Afgelopen zondag zat de Nissan Leaf (u weet wel, die overhypte EV die nog niet eens op eigen kracht de Alpe d’Huez op komt) samen met de Peugeot iOn in ons favoriete entertainmentprogramma met een autosausje: juist ja, Top Gear. Nissan was niet blij met de uitzending en is toen heel hard gaan huilen in een dode boom. Het antwoord van Top Gear liet echter niet lang op zich wachten.
In dit artikel in de Times (wel even een pond lappen graag, want de journo’s moeten ook betaald worden) zegt redacteur Ben Webster (vrij vertaald): “Boehoehoehoe, de Leaf heeft geen eerlijke kans gekregen, en dat is niet ee-hee-hee-rlijk! Die gemene meneer Clarkson verdraait alle feiten en dat is echt stom!”
Kennelijk zat het Andy Wilman, de Executive Producer van Top Gear niet zo lekker dat zijn programma de zwarte piet kreeg toegeschoven, en dus klom hij in de pen. Zijn antwoord kan je HIER nalezen, en je hoeft er nog niet eens een pond voor te betalen ook. Leeft die man van de wind ofzo?? Genuanceerde meningen zijn hieronder welkom: leef je meer mee met de bullebakken van Top Gear, of ben je meer op de hand van de innovators bij Nissan?
UPDATE 05-08-2011: Nissan heeft eindelijk door dat het zinloos is om met TopGear in discussie te treden en heeft daarom maar een ludieke oplossing bedacht. In Lincoln, het stadje waar Jeremy en James strandden met de Leaf, zullen ze twee oplaadpunten installeren en die vernoemen naar de heren presentatoren. PR-technisch best wel slim…
UPDATE 08-08-2011: We zijn bijna een week verder en nu duiken ook de andere non-auto-media op het verhaal. De voorzet werd op 5 augustus door the Guardian gegeven, en nu mengen ook de Nederlandse media zich in de discussie. De voornaamste twee kritiekpunten zijn 1) dat er slechts met een 40% volle accu van start is gegaan en 2) dat de heren in Lincoln nog 10 km rondjes hebben gereden om de Leaf leeg te krijgen, om zo het shot waarin de EV geduwd werd te forceren. Top Gear wordt ‘faken’ ten laste gelegd, omdat de kijker niet duidelijk is gemaakt dat er niet met volle accu’s is gestart. Reactie van Jezza: Het is een entertainment-programma, en dus niet altijd 100% empirisch correct. En iedereen die wel eens Top Gear kijkt weet dat droge feiten ondergeschikt zijn aan de entertainende functie van het programma, dus Nissan had het kunnen verwachten?
EFB zegt
Ze hebben bij TG de Leaf toch niet als slechte auto bestempeld..?
Ik zie het probleem niet.
towi1989 zegt
@EFB:
Nee inderdaad, de auto vonden ze lang niet slecht, ze zeiden alleen dat EV’s op accu’s niet DE oplossing is.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vond ze verdorie nog zeer vriendelijk tov de Leaf. Ze zeiden duidelijk dat het eigenlijk goeie auto’s zijn, die als auto’s aanvoelen en niet als een wasmachine, dat de engineering fantastisch is, dat het idee goed is, enz…
RaKiM zegt
@Esprit_de_Flandre: ik wou net zeggen ze hebben helemaal niks verkeerds gezegt het verbaazde me zelfs dat ze het uiterlijk van dat ding niet helemaal afgekraakt hebben of ben ik de enige die dat ding hondslelijk vindt, dat die op een begeven moment stil viel is nissan eigen schuld hadden ze hem maar langer moeten testen en een beter actieradius moeten geven!
KUYL zegt
Sluit me bij de eerste reacties aan. Vond het erg objectief van de heren Top Gear. Ook een stukje zelf reflectie.
Maar in hoeverre ik er over kan oordelen vond ik dat ze het lieten zien zoals het is.
bozewolf zegt
Ook al moet je TG soms met een korrel zout nemen, in principe was het een redelijk eerlijke test waarbij de tekortkomingen van de elektrische platforms gewoon pijnlijk duidelijk worden.
Beetje sneu om daar dan over te huilebalken.
Esprit_de_Flandre zegt
“but nowhere does (the Nissan Leaf website) warn potential customers that constant fast charging can severely shorten the life of the battery.”
Checkmate.
