Vorige week kwamen de berichten door dat ook Porsche bezig zou zijn met de ontwikkeling van een TSP (Top Small Premium), net zoals Aston Martin. In hoeverre kan zo’n mini-Porsche nou cool zijn en niet meteen een damesautootje? Volgens mij moet de auto dan vanaf de allereerste schets al breed en krachtig zijn ontworpen en niet als een normale boodschappenauto. Een IQ, Ypsilon, Smart of 500 zijn moeilijk om te turnen tot stoere auto’s, hoewel Fiat met de 500 Abarth toch in de buurt lijkt te komen.
Een stoere, krachtige auto heeft helemaal geen spoilers, dikke uitlaten en 19 inch velgen nodig. De basis moet gewoon goed zijn een dikke neus en dito kont, stevig, niet te zoetsappig, niet te lief. Kijk maar eens naar de Alfa Romeo Mito, met zijn lieve snuitje. Wat zou er gebeurd zijn als Alfa de neus van de Brera als uitgangspunt had genomen en de auto héél strak had gesneden. Dan was de auto zonder kunstgrepen een echte mannenbak geworden, een échte Alfa Romeo Junior en niet een verbouwde kopie van een Mini met Alfa Romeo-embleem op de neus. Renault deed het vroeger goed met de Clio, die auto was destijds breed van zichzelf. In standaarduitvoering natuurlijk minder, maar kijk maar eens wat er gebeurd als je er iets bredere wielkasten aan maakt zoals op de Williams. Die auto was zo onwijs vet, Renault leek het helemaal te begrijpen, maar zie nu de nieuwe. Een nette auto die je op vrijwel geen enkele manier een beetje wilder kunt maken. Dat hebben ze zelf ook door want sportieve uitvoeringen zie je bijna niet rijden.
Kleine auto’s zijn in en dat is een nieuwe kans, die je goed moet pakken. Fabrikanten van grote auto’s kunnen prima downsizen, mits ze een heel goede ontwerper in dienst hebben of nemen die direct een aansprekend ontwerp maakt met voldoende mogelijkheden, en dus niet gewoon een kleine kopie van de grote. Als Porsche werkelijk komt met een TSP, dan zal dat qua ontwerp waarschijnlijk een kruising zijn tussen een 911 en Cayenne, of dat mooi kan worden binnen een meter of 4 is de vraag. Bij de Cayenne dachten ze ook dat ze het konden maar is het schromelijk mislukt, maar ja hij verkoopt uitstekend, dus waar maken we ons druk over. Denk nou niet dat ik een kleine Porsche niet zie zitten hoor, want dan heb je het mis. Het lijkt me uitstekend om een Golf-Porsche op de markt te brengen, maar maak er dan niet koste wat koste een verbouwde 911 van. Natuurlijk moeten er wel familiekenmerken zijn, maar een auto in een heel ander segment geeft ook de kans om nieuwe ontwerpstijlen toe te passen. Wel vraag ik me af welk merk er nu zal volgen. Ik heb al eerder aangegeven dat veel merken Aston Martin zullen nadoen bij de ontwikkeling van een TSP. Ferrari lijkt mij een leuk merk om daar ook eens mee aan de slag te gaan. Zeker gezien de vele reacties op mijn vorige column over Ferrari zou een TSP-Ferrari de tongen weer heel erg los kunnen maken, gelukkig maar.
Gnermo zegt
Je snijdt een paar goede punten aan :)
*vraagt zich af wie Andre is*
Freewarefreak zegt
Nou ik zou zeggen stop bovenstaande auto (foto) in de wasmachine op 90 graden en voila.. ;)
Jan Rap zegt
Best een aardig punt, maar gebruik dan niet de Mito als voorbeeld.
Kleinere premium auto’s zijn heel succesvol en ik zou er ook best 1 willen als de spoeling niet zo dun was. De Mini is leuk, maar voor mij te klein, de 500 is nog kleiner en de Mito? Van voren gezien blijft dat een volledig mislukte auto.
PloegR zegt
Hoe lang was een Porsche 356 ook alweer? (onder de 4m)
Veel puurder dan deze 356 zijn ze niet uit Stuttgart gekomen.
Maar wat is het punt wat je wilt maken?
jurrian zegt
het kan wel een cool klein auto’tje, maar tot nu toe lijkt het er op dat alleen de fransen er toe in staat waren. Maar dat zijn rally homologatie modellen:
)
)
Laue zegt
Probleem is: sporief,RWD,wegliging,handling passen niet bij een klein autootje. Je mist gewoon de wielbasis en het woord zegt het al BASIS
creative zegt
hoeft niet sportief te zijn.. een ideaal platform voor hybride/groene motoren, zo blijven de echte porsches echte porsches
L-Fred zegt
Nee, die 500 blijft een damesauto. Maar, de Panda 4×4, om in hetzelfde huis te blijven, was wel een stoer klein wagentje.
Bart_V zegt
Oftewel een Scirocco met een Porsche badge let op mijn woorden
Tephlon zegt
@Bart_V: Ja ik denk een redesignde Sirocco. In de trant van de Focus RS, Megane RS en Golf R.
