De liefhebber van de absolute topklasse in supercarland werd dit jaar verwend in Genève. Alle gevestigde namen lieten iets nieuws zien, met Pagani, dat een nieuw audiosysteem in de Huayra lanceerde, als twijfelgeval. We zetten de extreemste modellen nog even op een rijtje.
Ten eerste de vraag: wat is snel? Sinds we de 400 km/u-grens hebben overschreden wordt topsnelheid steeds minder relevant, en komt het accent meer op een goede elasticiteit, handling en minder gewicht te liggen. Desondanks kan een zichzelf respecterende hypercarmaker het tegenwoordig niet maken om de top van zijn bolide (ver) onder de 350 km/u te laten liggen, en dat is hier dan ook niet het geval:
1.030 pk en 1.100 Nm uit een 5 liter V8. En goud. Veel 24-karaats goud. Gecombineerd met donker carbon levert dit op de Agera S een schouwspel op waar Lotus zijn vingers bij af zou likken. Het overgrote deel van de overige autoliefhebbers ook trouwens.
0-100 km/u: 2,9 seconden
0-200 km/u: 7,8 seconden
0-300 km/u: onbekend, 0-300-0 km/u gaat in 22,5 seconden
Topsnelheid: onbekend
Productie: 1 exemplaar
Met 800 pk uit de 6,3 liter V12 en 163 pk uit de elektromotor komen we op 963 pk uit, maar het is me nog niet duidelijk of dit een optelsom is, of een gecombineerd vermogen.
0-100 km/u: <3 seconden
0-200 km/u: <7 seconden
0-300 km/u: 15 seconden
Topsnelheid: 350+ km/u
Productie: 499 exemplaren
916 gecombineerde pk’s uit een geblazen 3,8 liter V8. En hij doet een rondje Ring in minder dan 7 minuten.
0-100 km/u: <3 seconden
0-200 km/u: <7 seconden
0-300 km/u: 17 seconden
Topsnelheid: 350 km/u (begrensd)
Productie: 375 exemplaren
Sowieso de duurste wagen van allemaal, met een prijs die de Lykan Hypersport naar de kroon steekt, maar wat mij betreft ook de allerbruutste.
De atmosferische 6,5 liter V12 levert 750 pk, en een onbekend aantal Newtonmeters.
0-100 km/u: 2,8 seconden
0-200 km/u: onbekend
0-300 km/u: onbekend
Topsnelheid: 355 km/u
Productie: 3 exemplaren
Bugatti Veyron Grand Sport (Vitesse)
Allerminst nieuw, maar je kunt er gewoon niet omheen. Daarom toch nog een vermelding voor de dakloze Veyron, die dit jaar in drievoud op de vloer staat. Afhankelijk van de versie levert de quad-turbo 8 liter W16 1.001 of 1.200 pk. Onderstaande specs zijn van het Vitesse-model.
0-100 km/u: 2,6 seconden
0-200 km/u: 7,1 seconden
0-300 km/u: 16 seconden
Topsnelheid: 410 km/u (begrensd)
Productie: 150 exemplaren (totaal Veyron: 300)
autobart zegt
Begrensd op 410 km/u? Het lijkt me niet dat hij veel harder gaat hoor…
styns zegt
@autobart: In een aflevering van Top Gear is er volgens mij net iets meer dan 430 km/u meer gereden. In die met 1.200 PK dan
fristie zegt
@styns: Dat was de Supersport, de carbio is begrensd op 410 omdat anders de toupetjes van de klanten afwaaien
xilver zegt
@fristie: De echte redenering zijn de banden. Ook de Veyron Super Sports is tot 410kph begrensd (je kan op verzoek die begrenzer er wel laten afhalen maar da’s dan op eigen risico)
styns zegt
Die Lamborghini…. Man man man die Lamborghini…
betonstaal zegt
Jammer dat de autorai al jaren niet meer als relevant wordt gezien.
Jochempie zegt
@betonstaal: De wat?
mightymike zegt
@betonstaal: relevant? Voor wie?
tt123 zegt
Ja preciess, de agera blijft het mooiste
sebasjuhh zegt
De beurs is weer bijna ten einde, was veel mooi spul te zien en vooral ook indrukwekkend! Bedankt voor de beurs-coverage AB
sir_smokalot zegt
@sebasjuhh: Nou, bijna ten einde… Je kunt er nog 9 dagen terecht.
sebasjuhh zegt
@sir_smokalot: O_o, sta ik even mooi voor lul
heidi zegt
@sebasjuhh:
Inderdaad. En we weten niet eens hoe je eruit ziet. Ja, nu wel natuurlijk.;-P
sebasjuhh zegt
@heidi: Als ik er vanuit mag gaan dat jij de persoon op je avatar bent, kunnen we wel wat regelen hoor!
vale46 zegt
Geef mij maar de P1 of de Koenigsegg (in een andere kleur)
Die lambo… die boot heb ik volledig gemist, ik vind er niks aan
de Ferrari, de naam alleen al… Ik dacht dat het een AB grapje was, of ik hoopte dat toch in elk geval, maar dat is weldegelijk zijn naam! :o Zijn codenaam was nog mooier…
& de Bugatti… als de paintjob je prijs zo bepaald… Het niveau van afwerking of toch hetzelfde.
