Het was al duidelijk dat er *kuch* redelijk wat kritiek is vanuit verschillende hoeken op het kilometerheffingsplan van Camiel Eurlings. Jullie zijn tegen, oud-ministers zijn tegen, de ANWB is tegen en nu blijkt ook nog eens dat topambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn zeer kritisch over dit ‘megalomane project’ van minister Eurlings.
Deze topambtenaren hebben berekend dat inmiddels zo’n 250 consultants, adviseurs en ambtenaren volop bezig zijn om het omstreden project mogelijk te maken. De totale kosten voor de invoering van het rekeningrijden komen volgens deze bronnen tot nu toe uit op circa 130 miljoen euro. De ambtenaren vinden dat minister Eurlings met betrekking tot dit project teveel zijn oogkleppen op heeft. Ze verwoorden het als volgt: “De trein van Eurlings dendert voort. Alleen ja-knikkers mogen meedoen.”
Hoe groot het wantrouwen is bij de topambtenaren zal morgen blijken als De Telegraaf met een uitgebreid verhaal op te proppen komt. Wordt dus vervolgd. (via: telegraaf.nl)
Vreemd zegt
Gewoon allemaal de petitie tekenen op kilomerheffing-nee.nl. Samen staan we sterk.
RJ zegt
Gelukkig ze beginnen wakker te worden!
Alsjeblieft zeg dat hadden ze ook ff wat eerder kunnen bedenken!!!
John zegt
Gelukkig leest Eurolings autoblog dus hopelijk trekt hij zich wat aan van dit artikel… Ik hoop dat het geen eerzaak aan het worden is en dat hij bang is gezichtsverlies te lijden als hij het hele project afblaast. Ik denk dat als hij naar het volk luistert hij meer gewaardeerd gaat worden dan nu. Over het algemeen denk ik dat de meningen over deze simpathieke man nog vrij positief zijn. zEurlings, kap aub met dit hele KMheffing verhaal en ga files op een andere manier oplossen!
Iets anders, @laatste zin, Wat zijn Jak-Nikkers? Beetje Rascistische opmerkingen hier op AB.nl??
Laue zegt
@John:
Ja-Knikkers misschien?
John zegt
@Laue: Owja ;)
Laue zegt
@John:
ik dacht, ik zeg het toch even voor de zekerheid… you never know. hierbij het beeld van een jaknikker.
EJS zegt
@Laue:
ja-knikkers zijn een soort spaarpotten die vroeger in kerken stonden om te collecteren voor de arme zwarten en die als je er een muntje ingooide ja-knikte..
OT: Tijd dat Camiel wakker wordt!
Laue zegt
och, het heeft tot nu toe “maar” *kuch* 130(!) miljoen *snik* euro *jank* gekost. waar hebben we het over.
alfa mannetje zegt
Maar hoe moet het dan ? 42 % belasting ( verboden..) en 150 p/m wegenbelasting .
Of gaan we alleen maar janken ?????
Flapkees zegt
Wie weet veranderen de plannen nog
alfa mannetje zegt
” ga files op een andere manier oplossen”
en wij dan ? Moeten we dat niet zelf doen ?
Waarom allemaal om 8.30 op dezelfde weg naar de computer rennen ??????
jemoeder zegt
Niet zeuren en gewoon voorover want…er komt meer aan!
lincoln zegt
misschien word je vanzelf een permanent ongestelde vrouw in de overgang als je op die post zit .. zou zomaar kunnen ..
DD zegt
Laat die km heffing nou gewoon zitten!!! Ik wil niet zo’n kastje in me wagen!
Phyxion zegt
Weg met kilometerheffing!
Flapkees zegt
HaHa.. Jak-Nikkers.. :P
Flapkees zegt
Gevalletje Bommel-ding? :P
Jochempie zegt
Zijk-leppen
B /\/\ \/\/ zegt
Aangezien Camiel meeleest:
Camiel jongen, dit is geen eigenwijsheidscompetitie, als iedereen zegt dat het niet werkt, dan werkt het niet. Jij hebt ook niet de wijsheid in pacht. Ik zal even opsommen waarom het niet werkt, dan laat ik het denkwerk verder aan jou over, jij wordt ervoor betaald, ik niet:
-Je gerbuikt het argument dat de huidige wegenbelasting oneerlijk is en daarom afgeschaft moet worden (grote auto’s betalen meer), dus kilometerheffing.
Maar, vervolgens gaan we doodleuk datzelfde ellement in de kilometerheffing stoppen (hoe meer je auto vervuilt hoe meer je betaalt, dus grote auto’s betalen meer).
Krom dus.
-De gemiddelde automobilist gaat minder betalen. Bij invoer zou dat héél misschien zo kunnen zijn, tot blijkt dat het systeem werkt en dat er minder gereden wordt, het moet allemaal wel betaald worden dus gaat de kilometerprijs omhoog.
Simpel, oneerlijk systeem dus.
-Nog een grote denkfout, minder files. Mensen moeten nu eenmaal naar hun werk, en onze maatschappij is zo ingericht dat iedereen ergens tussen 7 en 9 op z’n werk moet zijn.
Dat blijft, ook mét kilometerheffing. Goed, mensen rijden in het weekend misschien minder, en in vakanties, dus er zijn statistisch minder files, maar wat lost dat doordeweeks op?
Benjamin1 zegt
@B // //:
als een minister meeleest begin jij je berichtje met Camiel Jongen?
raar hoor.
Ontopic:
Dit plan komt er nooit, de kosten zijn te hoog, het is te onbetrouwbaar en de enige reden voor invoering is het verbod op BPM, wat terecht is en de angst om accijnzen mis te gaan lopen als er over 15 jaar geen benzine meer getankt wordt.
johan zegt
misschien maar eens het volk via een enquete vragen of het volk de km-heffing wilt.
is het antwoord NEE, dan moet je het gewooon afblazen.
je bent toch een volksvertegenwoordiger, dus moet je de mening van het volk ook respecteren en niet je eigen agenda voortzetten tegen wil en dank!
Tha great conjulio zegt
Troef VOOR robbie!!
( ALSOF WE DAT NOG NIET WISTEN?..)
alfa mannetje zegt
en doorgaan met 42 % belasting ?
Flapkees zegt
OT: http://www.volkskrant.nl/economie/article1335287.ece/Baas_Formule_1_aast_op_Saab
Had het al in het oude bericht over SAAB gepost, maar volgens mij leest niemand dat meer.
-edit: dit staat ook al in het Saab artikel. Mensen lezen dat nog steeds!-
TDIfreak zegt
hoe kun je geloofwaardig maken dat niemand er op achteruit gaat als je gewoon de MRB met ruim 6% verhoogt?
