![Cotopaxi-vulkaan, Ecuador](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/Cotopaxi-Ecuador-01.jpg)
Je bent er misschien wel eens overheen gereden: zo’n poepsmal weggetje zonder vangrail pal naast een 10 km diep ravijn met een wegdek dat van drijfzand gemaakt lijkt te zijn. Van die wegen waarbij je testikels spontaan zin krijgen in een permanente vakantie diep in je onderbuik. Waar je dit soort weggetjes vindt? We zetten er tien op een rij.
Dien Bien Phu – Sapa (Vietnam)
Aangezien een top10 niet compleet is zonder persoonlijke touch stop ik mijn eigen allerk*tste reiservaring er in. Het was op de motor in het doorgaans zeer goed berijdbare Vietnam. Deze weg echter, die van de grens met Laos (West) richting de grens met China (Noord) loopt, was geen weg.
De hele rit ging onverhard door kuilen en diepe plassen, en er moest regelmatig gestopt worden vanwege opgetreden aardverschuivingen. Het was hobbelen tot en met, en aan het eind moest er ook nog eens een deels onverharde, regenachtige, ijskoude, bergpas overwonnen worden met een tweetakt die veel kracht verloor. Worst…bike…ride..ever. Gallery!
Siberische weg naar Yakutsk (Rusland)
Onverhard, in the middle of nowhere, en als je vast komt te zitten in de drek wens ik je veel succes.
Er ligt inmiddels wel een nieuwe snelweg door Siberië, maar ik weet niet in hoeverre deze modderpoel daarmee vermeden kan worden.
Lowari-pas (Pakistan)
In het noorden van Pakistan, een stukje ten oosten van Afghanistan ligt de Lowari-pas, die de Pakistaanse steden Chitral en Dir verbindt. Hoewel gevaarlijk, is het de kortste route naar Peshawar. De hoogte is ruim 3,1 kilometer, en tussen november en mei is hij door sneeuwval gesloten. Dat verhindert mensen niet hem toch te nemen, en dikwijls komen er in de zomer lijken onder de smeltende sneeuw tevoorschijn van reizigers die het niet gehaald hebben.
James Dalton Highway (Alaska)
In de jaren ’70 werd deze modderige weg aangelegd als aanvoerroute voor de Trans-Alaska oiliepijplijn. Het hele jaar door zijn wegwerkers bezig de puinhoop van (modder-)lawines op te ruimen, en als je een van de vele truckers onderweg tegemoet komt, dan is het een wijze raad om je uit de voeten te maken.
Op de brommer kan je ‘m trouwens ook rijden:
Anapurna Road (Nepal)
Tussen Marpha en Tatopani, in het Nepalese Anapurna-gebergte, ligt een nieuwe weg, die in 2009 is voltooid. Dat wil echter niet zeggen dat het een veilige weg is. Veel er van is onverhard, wat betekent dat je bij natte omstandigheden makkelijk in de problemen komt. Is het echter droog dan valt het nog redelijk mee, zoals je op de volgende video kunt zien:
Per bus heb je echter wat minder ruimte:
North Yungas Road (Bolivia)
Kon ook niet missen. Hoewel het op meer plekken in Zuid-Amerika (zoals Peru of Brazilië) niet bepaald pluis is op de weg, spant de North Yungas toch wel de kroon.
De weg leidt van La Paz naar Coroico, en wordt alom als de meest linke weg ter wereld beschouwd. Ook het Top Gear trio pakte hem al eens mee, en kon het ook nog navertellen.
Ruta 5 (Chili)
Weg nummertje vijf leidt van Arica naar Iquique, midden in Chili, en is berucht om zijn grote hoogteverschillen. Even niet opletten kan heel snel bestraft worden met een duikeling in het ravijn. De vele wrakken die langs de afgronden te vinden zijn, zijn hier stille getuigen van.
Op video ziet hij er echter niet zo heel gevaarlijk uit, vind je wel?
Sichuan-Tibet Highway (China)
Deze megasnelweg van 2.412 km lang ligt tussen Chengdu (waar je lekker heet kunt eten) en Tibet, en kent nogal wat gevaarlijke stukken. Dit is met name het geval bij de 14 bergpassen met een gemiddelde hoogte van 4.000 tot 5.000 meter, waar steenlawines en aardverschuivingen niet ongewoon zijn. Onevenredig veel Chinezen vinden er hun Waterloo.
