Zo spotgoedkoop waren deze dikke vierzits cabrio’s in de jaren ’90 (dat valt dus wel mee)
Afgelopen week maakte Mercedes-Benz de prijzen van de CLE Cabriolet bekend. Uiteraard was het weer eventjes schrikken, want goedkoop is de dikke vierzits cabrio van Mercedes allerminst. Nu moeten we daar wel kanttekeningen plaatsen. Denk aan een heftige inflatie, gigantische BPM-heffingen en natuurlijk het feit dat de CLE een uitermate complete auto is waar eigenlijk alles op zit dat je kunt wensen. Het nadeel is, naast wat je nodig hebt kun je ook heel veel erbij bestellen wat je kunt.
Dikke vierzits cabrio’s uit de jaren ’90
Want ons ook opviel: in principe lijkt die CLE200 al te voldoen. Meer dan 200 pk, een geavanceerde automaat en elektrische assistentie zorgen voor prima prestaties. En ondanks dat we alles vergelijken met vroeger – “toen was alles beter toch – is niet alles beter natuurlijk.
Daarom nemen we even een kijkje in de wereld van de dikke vierzits cabrio’s uit de jaren ’90. Een tijdje geleden kon je die van de betaalbare cabriolets uit die periode lezen in dit artikel, voor nu kijken we naar de auto’s die je kon kopen als je wel werd uitgenodigd om lid te worden van de betere hockeyclub. En lang leve de afschrijving, kun je de meest exemplaren voor een fractie van de nieuwprijs vinden op Marktplaats!
Audi Cabriolet 2.6 E Automaat (Typ 8G)
1998
Hfl. 91.950
Ferdinand Piëch had een hele grote hekel aan cabriolets. Volgens hem waren die auto’s qua concept verkeerd. Dat een motor voor een vooras hing, was voor de eigenwijze Duitser geen probleem. De Audi Cabriolet is eigenlijk geen B4, maar een B3. Het is de open variant van de Audi Coupé B3 (die op zijn beurt weer was gebaseerd op de 80 sedan). De auto kwam in 1991 op de markt en was toen al niet enorm modern.
De auto bleek echter wel bijzonder tijdloos. Het is nog altijd een beauty om te zien. Bijzonder: vanaf 1994 kon je ‘m bestellen met een 1.9 TDI dieselmotor! De meest typerende motor is de 2.3 vijfcilinder, maar de fijnste is de 2.6 liter V6 die in 1994 kwam. Met 150 pk was dat niet een racemonster, maar het was zo’n heerlijk soepel blok met een fijn geluid.
BMW 320i Cabriolet Aut. (E36)
1994
Hfl. 101.450
De favoriete auto van @jaapiyo. BMW probeerde bij de E36-generatie van de 3 Serie iets meer onderscheid te maken tussen de sedan en Touring enerzijds en de Coupé en Cabriolet anderzijds. Als cabrio maakte de E36 enorme stappen. De auto was ruimer en het chassis een stuk stijver. Het blijft een vierzits cabrio (dus net zo flexibel als de onderhandelingspositie van Pieter Omtzigt).
De motor is een hoogtepunt. Ja, de 318i was de instapmotor, maar deze moest je hebben. De 2.0 zes-in-lijn liep waanzinnig soepel en trillingsvrij. Natuurlijk, het ding was niet vooruit te fikken en met name onderin was er een komisch gebrek aan koppel, maar met een motor die zó mooi loopt, maakt dat niet uit. Het was ook een cabriolet, dus wat maken de prestaties dan uit? Precies.
Chrysler Stratus Convertible 2.5i LX (JX)
1997
Hfl. 96.690
Als je een auto ging huren in de VS en je koos een cabriolet, dan hoopt je op een Mustang. Je kreeg echter altijd deze. De Chrysler Sebring Convertible is zo’n auto dat alles fout doet, maar als vierzits cabriolet klopt. Nu was Chrysler in Nederland in de jaren ’90 een semi-exclusief merk. Niet beter dan Opel, maar het had wel meer cachet.
De Stratus Cabrio zag er geweldig uit, in LX-uitvoering weren ze erg compleet en je had een V6 met automaat! Veel beter wordt het niet in dit leven. Het was een hele lap auto, meer dan 4,90 meter! De wielbasis was echter een bescheiden 2,69 meter, dus het was vooral een hoop overhang. Maar toch, het ding zag er veel duurder uit dan dat ‘ie was. In het interieur zag je wel waar de lage prijs vandaan kwam.