Kvgorp zegt
@Esprit_de_Flandre: als je iets van accu’s af weet dan weet je dat langzaam laden altijd beter is dan snel laden. Of je moet LiFe accu’s hebben (A123 accu’s bijvoorbeeld) die kun je met zo brutal laden en ontladen daar wordt je bang van maar die zitten er vast niet in.
norge zegt
Suggestief suggereren ach het is TG maar, die kunnen volgens mij geen auto’s meer testen op een normale manier .
ascari15 zegt
@norge: Wat was niet normaal aan de test dan????
(Behalve de tatoeages enz) Volgensmij was het een goede test
over elektrische auto’s.
norge zegt
@ascari15: Als TG een el auto test gaan de batterijen leeg ,haha leuk:(
xilver zegt
@norge: Had er toch een vrij positieve indruk van. Ik heb zelfs nog tijdens de aflevering gedacht dat ze niet zo negatief als verwacht waren t.o.v. de wagens.
gijsso zegt
Ik moet zeggen dat de review van de Leaf en iOn een van de meest onafhankelijke was die ik ooit bij TG heb gezien. Maarja, je kunt er gewoon niet omheen dat je maar 100km ver kunt rijden en daarna 13 uur moet wachten tot je weer verder kan. Dat gaat gewoon niet. De heren Clarkson en May hadden het veel erger kunnen maken, maar zij zagen ook in dat Elektrisch de toekomst is en ze zijn er ook positief over. Maar de Leaf en iOn zijn gewoon nog niet goed genoeg om echte vervangers te zijn voor ‘normale’ auto’s.
Esprit_de_Flandre zegt
@gijsso: Ze zijn vooral te duur. Als stadskarretje heeft zo’n ding een kans, en zou dus bvb kunnen ingezet worden bij thuisverpleging, wat meestal maar een 60 km per dag rijden is. Ik snap dan ook niet dat ze die tech niet in een Micra of 107 draaien…
tarquesh zegt
kijk bij TG moet een wagen minimaal 8 cilinders hebben, een 6 liter moter en over de 150 mp/h kunnen anders is het bij voorbaat niets.
gijsso zegt
@tarquesh: Valt ook wel mee. Ze vonden zelfs de motor in een Twingo RS geweldig, en dat is niet wat je noemt 8 cylinder, 6 liter.
xilver zegt
@tarquesh: Ik geloof dat je die aflevering dan niet gezien hebt. May en Clarkson waren beide vrij positief over die wagens maar hoe je het ook kan draaien en keren, ze maken wel een punt met de nadelen te benadrukken, Nissan kan dit gewoon niet hebben, hoewel ze er zijn.
midasracer zegt
@tarquesh: eerst kijken, dan pas reageren. Niet uit je nek gaan lullen.
BMW330Ci zegt
@tarquesh: Ik voel dat iemand zijn 1.2 turbo probeert te verdedigen..
robbie zegt
*pakt een bak soja knabbels en gaat er lekker voor zitten*
nielsje188 zegt
@tarquesh: Kijk eerst de aflevering. Ze zijn juist positief tegenover de leaf! Alleen actieradius en prijs. Dit was gewoon een objectieve test!
ascari15 zegt
En gelijk heeft Top Gear.
Die Ben Webster moet echt stoppen met janken, want hij is
keihard gedist door Top Gear.
Kan er echt niet tegen als mensen over Top Gear gaan zeiken.
Het enige wat ze willen is aandacht.
En jammer genoeg krijgen ze die ook.
speedlimit zegt
@ascari15:
Oh jee kan je niet tegen negatieve meningen over topgear…of vind je ’t zo erg dat je nog niet eens in n auto mag rijden?
Vind t maar n flutprogramma dat topgear,want het zal altijd iets brits moeten zijn wat het beste is.
dennisr zegt
@speedlimit: is jaguar ook niet brits ? en was jeremy niet degene die vond dat de GT-R beter was dan de Jaguar.. dus de japanse beter dan de britse ? volgens mij lul je te veel en kijk je te weinig..
dawwg zegt
@dennisr: Nou, over het algemeen is TG redelijk pro-British (en ja, ik heb elke TG (new style) sinds 2002 gezien), maar dat doet niet af dat TG primair entertainment is en geen auto-test show die claimt niet gekleurd te zijn :P Sterker nog, TG is ‘neutraler’ dan welke NL autoprogramma op TV dan ook :P
speedlimit zegt
@dennisr:
Moeilijk he begrijpend lezen?
