Kijk, zo zien we het graag.
Het lijkt iets van ‘nu’ te zijn, maar we zijn al een jaar of 10 bezig met hele downsize-geneuzel. Voor wie onder een steen heeft geleefd of in Saoudi-Arabië: verbrandingsmotoren stoten CO2 uit. Met een turbo is het makkelijker om op deellast gunstige verbruikscijfers te realiseren. Althans, voornamelijk op papier.
Aangezien in veel landen er een bepaalde financiële berisping staat op het uitstoten van CO2 (je weet wel, wat de bomen nodig hebben), gingen bijna alle automerken over op motoren met een of twee turbo’s. Ook de Amerikaanse merken gingen overstag. Zo is er geen enkele Lincoln te verkrijgen met een achtcilinder: een V6 is het maximum haalbare. Ook Cadillac heeft het downsize-principe toegepast op hun range, waaronder hun topmodel, de CT6.
Het succes daarvan is vooralsnog niet heel erg groot te noemen. Cadillac deed net als de Europeanen heel erg progressief met een 3.0 V6 Turbo en zelfs een viercilinder 2.0T. Jazeker, een amechtig vierpittertje in een achterwielaangedreven vlaggenschip van Cadillac. Er zijn tijden geweest dat een 2.0 motor niet eens voldoende was om als ruitenwissermotor te fungeren.
De CT6 is in Europa, ondanks zijn kwaliteiten, niet een veel voorkomende auto. De markt voor toplimousines is qua aantallen niet zo groot en de mensen die in dit segment shoppen, zijn waanzinnig conservatief. Blijft over de Amerikaanse markt, die niet zit te wachten op kleine torretjes in grote auto’s. Ook meten ze daar het verbruik anders, waardoor het verschil op papier niet eens zo heel erg groot is.
Cadillac had onlangs al besloten om de 2.0 Ecotec viercilinder te schrappen. Die variant was nog minder in trek dan Johan Derksen op het Eurovisie Songfestival. Nu heeft Cadillac ook besloten om de CT6 met 3.0 TT V6 te schrappen. Er blijven nu twee motoren over. Een atmosferische 3.6 ‘LGX’ V6 en de 4.2 LTA V8 met 550 pk in de Cadillac CT6 V-Series (afbeelding boven).
Nu we toch met de huishoudelijke mededelingen van Cadillac bezig zijn, het einde van de Cadillac XTS (afbeelding boven) is ook aangekondigd. De auto zal tot oktober in productie blijven. De Cadillac XTS zal samen met de Cadillac CTS (die er óók uitgaat) gezamenlijk opgevolgd worden door één model: de Cadillac CT5 (afbeelding onder). Dan weet je dat ook weer.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Er zijn tijden geweest dat een 2.0 motor niet eens voldoende was om als ruitenwissermotor te fungeren’… Hahahaha! Ge-niaal
mikje90 zegt
Best een dikke slee, is weer eens wat anders dan zo’n saaie Duitse limo. Saai Ja!!!
vondick zegt
@mikje90: Nietes
mopar zegt
@vondick: welles
Gulli zegt
Dik ding, nog een soort van statig ook. Alleen de koplampen zouden iets minder ver naar achteren door mogen lopen van mij. Ik zal ze eens bellen met tips
tmenges zegt
Dit is toch gewoon een prachtig ding?
emping zegt
@tmenges: best wel. Ik vind het ook wel wat hebben.
vondick zegt
@emping: Camping… Het is camping.
emping zegt
@vondick: euh wat?
Donstil zegt
Jeetje wat een geforceerde grapjes erin. Iemand heeft zijn lolbroek aan hoor.
toezichthouder zegt
Ik hou van grotere motoren waarbij de benzine lekker door het blok wordt gespoten. Beter dan die brommobielen motortjes.
dwfc zegt
Leuke passage in de tekst, een 4 cilinder niet groot genoeg om de ruitenwissers te laten werken ! Dan gaan er in BE veel wagens blijven stilstaan bij regenweer ?
Dutchdriftking zegt
Wat is hij eigenlijk mooi!
baklava zegt
Mooi nieuws. Hoe meer atmosferische motoren, hoe beter
moveyourmind zegt
Erg jammer dat deze CT6 net als veel andere Amerikaanse auto’s nauwelijks verkocht worden. De CT6 lijkt me een fantastische auto, alleen al de looks en het geweldig mooie interieur.
vaakbenjetebang zegt
Jammer dat Cadillac er in geslaagd is om de in de basis zo fraaie, strakke en eenvoudige en toch over-the-top vormtaal volledig om zeep te helpen met extra frutsels en faux-roostertjes.
karaya zegt
Blijft een mooie auto.
jvthof zegt
Heb het geld/leasebudget niet maar dit zou keus nummer 1 zijn, zeker in de V uitvoering. Prachtig interieur, alle gewenste opties die in Duitsland de prijs nog veel en veel hoger zouden maken..
En dat laatste is juist het probleem, veel mensen rijden liever een kale(re) merc bmw of audi dan een volle Kia, caddy of noem het maar op
lambowambo zegt
Nu kun je dit ook van * insert willekeurig Duits premium merk * zeggen, maar Jezus wat lijkt het gamma van Cadillac veel op elkaar. Een design wat me overigens erg aanspreekt, maar ik zie echt amper verschil.