Guoliang Tunnel in het Taihang-gebergte (China)
Steile wanden, weinig vangrails, en smal wegdek. Nuff said.
Trollstigen (de Trollenladder) – (Noorwegen)
Smal, en vol met haarspeldbochten, dat is de Trollstigen. Ga er te fanatiek van af en je belandt in een greppel (als je veel mazzel hebt) of ravijn (waarschijnlijker):
Bronnen: Dark Roasted Blend, Oddee, BBC en Izismile.
omg.. :o
respect voor de mensen die (dagelijks) over zulke wegen moeten rijden om brood op de plank te krijgen
dit is pas je geld echt verdienen, met (bloed) zweet (en tranen) dus..
@bigcar: en een berg schonen onderbroeken.
@the-budel-guy: LOL! :lol:
@the-budel-guy: Leuke woordspeling, berg….
@the-budel-guy:
Wat een verschil. Zat me net te bedenken welke ik een keer wil rijden als vakantietripje.
@bigcar: Helemaal gelijk heb je adamim +1
@bigcar: bij die laatste zijn ze een keer met TOPGEAR de helemaal doorheen gereden
@jespervgeemen: ja klopt, het ging er wel genadeloos hard aan toe, en het kostte clarckson bijna z’n leven want die rode RR viel bijna als het waren van die bergwand zo baar beneden.
Vandaar dat ik ook echt dik veel respect heb voor mensenrechten daar (dagelijks) over moeten rijden ( voor de kost).
ik had nog geprobeerd een filmpje ervan op te zoeken maar YouTube stelde mij teleur.. :(
Kolere…sommige zijn best schokkend! Sommige zou ik nog best willen rijden.
WOW! die in Bolivia en Nepal zijn echt ernstig!
@jrmpower24: pussy! ;)
@peugeot: zwegt
Ben ik toch blij dat ik niet dagelijks op sommige wegen hoef te rijden :O. Al hoewel de nummer 1 wel uitdagend ziet :D
Dien Bien Phu is de plaats waar de Vietnamesen de Fransen hebben verslagen in ik dacht 1953… Moet je voorstellen, kleine Vietnameesjes die complete tanks, wapens, stormrammen etc. daarnaar toe brachten op niet meer dan een oud krakkemikkig fietsje. Ze moesten over die weg terwijl het toen waarschijnlijk nog veel slechter was. Respect! En dan die Fransen ook nog flink op de kloten geven ook…
@rh95: DUDE, you kidding me!? een facking tank.. op een FIETSJE? wow, diep respect voor die Vietnamezen..
@rh95: De Noord-Vietnamezen gebruikten geen tanks, wel zwaar geschut dat ze inderdaad in stukken met fietsen over die paden vervoerden.
Dat was dan ook de enige reden dat ik de moeite nam om van Hanoi naar DBP te rijden. Verder is er echt geen hol te beleven, afgezien van een enorme trap met 1 miljoen miljard treden waar bovenop een enorm bronzen standbeeld ter herinnering aan de overwinning staat. En een paar overblijfselen van een Franse bunker.
@rh95: 1954
En je haalt twee verschillende dingen door elkaar. Dien Bien Phu is gewoon een plaats waar de Vietnamezen het Franse leger versloegen.
De Ho Chi Minh-route is dat tweede waar je op doelt, deze loopt vanuit Noord-Vietnam(het landvan de Vietminh) door Laos en Cambodja naar Zuid-Vietnam, waar de Vietcong(opstandelingenleger van Zuid-Vietnam dus, die soldaten die daar wel leefden, maar tegen de corruptie van dictator en katholieke Diem waren).
De Vietcong transporteerde allerlei spullen als Chinese en Russische wapens, ook afweergeschut en proppenschieters, maar tanks niet. Want ze de Vietcong vocht een guerrillaoorlog en dan heb je niks aan tanks.
@timmieeee: Inderdaad deze methode is bekend van de Ho-Chi-Minh route. Maar ook in Dien-Bien Phu werd zwaargeschut vervoerd op fietsjes door kleine Vietnameesjes. Alles uit elkaar halen en snel erop zetten. Toch knap via zo’n weg in oorlogsgebied
@timmieeee: er werden trouwens wel tanks gebruikt. Kleine 1persoonstanks die China had geleverd. Deze werden gebruikt om de vliegtuigen uit de lucht te halen. Dit was niet in Dien Bien Phu, dat dan weer niet
De Trollstigen in Noorwegen is niet zo héél spannend hoor, gewoon een hoop haarspeldbochten. Ook wel een goede vangrail!