Nope, ik wil de P1 voor mijn deur! Ik ben er van overtuigd dat hij een icoon zal worden, maar nooit groter dan de F1.
vale46 zegt
@vale46: Wat bezielde ferrari eigenlijk om hem “LaFerrari” te noemen? Ze hebben in de tijd toch veel mooie namen verzonnen, laatst nog de Berlinetta, dat is tenminste een naam met flair.
barryb zegt
Snel zijn ze, nu nog combineren met schoonheid. Dat blijkt lastig.
E34M5Touring zegt
LaFerrari
Koenigsegg
Veyron
P1
Veneno
Jochempie zegt
@E34M5Touring: Goed punt, geen van allen zijn ze mooi. Dat doen de designhuizen aanwezig op de beurs toch veel beter!!
Jochempie zegt
@Jochempie: Oh oeps, dat was voor Barryb.
motoragent zegt
En toch heb ik liever die Alfa… de kleine deugniet tussen alle breedgeschouderde beulen.
salberts93 zegt
@motoragent: me too, Alfa 4C!!
quincy zegt
@salberts93: Wil je nou de MiTo of 4C? Of beide?
heidi zegt
@motoragent:
*proest* Pardon? Alfa wat?
agera zegt
Wat is die Lamborghini Veneno toch lekker dik een heerlijke brute bak. Qua uitstraling zonder twijfel de meest extreme supercar. Voor mij de uitblinker van Geneve en de McLaren P1 als tweede. De Veyron is misschien de snelste, maar kan bij lange na niet tippen aan de Veneno. Wat ik zo geweldig aan deze auto vind, is dat het een productie auto betreft. Designers hebben zich uitgeleeft en dat zie je ook terug. Geen terughoudende lijnenspel vanuit elke hoek indrukwekkend. Over een jaar of 10 zal deze auto zeker het dubbele waard zijn misschien wel meer. Zeer bruut en zeer exclusief alleen jammer dat er niet meer van gemaakt zullen worden.
Daarna komen de McLaren P1 en de Koenigsegg op de tweede en derde plaats voor mij. Beide wagens zijn mooi, snel en aantrekkelijk. Wat keek ik uit naar de P1 de achterspoiler maakt hem af maar is ook nog eens functioneel ook.
Met de LaFerrari heb ik niet zoveel, had er meer van verwacht eerlijk gezegd. De techniek van de Veyron is subliem alleen heeft de auto mij nooit echt kunnen bekoren.
salberts93 zegt
ik heb besloten dat de Ferrari F70 heet, ik doe niet mee aan die laferrari onzin
motoragent zegt
@salberts93: Ik doe met je mee, ik heb de Enzo ook altijd de F60 genoemd.
fant zegt
@motoragent: Noemen jullie 2 de 288GTO dan ook de F30? :)
guusboum zegt
Dit is zonder getimede modellen? Carbonado met 1250pk anyone?
E34M5Touring zegt
@guusboum: Ik heb mijn carbonado het liefst met spinazie en jus maar wat jij wilt…
undifined1 zegt
@E34M5Touring: vergeet de gebakken aardappeltjes niet
Jochempie zegt
@undifined1: Gebakken in Croma.
undifined1 zegt
@Jochempie: carbonado in croma en aardappeltjes in blueband natuurlijk :-D
baasbas zegt
Nou, vooruit, doe mij dan de Huayra maar
MR zegt
Porsche 918 Spyder – Stuttgart we have a problem
Die duitser moeten zich nu echt achter hun oren krabben…
4.6 liter V8 motor, 580pk en 243pk via twee electromotoren
1,700kg
0-100km/h in 3 seconden
0-200km/h in 9 seconden
0-300km/h in 27 seconden
Topsnelheid 325km/h
Prijs ook zo rond een miljoen…
StijnB zegt
@marc_rutten:
vermoedelijk zetten ze dat vervolgens recht met een extraduur model…
The360box zegt
@marc_rutten: De sprint naar de 300 duurt in verhouding dan wel erg lang.
MR zegt
En dan de Hennessey Venom GT, de ultieme hypercar killer, zonder al die elektrische meuk…
0-100km/h in 2.8 seconden
0-200km/h onbekend
0-300km/h in 13.6 seconden (wereldrecord)
Topsnelheid 448km/h, al moeten ze dat nog maar eens een keer bewijzen
quincy zegt
@marc_rutten: Maar niet een volledig op zichzelf staande auto, maar gebaseerd op (getuned dus). Nog steeds knappe prestatie, maar ik vind een volledige nieuwe (Vaneno even er buiten gelaten) productie auto toch knapper.
lincoln zegt
@quincy:
gebaseerd op wat ??
quincy zegt
@lincoln: Venom GT op Lotus Exige en Veneno op de Aventador
xilver zegt
Haalt die Veyron Vitesse (wat eigenlijk een cabrio Super Sports is) overigens geen 0-300 tijd in 14.6 sec ipv 16?