Ford Mustang Cabriolet V8
1995
Hfl. 84.890
Tegenwoordig is een Ford Mustang met V8 nog altijd te bestellen bij de dealer. Het is echter niet de prijsvechter die het ooit was. Althans, in ons land dan (in de VS is een Mustang nog altijd erg goedkoop). De Mustang kon je destijds bij Ford USA in Hessing De Bilt krijgen. Die haalde aparte Fords naar ons land. CO2-uitstoot was toen geen probleem, dus je had alleen de reguliere importheffingen.
De motor is in dit geval nog de ouderwetse Windsor 5.0, een van de beste achtcilinders ooit gemaakt. Ze gaan niet kapot en je kan met een hamer en ducktape dat ding tot in lengte van dagen rijdend houden. Vermogen was niet denderend: slechts 218 pk en het koppel van 385 Nm valt ook mee. Maar het geluid was geweldig en het exterieurdesign was dat ook.
Mercedes-Benz E320 Cabriolet Aut. (A124)
1995
Hfl. 184.300
De beste auto in dit overzicht. In de jaren ’90 was het ook bij de vierzits cabriolets vrij eenvoudig: de Mercedes-Benz E-Klasse was de beste. Het was dan ook de duurste. De C124-generatie was nog gebouwd volgens het adagium: eerst maken de engineers ‘m perfect, dan mogen de marketingmensen zorgen dat ze het met winst kunnen verkopen.
En daarvoor waren de vanafprijzen echt bizar hoog. Maar met een Benz wist je dat je het terugzag in kwaliteit en restwaarde. Een verschil met andere auto’s in dit overzicht is dat de E-Klasse een E-segment auto, niet een D-segment auto of een sportieve coupé.
Pontiac Firebird Convertible
1996
Hfl. 99.950
Pontiac was Ewen sportief budgetmerk van General Motors. Houdt er rekening mee dat bij GM de interieurs in de meeste auto’s verschrikkelijk was. Kun je nagaan hoe erg het eraan toeging bij de Firebird. Maar daar ging het niet om, want voor weinig geld reed je een auto die er veel duurder uitzag.
Nou ja, weinig geld is relatief natuurlijk. Aanvankelijk had dit model een 3.4 V6, die het verbruik van een V8 combineerde met de power van een viercilinder. Bij de 3.8 V6 was dat al ietsje beter voor elkaar, alhoewel je met 193 pk alsnog niet de straatstenen uit de straat trok.
Saab 900 Cabrio 2.0 Turbo SE Aut.
1996
Hfl. 110.700
In de jaren ’90 was dit dé vierzits cabriolet. Zeker als je wel een luxe cabrio wilde met een fijne motor, maar geen Duitse badge. Bijzonder was dat je deze Saab kon krijgen met een zescilinder! Jazeker, de 2.5 V6 uit de Calibra was ook in de 900 leverbaar. Maar Saab zag in de jaren ’90 al in dat een turbomotor veel fijner kan zijn.
Mede dankzij de dubbele balansassen en het gietijzeren blok liep ‘ie erg soepel. De turbomotor was behoorlijk krachtig: 185 pk kon je met gemak halen. Dus op de snelweg reed je de meeste auto dit lijstje wel naar huis. Tegenwoordig zijn er zat Saabjes door Dion de Paardenfluisteraar geweest en die lopen nog harder.
Toyota Celica GT Convertible (ST202)
1997
€ 121.999
Ja, wist je dat ook Toyota in de jaren ’90 een vierzits cabriolet aanbood? Het was niet moeders mooiste. Of de goedkoopste. Of een succesvolle. Dat laatste kwam dan natuurlijk door de de eerste twee. Maar hey, het is een vierztis cabriolet uit de jaren ’90 dus komt ie in het lijstje voor. De GT kreeg de 3S-GE motor mee, waar @michel je alles over kan vertellen.
Wat wij je kunnen vertellen is dat de Celica Cabriolet niet door Toyota zelf, maar door ASC in opdracht van Toyota werd gemaakt. Dus de Celica Coupé die zicht identificeerde als open auto rolde in Japan van de band, werd verscheept naar Californië, omgebouwd tot cabrio om vervolgens naar Nederland te komen. Zoals gezegd: CO2-problematiek bleek niet te bestaan.
Volvo C70 Convertible 2.0T Aut.
1999
€ 116.250
We smokkelen niet, want dit is een dikke vierzits cabrio uit de jaren ’90, maar wel eentje die er pas laat kwam. Het begon allemaal met de Volvo 850, de auto die Volvo nieuw Elan moest geven. Het bewijs dat een auto met voorwielaandrijving beter kan rijden dan een soortgelijk vehikel met achterwielaandrijving. De S70 en V70 waren de faceliftversies en de C70 de beeldschone coupé.
