproblemen, iedereen janken.
Renault / Nissan / mitsubishi hadden al elektrische auto’s zo’n 13 jaar geleden met de fluence, leaf, i miev. Was daar vol mee verder gegaan, maar nee, veel te weinig mee gedaan. Nu achterlopen en dan huilen.
Flutterbear zegt
Logisch, een elektrische auto lijkt op een brandstof auto maar qua techniek vereist het complete andere expertise. De techniek die gedeeld wordt werd al uitbesteed aan tier 1 suppliers. Enige wat ze zelf maakte was de motor en het samenvoegen, op het samenvoegen verdiende ze alleen niet zoveel geld.
Vervolgens heeft Tesla het verkoop concept volledig overstag gegooid. Eenvoudige productielijn tot het niveau dat niet alle functionaliteit geactiveerd werd, continu verbetering op de productlijn, dealermarge opnemen met directe verkoop en tot slot winst halen uit verkoop van software als internet, snellere acceleratie en rijders-assistentie. Idem met geen betaalde advertenties (sindskort een pilot).
Verder maken ze ook hun eigen geluidsinstallatie, stoelen, accucellen, infotainment en eerder genoemd rijders-assistentie. Bijna elke fabrikant koopt dat soort zaken in en verlies daarmee marge, marge waarin Tesla nu snijdt.
tjorque zegt
De Europese (auto & grondstoffen) industrie heeft te lang op zijn tamme r€€t gezeten en staat nu hopeloos achter qua transitie naar elektrisch rijden…
En de argumenten van geen lithium enz gaan ook niet op.
We zijn hier gewoon te verwaand om de mijnen in onze achtertuin te willen. (“Exporteer het vuilste werk maar naar een land waar mensenrechten en milieubescherming niet bestaan”)
Want ook in Europa hebben we best wel wat lithium etc.
Robert zegt
Dit, én het feit dat de Europese politiek al twee decennia volledig lijkt in te zetten op elektrificering van het automotive verkeer. Maar de miljarden aan subsidiestromen die men hiervoor heeft vrijgemaakt zijn echter vooral zijn opgemaakt om tijdens de dotcomcrisis, de bankencrisis en de covidcrisis menig autofabrikant in leven te houden door de zakenmarkt gesubsidieerd ‘schoon’ te laten rondrijden. In auto’s van merendeels Amerikaanse of Chinese makelij…
En dat terwijl er zo veel alternatieven mogelijk zijn. Onder andere alternatieven waarbij men niet versneld z’n diesel- of benzine aangedreven vervoer versneld hoeft af te schrijven en te verschroten…
ronnys zegt
Brussel zet niet in op accu technologie!
Die zeggen alleen emissieloos! Er zijn echter geen zinnige alternatieven.
Ethanol en andere “duurzame” brandstoffen klinken mooi, maar er komt nog steeds een boel ellende uit de uitlaat. Bovendien is het niet realistisch om te denken dat we daar genoeg van kunnen maken om de olie volledig mee te vervangen.
Het probleem met brandstofcel, dat is en blijft veel duurder. Er zijn altijd een groepje mensen voor wie kost prijs niets uit maakt, maar ik acht de kans erg klein dat die groot genoeg is om een business case op te maken.
Robert zegt
De EV produceert óók fijnstof, hoor. Ze vreten banden en ook lang niet alle remenergie kan worden terug gewonnen. En ook lang niet alle elektriciteit is van ‘hernieuwbare oorsprong’. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de infrastructuur ook al 20 jaar achterloopt…
Overigens zijn er zó veel werkende alternatieven voor de ICE voertuigen; je kunt diesel vervangen of bijmengen met biodiesel, mixen met aardgas of (groen opgewekte) waterstof. Ook benzine is volledig te synthetiseren, of je kunt die auto’s ook laten rijden op ‘afval’. Je weet wel, lpg, dat spul wat onze overheid al dertig+ jaar ontmoedigt en waarvan er alleen al in Pernis en Botlek jaarlijks miljoenen tonnen van wordt afgefakkeld. Alternatief kun je ze ook nog op ‘groen gas’, gewonnen uit (drijf)mest, gft en andere organische bronnen rijden.
Flutterbear zegt
Zoveel fijnstof komt er niet van de remmen af bij elke noodstop en de laatste 4-5 km/u hoor. Er zijn Tesla’s die ruim 150k op een setjes doen, al worden ze meestal eerder vervangen vanwege corrosie.
Wolflow zegt
Het afwerkingsniveau van een Tesla is ongeveer gelijk aan dat van een Lada en was derhalve in geen enkele verhouding met prijs
Robert zegt
Als je dat met droge ogen durft te beweren, heb je nooit daadwerkelijk in een Lada gezeten en/of gereden.
cdlop01 zegt
Dat is volstrekte onzin. Een Tesla zal niet ieders smaak zijn, mijne in het geheel niet maar het sobere interieur is opgetrokken uit nette materialen en goed afgewerkt, in de eerste beginjaren was dit anders maar inmiddels heel behoorlijk niveau. Juist de Europese “premium”merken laten meer en meer steken vallen op gebied materiaalgebruik en afwerking, mercedes, BMW, VW, Audi, etc etc.
Flutterbear zegt
Het is gewoon Amerikaans premium, hun idee van luxe is iets anders dan hier op het oude continent.
cdlop01 zegt
tesla en de Chinezen bouwen hun BEV’s met gemiddeld 600 onderdelen minder dan de Europeanen, door o.a. Gigacasting press (Tesla) en ook veel Chinese fabrikanten maken van deze pers bij de productie gebruik hiervan.