Lotus-Omega zegt
als ze belasting willen heffen op de hoeveel heid gebruik van een auto en het verbruik ervan, doe dan die bpm enzo weg zoals nu de plannen zijn en verhoog de accijnzen op brand stof een beetje (heb ik liever ook niet maar goed) dan pak je precies de mensen die veel rijden en/of veel verbruiken in de portemonee en het scheelt BAKKEN met geld om het in te voeren! 130 miljoen!! das HEEL veel geld! en op deze manier kun je denk ik algauw 129 miljoen besparen!
of is het een raar idee?
TehKill3r zegt
Dit is gewoon net zoals de OV-Chip kaart. Ik ben maandelijks nu 130 euro duurder uit dan ik normaal ben. Echter zal dit in de praktijk bij de KM Heffing ook wel gigantisch veel duurder zijn.
De niet-veel-geld-hebbende-student ? Die kan straks (Naast de bus en trein) nergens meer heen, die kan het gewoon niet betalen. Toevallig woon ik in een afgelegen gat, waar ook in het weekend niet gereden word door de bus. En fietsen ga ik niet eens over nadenken..
HDM zegt
@Lotus: idd een raar idee. Dan zou het namelijk zowaar goed kunnen gaan in NL en zou er geen geld worden verspild of voor ons teveel kosten maken. En dat moeten we natuurlijk niet hebben :P
Tis idd volgens mij de beste/goedkoopste oplossing, brandstof accijneren. Ik ben iig voor.
Ralph zegt
Eurlings is FAIL! ! !
Kijk ff wat omringende EU landen doen!
Accijnzen verhogen?
Ga ik wel in België tanken…
130 Miljoen? Jonge hedde bier op ofsoo… verrekte koekwous!
John zegt
Dank je Laue, maakt een hoop voor me duidelijk, ik vond het al een vreemd begin van een Autblog dag..
@Ralph, wat verwoord je dat toch heerlijk :)
B /\/\ \/\/ zegt
Laten we eerlijk zijn, Camiel is ook maar een mens… ik ga dus echt geen excelentie zeggen omdat hij toevallig gekozen is tot minister, respect moet je verdienen.
John zegt
@B/\/\ \/\/: Er zit nogal veel tussen excellentie en Hey Camiel jongen. Respect moet je volgens jou misschien verdienen maar gepast respect door iemand, die je niet persoonlijk kent, normaal aan te spreken lijkt me een normale zaak. Of je bent gewoon een tokkie…
HDM zegt
@B/\/\ \/\/ (extra strepen apart verkrijgbaar?):
lool, zijne kilometerheffelijke hoogheid :P
TJR zegt
Ik denk ook dat het lastig inschatten is bij het rekeningrijden hoeveel inkomsten dit nu uiteindelijk oplevert. Bij het huidige systeem kan er makkelijk gekeken worden naar het aantal registraties bij de RDW, gegevens zijn daar ook voor handen, dus een eenvoudig rekensommetje leert de overheid dan hoeveel (ongeveer) er dan binnen komt aan MRB. Met kilometerheffing wordt dit een stuk lastiger lijkt mij. Kortom straks zitten we weer met een begrotingstekort, wordt het uiteindelijk allemaal weer duurder.
XC60 zegt
Men geeft aan dat het voor een gedeelte van de automobilisten goedkoper zal worden, maar dat is wel gebaseerd op de aanname dat ze 15% minder gaan rijden. Dat is nog maar de vraag, want in Londen bleek ook dat ze de tarieven steeds moeten verhogen omdat mensen nou eenmaal waarde hechten aan mobiliteit en dan liever ergens anders op bezuinigen. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven, dus dit is niet zo goed voor de economie. En als er al minder gereden gaat worden zal dit ten koste gaan aan bijvoorbeeld de ritjes naar oma of andere sociale bezigheden. Dit zal ervoor zorgen dat vereenzaming en individualisme verder zal toenemen. Dit zal vast goed zijn voor de samenleving! Daarbij is het nog te hopen dat ze binnen het budget blijven en gezien de ervaring met eerdere overheidsprojecten is eigenlijk bij voorbaat al zeker dat dit niet zal lukken. De invoering van de kilometerheffing kost minimaal 4 miljard euro en daarnaast nog eens 1 miljard per jaar voor de uitvoering. Als ze al binnen het budget blijven. Dit zal wel niet, want eigenlijk overschrijden ze bij alle projecten het budget en dan zie ik niet in dat ze met dit ingewikkelde project wel binnen het budget blijven. Dit zal toch echt door de belastingbetaler betaald worden. De bewering dat er draagvlak bestaat onder de bevolking ondersteun ik ook niet, want reacties uit mijn omgeving en in dit soort weblogs zijn behoorlijk kritisch. Er is geen enkele garantie en vertrouwen dat dit ingewikkelde systeem gaat werken en dat wij als burgers niet weer eens de rekening krijgen gepresenteerd van een wederom veel te duur project (net als de Betuwelijn en de HSL).
floryn zegt
Kan iemand me vertellen wanneer dit besloten is door de regering? En is de kilometerheffing opgenomen in het regeerakkoord?
Ik ben zelf ook faliekant tegen dit hele plan.
John zegt
@floryn: Woont u in een grot?
TJR zegt
@floryn: No offence but: Onder welke steen heb jij gelegen?:P
B /\/\ \/\/ zegt
@floryn:
De kilometerheffing is een regeling die al meer dan tien jaar gepromoot wordt door diverse ministers en ieder van hen doet het op zijn eigen manier. Het lijkt namelijk de enige manier (door de bril van ministers gezien)om de files (statitisch gezien) naar beneden te krijgen. Ik heb geen idee of dit opgenomen was in het regeerakkoord, maar dat moet haast wel, alle regeringspartijen zijn in elk geval voor. En het grote probleem is dan ook dat de Tweede Kamer ook voor is (de regeringspartijen hebben immers de meerderheid). Als dit voorstel dus door de kamer gestuurd wordt, wordt het dus aangenomen en dan hoeft het alleen nog maar door de Eerste Kamer en langs de koningin. Nou, die laatste keurt sowieso alles goed, tenzij het wel heel etisch onverantwoord is. Dus dan is de enige hoop de Eerste Kamer, maar in de praktijk keuren die ook bijna alle wetten goed… Hoewel dit natuurlijk wel wat meer discussie op zal leveren dan gebruikelijk. Tja…
XC60 zegt
Daarnaast moeten dan ook de belastinginkomsten voor het rijk gelijk blijven en mogen de provincies een nieuwe belasting heffen om hun gemiste inkomsten te compenseren ( definitief besluit over de hoogte enz. wordt natuurlijk weer doorgeschoven naar volgend kabinet). Eerste maal worden de kastjes voor de heffing vergoed door de overheid (met ons belastinggeld), maar bij vervanging mogen wij waarschijnlijk zelf betalen.
floryn zegt
@ John
nee ik leef niet in een grot. Ik volg het nieuws uitgebreid elke dag. maar ik begon dit artikel te lezen en vroeg me af wie wanneer ja heeft gezegd tegen Eurlings om hier maar eens mee aan de slag te gaan. Ik weet dat er al heel veel ministers van VnW bezig zijn geweest met dit soort plannen en dat er al heel lang een proeftraject is.