L-Fred zegt
en de Pandakar natuurlijk :-)
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Fiat/PanDakar/
Cantago zegt
Ja, ik benieuwd. Een stoere Porsche maken in mini formaat blijft lastig. Het lijkt wel dat een grote auto meteen stoer is, en een kleine schattig. want zeg eerlijk, een Fiat panda stoer en een Hummer schattig? Dat kan niet… We wachten in spanning af…
John zegt
@ Laue, bij de 1 serie is het goed gedaan toch? Of moeten we denken aan iets veel kleiners? ( mbt wielbasis)
Laue zegt
@John: Redelijk gelukt
@Eric: LoL zon klein onderstel met RWD resulteerd in fulltime donuts.
jurrian zegt
@Laue: ik heb een smart nog nooit een donut zien maken? (op die ene met hayabusa blok na) het zal indd wat meer tricky zijn als met de aandrijving voor, maar met al die electronica van tegenwoordig hoeft dat echt niet een probleem te zijn. trouwens, porsches horen een beetje tricky te zijn.
Laue zegt
@jurrian:
ja een smart! noem je ook wat! 50 pk ofzo?
Eric zegt
Waarschijnlijk gebruiken ze een chassis van een Polo (nu ze bij VW horen). Enkel ombouwen tot RWD en een 1.6 biturbo erin. Als ze dit bouwen met Porschebadge koop ik er één!
Kaje zegt
@ jurrian Alleen de fransen? wat dacht je van de lancia delta intergrale! Die vind ik 10x beter dan een peugeot of een renault
KoFFiE zegt
Kvind de MiTo QV er anders toch vrij vet uitzien :)
Het probleem met stoere snuit is dat de meeste daarvan niet door de NCAP pedestrian safety test zouden geraken als die verkleind wordt…
@jurrian – dat zijn dan ook autotjes van eind jaren ’80, begin jaren ’90 – veiligheid was toen ook niet bepaald wat dat nu is/moet zijn…
jurrian zegt
@ Kaje, dat is zeker een superwagen, alleen schaal ik die persoonlijk een formaatje groter. al zal dat niet veel schelen.
@ KoFFie, dat is inderdaad waarschijnlijk het punt. En met het blok waar achterbank en achterbak zou moeten zitten zijn ze verre van practisch. (maar dat is toch de definitie van cool ;) )
pizzakoerier zegt
Ik vind dat hele idee van een top small premium echt helemaal niks, straks rijdt mn moeder in een fiat 500 met ferrari badge ofzo…laat ze nou maar lekker vette sportwagens blijven bouwen en laat sdie kleintjes aan toyota e.d. over
PloegR zegt
Zoiets dan maar doen?
Eric zegt
@PloegR,
Geen slecht idee zo’n PGO maar 136pk moet beter kunnen met een deftige CO2-uitstoot. Lotus Elise-achtig met 190pk trekt er al beter op!!! Een modellijn als de James Dean-auto? De Boxster is daarop gebaseerd maar men kan terug naar iets meer nostalgie vind ik.
PloegR zegt
Ik denk dat zo’n TFSI motortje het heel leuk doet in een compact roadsterstje.
Volkswagen is al redelijk ver met een kleine roadster misschien dat ze die gaan verkopen als Porsche (netzo als ze met de 914 gedaan hebben)
Persoonlijk zie ik graag een kleine 911 of moderne 356 coupe ontstaan.
Onder de 4m, wielbasis van 2,2meter, met een 4-cilnder boxer afgeleid van de 911, tussen de 1.8 en 2.4 liter met 160 tot 270pk vermogen erin. Motor achter de achteras (niet ideaal, maar soit), 4 zitplaatsen erin (de achterste vrij nutteloos, maar leuk voor de boodschappen)
Dat zou toch een redelijke praktisch alternatief voor een Elise kunnen zijn en toch net ietsje meer hardcore dan een superhatch (Focus RS, Megane RS en Golf R)
bozewolf zegt
Sorry, waardeloze Kollum. Wat is je punt nou? Of is het alleen maar beetje koffiedik kijken?
Citrofiel zegt
Ik snap dat kleine auto’s beter verkopen dan grotere. Ik snap dat dat aantrekkelijk is voor de fabrikanten van dure, grote auto’s. Maar ik blijf het jammer vinden dat merken hun traditionele range blijven uitbreiden naar segmenten waarin al genoeg aanbod is, waarmee onherroepelijk het imago van het merk anders (beschadigd?) wordt.
ganryu zegt
Het gaat puur om de naam, niet om wat voor mini er gebouwd wordt.
Net zoals Aston martin dat van plan is, een mini aanbieden alleen in combo met een echte AM, zodat iedereen weet dat je een AM thuis hebt, als je boodschappen gaat doen bij appie…
jorden zegt
Ik zit toch echt meer te denken aan een 1-serie concurent. Heeft RWD en zit al kwa prijsniveau al een stuk boven de golf. Ik denk dat een kleine porsche de natte droom van iedere, o.a. golf GTI, S3 rijder moet worden. en dan met een prijs van 40mile +
Esprit_de_Flandre zegt
Ik hoop echt dat niet alle merken zo’n Top Small Premium (wie heeft dàt nu weer bedacht???) gaan lanceren. Downsizen komt de winst ten goede op korte termijn (niets mis mee trouwens), maar is wel een bedreiging voor het imago en exclusiviteit van het merk.
Toen Porsche VW nog ging overnemen (haha) was er het gerucht dat er geen Bugatti meer zou komen, omdat Porsche ‘Het TopMerk’ van de groep wou zijn. Als ze teveel brol beginnen maken zullen ze niet lang meer Top blijven.
Treff zegt
Het is lastig om zo’n auto te maken! Zal wel een mini-Cayenne worden :-D