Tesla produceert dan ook tegen 50% lagere kosten en heeft enorme marges, dito voor de Chinezen. Bovendien geen tienduizenden werknemers teveel en machtige vakbonden. Europese en USA autobouwers bouwen BEV’s als een ICE, vandaar al die gekke opgehoogde SUV achtige modellen.
Toyota heeft eerder dit jaar rigoreus op de rem getrapt en eerlijk gezegd dat om te overleven het voorbeeld van Tesla gevolgd moet worden, Gigacasting. Dit gaat Toyota dan ook doen en heeft in april hiervan al een voorbeeld laten zien.
Ford, Vw, Renault, Stellantis verdienen niets maar dan ook niets met hun BEV’s, te dure productie, volstrekt kansloos. Er wordt alleen geld verdient met de Ice’s en dat is een aflopende zaak. VW staat het water aan de lippen inmiddels.
De Chinezen kunnen met gigacasting en AI ontwerpen de levenscyclus van een automodel en ontwerp ook verkorten tot 2 jaar…. elke 2 a 3 jaar met een volledig nieuw model komen met de laatste gadgets, dat is de toekomst.
mashell zegt
Tesla is nog een jonge fabrikant, die heeft moeite met complexe logistiek. Je hebt er amper wat te kiezen als klant. Bestaande fabrikanten zijn daar veel verder. Ook die pers is niks meer dan bijzaak, geen heilige graal zoals je die voorstelt maar gewoon een grote pers. Onderdelen kun je ook aan elkaar vast lassen met robots. Bestaande fabrikanten gebruiken veel meer onderdelen inderdaad. Dat doen ze vanwege wettelijke verplichtingen en onderhoudbaarheid. Tesla heeft bij de model 3 facelift zelfs de stengel voor de knipperlichten wegbezuinigd. Kostenbesparing voor ergonomie 🙃😕Musk is druk met Twitter slopen maar ook Tesla wordt niet gespaard.
vbarchetta zegt
Precies de zaken die jij opnoemt, zijn juist de slimme stappen om het productieproces simpel te houden en dus kosten te besparen. Tesla verkoopt geen auto minder omdat het iets minder kleurtjes in de aanbieding heeft, hoeft geen lasrobots te hebben om de panelen aan elkaar te lassen, en hoeft niet z’n stengeltjes voor z’n knipperlichten in te kopen bij een derde partij (zoals de overige fabrikanten doen) omdat die in de software zijn opgenomen. En alles volgens de wettelijke verplichtingen, anders hadden deze auto’s niet mogen en kunnen bestaan.
Juist door deze slimme manier van het productieproces, schilt dat kosten en kan Tesla z’n auto’s voor een steeds scherpere prijs in de markt aanbieden. Het gebeuren op Twitter etc. is natuurlijk ook gewoon een stukje gratis reclame (ja negatieve reclame is ook reclame), want de naam Tesla en Elon Musk worden vaak in 1 adem genoemd, en dat blijkt ook, want waar andere miljoenen uitgeven aan reclame, geeft Tesla daar bijna niets aan uit….
arta zegt
Misschien moeten ze nog een keer inzetten op waterstof en e-fuels…….
Lekker rekken net zo lang tot je overbodig bent.
flatsix010 zegt
Hetzelfde als die jankende boeren. Jarenlang met oogkleppen op enorm veel geld verdienen, dan gaan zielepoten omdat ze te laat zijn met aanpassen op de vraag van de maatschappij en denken recht te hebben op hun ambacht.
slickrick zegt
Hoe weet jij wat de boeren jaren lang verdienen ?
flatsix010 zegt
Door een rondje te fietsen en te kijken wat voor auto er voor de deur staat. De gemiddelde boer boert beter dan de gemiddelde ondernemer zonder subsidie.
dree16v zegt
Absoluut niet hetzelfde. Boeren zijn door zwabberbeleid van onze overheid eerst gestimuleerd om uit te breiden en moeten nu krimpen of zelfs weg. Het zijn hoofdzakelijk hardwerkende ondernemers met liefde voor dier en natuur. Autofabrikanten hebben zich zo lang mogelijk verzet tegen de komst van elektrische auto’s en Tesla is één van de weinigen die het gevecht tegen de bierkaai heeft gewonnen. Nu de oudere autobouwers zien dat ze wel moeten heeft Tesla inmiddels een voorsprong opgebouwd wat ze de mogelijkheid geeft om te spelen met de prijzen om hun sterke concurrentiepositie te behouden. Ik ben geen fan van Tesla maar bedrijfskundig is het leuk om te zien.
flatsix010 zegt
Liefde voor dier en natuur haha. Het hele Nederlandse landschap is monocultuur, er worden elke dag 45.000 varkens uit de bio industrie geslacht… Ik ben absoluut niet tegen boeren maar je moet het wel realistisch bekijken en ze niet altijd een hand boven het hoofd houden.
Flutterbear zegt
De overheid probeert de agrarische sector al sinds de jaren 80 te remmen. De lobby (en banken) verkopen de boeren en politiek telkens mooi verhalen dat het met hogere schaal allemaal beter moet worden. Keer op keer is dat niet waar gebleken. Ondertussen is het niet alleen de koe die gemolken wordt maar ook de boer. En als de melk op is wordt die richting Den Haag voor het karretje gespannen omdat ze ons land “voeden”. Nederlandse boeren consumeren meer calorieën dan ze opleveren, ze werken nog eerder mee aan de hongersnood.