Nou, het is ze eindelijk gelukt bij de BBC. Hun voormalige cashcow TopGear is eraan.
Ooit, nog niet zo lang geleden was de zondagavond het moment waar je naar uitkeek. Dan spoedde je naar huis toe om op tijd te zijn voor TopGear. Je werd al helemaal weemoedig als je de eerste noten van ‘Jessica’ van The Allman Brothers hoorde.
Dat was nog met Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May. Echter, nadat we kennis konden nemen van het woord fracas, stond de BBC voor een uitdaging. Hoe verving je drie perfect op elkaar ingespeelde toppers?
Crash Andrew Flintoff
In eerste instantie mocht een sterrenensemble van Chris Evans, Matt Leblanc, Sabine Schmitz, Eddie Jordan, Chris Harris en Rory Reid. Daarbij bleek dat de combinatie Leblanc, Reid en Harris het beste was. Echter, in 2019 stapten Leblanc en Ried op om andere dingen te gaan doen. Chris Harris bleef en werd vergezeld door Andrew Flintoff en Paddy McGuinness.
Gezien de kijkcijfers was dat de beste combinatie sinds May, Hammond en Clarkson (die verder gingen met The Grand Tour). Dat ging lange tijd goed, tot december van vorig jaar (2022). Toen crashte Flintoff op het het circuit. Daarop volgde een rechtszaak omtrent de schadevergoeding. Volgens kwantiteitspublicatie The Sun bedroeg deze zo’n 9 miljoen pond.
Sinds het ongeluk heeft de Bieb de opnames van het programma stil gelegd. Dat was toen nog ’tot nader order’, maar nu is bekend gemaakt dat de opnames in zijn geheel niet meer hervat worden. Dat betekent dus geen TopGear op de televisie.
Cashcow
Dat is een hard gelag voor de BBC, want TopGear was een echte cashcow. Zeker in de periode van Clarkson was het het televisieprogramma dat het meeste geld op bracht.
Het gaat overigens specifiek om de televisieserie van TopGear. TopGear het tijdschrift blijft gewoon bestaan, inclusief de video’s daarvan, met Ollie Marriage en consorten. Ook de website, waaronder de Nederlandse (hallo jongens!!!), blijven ook gewoon bestaan.
waterisnat zegt
De discussie is ook in de UK, net als NL, hoe lang het brengen van staatstelevisie ter promotie van meer bureaucratie middels een al jaren geleden gestorven, maar op life-support (subsidie) voort hobbelend media systeem door moet gaan. Subsidiemedia heeft geen plek in een echte democratie wat vrijheid omarmt. Net als subsidiewetenschap. Zeer schadelijk voor de samenleving en de wereld.
michaelras zegt
foxnews/ msnbc / cnn laten prima zien dat een sterke nationale omroep helemaal zo gek nog niet is.
Robert zegt
Het ligt er een beetje aan hoe je je winstmarges denkt te kunnen pakken. Als ik naar de Nederlandse commerciële televisieprogramma’s kijk, is het allemaal kritiekloze, advertorial-achtige op een strak budget gemaakte beeldschermvulling. En helemaal als je kijkt naar de automotive programma’s; ik heb Jan Lammers ooit wel eens een Kia Opirus zien aanprijzen als een ‘serieuze’ E-Klasse concurrent. En dat was in een tijd waarin een Kia zo’n beetje onderaan de pikorde stond qua imago, nèt boven Lada en Dacia.
Ter vergelijking met Top Gear (of misschien beter nog: commerciële concurrent Fifth Gear): ondanks het risico dat je nieuwste model kon worden afgefakkeld, stonden de fabrikanten in de rij om hun auto’s te pluggen onder het mom van ‘any publicity is good publicity’.
lekkaah zegt
Inderdaad, televisie is product placement met reclames tussendoor, en je moet er nog voor betalen ook. Top Gear is niet alleen door het vertrek van Clarkson overleden, maar ook doordat televisie uberhaupt stervende is.
DeWitteCondor zegt
Het idee is dat de publieke omroep aanvult waar de commerciële tekortschiet. Inderdaad eens dat het onderscheid echt niet altijd duidelijk is en dat je bij sommige programma’s je vraagtekens kan zetten maar ik ben wel dankbaar dat we gewoon een NOS 8 uur journaal hebben en voor onze kinderen het Jeugdjournaal en Klokhuis. Anders ben je dus afhankelijk van RTL en SBS. Daar moet je ook niet aan denken.