Nogmaals staat dit in het regeerakkoord?
Z zegt
> Gewoon allemaal de petitie tekenen op kilomerheffing-nee.nl. Samen staan we sterk.
Jij komt ook niet veel buiten zeker? Als een petitie echt iets uithaalde waren ze allang verboden.
JohanCelica zegt
Ontslaan die vent, en dat een echte autoliefhebber aannemen!!
B /\/\ \/\/ zegt
@John
Kijk, dat is nu het verschil met ‘in het echt’ en op een forum. Jij weet niet wie ik ben en ik weet niet wie jij bent, we spreken elkaar dus aan met jij en jou en ‘hej jongen’. Ondanks dat ik het met je eens ben dat je gepast respect moet hebben voor mensen, benader ik Camiel op dit forum niet anders dan anderen hier. Zelf ben ik succesvol ondernemer en heb ik ook mijn sporen wel verdiend in het leven, maar ik laat me ook niet met allerlei dure titels aanspreken, simpel zat. Bovendien was het meer een vaderlijk ‘Camiel jongen’ dan een tokkie-achtig ‘hej Camiel’. Zo was het in elk geval bedoeld.
floryn zegt
Nou ik heb het opgezocht. In het regeerakkoord van 2007 voor de partijen in de tweede kamer staat over de de kilometerheffing:
2. Om de bereikbaarheid over de weg in het algemeen en van de Randstad in het bijzonder
te verbeteren, zal het systeem van kilometerheffing (gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken) in de komende kabinetsperiode – eventueel gefaseerd –
worden ingevoerd, mits aan de randvoorwaarden van het naar rato afschaffen van
bestaande belastingen (BPM, MRB, Eurovignet) en een maximale hoogte van de systeem-
en inningskosten van niet meer dan 5 % van de opbrengst wordt voldaan.
3. De netto opbrengsten van de kilometerheffing komen uitsluitend ten goede aan het
infrastructuurfonds, waaruit landelijke en regionale investeringsprojecten in de
verkeersinfrastructuur worden gefinancierd.
midasracer zegt
Beste Eurlings, gewoon doordrammen. Doen wat JIJ wilt en niemand anders. Fuck die miljoenen automobilisten. Pak ze maar lekker. Gooi die miljoenen, nee miljarden euro’s over de balk. Betaal al die adviesbureautjes maar 900 euro per uur. Geen probleem. En dan hoop ik dat stemmend Nederland zich beseft dat jij een CDA-er bent. Ik zeg het nog eens: C D A! Dus lief stemvee, waar stemmen we in 2011 in ieder geval NIET op? Juist. Down de drain met die smerige gristenenterreur.
B /\/\ \/\/ zegt
Stop!!! Midasracer!!!
Ben het helemaal met je eens maar haal er geen geloof bij, dat staat hier buiten, ik ben ook Christen en voel me nu persoonlijk heel erg beledigd!
midasracer zegt
@B // //: Sorry vrienden. Ik wil niemand beledigen, maar ik ben de schijnheiligheid van deze zgn. Christenen echt helemaal zat. De CDA zat wat in de middenmoot, maar nu de Christenunie erbij zit, is het echt verschrikkelijk wat voor regeltjes, wetten en databases erbij zijn gekomen. Alles voor een totalitaire controle en om hun mening door te drijven. Persoonlijk vind ik Ernst Cramer van de CU de grootste duivel in vermomming. En de rest is niet veel beter.
Lotus-Omega zegt
@midasracer: betje respect voor andermans geloof e.d. en zoals B ///\\/\///\\\ al zegt, dat staat hier voledig buiten!
als je begint met “ik wil niemand beledigen” doe dat dan ook niet!
floryn zegt
Is het niet mogelijk om als inwoner van de randstad met een auto, de overheid aan te klagen als deze wet wordt aangenomen, voor het discrimineren van haar eigen burgers die in het centrum van het land wonen door de kilometerprijs DAAR hoger te maken? Dat betekent dat je als “randstatter” simpelweg in je mobiliteit wordt aangetast.
floryn zegt
@ B /\/\ \/\/
Midasracer is aan het reaguren op de geenstijl wijze. Dat zie je hier op autoblog steds meer. Neem er geen aanstoot aan.
Zelf vind ik de CDA ook een verschrikkelijk slechte partij, maar dat is gelukkig iets anders.
XC60 zegt
Is het niet oneerlijk dat de wegenbelasting al voor de tweede of derde keer maandelijks fors wordt verhoogd, terwijl ik van de BPM afschaffing nog niks merk in de huidige aanschafprijzen van nieuwe auto’s? Ik betaal maandelijks al fors meer wegenbelasting, terwijl ook de volle mep aan BPM is afgerekend. Mensen die nu een nieuwe auto aanschaffen, betalen nu dus volle BPM en mogen straks (willekeurig) ook kilometerheffing gaan betalen (dubbel betalen). En hoe zit het met de afschrijving als die BPM wordt afgebouwd, wie gaat dat compenseren? Het blijft de vraag welk percentage van de (gedeeltelijk) afgeschafte BPM in de toekomst door de fabrikanten aan de consumenten wordt doorgegeven, want zij kunnen immers de autoprijzen makkelijker verhogen.
Benny zegt
Bron: DeTelegraaf…. haha ok ik weet voldoende ;)
Dennis zegt
De gristengroep” waar deze meneer lid van is, is Nederland al jaren aan het verkwanselen …en zoals het een goed CDA-er betaamt … vooral niet naar het volk luisteren
Freez zegt
En de oplossing is zo simpel;
Per 2013,–> nieuwe auto’s krijgen kastje maar zijn BPM en Co2heffing vrij (zoals beloofd) en zijn dus veel goedkoper in aanschaf. Het bestaande wagenpark blijft wegenbelasting betalen zoals nu het geval is, maar rijdt zonder kastje tot ze instorten. Kan iedereen eind 2012 kiezen; koop ik een dure auto zonder heffing of een goedkope met.