@dustie94: wilde ik net zeggen! Heb er wel een paar keer gereden. Leuk juist!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ligt er aan hoe snel je hem rijd .
@norge: ja, en met welke auto. Met de 900 cabrio rij ik toch rustiger. Maar niet de hele weg hoor! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Met de Caddy ram ik er gewoon tegen op. Met de Hyundai lekker de juiste lijntjes uitzoeken .
@norge: waar gaat die weg naartoe? lijkt me niet bepaald een weg voor woon-werk verkeer.. lijkt me ook een behoorlijke lange weg..
@dennisr: Is de weg van Valldal naar Åndallsness .Maar voor de bangerikken is er tegenwoordig ook de mogelijkheid van een tunnel.
ik heb hem al door.. dit wordt een bucket list.. xD xD.
wat een mooie routes zijn dat. daar is 4×4 in nederland niks bij ;)
En met zijn alleen mekkeren we in het platte Nederland over die ene hobbeltje/ kuiltje/slechte weg. Als ik dit zo zie mogen we met zijn allen blij zijn dat we in Nederland leven en hebben we eigenlijk geen recht op te mekkeren. Met zijn allen zijn we eigenlijk zo verwend hier dat alles normaal oogt en vanzelfsprekend is. Juist als ik dit soort beelden, foto’s of filmpjes zie merk ik dat het eigenlijk niet vanzelfsprekend moet zijn. We vinden elke keer wel weer iets om over te zeiken, waardering mag best wel meer richting Nederland als ik dit zo zie.
Eigenlijk zouden we met zijn allen een maand in Nepal of Bolivia moeten doorbrengen om te beseffen hoe goed we het hier eigenlijk wel niet hebben.
Respect voor de inwoners en vrachtwagenchauffeurs die dagelijks die levensgevaarlijke routes rijden in Nepal en Bolivia voor gevaar van eigen leven.
@agera: eerste zin alleen moet zijn allen!
@agera:
Je kunt het ook omdraaien;
misschien hebben wij het wel zo goed ‘omdat’ we zoveel zeuren.
@agera: Precies zoals jij het beschrijft, zo bereik je stilstand. Je hebt altijd het recht te mekkeren. De wegen in dit topic zijn excessen, hier moet je niet de algehele kwaliteit van het wegennet van een land aan aflezen. Ik ken ook echt belachelijk slechte wegen in Nederland, maar dat is toch ook niet de maat voor Nederland?
@gerard1710: Soms mogen we ook best tevreden zijn met wat we hebben. Als ik soms zie dat sommigen zowaar een hartaanval krijgen van een klein obstakel op de weg of kuiltje denk ik waarom zo overdreven. Natuurlijk mag je mekkeren alles is voor verbetering vatbaar, maar het moet niet zo zijn dat we straks mensen worden die met niks tevreden zijn.
Af en toe mogen we best wel wat meer van het positieve uitgaan en het kunnen waarderen van ons wegennetwerk en infrastructuur.
@agera: Deels heb je hier gelijk, Nederlanders zeuren imo veel te veel, maar ik vind niet dat we eerder tevreden moeten zijn, maar juist er wat aan moeten doen. Helaas ontbreekt dat bij ons er nogal eens aan. Volgens mij is dat de reden dat de Duitsers hun economie wel op orde hebben en wij niet. Slik die bezuinigingen nou eens, dan kunnen we weer door en blijven we niet steken in een recessie. Nu weet ik ook wel dat ik nog maar een minimale hoeveelheid belastingen afdraag en ik gemakkelijk praten heb, maar als onze Oosterburen erbovenop kunnen komen zie ik niet in waarom wij niet.
@agera: Als je ziet wat wij aan BTW, BPM, accijns en wegenbelasting betalen mag het wegennet in Nederland ook wel wat beter zijn dan in die landen…
Zo zie je maar: waar een wil is, komt een weg. ;-)
Gave wegen, sommige zou ik niet willen rijden, andere zouden best wel een gaaf avontuur zijn.
Waar is de Nürburgring in dit lijstje? Misschien op nr.11? Ook openbare weg en ook gevaarlijk. Vallen in ieder geval veel doden.
@mynameisjeroen: Dat er veel doden vallen, komt niet door gevaarlijkheid van die weg denk ik.