Uit mijn laatste zin had je op kunnen maken dat ik niet meer naar TG kijk alleen al vanwege hun britse voorkeur.
De GTR tegen de Jaguar is 1 van de weinige keren dat de britse auto niet hun voorkeur heeft…1 van de 100,200,300 keren dat er n britse auto meedeed.
dennisr zegt
@speedlimit: oke oke, misschien.. ergens vind ik het wel logisch dat ze hun eigen land het ”beste” vinden.. kijk van een 100% serieus auto programma verwacht ik ook 100% eerlijke uitslagen.. maar sommige dingen van TG moet je met een korreltje zout nemen ;)
speedlimit zegt
@dennisr:
Juist ja maar dat korreltje zout gaat ook op n gegeven moment ook irriteren.
Dan kijk ik liever naar Fifth Gear…vind ik toch wat realistischer overkomen ;)
bigcar zegt
@tarquesh: hoe krijg je het voor elkaar om 2 identieke reacties te plaatsen..??
Orichy zegt
@bigcar: AB heeft het gecorrigeerd, jammer nu van onze reacties.
Orichy zegt
@tarquesh: Jammer, dat jij met twee dezelfde reacties, nog de plank totaal mis slaat.
Top Gear is het juist helemaal niet te doen om te treiteren, het werkelijk gevoel en beleving van alledag staan voorop in de tests. Als je dat niet snapt, dan snap je het hele concept Top Gear niet. Oké, er zit altijd iets meer show en entertainment in, maar daardoor is het wereldwijd, het best bekeken auto-programma.
MAB zegt
topgear heeft gelijk
xilver zegt
Er zal enkel geen commentaar komen van de automerken als er enkel maar positieve dingen gezegd worden over de betreffende wagen… Kritiek slikken is moeilijk, zeker voor multinationals die hun marketing in het achterhoofd hebben.
dennisr zegt
ik heb niet veel slechte dingen over de leaf gehoord, meerdere keren gehoord hoe geweldig stil hij was.. enige min punt was het opladen toch ? maar volgens mij weet nissan dat zelf ook wel.. moet je maar geen auto uitlenen aan top gear.. :)
desjonnies zegt
’t is wel opvallend dat Peugeot niet heeft gereageerd.
Dat zegt alles
gijsso zegt
@desjonnies: Omdat Peugot wel tegen kan en wel in de realiteit wonen dat hun iOn niet perfect is.
midasracer zegt
Ik vond het een goede en realistische review van TG. Ik had een flinke bashing verwacht, maar dat was in het geheel niet het geval. TG heeft gewoon een gevoelig punt geraakt, en terecht. Ik heb meer testen gelezen met dezelfde conclusie. Prima auto, maar de range is erg kritisch.
norge zegt
@midasracer: Goede test ? Ze nemen 2 el auto’s die gemaakt zijn voor korte ritjes ,en wat doen ze ? Joh we gaan er net zo lang mee rijden tot we ergens stilstaan waar we hem niet kunnen laden.Grappig hoor en erg informatief .
Als ze de auto nou gewoon getest hadden waar ze voor gemaakt zijn ;forens en stadsverkeer dan waren ze positief geweest.Dit is alleen maar afkatten.
midasracer zegt
@norge: Nee, dat was niet de opzet als je op het commentaar had gelet van Wilman. Ze zijn niet eens met een volle lading vertrokken. TG wilde de lange oplaadtijd en de hoge prijs beklemtonen. Dus je betaalt in verhouding tot andere auto’s teveel en bent beperkt in het gebruik. De niet onverwachte conclusie was dat je op het moment beter een kleine diesel kunt kopen of wachten op de hybride met waterstofcel.
desjonnies zegt
@norge:
Kweenie, maar ik gebruik de auto om praktische redenen.
En praktisch is niet dat je moet gaan rekenen hoe ver je zult komen op een tank.
In de gewone wereld rij je toch ook weg met een halfvolle tank?
Om hem bij te vullen en je weg te vervolgen.
Dus voor doodgewoon doorsnee gebruik zijn deze voertuigen -nog- niet geschikt.
Meer is er niet.
norge zegt
@desjonnies:Als eerste auto zie ik het ook nog niet zitten ,maar als tweede auto die alleen voor korte ritten gebruikt wordt of forensing zijn deze auto,s toch wel bruikbaar.