Op basis dáár weer van kwam er de C70 Convertible. Deze kwam in 1998 op de markt en was verkrijgbaar met twee vijfcilinder turbomotoren: een 2.3 T5 en 2.4T. Later kwam er nog een 2.0T met 180 pk. In Principe was dat al meer dan voldoende, want de auto kon niet zoveel met veel vermogen. Lekker relaxed toeren, daar was deze auto geweldig in.
sanderkomnogeensergens zegt
Valt me op dat bij de cabrio-lijstjes altijd de Opel Cascade wordt vergeten.
Loek zegt
@sanderkomnogeensergens: 2013 was dan ook echt het allerbeste jaar uit de jaren ’90 ;)
vincentbaan zegt
In een jaren 90 lijstje zou ik daar ook niet direct aan denken
keecee zegt
Jaren ‘90… phfffff
shibby zegt
Ik heb ooit een weekend zo’n C70 met vijfcilinder meegehad, wat was dat een fijne ervaring
vincentbaan zegt
Zelf nog zo’n 2.6 audi gehad. Fijne auto maar bleek niet echt betrouwbaar. Paar hilarische storingen gehad. Zoals een afdekkap van het dak wat niet meer dicht wilde. Is onhandig joh.
Robert zegt
Speaking of, ik ben het ook niet eens met de constatering dat de 2.6 zescilinder de betere keuze is dan de 2.3 vijfcilinder. Natuurlijk klinkt de eerstgenoemde fraai, maar de vijfcilinder mogelijk nog beter. En waar elke Audi 80/A4 serieus moeite mee had, was om dat koppel van die zescilinder kwijt te kunnen; het onderstel was er eigenlijk niet voldoende op berekend.
Je ziet het ook terug in de youngtimer marktprijzen: die vijfcilinder uitvoering gaat in prijs echt door het dak. En dat terwijl de auto inderdaad toch wel de nodige serieuze issues kent. En tevens een gebrek aan spare parts. (En nee, Audi Tradition vult dat gat bij lange na niet op – zeker niet binnen een acceptabel budget.)
vincentbaan zegt
Ach vijf- of zescilinder, hard gaat her toch niet. Leent de auto zich ook niet voor. Allebei prima, geluid is ook bij allebei prima in orde. Ik liep toevallig tegen een paarse 2.6 aan en vond dat ik mijn 2.8 coupe er op moest inruilen.
Robert zegt
Ik heb niks met cabrio’s, maar ik heb nog steeds af en toe heimwee naar m’n Typ 44 met vijfcilinder…
bugboy zegt
Ik heb voor de grap 5 jaar geleden zo’n Audi cabriolet gekocht (2.8 V6 handbak) en daar een rondrit door Europa mee gemaakt. Zou een avontuurlijke rit worden, maar niet vanwege de auto, want die was probleemloos. En ik had hem nog wel van een “foute” handelaar uit Almelo gekocht met een verhaal dat aantoonbaar onjuist was. Moet ik wel zeggen dat ik voor de reis groot onderhoud heb uitgevoerd, want in de bergen wil je wel weten of je remmen goed zijn.
Daarna eigenlijk alle zomervakanties met die auto gedaan en in 4 jaar bijna 30.000km op de klok gezet. Ik had zakelijk een Tesla Model S en dat is geen handige auto voor autovakanties (te groot en in sommige delen van Europa is laden niet zo triviaal). De cabrio is heel Europa doorgeweest en de enige storing die ik had was dat die soms niet wou starten. Dat bleek een slecht uitgebouwd auto-alarm te zijn en toen dat was verholpen altijd betrouwbaar.
Wel een handbak en manuele kap, dus dat scheelt al de nodige storingen. Dit jaar verkoop ik de auto, want ik heb de Tesla verkocht en een 2011 A5 cabriolet gekocht. Dat vind ik ook een tijdloos mooi model, maar dan heb ik wel het gemak van airco, automatisch kap, navigatie, … Gaat toch wel een beetje pijn doen, want die Audi ging elk jaar weer fluitend door de APK. Elke jaar nieuwe olie en elke 2 jaar nieuw remvloeistof en gaan met dat ding.
JelmerS zegt
Het aanbod en de prijzen van dit soort auto’s is ook erg verrassend. Die Audi’s kosten nog steeds weinig, de E36 lijkt qua prijs opeens een echte klassieker te worden (met veel aanbod, maar weinig 325/328) en die Mercedes is niet te betalen, terwijl de CLK cabrio ook weer weinig waard is.