Freez
bigjoe zegt
@Freez:
De oplossing is veel simpeler:
Geen kilometerheffing invoeren, BPM en wegenbelasting afschaffen en verrekenen in de brandstof accijns
de gebruiker betaalt dan, en Camiel en ik gaan in Duitsland tanken ;)
B /\/\ \/\/ zegt
@midasracer:
Ik begrijp je punt en ik snap ook dat je het oneens bent met hun standpunten, ik ben het eerlijk gezegd inhoudelijk wel met je eens, het is een waardeloos kabinet. Maar het probleem is dat dit beleid echt he-le-maal niks met geloof te maken heeft. Denk om de nuance, leer anders wat gelovigen kennen, zijn hele normale mensen die ook van snelle auto’s en vette TV’s (of andere leuke dingen)houden…
midasracer zegt
@B // //: Het geloof en de houding die eruit voortvloeit moet wel degelijk in beschouwing worden genomen mbt de akties van deze mensen. De gereformeerde zurigheid druipt van dit kabinet af. Het lijkt wel of alle leuke dingen niet meer mogen. Als dit soort mensen geen lol in hun leven willen hebben, en zich aan legio regeltjes in hun lokale gemeenschap willen committeren, prima maar val mij er niet mee lastig. Als voorbeeld die Ernst Cramer die blijkbaar vindt dat mensen geen young timers mogen koesteren en er maar de rest van hun leven MRB over moeten betalen. Ik heb dit soort zuurpruimen meegemaakt in het dorp waar ik woonde. Die liepen al te zeiken en te donderpreken als je zondags aan je auto aan het sleutelen was. Helaas zijn dit soort mensen doorgedrongen tot in onze regering gesteund door de stemmers uit de bible belt. Voor mij zijn het gevaarlijke extremisten die het liefst lol en vrolijkheid per wet zouden willen verbieden. Och wat mis ik de jaren 90!
240Z zegt
Oh, Ik snap het. Eurlings wil vervoer onbetaalbaar maken voor de minder rijken zodat zij van de wegen afblijven. Want mobiliteit is niet zo belangrijk, tóch? Als de files maar minder worden. Die mensen blijven dan wel lekker thuis. Ach, een paar werklozen er bij of diepere schulden bij deze mensen.. Maakt het uit! Fantastisch idee.
Als die km heffing er niet komt, blijven ze de prijs wel anders omhoog gooien waar spijtig genoeg de meeste mensen gewoon 90 graden voorover gebukt voor blijven staan.
XC60 zegt
NIET alle politieke partijen zijn voor de kilometerheffing: VVD, SP en PVV zijn tegen deze heffing
Gizzer zegt
2. Om de bereikbaarheid over de weg in het algemeen en van de Randstad in het bijzonder
te verbeteren, zal het systeem van kilometerheffing (gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken) in de komende kabinetsperiode – eventueel gefaseerd –
worden ingevoerd, mits aan de randvoorwaarden van het naar rato afschaffen van
bestaande belastingen (BPM, MRB, Eurovignet) en een maximale hoogte van de systeem-
en inningskosten van niet meer dan 5 % van de opbrengst wordt voldaan.
Als dat effe doortrek, wordt er gezegd dat de exploitekosten van de kilomterheffing op niet meer dan 5% van de opdracht mogen uitkomen. Kilometer heffing kosten per jaar worden na aanleg geschat op 1 miljard, dat keer 20 om te geschatte opbrengsten te berekenen is dus 20 miljard? Dan komt er nog eens bij dat de gemiddelde automobilist volgens Rijkswaterstaat 15% goedkoper uit zou moeten zijn. Dan komen we uit op de huidige inkomsten uit wegverkeerder van 20*1,15= 23 miljard? Weet iemand of dat inderdaad klopt? Verdient de overheid 23miljard aan accijnzen, wegenbelasting, bpm etc?
floryn zegt
@ Midasrtacer
en nu maak je een punt :)
B /\/\ \/\/ zegt
@Midasracer:
Goed, ik ga geen discussie aan over geloofszaken, dat is niet de bedoeling hier, ik wil je er alleen op wijzen dat je mensen beledigd, als jij dat verder geen probleem vind omdat je een paar politici niet mag vind ik prima.
Oja, ik ben ook gereformeerd, ik kom uit de ‘biblebelt’ en reken maar dat ik een zurig leventje heb met mn vette BMW, mn mooie flatscreen, mn luxe appartement, mn 4 vakanties per jaar en een goedgevulde bankrekening, ik wilde dat lol verboden was, hahaha man, doe normaal… Helaas zijn altijd en overal zeikerds te vinden zoals bijvoorbeeld die anderhalve gek die jou aansprak op lekker sleutelen, ook mijn niet-christelijke buurman is een zeikerd…
ggj zegt
Bij mij komt er géén kastje in! Want dat betekent o.a. dat er gaten in je dashboard worden geboord om het in te bouwen, mooi niet dus. Buiten het feit nog dat je veel duurder uit bent met de km-heffing.
alltimer zegt
en als het er wel doorkomt, zullen de oudere auto’s wel gigantisch in prijs stijgen…
(van voor 1987 dan he)
lekker belastingvrij!
dag dag, kilometerheffing!
Jax zegt
laat het maar NIET doorkomen, dan hoef ik niet te verhuizen naar Duitsland :)
Peter zegt
@BMW: Helaas zijn er politieke partijen die het nodig vinden religie en politiek te vermengen. En geloof me, daar is nog nooit iets goeds uit voortgekomen.
Het feit dat CDA en CU pretenderen vanuit een christelijke overtuiging te regeren, maakt dat mensen hun belerende, benepen, beklemmende, uitzuigerige houding zijn gaan associeren met de religieuze waarden die zij zelf zeggen uit te dragen. Misschien is het niet correct dat deze associatie gemaakt wordt, maar dat is toch voornamelijk de genoemde partijen zelf te verwijten.
(zwaar off topic, I know).
Anyway, het is volkomen duidelijk dat Camiel de km-heffing erdoorheen wil drukken, no matter what. Hij heeft eerder gezegd dat hij de heffing niet zou invoeren als er ‘onvoldoende draagvlak’ is. Mark my words, Camiel gaat het feit dat er een kamermeerderheid is gebruiken om aan te tonen dat er voldoende draagvlak is.
Ik kan alleen maar hopen dat de stemmer straks in het kieshokje niet vergeet welke politieke minkukels verantwoordelijk zijn voor de lastenverhogingen…
bartholomeo zegt
Ik ben blij dat ik niet alleen de jaren 90 mis. Amper 20 jaar oud maar wat een lol met die auto’s.
Yorick zegt
Gewoon niet doen, Want het hele plan gaat nergens over.
lincoln zegt
top-ambtenaren ??
hallo .. een steuntrekker is een steuntrekker ..
nix meer nix minder ..
en de enige religie is geld ..
altijd en overal ..
zdev zegt
Als de kilometerheffing doorgaat dan vertrek ik en mijn bedrijf naar een ander land.