Orichy zegt
Het opladen van electrische wagens is het grootse euvel, dat zal voorlopig zo blijven, want snelladen is ook niet alles, het gaat ten kosten van de duurzaamheid van de accu’s en het rendement van de accu’s.
Er moeten nog vele slagen gemaakt worden.
En dat net nu de combinatie-voertuigen, het een stuk beter doen, is ook niet in het voordeel van de elctrowagens.
XiPHiAS zegt
Ja, maar … TG kan dan ook wel erg (blijven) jammeren over bepaalde ‘bekende’ tekortkomingen. Ja, een elektrische wagen is nog niet doorontwikkeld zoals een ontploffingsmotor … ja, ze hebben een beperkt (rij)bereik, ja, het duurt nog lang om de batterijen van elektrische wagens te laden … Liefste TG, wij weten dat! Ik wil maar zeggen, het heeft geen zin om “elke keer” weer te mekkeren over de ‘gekende’ gebreken. Mensen die dergelijke voertuigen kopen, WETEN dat deze nadelen eraan verbonden zijn. Ik ben zelfs van mening dat dergelijke voertuigen gepromoot moeten worden, enkel op die manier zullen ze tenvolle doorontwikkeld worden. Heeft TG ooit al es commentaar gegeven op bepaalde wagens die een enorm verbruik hebben én daarbij astronomische co uitstoot? Ahneen, die zijn super leuk en daarmee kunnen ze lekker de joker uithangen en de banden oproken. Met dergelijke wagens moeten ze ook -tig keer gaan tanken … toch? Ik blijf fan van TG, al zie ik het programma al lang niet meer als informatief en juiste informatie vertrekkers, voor mij is TG een entertainmentprogramma waarbij de jongens spelen met leuke wagens… my 2ct
KUYL zegt
@XiPHiAS: duidelijk kijk jij als fan nooit goed. Zelfs bij supercars merken ze het op wanneer deze absurd duur is of nog meer zuipt dan de gemiddelde v12 600 pk monster.
ymcmb zegt
Wat een heroïsche comeback van Andy Wilman.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ymcmb: inderdaad! Vakwerk zoals je bij de BBC kan verwachten. Dat blijft toch wel apart he, z’n controversieel programma als TG bij de meest respectabele omroep ter wereld…
phantom95 zegt
Ze hadden van te voren al kunnen, top gear staat er niet bekent om dat ze erg objectief zijn en dat is ook hun kracht.
Lan_Evo zegt
Ik vond het eigenlijk ook wel meevallen. Zeker over de Leaf specifiek was Clarkson wel positief, het was meer het concept van EV wat ze bekritiseerden en in principe wel terecht. Vandaag de dag zijn die beperkingen er gewoon als je nu meteen al zo’n auto koopt, over 10 jaar is het misschien weer een ander verhaal, maar dat is ook niet zeker, want dan moet die techniek wel eerst breed geaccepteerd worden.
The_12oach zegt
@Lan_Evo: Hij was in mijn ogen juist zeer positief. Hij was vooral zeer tevreden over de uitrusting die de Leaf meekreeg. En dat ze zo enorm stil zijn vond ie geweldig.
Maar idd de EV in algemeen stond ze gewoon tegen.
kungfupanda zegt
Is die Andy Wilman nou die man die met Vicki Butler Henderson getrouwd is?
dennisr zegt
@kungfupanda: Phil Churchward is ze mee getrouwd.
kungfupanda zegt
@dennisr:
Ahh, had het moeten weten.
Achternaam van Andy zegt genoeg….
dennisr zegt
@kungfupanda: moest even nadenken maar ik snap hem :P ;)
amateur zegt
@dennisr: ik verwacht dat je auto lectuur leest, niet de story en prive.
dennisr zegt
@amateur: haha ik heb het wikipedia werk voor hem gedaan :P
kungfupanda zegt
@amateur:
Je wilt zeggen dat je geen poster van Vicki boven je bed hebt hangen? Wat van autofiel ben je dan?