Edge zegt
Aanvullen waar de commerciëlen tekort schieten is in mijn ogen niet de juiste definitie van wat een publieke omroep moet doen, want daarmee laat je de deur open voor programma’s die louter entertainment zijn.
De publieke omroep zou in mijn optiek als hoofdtaak informeren moeten hebben, informeren over het nieuws, informeren over kunst en cultuur. Programma’s als het NOS journaal, maar ook op kinderen gerichte dingen als het jeugdjournaal, Klokhuis en zelfs Sesamstraat vind ik om die reden ook top. Dingen zoals Wie is De Mol, Heel Holland Bakt en Boer Zoekt Vrouw hebben wat mij betreft niets te zoeken op de publieke omroep. Het zijn ongetwijfeld leuke programma’s voor een bepaalde doelgroep, maar dat soort programma’s kunnen ook prima door de commerciëlen gemaakt worden.
mashell zegt
Je laatste zin klopt natuurlijk, de commerciële omroepen zouden best Boer zoekt Vrouw kunnen ipv weer een talentenjacht of een reality vreemdga show. Maar dat zegt niet de publieke omroep dat niet zou moeten doen. Niet alleen is het gunstig voor ons belastingbetalers dat de publieke omroep ook reclame gelden kan ophalen, dan hoeven wij er immers minder belasting voor te betalen. Maar ook hebben ze de taak het publiek naar de informeren programma’s te trekken. Als iemand BzV wil is de kans groot dat deze ook het 8 uur journaal mee pakt. Zet je alle leuke maar niet nuttige programma’s bij de commerciëlen dan kijken de mensen die niet van nature geïnteresseerd zijn in objectief nieuws of hoog cultuur alleen nog maar naar die commerciëlen. Daarom is de huidige balans tussen informeren en entertainen bij de publieke omroep eigenlijk best wel goed.
rollingstoned zegt
Ik vind dat er qua ‘entertainment’ (lees: derderangs volkszangers en zulks meer) veel te veel op de publieke omroep te zien is. Als dat je ding is ga je maar lekker naar de Toppers of zo’n kansloos piratenfestival.
lekkaah zegt
Oneens. Het is onwenselijk (en oneerlijk) dat een overheidsinstantie direct concurreert met commerciele bedrijven. Dit doen ze ook bijvoorbeeld met de SNS(volks-) Bank. Schiphol, Holland Casino, KLM, de NS, etcetera. Je gaat steeds meer naar Franse maatstaven toe, die in zo’n beetje elke grootbedrijf een substantieel belang hebben.
DeWitteCondor zegt
Volgens mij kun je ‘louter entertainment’ prima overlaten aan de commerciële omroep en heeft de publieke daar dus geen taak. Dan hebben we het dus eigenlijk over hetzelfde, hoewel ik er geen bezwaar tegen heb als de NPO af en toe ook eens een entertainment programma maakt.
Specht zegt
Ik kijk anders nooit die staatstv rommel van de NOS. En mijn kids gaan die troep zeker niet kijken.
Hele publieke omroep zsm afschaffen met al die linkse propaganda.
dondeboer zegt
Ik kijk nooit naar die commerciële populistische rommel van RTL en Talpa. En mijn kinderen mogen er zelf over nadenken of zij er wel naar willen kijken.
En als je er nooit naar kijkt, hoe weet je dan dat het linkse propaganda is? Omdat je wel eens wat uit de context geknipte fragmenten voorbij hebt zien vliegen?
Dutchdriftking zegt
Chris Harris, Sabine Schmitz, en Rory Reid was voor mij het beste trio sinds het origineel. Wellicht kunnen ze nu het trio van AutoAlex optrommelen? Die drie zie ik wel een geniale Afrika special in elkaar zetten.
Tonnie zegt
AutoAlex is denk ik te druk voor televisie, maar op youtube vind ik ze leuk. Al mis ik een sterke 3e persoon daar. De jongens van Carthrottle vind ik dan beter voor tv geschikt. Iets rustiger, verschillende karakters. Alex was daar ook gewoon te druk voor qua persoonlijkheid. Al hebben ze samen ook hele leuke video’s gemaakt!
Dutchdriftking zegt
Alex alleen is veel te veel, maar Rory en Taylor brengen mooie tegendruk. Ik denk dat Taylor het ook wel in zijn eentje zou kunnen…
Tonnie zegt
Taylor is inderdaad fantastisch. Die zou het ook alleen kunnen. Rory vind ik geen persoonlijkheid hebben in wat voor ’n platform dan ook. Meer de speelbal van Alex. Zal wel goed camerawerk doen..