Niet alleen vanwege het geld, maar ook voor mijn recht op mobiliteit en recht op privacy.
En dat werkt dan mooi averechts voor Eurlings en Bos. Want dat gaan ze tonnen aan belastingen mislopen.
Timmie zegt
Man, de autosector zal daar dit jaar een rampjaar beleven!!!
Gertjan zegt
Het is wel goed dat de mensen die meer rijden ook meer gaan betalen en niet allemaal evenveel. Maar misschien moeten ze het alleen voor particulieren laten gelden en voor bedrijven een andere regeling bedenken. @Zdev dan gaan er waarschijnlijk meerdere bedrijven vertrekken uit NL. Maar je bent het er toch wel mee eens dat je betaald wat je rijdt?
Het is zeer nadelig voor diegene die veel de auto gebruiken. Wij hebben thuis een tweede auto die vrij weinig wordt gebruikt en dus is die nog goedkoper. Ook de eerste auto wordt niet heel vaak gebruikt, gewoon lkkr fietsen met goed weer hee.
XC60 zegt
Eurlings heeft zich gewoon voor het karretje van de PvdA laten spannen. PvdA zijn namelijke de felste voorstanders van dit hele rekeningrijden en als het aan hen lag zou de heffing nog veel hoger uitvallen (wat ze in de toekomst misschien ook nog wel voor elkaar gaan krijgen).
toyotaprius zegt
Ik vind een MG op eens een stuk minder sympathiek….
Peter zegt
Voor de mensen die steeds zeggen “verhoog dan de accijnzen op benzine”: zoek iets over de kilometerheffing op op internet:
“Veel mensen vragen waarom de brandstofaccijnzen niet worden verhoogd, in plaats van de kilometerprijs in te voeren. Dan betalen veelrijders ook meer. Een groot nadeel van een accijnsverhoging is dat het geen invloed heeft op het tijdstip en de plaats waar mensen rijden. Daarom vermindert het de files onvoldoende. Onderzoek toont aan dat de kilometerprijs met een spitstarief op extra drukke wegen, beter helpt om de files terug te dringen. Bovendien zou het verhogen van de benzineprijs mensen kunnen aanzetten om over de grens te tanken. Ondanks de kosten die een nieuw systeem met zich meebrengt, vallen de welvaartseffecten van de kilometerprijs positief uit, zo blijkt uit onderzoek van onder meer het Centraal Planbureau.”
Dit zegt overigens niet dat ik het er mee eens ben, want mensen gaan echt niet voor hun lol in de spits rijden. En dat tanken over grens: de politiek wil zo graag 1 Europa. Probeer Duitsland en Belgie ook over te halen het op die manier op te lossen, en je bent (in Nederland) van dat nadeel af. En het kost je stukken minder aan falende ICT-systemen, meetapparatuur, controle van fraude, dataopslag, privacy-gezeik en brallen met allerlei instanties.
Ed zegt
Volgens mij wil Eurlings gewoon de geschiedenis in als de Rekening rijden minister. Staat wel goed op je CV voor bij zijn volgende baan!
rider zegt
zal wel weer met prestige te maken hebben; “kijk eens wat ik voor elkaar heb gekregen”. dat is mij maar weer mooi gelukt, ongeacht of het nou wel of geen nut heeft/brengt, houding. kilometerheffing is wel mooi, maar dan moet de bpm eraf, wegenbelasting moet ook weg, en het alsmaar verhogen van de brandstofprijzen moet dan ook maar eens stoppen. dat je belast wordt naar het aantal gereden kilometers is goed.
die Kameel Eurlings zal het ook wel zo zien, van kijk, wij nederlanders zijn WEER de eerste met een verkapte belasting. ik denk dat het maar eens hoog tijd wordt dat het europese hoge gerechtshof zich met nederland gaat bemoeien. zoveel belasting en onderbelastingen als wij hebben is niet meer leuk. daar moet maar eens wat aan gedaan worden!
en zo kan ik nog wel even doorgaan; voorbeelden zat. kijk naar het geldverslindende monster wat men de HSL of Betuwelijn noemt. nog steeds niet operationeel en weer een miljard duurder. kijk naar de A73 tunnels, kosten ook miljoenen meer dan beraamt en nog steeds problemen. het is gewoon te gek voor woorden wat dit flut kabinet met ons belasting geld doet. over de balk ermee…..!
Piet zegt
Het grote probleem bij die kilometer heffing is, dat het gewoon een TE INGEWIKKELD systeem is dat daardoor TE VEEL ONKOSTEN met zich meebrengt. Verder zal blijken dat het TE GEVOELIG VOOR FRAUDE is en TE GEVOELIG VOOR DEFECTEN. Verder TAST HET DE PRIVACY AAN. Een kind ziet de problemen aankomen, maar Camiel pas als we tich jaar + 1/2 miljard of zo verder zijn. KAPPEN met die onzin dus.
bmw zegt
Nogmaals, iedereen gaat hier voorbij aan het feit dat je vandaag de dag al betaalt naargelang hoeveel je rijdt: de accijnzen op brandstof zorgen hiervoor. En het is niet meer dan eerlijk dat iedereen een basisprijs betaalt voor de infrastructuur (MRB). Bovendien betalen mensen die in de file staan nu ook al veel meer aan brandstofkosten en slijtage van hun voertuig (plus tijdsverlies). Wil iemand dus eens deftige argumenten geven? Eigenlijk is de kern van de zaak dat men alle tarieven wil optrekken en hiervoor geen draagvlak is, dus men probeert een zogenaamd nieuw systeem te introduceren, dat deze verhoging wel doet slikken. Meer niet.
alfa mannetje zegt
@bmw: MOET , , de bpm is verboden op korte termijn….wat is je alternatief ?
NLBUURMAN zegt
@alfa mannetje: de bpm wordt niet verboden, wordt simpelweg afgeschaft…
alfa mannetje zegt
@NLBUURMAN: de BPM is in Europa aangezegd als zijnde verboden op straafe van een gang naar het Europesche Hof.
Nederland geeft daar maar gehoor aan, vandaar ook initiatieven als de km heffing .
Ook om ons kuddedieren eens uit de spits te krijegn , met dwanggeld en zo hoort het . KUDDEGEDRAG AFLEREN !
BMW , lees nog eens , er MOET iets komen want het huidige systeem kan niet meer.