De “Death Road” in Bolivia is al een tijdje gesloten, normaal gezien heb je daar geen zwaar verkeer meer op. Ik heb hem vorige maand nog gedaan, downhill met de mountainbike, heel erg leuke ervaring. In twee uur welgeteld 1 auto tegengekomen. Wel een fantastische weg, kunnen wij alleen maar van dromen. Maar in een bus of met tegenliggers zou ik er toch niet graag op rijden.
En waar rijdt het bestemmingsverkeer dan nu langs?
@sir_smokalot: Er is een nieuwe geasfalteerde weg aangelegd die veel breder is en via een andere route loopt, maar met dezelfde bestemming.
Aha. Bedankt voor de info! Gelukkig ligt hij er nog wel, dus ik zou ‘m gewoon met de MTB kunnen doen over een jaar?
@ mynameisjeroen, daar zeg je wat, ik heb daar zelfs mensen zien racen met kinderen op hun achterbank… niet normaal :s
Ik was er eens een toevallig dag, en die dag was er een motorrijder omgekomen… wat dus vrij vaak blijkbaar gebeurt.
Maar bon, de meeste wegen die je hier afgebeeld ziet zijn kwalitatief wel erg slecht, kan je niet zozeer vergelijken met de Nurburgring.
Hier staan ook een paar leuke tussen, niet meteen gevaarlijk, wel bijzonder: http://www.droomplekken.nl/nieuws/meest-bizarre-mooiste-en-gevaarlijkste-wegen-ter-wereld.html
Die Trollstigen, dat lijkt me een leuk alternatief voor de Stelvio…
Guoliang Tunnel ziet er echt zeer bijzonder uit zo. Die in Noorwegen lijkt me leuk om een keer te doen.
Guoliang tunnel.. Dat lijkt me nog wel wat (voor een adrenaline kick ofzo)
Oke, ik zal stoppen met klagen dat de wegen in Almere niet allemaal even goed onderhouden zijn.
dan is dit programma zeker de moeite waard: http://www.bbc.co.uk/programmes/b014hnlb/episodes/guide
worlds most dangerous roads,
p.s. die staatsloterij reclame is FUCKING irritant
niet zo een heel gevaarlijke weg maar deze is ook leuk om te zien. http://www.youtube.com/watch?v=y-nkUnAcZtA&feature=related
Pff, panische wijven. Druktemakers.
Je ziet wel dat ze in Bolivia meer verstand hebben in welke terreinwagen ze op pad moeten (Landcruiser) dan de man die het filmpje maakt (Range Rover)
Een tegenligger in een blinde bocht is daar heel wat anders dan hier in het platte Nederland. Wij hollanders die klagen dat België slechte wegen heeft, de top 10 heeft amper/geen asfalt.
@michelyman: sinds ik in Ierland (Cork en omgeving) ben geweest waar ik met mijn vader 5 dagen moest zijn met onze eigen auto. Vind ik de wegen in België zo glad als een baby huidje. Wij hebben daar 5 dagen lang de lucht vering in comfort gezet en nog voelde je elk putje in de weg.
Wow, wat een prachtige wegen. Droom om hier ook ooit te rijden.
De Trollstigen een van de gevaarlijkste wegen van de wereld?
Ik heb erop gereden (als passagier) en die zou ik zeker niet in dit rijtje plaatsen.
De helft van de wegen in België voelt gevaarlijker aan.
@sir_smokalot: “Deze weg echter, die van de grens met Laos (West) richting de grens met China (Noord) loopt was geen weg”.
Echter, deze weg, die van de grens van Laos (west) richting de grens van China (noord) loopt, was geen weg.
^_^
Leuk stukje verder, heb me goed vermaakt :).
Thanks. Volgens mij mag t zo ook wel, alleen moet ik even een komma achter ‘loopt’ zetten.
Leuke wegen om eens over te gaan ene wat is dat voor busje in de modderpoel in Rusland die onder alle foto’s staan?
@westernmartin: Ik denk dat het een Mercedes Benz D1500/1300 is maar weet iemand het zeker?
Heel wat wegen uit België missen in dit lijstje :)
@ sir_smokalot
leuk dat je je persoonlijke favoriet er in hebt
gezet. Heb die route vorig jaar op de motor gereden samen met mijn vriendin achterop. Dien bien phu naar Sapa, stuk om nooit te vergeten. Wat een klotezooi hahah