Voor de betere 4 persoon cabrio zou ik persoonlijk shoppen in de zero’s. Dan een knappe bmw e46 330ci cabrio of een Volvo C70 met stalen klapdak.
bugboy zegt
Ik heb mijn Audi Cabriolet 2.8 V6 gekocht voor 3000 euro en daar voor bijna 1000 euro aan verspijkerd en toen had ik een behoorlijk praktische en leuke cabriolet voor vakanties. In 4 jaar tijd bijna 30.000km mee afgelegd door Europa en nooit problemen gehad. Een erg fijne auto en met dik 2 ton op de teller nog erg betrouwbaar. Ook onderhoud van die auto valt me 100% mee. Enige dat tegenvalt is de MRB en ook het verbruik van 1:11 is niet geweldig (alhoewel mijn A5 2.0TFSI het niet heel veel beter doet). Een V6 is niet sneller, maar wel een veel fijnere motor voor zo’n auto.
Nadeel van een E46 330 cabriolet is dat ze nog altijd vrij prijzig zijn en meestal flink verbouwd. De 325 is vaak de betere keuze, omdat ze netter zijn. Een stalen klapdak hoort niet bij een cabriolet in mijn ogen, maar een C70 is wel de beste optie als je dat wil. De Saab is een hangplant en de Mustang vond ik bijzonder onpraktisch (heb ik eind jaren 90 een tijdje gereden).
rollingstoned zegt
Nog wat auto’s die er wel bij hadden gekund: Rover 200 Cabriolet, Jaguar XK8, Peugeot 306 Cabriolet, Porsche 944 S2 Cabriolet, Mercury Capri en de Oldsmobile Cutlass Supreme Convertible.
sabrerator zegt
Bij de XK8 kun je beter geen benen hebben als achterpassagier.
Er was een optie om daar extra bergruimte te krijgen in plaats van “stoeltjes” maar die is zo weinig verkocht dat je die vrijwel nooit ziet.
rollingstoned zegt
Oh, daar zal je wel gelijk in hebben, is alweer 25 jaar geleden ofzo dat ik in een XK8 heb gereden.
rulefollower zegt
Ruime vierzitters allemaal.
rollingstoned zegt
Een E36 is echt niet ruimer dan een 306 of Rover 200 qua beenruimte achterin, terwijl de E36 wel genoemd wordt in dit artikel ;-)
vbarchetta zegt
Tja de 944, XK8, Capri zijn niet echt vierzits cabriolet meer 2+2. De Oldsmobile is die in NL leverbaar geweest?
Als je er 2+2 bij zou doen in het lijstje dan er naast de door jou genoemde modellen, de SL er ook bij (ook met achterbak leverbaar geweest,), de Jaguar XJS, Ferrari Mondial, Porsche 968 en 911 (964), Aston Martin Virage Volante etc erbij kunnen.
En voor de echt rijken waren de 4 zits Rolls Royce Corniche en de Bentley Continental leverbaar….
Gele Koplamp zegt
De 306 vind ik trouwens zelf nu nog een mooie auto. Best een onderschat model in mijn ogen…
Willy500E zegt
Die C124 maakt nog steeds indruk wat brouwkwaliteit en materiaal aangaat en ging destijds makkelijk over de 250.000 gulden heen. Het rijdt fantastisch kan ik uit ervaring zeggen.
vbarchetta zegt
Die prachtige E-Klasse cabrio. Ik kan me nog goed herinneren dat ik toen een jaar of 12, stond in de buurt een knots van een huis met voor de deur een zilveren E-Klasse cabrio en een zilveren SL uit de zelfde jaren ’90 generatie. Ik was als jong ventje altijd onder de indruk als ik langs dat huis fietste.
In bet lijstje had ook de opvolger de CLK gekunt, deze kwam als cabrio eind jaren ’90 op de markt.
papa zegt
Ik mis de Talbot samba, Chrysler lebaron, Kadett cabrio, 205 cabrio, golf 3 cabrio
mout zegt
Zelf vind ik de Corniche, Azure, DB7, Volante en XJS dikker dan de Amerikanen in dit lijstje.
En als dik niet de doorslag hoeft te geven, dan gooi ik de Samara, Escort, Astra, 306 en desnoods Golf in de mix.
bunnylebowski zegt
M’n vader had een blauwe E320 vroeger. Fijne herinneringen aan, in dat lekker Mercedes grijs leder wat mooi contrasteerde bij het houten instrumentarium.
Vooral de zware portieren en natuurlijk het aangeef hulpje voor de gordel staan me nog bij. Mooi ding
RobTWo zegt
In de kop staat “dikke vierzits”. Het valt me op dat er dan in de comments toch weer 205jes, Golfjes en Kadetten en dergelijke genoemd worden.
Gele Koplamp zegt
Koenig Kadettjes, Dimma 205’s of Rieger Golfjes zijn toch best dik