Hier en bij de Telegraaf janken we alleen maar ….
bmw zegt
@alfa mannetje: er moet helemaal geen alternatief zijn voor de BPM, auto’s zijn in NL door de BPM gruwelijk duur, vergeleken met alle andere Europese landen (op DK na). Dus stop met te herhalen dat er geen alternatief is, want het bestaat al en is zelfs op dit moment gewoon in voege in quasi alle EU-landen. Ik krijg het gevoel dat je gebrainwashed bent door onze politici.
midasracer zegt
Ik zou het prettig vinden als iedereen stopt met het roepen van “dan verhogen ze maar de accijns”. We betalen al veel te veel belasting. Er moet juist minder belasting worden geheven, of klink ik nu te liberaal? De automobilist is een melkkoe. Belastinggeld van de automobilist verdwijnt steevast in andere potjes. Er is de laatste 20 jaar heel veel geld opgehaald, maar te weinig is gebruikt voor de infrastructuur. Nogal wiedes, want het geld was al weer door (s)links uitgegeven. Daar betalen we nu de rekening voor. Als vanaf dag 1 de MRB, accijnzen en BPM opbrengsten waren geinvesteerd in wegen, stimuleringsregelingen voor fietsprojecten e.d. en openbaar vervoer, was het nu niet zo’n puinhoop. We moeten niet MEER betalen, want we betalen al teveel.
KM heffing is mensen straffen die veel rijden. Want laten we wel wezen, je zit niet voor je lol op de weg maar voor je werk. Dus wie werkt die wordt gestraft. En deze socialistische statement stuit tegen mijn liberale natuur.
Mensen die bereid zijn veel te reizen voor hun werk, zijn de peilers van de samenleving en verdienen respekt. Deze mensen moeten beloond worden en niet gestraft! Maar ja, straffen en drammen zijn de steekwoorden van deze regering.
xerxes zegt
Eurlings je dwingt mensen om net tien meter over de grens te gaan wonen!!!
NLBUURMAN zegt
ik heb liever dat ze de prijs van alledaagse dingen zoals melk e.d verhogen, dat koopt iedereen, of bijvoorbeeld luxegoederen, mochten ze toch ergens dat geld nodig voor hebben. want zijn gedachtengang nu klopt niet: we moeten de prijs omlaag halen, maar de mensen zijn het niet met hem eens, want probeert hij dan WEL te bereiken? minder files lukt niet, en ze willen dat er minder betaald wordt, dus meer verdienen lukt ook niet… Don’t get their point…
lincoln zegt
@NLBUURMAN:
a smoke-screen for worse thing comming ..
en BPM wordt niet afgeschaft .. maak je maar geen illusies ..
NLBUURMAN zegt
@lincoln: zucht, ja…. je hebt gelijk :( immers, stel je voor dat de Nederlandse overheid minder geld zou krijgen …
toyotaprius zegt
@lincoln: Inderdaad, afschaffing bestaat niet, alternatief… het heet alternatief.
TBmocro zegt
Gewoon die koalo BPM tarief verlagen en wegenbelasting zo behouden!!!
Weg met die KILOMETER NON-SENSE!!!
Gewoon relax houden net als bij onze zuiden buren (Belgie)
Tabun die mack Camiel Urlings
We betalen al genoeg aan belastingen ( ook niet te vergeten belasting die verborgen zijn zoals verzekering bla bla bla)
Texter zegt
Gezien de ongelukkige-maar-wel-continu-zijn-eigen-ballen-likkende-hond-visies die onze regering erop nahoudt, vind ik de hele discussie rond de kilometerprijs nogal…apart. In 2007 (met onbevlekt zij het onrechtvaardig systeem)leverden MRB (2,8),BPM (3,4) en olieaccijnzen (6,9) 13,1 mld op. ALLE wegen kostten samen 7,4 mld, waarvan 4 mld voor gemeentelijke wegen, voor het rijk 2,5 en nog net geen 1 mld voor Provincies. Onze regering (nou ja, waarschijnlijk een of andere topambtenaar) vindt op basis daarvan dat 56% van de inkomsten uit onze mobiliteit zijn gespendeerd aan onze wegen. Daarbij worden zotezien vrolijk een vijfde aan extra BTW en alle andere belastingen op WA-premies, onderhoud etc. genegeerd (corrigeer me maar als het niet zo is, want dat is alleen maar leedtoevoeging). De kilometerprijs levert, volgens een belachelijk simpel sommetje op basis van voertuigstatistieken en een paar cent/km, heel veel geld op (4,5mld-7,5mld, het kan allemaal, elk jaar zo’n Uruzgan missie), maar niet zoveel dat al het onderhoud aan onze wegen (>8! mld in 2010) ermee gefinancieerd kan worden. Dat zou ook nergens op slaan, gezien we tenslotte accijnzen afdragen die redelijkerwijze (laten we vooral niet over de landsgrenzen heenkijken) kunnen worden gebruikt om dat overgebleven stukje ongefinancierde infrastructuur te bekostigen. Alleen op basis van dat relatief kleine tekort en wat noodzakelijke aanloopkosten (die na 3-4 maanden vol draaiende KP al ruim gedekt zijn), vindt ‘men’ in Den Haag dat de kilometerprijs teveel ‘kost’ en ons LAND erop achteruitgaat, daarbij dus de inkomsten uit accijnzen en BTW negerende, evenals het belangrijke feit dat we van een volstrekt disproportioneel systeem (6,2 mld aan dubieus hoge MRB en 45% BPM, nog eens ~1,2 mld BTW erop) afscheid willen nemen. Over eenzelfde infrastructureel ’tekort’ dat ontstaat na ontvangst van MRB en BPM hoor je niemand, want dan komen de accijnzen ineens weer om de hoek kijken, en zijn het niet allemaal algemene middelen? Verhip, daar zijn die accijnzen weer die alles mogen oplossen als het Den Haag uitkomt, en niet wanneer het ONS uitkomt. Niet hoeven betalen voor een auto die stilstaat is natuurlijk ook best een vooruitgang.
bmw zegt
@Texter: waarom zou je niet moeten betalen voor een stilstaande auto? Waarom moeten alleen rijdende autobestuurders voor wegeninfrastructuur betalen? De HELE samenleving profiteert van onze mobiliteit. Als ik op familiebezoek ga bij mensen die ik altijd moet bezoeken omdat ze zelf geen auto “hoeven”, als ik klanten bedien, als ik winkels bezoek, enz. dan zorg ik er mee voor dat onze maatschappij draait. Als je al die kosten alleen op de bewegende mens wil afschuiven, dan ga ik beslissen om niet meer te rijden. Laat iedereen dan maar tot bij mij komen. Of nee, toch niet, ze gaan misschien zo slim zijn om alles door te rekenen aan de klant (duh). Reken dus maar dat je dokters-huisbezoek en allerlei consumentengoederen en -services duurder zullen worden.