Ik verafschuw de vent die getrouwd is met mijn Vicki elke dag van mijn leven!!
bmwalpina zegt
Tja, ik heb van de Leaf verloren met een stoplichtsprintje. Dus ik vind de kritiek juist. Ja, dit is generalisatie.
timberleek zegt
ik snap de ophef niet echt.
kort samengevat zijn ze eigenlijk heel positief over de auto’s.
ze vinden ze er goed uit zien, ze zijn goed gebouwd, rijden goed en zijn heerlijk stil (zoals ze het zelf uitbeelden).
de enige punten die ze aanboren vind ik meer geldend voor alle elektrische auto’s atm.
ze hebben het erover dat de reikwijdte gewoon kort is, en dat dat vooral komt door de huidige beperkingen op accu gebied.
en verder is het grootste punt, de prijs. en het lijkt me dat niemand kan ontkennen dat elektrische auto’s gewoon nog een hele dure liefhebberij zijn.
al met al, een hele positieve review imo
tvrspeedsix zegt
Die leaf ziet eruit als poep, so who do you think i favor?!
amateur zegt
@tvrspeedsix: De Ion?
tvrspeedsix zegt
@amateur: :-) leukste thuis zeker?
timmr2 zegt
Die elektrische voertuigen prijzen ze totaal de markt uit.
Ik bedoel, ze kosten allebij zo’n €35.000,- in Nederland, dat is ongeveer €15.000,- goedkoper dan de goedkoopste VW Golf Bluemotion.
Aangezien mensen deze auto’s niet kopen om het milieu zoveel mogelijk te redden maar om hun eigen bankrekening zo min mogelijk pijn te doen kan ik mij niet voorstellen dat een Leaf of Ion in z’n bij 1 eigenaar die €15.000,- terug wint.
Cantago zegt
Prima filmpje, niks mis mee. Ze nemen zelfs zaken als bagageruimte mee in de test en geven de Nissan bakken met complimenten. Als Nissan dan nog gaat lopen zeuren dan pleuren ze maar een eind op met dat stuk ellende. Je hebt helemaal niks aan zo’n elektrische auto, hij is waardeloos slecht voor het milieu, duur en je komt er niet ver mee. Doe mij maar iets met brandstof!
saturn zegt
20 jaar later en is het nog steeds knudde met electrische auto’s. In 1990 is dit ook geprobeerd maar was niet levensvatbaar. Nu zijn de technieken uiteraard beter, maar kom op we zijn 20 jaar verder en electrisch rijden is nog steeds ruk.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F
johnny23 zegt
Top Gear. De electrische auto heeft GEEN toekomst. Snap nog steeds niet waarom BMW niet meer ingezet heeft op waterstof. Wat moet ik met een electrisch barrel wat de berg niet opkomt. Ik rij te regelmatig in de bergen, en ook met beladen auto’s. Dat kun electrisch dus helemaal wel vergeten.
De brandstof voor zero-emission is volop aanwezig (water!) dus waarom passen we dat nog steeds niet toe?
Welke mafketel heeft het zo ver laten komen dat de halve wereld nu opeens achter electrieke auto’s aanhuppelt als belofte voor een wonderschone toekomst?
Ooit gedacht aan de zware metalen die er in verwerkt zitten en die bij een ongeluk vrijkomen? Of de chemicaliën?
Ritje Oostenrijk kost me nu 9 uur met een beetje mazzel. Met een electrieke auto met dezelfde belading 9 dagen … welkom bij vooruitgang anno 2011.
p993 zegt
heb de uitzending gezien en dacht ook dat ze met volle accu gestart waren. Het mag dan Top Gear zijn en alles ludiek brengen, maar ze moeten wel eerlijk blijven en niet gaan misleiden….moet Nissan hier gelijk geven.
penthane zegt
@p993:
Is natuurlijk onzin. Het ging de programmamakers erom te laten zien dat je vroeg of laat met zo’n ding stil komt te staan, omdat er (bijna) nergens oplaadpunten zijn (en als ze er wel zijn, mag je hopen dat er een hotel naast staat i.v.m. de lange laadtijd). Dan kun je wel met een volle accu vertrekken, maar dan duurt het alleen langer voordat je stilstaat. Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde: accu leeg, lopen. Die dingen zijn leuk als je een vaste afstand rijdt (woon-werkverkeer) die RUIM binnen de actieradius ligt of als je’m op je werk bij kunt laden. Een vriend van mij heeft een electrische scooter. Hij heeft al een paar keer moeten lopen, omdat de accu bij koud weer zoveel vermogen inboet, dat hij nog maar de helft van z’n opgegeven afstand haalt.