DeWitteCondor zegt
Jammer, maar eigenlijk keek ik toch al niet meer. De chemie tussen Clarkson, May en Hammond is 50% van de lol en de reden dat ik kijk. De rest is eigenlijk allemaal net niet. Ik heb dus wel The Grand Tour ook verslonden. Ik verlang nog wel een beetje terug naar de tijd dat het wat minder gescript leek / was. Bijvoorbeeld die aflevering (Top Gear tijd) dat ze voor het eerst die amfibie campers bouwden en allemaal ten onder gingen op een meertje. Of die aflevering waarin de tuin van die olympische roeier om zeep wordt geholpen. En zo ken ik er nog wel 20. Dat was gewoon geweldig. Wat een entertainment.
michaelras zegt
de chemie tussen de ‘oude drie’ is de definitie van nostalgie, hoe langer het geleden is, des te beter wordt het in je hoofd…
DeWitteCondor zegt
Eens, maar niet alleen in mijn hoofd. Ook als ik ze nog wel eens terugkijk die oude afleveringen dan vind ik dat veel leuker dan de laatste TG / TGT seizoenen. Maar misschien sentiment.
waterisnat zegt
“Commerciële” televisie draait ook op veel (verstopte) overheidsgelden. Subsidie-ondernemers, je komt er in om. Het ging mij meer om het hele medium tv/radio wat enkel nog teert op bovenal 65+ demografie. Onder de 50 gaat het publieksdeel al snel naar beneden, maar onder de 30 kijkt toch niemand naar tv? Streaming audio en video, blogs, etc. zijn al jaren de opvolgers.
Edge zegt
Niemand kan die chemie van Clarkson, Hammond en May één op één kopiëren, maar op hun eigen manier hadden Harris, Flintoff en McGuinness in mijn ogen ook een uitstekende chemie en hebben ze toch een aantal hele leuke seizoenen autotelevisie gemaakt.
imarc zegt
TopGear op Zondagavond? Voor mij begon het begin jaren ’90 al op de donderdagavond! Héérlijk: die avond was mijn vrouw altijd naar d’r vriendinnenclubje en ik had tussen 21.30 en 22.00u de televisie helemaal voor mezelf met TOPGEAR!!! Je kon aanbellen of me opbellen, ik deed niet open en nam niet op… Dat was nog met de setting met alleen Clarkson en enkele andere presentators, maar geen Hammond en May, die kwamen later pas.
Sinds dat het drietal naar de GT zijn verkast (overigens ook top!!) vond ik van alle presentatoren die later kwamen alleen Chris Harris te pruimen (top-autojournalist!) de rest was om te janken…
heckblende zegt
Top Gear nieuwe stijl is teveel autoprogramma.
De insteek van de “oude” serie was daarin een stuk anders.
potver7 zegt
Top Gear is begonnen met het format waarmee Fifth Gear is doorgegaan. Een serieus autoprogramma dus. Onder de bezielende leiding van Clarkson is het verworden tot autogerelateerd entertainment.
Fruitcake zegt
Die twee naast Chris Harris waren ook wel erg irritant, nog erger dan Chris Evans.
iphonistvongates zegt
Every beginning has a end…. vraag het maar aan Thomas A. Anderson. Tis tijd om die rooie pil in te nemen en wakker te worden.
str8six zegt
Heb na het vertrek van Clarkson en consorten nooit meer gekeken. Chris Harris echter alleen in solo filmpjes, de rest is tenenkrommend.
potver7 zegt
EDIT: Dank je, aangepast. We hebben wel gelachen, toch?
marcomanta zegt
Prachtige serie was het, gelukkig nu de Amazon versie van Topgear op Veronica, geweldig dit trio. Ik mag hopen dat de BBC met Clarkson in gesprek gaat.
vaakbenjetebang zegt
Begrijpelijk, maar toch jammer. Persoonlijk vond ik de laatste line-up, met Chris, Paddy en Freddie juist een schot in de roos. Chirs als de (in de basis) serieuze autojournalist, Freddie als de man zonder angst (of gezond verstand… zeg het maar) en Paddy als de volkse buitenstaander met net iets teveel bravoure. Natuurlijk was het format tot op de laatste druppel uitgemolken, maar ze maakten er alsnog een leuke show van en ze wisten de liefde voor auto’s oprecht te brengen.