Nogmaals, iedereen moet bijdragen volgens mij, via een combinatie van vaste en flexibele belastingen, waarbij alle middelen die hieruit voortvloeien worden aangewend voor de infrastructuur voor alle types verkeer. Dit kan eventueel zelfs nog aangevuld worden met algemene belastinggelden. En kijk es aan, zo’n systeem bestaat al overal, dus waar zijn we in godsnaam over bezig? Over belastingverhoging, niet meer, niet minder.
zdev zegt
Ik wil heeeeel graag betalen voor gebruik. Dat betekent dat van de 18 miljard die de automobilisten nu elk jaar ophoesten er 12 vanaf gaan. Want 6 miljard gaat werkelijk naar infrastructuur. Wouter Bos zoekt maar een ander slachtoffer voor zijn dure hobby’s.
bmw zegt
@zdev: je hebt voor honderd procent gelijk.
Rob USA zegt
@alfamannetje/buurman en anderen die het alleen maar over de BPM hebben: BPM gaat idd langzaam weg maar er is een veeeel hogere CO2 tax voor in de plaats gekomen !!
Deze heeft wel wienig invloed op de auto’s met een 1L motor maar alle dikke versies van bijna alle merken gaan hierdoor zwaar veeel geld meer betalen !!
zie: http://www.nieuweautoprijzen.nl en klik op grootste prijsstijging.
lincoln zegt
@Rob USA:
en in 2013 gaat de Lada Niva 46.250 euro kosten !!
da,s ziekelijk ..
en die sukkels maar denken dat de BPM verdwijnt ..
alfa mannetje zegt
@Rob USA: die co2 takts gaat ook verdwijnen, is een tussenvorm voor de uiteindelijke km heffing , een eerlijk systeem moet er komen en STOP MET JANKEN.
Texter zegt
@bmw…sarcasme sloeg je zojuist in het gelaat zonder dat je het merkte.
M.M.M zegt
Dit is weer typisch zo’n gevalletje van:
… Ik heb A gezegd, dus moet ik ook B zeggen.
… Als ik nu niet doorzet dan heb ik gezichtsverlies.
… Over 10 jaar kennen ze me toch niet meer
… maar ik kan aan mijn kleinkinderen wel zeggen dat ik de kilometerheffing heb geintroduceerd.
jaja, zo werkt dat in Den Haag
911GT2 zegt
Hey we zouden toch ook nog een kwartje terugkrijgen… Van Kok of zoiets dat was toch een tijdelijke maatregel?
Ik denk dat we maar een autoblog partij moeten beginnen.
Geld van de auto’s naar de auto’s.
Andere dingen kunnen we bekostigen van bezuinigingen op ontwikkelingshulp, nutteloze militaire missies, ww en wao regelingen versoberen.
Defensie (ik ken de organisatie dus ik weet hoeveel stoelen er te veel zijn) reorganiseren.
Dat geld kunnen we steken in het onderwijs, gezondheidszorg en het terugkopen van de utilieteissector en de spoorwegen. Die kunnen dan zichzelf bedruipen met eventueel een kleine overheidssteun.
Om de overheid weer wat meer inkomsten te geven zie ik mogelijkheden voor mega windenergie projecten op zee, grotere gaswinningen uitgifte van industrieele gebieden zoals een extra maasvlakte en agrarische gebieden zoals een extra inpoldering van het ijselmeer.
Politieapparaat krijgt weer echte bevoegtheden. Gevangenissen worden versoberd en illegale criminelen worden direct uitgezet zonder procedering.
Nieuwe nederlanders hebben vestigingsrecht bij aantoonbaare arbeidvoorziening en bij een werkeloze periode van 9 aaneengesloten maanden of meer in de eerste 5 jaar is het jammer maar helaas. ;)
Natuurlijk zijn sommige regelingen onderhandelbaar je moet wat wisselgeld hebben dus je moet hoog in zetten ;)
midasracer zegt
@911GT2: Je leest bijna letterlijk het PVV programma op!
911GT2 zegt
@midasracer: Nou persoonlijk wil ik niet een bevolkingsgroep aanvallen en me niet met de PVV associeeren ;)
lincoln zegt
@autoblog.nl ..
doen jullie eens iets met dat linkje van @Rob USA ..
gewoon om de BPM-grap van Camiel te ontkrachten ..
Spiderman zegt
Camiel, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Vergeet al die technische onzinoplossingen, de overbetaalde consultants en de moeizame invoering. Schaf gewoon de BPM en de wegenbelasting af en regel alles simpelweg via de benzineprijs. Ook dan betaalt de gebruiker naar wat hij verbruikt en bovendien moeten buitenlandse bezoekers aan ons land ook meebetalen. Heel simpel, in te voeren met een pennestreek. De benzine is toch al gierend duur (wie had ooit gedacht dat we bijna vier gulden per liter zouden betalen?), dus dit kan er best bij. Mogen we dan wel eerst EINDELIJK dat kwartje van Kok een keer terug…?
Els AW zegt
http://www.postbus51.nl/nl/home/overzicht-zoekresultaat?field_search=kilometerheffing
Dit is postbus 51, voorlichting van de overheid!
Sinds 2008 wordt de MRB stapsgewijs verhoogt, omdat de BPM afgeschaft wordt…
Hoezo afgeschaft? De inkomsten uit BPM moeten gelijk blijven, dus (?) wordt dat maar bij de MRB geteld.
Hoezo eerlijk? Waarom moet ik meebetalen aan de auto van de minister of die van mijn buurvrouw?
In het rapport wordt compleet uitgelegd hoeveel inkomsten er komen en hoe die worden uitgegeven.
Daar wordt gewoon uitgegaan van 15% minder verkeer tijdens de spits (moet nog blijken!) en er wordt ook al even vermeld, dat het nog niet mogelijk is dat de trein/OV dit kan opvangen… in de spits!
Beetje taaie stof, maar het lezen meer dan waard.
Het enige wat je snapt is: dit MAG Niet gebeuren!!
lincoln zegt
@Els AW:
da,s taaie meuk .. bijna niet doorheen te komen ..
als je zoveel info moet verstrekken weet je zeker dat je met leugenaars van doen hebt ..
p.s. thanks for the input ..
Vincenzo zegt
camiel wil alleen zijn naam in de boekjes zien natuurlijk.
Winky zegt
Gewoon, enkel een verhoging van de benzineprijzen zou ook volstaan voor het gros van de voordelen die kilometerheffing biedt. Een kleine verrekening voor pompstations dicht bij de grens. Iedere Nederlander die een beetje serieus is rijdt toch niet >10 km om over de grens te tanken. Geen kastjes, consultants en privacy issues.