Verder wel heel dikke wagens, alleen denk ik wel dat Ferrari serieus aan het overdrijven is met haar specs. Die van de P1 lijken me een stuk waarheidsgetrouwer (ondanks de uitspraken over de prestaties van de P1 in een eerder artikel) aangezien Ferrari altijd aardig weet te overdreven over haar specs.
berlinetta zegt
@xilver: Bron?
xilver zegt
@berlinetta: De website van Bugatti zelf, die lui zijn wel accuraat als het op cijfertjes aankomt.
maseratizzzzzzzz zegt
@xilver: 14,6 voor de SS, en 16,0 voor de Grand sport Vitesse.
integralechubasco zegt
allemaal prima auto’s met ieder hun eigen inborst.
Uitzonderlijke creatie is de Lambo Vaneo. De Pippo de clown van de supercar ensemble. Daarmee rijd je definitief voor lul. Dikke middelvinger naar de tuners!
norge zegt
Doe mij die Italiaanse maar.
rickvandeven zegt
@norge: nu nog de keuze welke Italiaan de Duits Italiaanse of de echte Italiaanse ( ik zou de Ferrari gaan)
norge zegt
@rickvandeven: Er is maar 1 Italiaan…
Osca zegt
Die lamborghini heeft te kleine belgen :/
E34M5Touring zegt
@Osca: Waar zie jij kleine Belgen? Lay off the shrooms dude!
quincy zegt
Als Batman in zijn Batmobiel de Veneno zou zien, zou ie schamend terug trekken voor zijn auto. Dat ding is echt te overstyled, overpriced en overgewaardeerd in mijn ogen.
Voor 3,6 miljoen mag je toch wel een auto verwachten die niet gebaseerd is op iets. Daarnaast kan ie volgens mij niet eens op kenteken (ik zie in ieder geval geen of weinig plek voor een kenteken).
Ik kan de P1 en F70 (in navolging van wat mensen hier) daarentegen erg mooi beide. Ze hebben ieder hun eigen fantastische design details en kracht.
De Veyron en Agera zijn alweer wat langer op de markt. Niet minder speciaal daarom, maar wel minder interessant op dit moment voor mij (qua nieuws dan, als ik er zou kunnen krijgen zou ik het doen!).
agera zegt
@quincy: De Lambo Veneno zal hoogstwaarschijnlijk de straten toch niet opgaan laat staan het circuit. Zijn prijs heeft te maken met het feit, dat er maar drie worden gemaakt. Zeer exlusief dus, de kans dat we deze terugzien is zeer klein. Je hebt iets wat anderen niet hebben. Verder staat deze auto op eenzame hoogte qua styling en design. Ik waardeer het en houd ervan, verder denk ik dat we zulke auto’s vaker zullen terugzien in de komende jaren. Niet alleen toekomstige Lambo’s, maar ook andere supercarfabrikanten zullen hiervan inspiraties opdoen voor hun modellen. De Veneno moet je meer zien als een collectors ietm a must have !
baklava zegt
P1 en de F150 blijven voor mij de mooiste.
Veneno is gewoon bruut, maar niet mooi. Meer een trackcar zoals de FXX en Zonda R.
De Agera is gewoon een lachertje. Vulgaire tupperware tuning.
Bugatti ziet er wel netjes uit, alleen de zoveelste uitvoering van de Veyron.
Vanquish zegt
Pagani voor mij!
heidi zegt
1: Koenigsegg Agera S (Hundra) + Lamborghini Veneno + Mclaren P1.
De lelijkste: Ferrari LaFerrari.
Tommy2 zegt
Het uiterlijk van de Venene is zijn tijd ver vooruit. Ik zal dit topic over 15 jaar nog eens bezoeken en kijken deze voorspelling is uitgekomen.
Tommy2 zegt
@Tommy2: Veneno*
agera zegt
@Tommy2: Juist jij snapt het, ben ik volledig met je eens. Dit is ook een van de redenen waarom ik de Veneno zo waardeer en mooi vind. Dit is een voorbeeld van hoe de supercarwereld over een jaar of 10 eruit gaat zien.
The360box zegt
Heet dat ding dus echt ‘LaFerrari’.. het wordt ook steeds saaier daar, van F458 naar FF tot LaFerrari..#gay
agera zegt
Dus kortom:
1-Lamborghini Veneno
2-McLaren P1
3-Koenigsegg Agera
4-LaFerrari
5-Pagani Huayra
6-Bugatti Veyron
badboys zegt
De McLaren P1 en de LaFerrari zijn baas de rest is bijzaak.