Het veelgeprezen alternatief voor autorijden is gewoon te duur, retourtje Eindhoven Amsterdam kost € 32,-.
Dit is een van de weinige zaken waarbij ik hoop dat het kabinet in besluiteloosheid blijft hangen.
Positieve noot: Ik vind minister Eurlings verder een erg goede minister, gewoon knallen met weguitbreiding en niet zo futloos als die vrouwen die hem voor gingen.
zdev zegt
Ter uitleg: ook met rekeningrijden betaal je niet voor gebruik:
Van de 18 miljard die automobilisten nu al ophoesten gaat 12 miljard naar de staatskas. Lees: ambtenaren, overhead, bureaucratie en dure hobby’s van politici.
De automobilist financiert bovendien het openbaar vervoer. OV-reizigers betalen maar 1/3 van het gebruik. De andere 2/3 wordt door de automobilist bijgelegd. Wat nou betalen voor gebruik?
De overheid heeft een irrationele keuze gemaakt door rekeningrijden aan CO2-uitstoot op te hangen terwijl er nog steeds geen duidelijkheid is of CO2 werkelijk van invloed is op het klimaat.
In het bedachte model van rekeningrijden betaal je niet lineair voor uitstoot maar exponentieel. Dat is dus niet gelijk aan betalen voor gebruik, want dat hoort wel lineair te zijn.
Ik wil echt heel graag betalen voor gebruik. Want dat zou betekenen dat de miljarden die wij automobilisten allemaal bij elkaar schrapen, allemaal in infrastructuur, duurzamer vervoer en veiligheid wordt geïnvesteerd.
Het is verrekte oneerlijk dat de overheid de auto misbruikt als melkkoe. De overheid heeft maar 1 belang: uitmelken. Files interesseert ze echt niet. Milieu boeit ze echt niet.
Laten we daarom de discussie over de kilometerheffing gebruiken om de overheid flink te corrigeren: elke cent die wij betalen gaat naar onze infrastructuur. Er mag geen cent de algemene staatskas in vloeien. Dat is helemaal geen raar voorstel. Het is gewoon fair. We hebben ons lang genoeg laten afromen! De overheid moet algemene middelen financieren uit algemene heffingen.
En we staan sterk: de overheid is meer van ons afhankelijk dan wij van de overheid. De verslaving van de overheid aan ons automobilisten is namelijk 12 miljard euro waard. Laten we ze aanpakken!
Begin met de ANWB. Zij zouden bovenstaand standpunt moeten verdedigen. Ze zijn er niet voor de overheid maar voor de automobilist. Ons belang is betere infrastructuur, lagere kosten. Zolang de ANWB dit niet uitdraagt: zeg je abonnement op en vermeld er expliciet bij dat je vindt dat de ANWB het belang van de automobilist niet vertegenwoordigt. Bel: (088) 269 22 22 en binnen 2 minuten is het geregeld.
Opzeggen doet geen pijn: je bent tot en met 31-12-2010 gedekt voor de wegenwacht. Het gaat om het signaal. http://www.anwb.nl/wegenwacht/lid-worden,/voorwaarden-en-prijzen/opzeggen.html
Texter zegt
Nou, ik ben benieuwd of morgen ook al in de Telegraaf staat waar we de nieuwe uiers onder onze auto’s moeten lassen.
alfa mannetje zegt
en laat jullie kuddedieren je niet zo gebruiken door oa autoblog …..
bmw zegt
@alfa mannetje: zet je caps lock maar uit, ik kan ook kleine letters lezen. ik hoef je posts niet opnieuw te lezen, ik heb ze gelezen en begrijp wat erin staat en ik ben het er niet mee eens. Ik herhaal dat het systeem dat haast alle EU-landen hanteren, volstaat. NL zoekt gewoon naar een nieuwe belastinginkomstenstroom en jij gaat daarin mee. Dat is je recht, maar je hoeft ons geen kuddedieren te noemen omdat we er tegen zijn. NL moet helemaal niets in de plaats van de BPM stellen, daarover zegt de EU niets, nada, nothing. Dus hou op met tieren en probeer eens deftige argumenten te geven.
alfa mannetje zegt
of wordt een alfa mannetje en neem initiatief.
Cantago zegt
Simpel: bij de kilometerheffing moet je kastjes hebben… die moeten ontwikkeld worden samen met de vele software, ook om de nieuwe data te zenden, ontvangen, registreren en alles door te berekenen. Denk alleen als een na wat het kost om voor IEDERE auto een gepaste beugel te ontwerpen voor zo’n kastje! Dan nemen we mijn systeem: een euro (voorbeeld) extra op de benzine. Dat kost letterlijk NIKS! Het systeem bestaat al (namelijk met accijnzen), het enige wat aangepast moet worden is het niveau van de accijns, maar de benzineprijs schommelt nu ook al, dus het kost echt niks extra! Daarbij komt nog dat de kilometerheffing het zoeken van kortere routes stimuleert (slecht geval) en een hogere benzineaccijns stimuleert juist een zuinigere rijstijl! Er is dus geen enkele goede reden waarom de kilometerheffing beter zou werken dan een ander systeem!
Toonster zegt
Persoonlijk ben ik het eens met de km-heffing, de verbruiker betaald lijkt me toch echt de beste regeling;)
+ de Telegraaf is echt wel de slechtste krant van Nederland, ik lees ze in zomervakanties, omdat andere kranten vaak niet te krijgen zijn. En dan heb ik plaatvervangende schaamte voor de spelfouten + de veels te opinieërende koppen.. Echt de slechtste krant die ik ooit heb gelezen ( Nedelands dan, in Duitsland en Engeland heb ik nog veel slechtere kranten gelezen.)
Vraag aan autoblog dus: waarom trekken jullie tegenwoordig zo vaak op met de Telegraaf? Ik hoop toch niet dat TMG ook al aandelen van jullie heeft gekocht, zoals bij Geenstijl al het geval is..
bigjoe zegt
@Toonster: Ik schaam me ook wel een beetje voor jouw spelfouten: “de verbruiker betaald”
De verbruiker betaalt inderdaad, bijna 3 kwart van de brandstofprijs is belasting!
@Camiel: In het interview met Edwin Evers (radio 538) beloofde je om persoonlijk de stekker uit het project te trekken als blijkt dat het niet haalbaar is.
Aanwijzingen te over lijkt me, dus waar wacht je op?
Hebben jullie daar in den Haag nou niets geleerd van de betuwelijn?
RS zegt
Wie noemt zijn kind nu Camiel?
Dan ben je toch al verzekerd je leven te leiden als Epic Fail..
Kan me voorstellen dat hij als jongetje (nu nog steeds) veel gepest werd, nu pakt hij jullie terug..
Zelf schuld! xD